Autor Wątek:  Przyspieszenia pociągów  (Przeczytany 8000 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Przyspieszenia pociągów
« dnia: 09 Lutego 2013, 01:30:35 »
Chcę wykonać pewną symulację, dlatego potrzebuję informacji od osób, które miały okazje często patrzeć na haslery w kabinach. Otóż chodzi mi konkretnie o uzyskiwane przyspieszenia pociągów. Aby to policzyć trzeba dużo niewiadomych (masa, współczynniki tarcia, pobór prądu, opory powietrze, itd.). Dla swoich potrzeb chciałbym znacznie uprościć zagadnienie. Może nie będę opisywał problemu, bo to i tak nie ma dla Was większego znaczenia teraz. Chodzi mi o takie przykłady jak film Mechatronika "Hamowanie kontrolne":

Nie musi to być film, uwierzę na słowo. Potrzebowałbym takich informacji:
  • Czy jest to pociąg pasażerski czy towarowy
  • Jeśli pociąg towarowy to czy próżny czy załadowany
  • Czy jest to hamowanie czy przyspieszanie
  • Szybkość początkowa, szybkość końcowa, czas pomiędzy zmianami tych szybkości
Są tu osoby które jeżdżą w kabinach różnych pociągów, dlatego liczę że ktoś taki pomiar wykona lub po prostu pamięta wartości.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 349
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 241
Odp: Przyspieszenia pociągów
« Odpowiedź #1 dnia: 09 Lutego 2013, 09:01:35 »
EU07 z 2200 tonami przyspieszała tak jak na załączniku.
Rozruch ze stacji w Chybiu w kierunku Zebrzydowic. Urządzenie gps (typu samochodowego z anteną wewnętrzną + elektrogrzejne szyby w kabinie maszynisty = słaby odbiór)
weszło do pracy przy ok. 10 km/h, a wyłączyło się przy hamowaniu na dojeździe do semafora
wjazdowego w Zebrzydowicach (luźne gniazdo w złączu mini-USB = zły styk elektryczny i przerwane zasilanie). Po rozpędzeniu do 30 km/h, prędkość chwilowo przytrzymana, aby wyszedł "ogon" z ograniczenia prędkości na tamtejszych rozjazdach i torach. Później tzn. od prędkości 30km/h drugi układ rozruchu EU07, ale bez szaleństw tzn. prądy maksymalne gdzieś na poziomie 450 A, przytrzymanie prędkości 60 km/h do mostu na Wiśle w Drogomyślu i hamowanie kontrolne na pierwszym stopniu hamowania (spadek ciśnienia w przewodzie głównych do 4,5 atmosfery). Następnie przyspieszanie z wykorzystaniem pierwszego układu i boczników (delikatne z prądami do 400-450 A) bo wjazd do stacji Pruchna na "stój", następnie postawiony wjazd na prosto, ale bez wyjazdu i kolejne hamowanie - w obrębie początku stacji w Pruchnej . Po wytraceniu prędkości do ok. 15 km/h postawiono "wolna drogę" i znowu pierwszy układ "S" i kilka boków, ale tam już wybitnie z górki jest do samych Zebrzydowic, a i tak dogoniliśmy na odstępach sbl lekki kontenerowiec który na biegu wyprzedził nas w Chybiu, a później stał pod wjazdem do Zebrzydowic. Rozkładowa maksymalna prędkość tego pociągu wynosiła 70 km/h.
« Ostatnia zmiana: 15 Lutego 2013, 11:31:45 wysłana przez biovital1 »

