Symulator EU07 (i nie tylko) > Infrastruktura kolejowa

 Stare przepisy sygnalizacji E-1

(1/3) > >>

guest4368:
Poszukuję wersji online/skanów starych instrukcji E-1. Zgodnie z informacjami z https://groups.google.com/forum/#!topic/pl.misc.kolej/GV5ZVJkE3ns największe zmiany w sygnalizacji miały miejsce w latach 1945, 1959 i 1969 (sygnały obowiązujące w zasadzie do dziś, instrukcja z 1998 unieważnia zapisy z 1975).
Wersja z 1951 (obowiązująca od 1946) dostępna jest pod adresem: http://mzsk.110mb.com/1951_e1/index.html ;
1998: http://www.eu06.cba.pl/instrukcje/e1.html ; wersja współczesna dostępna jest na wielu stronach.
Wobec powyższego interesowałaby mnie sygnalizacja z lat 1959-1969 z obrazami semaforów jak z rysunku http://images39.fotosik.pl/1028/5bcba3967bf9e1ac.jpg . Czy ktoś posiada ową wersję? Z góry dziękuję za pomoc.

Paul:
Witam,

Również szukam starych wersji E-1, co do sygnalizacji z lat 1959-1969 załączam skany z Vademecum Projektanta Zabezpieczeniowca 2/1957 (instrukcji nie posiadam).

Pobierałeś może tą E-1 1951 z podanej strony? Niestety strona nie działa, a autorzy się nie odzywają.

Pozdrawiam

guest4368:
Dziękuję bardzo za materiały. Na szczęście zawczasu zapisałem zawartość instrukcji z 1951. Wrzuciłem ją na serwer pod adresem: http://eu07.pl/userfiles/4368/priv-Instrukcja_E1_z_1951_roku.PDF .
Edit: Czy w podanym vademecum są również obrazy tarcz ostrzegawczych świetlnych i semaforów powtarzających? Jeśli tak, to można prosić o skany tychże?

Paul:
Dzięki za pdf. Niestety nie ma opisanych sygnałów na To/Sp, o ile mi wiadomo były oznaczone tak samo jak wcześniej - Od1/2 i Ot1/2/3, sygnalizatory powtarzające Sp1/2/3, analogicznie do Ot.

Co do sygnalizacji z lat 50, zastanawia mnie, na ile zdążyły się rozpowszechnić semafory sbl z dwoma czerwonymi komorami/semafory z To na wspólnym maszcie/Sz w kształcie trójąta/Tz pozycyjne (dwa światła poziomo lub ukośnie), oraz jak szybko zostały później zastąpione nowymi. Inna sprawa, to czy semafory trzykierunkowe (trzy zielone) były stosowane w praktyce, czy był to martwy przepis powielający sygnały semaforów kształtowych (o ile mi wiadomo semafory trzyramienne pochodziły raczej sprzed IWŚ, i już w latach 20 nie były zalecane do stosowania w nowych urządzeniach). Semafor z To na wspólnym maszcie oraz z Sz w kształcie trójkąta stoi w Muzeum Techniki w PKiN (i wyświetla sygnały wątpliwe). Poszukuję wszelkich zdjęć takich ciekawostek. Na NAC można znaleźć kilka zdjęć na których (niezbyt wyraźnie) widać pierwsze semafory świetlne w WWK z lat 30 (budowa st. Warszawa Główna).

guest4368:
Podejrzewam, że stara E1 opisuje po prostu przedwojenne semafory z WWK, a w praktyce nadal stosowano kształtowe. W "Świecie Kolei" 12/2011 jest artykuł "Historia Semafora cz. 3" opowiadający o tych urządzeniach. Jest tam także zdjęcie oraz rysunki głowicy takiego semafora. Sygnał zastępczy w postaci trójkąta wprowadzili Niemcy na wzór ichniejszego ersatzsignal. Przykładowe zdjęcia:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Formsignale_Solarzellen_LEDs.jpg
http://file1.npage.de/006835/52/bilder/imgp3568.jpg .
Posiada ktoś zdjęcie semafora z Muzeum Techniki w PKiN? Ciekaw jestem jak to wyglądało w praktyce.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej
Powered by Advanced Topic Prefix Pro
Powered by SMFPacks Likes Pro Mod