Symulator EU07 (i nie tylko) > Poradniki

 [DYN] Opis fizyki asynchronów

<< < (2/2)

youBy:

--- Cytat: jakol112 w 01 Marca 2016, 06:32:49 --- Czy poślizg nie jest właśnie różnicą między prędkością wirowania pola i wirnika? Chyba że nie czytam Twojej wypowiedzi ze zrozumieniem... Mógłbyś wyjaśnić fragment:

--- Cytuj ---silnik zachowuje się podobnie przy zachowanej różnicy prędkości wirowania pola i wirnika, natomiast poślizg się zmienia

--- Koniec cytatu ---

--- Koniec cytatu ---
Poślizg jest różnicą, ale względną. Myślę, że jestem w stanie to ładnie wyjaśnić na przykładzie.
Załóżmy, że mamy pewien silnik trójfazowy dwubiegunowy zasilany nominalnie napięciem 400V, 50Hz. Znamionowa prędkość wirowania pola to 3000 obr/min, natomiast prędkość wirnika – załóżmy 2910 obr/min (co daje 48,5 Hz). Oznacza to, że przy obciążeniu silnika momentem znamionowym, wirnik będzie zasilany z częstotliwością 1,5 Hz, natomiast jego poślizg będzie równy (50-48,5)/50 = 0,03.
Jeśli ten sam silnik zasilimy napięciem 200V, 25 Hz, wtedy prędkość wirowania pola wyniesie 1500 obr/min. Przy obciążeniu silnika tym samym momentem znamionowym okaże się, że wirnik będzie mieć prędkość obrotową ok. 1410 obr/min (23,5 Hz). Częstotliwość zasilania wirnika będzie wynosić dalej 1,5 Hz, natomiast jego poślizg wyniesie (25-23,5)/25 = 0,06.
Oznacza to, że moment wytwarzany przez silnik przy tym samym natężeniu pola magnetycznego (U/f=const) jest zależny od:
a) częstotliwości zasilania wirnika lub
b) poślizgu i częstotliwości napięcia zasilającego silnik.
Ja w swoim modelu przyjąłem opcję a), ponieważ jest dogodniejsza do obliczeń. Odnosząc się zaś (chyba) do meritum Twojego pytania — uwzględniam różnicę prędkości między polem elektromagnetycznym a wirnikiem silnika, natomiast nie obliczam takiej wielkości jak poślizg s=(n0-n)/n.

Anrej:
Zgadzam się z tym co ostatnio napisałeś. Czytałem to co napisałeś w wypracowaniu, musiałbym się dobrze wgryź, aby do końca zrozumieć. Teraz twój przypadek silnik nie obciążony, bez obciążenia. Pole wiruje z prędkością 3000obr/min. Na skutek np. oporów w łożyskach wirnika wirnik będzie się obracał z mniejszą prędkością, przez co częstotliwość wirowania wirnika będzie mniejsza. Teraz obciążamy silnik, wirnik obraca się z większym oporem. Prędkość obrotowa wirnika się zmniejsza, przez co częstotliwość wirowania wirnika się zmniejsza, ale zwiększa się pobór prądu.

jakol112:
 O, w takim razie wszystko jasne. Dzięki za wyjaśnienie @youBy. Nie pomyślałem w ten sposób.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej
Powered by Advanced Topic Prefix Pro
Powered by SMFPacks Likes Pro Mod