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6164
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 870
Odp: Przyspieszenia pociągów
« Odpowiedź #2 dnia: 09 Lutego 2013, 10:15:29 »
Aby to policzyć trzeba dużo niewiadomych (masa, współczynniki tarcia, pobór prądu, opory powietrze, itd.). Dla swoich potrzeb chciałbym znacznie uprościć zagadnienie. Może nie będę opisywał problemu, bo to i tak nie ma dla Was większego znaczenia teraz.
No właśnie jeśli opiszesz problem konkretnie, to będzie można na szybko opracować prosty model matematyczny. W rozsądnych warunkach pociągi uzyskują opóźnienia do ok. 1,2 m/s2. Przyspieszanie zaś bardzo zależy od masy pociągu.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 349
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 241
Odp: Przyspieszenia pociągów
« Odpowiedź #3 dnia: 14 Lutego 2013, 09:29:15 »
Dla spalinowego taboru pasażerskiego, mam takie dane, które to zostały opublikowane na
łamach kwartalnika Pojazdy Szynowe nr4 z 2006 roku:
dr inż. Zygmunt Marciniak
mgr inż. Adam Sienicki
Instytut Pojazdów Szynowych "Tabor"
Wybór parametrów spalinowo-elektrycznego układu napędowego
dla lekkiego pojazdu szynowego na podstawie obliczeń i badań symulacyjnych
Artykuł poświęcony jest obliczeniom i badaniom symulacyjnym lekkich pojazdów szynowych dla określenia głównych parametrów układu napadowego z wykorzystaniem zespołu silnik spalinowy - prądnica - silniki trakcyjne. Przedstawiono konfiguracje lekkich pojazdów szynowych, napadów oraz ich modele (mechaniczne i ideowe), na których prowadzone są analizy i badania, wykorzystując ich nominalne parametry. Szeroka analiza dotyczyła określenia charakterystyk trakcyjnych pojazdów z wyznaczeniem wielkości oporów ruchu przyspieszeń rozruchowych oraz wyznaczenia wartości współczynnika wykorzystania masy przyczepnej i przyspieszeń układu zawieszenia silnika trakcyjnego, co pozwoli na ostateczne sprecyzowanie parametrów układu.
Artykuł powstał w wyniku realizacji projektu badawczego
nr 4T 12D01227 pt.: "Spalinowo-elektryczny napęd dla lekkich wieloczłonowych pojazdów szynowych ".


  Dodano: 15 Lutego 2013, 11:47:08
EU07 z 2200 tonami przyspieszała tak jak na załączniku.

Dodatkowo można - wykres z pdf-a - porównać z oryginalnym zapisem na taśmie prędkościomierza Hasler.
Rysiki pisały poniżej linii wyznaczonych na taśmie "Foton" i dlatego uprzedzam o konieczności uwzględnienia poprawki
na prędkość maksymalną wyrysowaną na taśmie ;). Górny pisak rysuje jak wiadomo czas w minutach, a ostatni na samym dole zaznacza czas jazdy z poborem prądu sieciowego. Za stacją Pruchna, jest umiejscowiony odpowiedni wskaźnik znany z instrukcji o sygnalizacji na PKP (dawne oznaczenie instrukcji, to E1) tzw. "jazda bez prądowa" i stąd chwilowa przerwa w dostawie prądu do silników trakcyjnych :). Moc pobierana z sieci podczas przejazdu "na krzywo" po rozjazdach w Chybiu, była ograniczona i stąd łagodniejszy tzn. mniej stromy fragment na taśmie.

  Dodano: 15 Lutego 2013, 12:10:50
Tydzień temu a dokładnie w sobotę, pojechałem z Czeskiego Cieszyna do Frydka, a stamtąd wróciłem przez Ostrawę.
Z Frydka-Mistka do Ostrawy jechał skład wagonowy prowadzony lokomotywą spalinową produkcji CKD o następujących symbolach na burcie:
754 047-9.
Skład pociągu złożony był z czterech wagonów pasażerskich. Dwa wagony były produkcji byłego NRD i próżne ważyły po ok. 34 tony, a dwa były wyprodukowane przez miejscowe zakłady w Studence i te były ciut cięższe. Poprzednim razem, jak  tam jechałem, to maszynista jechał bardzo ostro, tzn. od razu przestawiał nastawnik na 100% mocy, ale niestety pomimo włączonego mojego prywatnego urządzenia gps, nie użyłem opcji zapisu trasy.
Przebieg ostatniej jazdy wyglądał tak jak na załączniku w formie pdf. (urządzenie uruchomiło się po przejechaniu ok. 1 kilometra).
« Ostatnia zmiana: 15 Lutego 2013, 12:10:51 wysłana przez biovital1 »