Symulator EU07 (i nie tylko) > Infrastruktura kolejowa
Zasilanie elektryczne kolei w różnych krajach
Ra:
Znalazłem mapkę przedstawiającą napięcia zasilające na liniach kolejowych w Europie. Myślę, że dobrze by było ją zachować.
Żółty: 25kV, 50Hz
Czerwony: 15kV, 16.7Hz
Fiolet: 11kV, 16.7Hz (1000mm)
Zielony: 3kV stały
Niebieski: 1.5kV stały
Turkus: trzecia szyna 750V stały
Szary: spalinowe albo brak kolei
Mapka pochodzi ze strony http://www.eurotrib.com/story/2009/7/4/62819/62696.
WojTTek:
Bardzo ciekawa mapa. Kiedyś szukałem takiej mapki, jednak poza kilkoma z rozstawem szyn nic nie znalazłem. Ogólnodostępne info jest dość ubogie jeśli chodzi o trakcję elektryczną krajów europy. Szczególnie ciekawe na mapie jest zasilanie w krajach dawnego ZSRR gdzie jak widać jest to bardzo zróżnicowane ciekawe czym było to podyktowane.
Może ktoś z znawców tematu odpowie na pytanie:
Od lat 30tych XX wieku Polska bazując na technologii Wlk. Brytanii przyjęła zasilanie 3kV DC obowiązujące do dziś. Kiedy i dlaczego w GB zmieniono zasilanie na 25 kV 50 Hz ?
pkp.:
Szczerze ?! Daltonistą nie jestem ale aż musiałem zasięgnąć porady wujka gogle bo koloru turkusowego to ja kilka lat już nie widziałem, nie lepiej napisać Jasno Niebieski?
Tomnord15:
Jeśli chodzi o zmianę systemu zasilania z 3kV prądu stałego i wprowadzenie 25kV 50Hz, to w tamtych czasach system 3kV prądu stałego był najnowocześniejszym systemem zasilania sieci trakcyjnej i najprostszym. Problemem zasilania prądu zmiennego było uzyskanie właściwej komutacji w silnikach trakcyjnych prądu zmiennego, z tego względu początkowo wprowadzono system 15kV 16 2/3 Hz. Poza tym w systemie prądu stałego nie potrzeba było zastosowania transformatorów w lokomotywach do zmiany napięcia na silnikach trakcyjnych, przez to lokomotywa na prąd stały była prostsza i tańsza. Wprowadzenie systemu 25 kV 50 Hz nastąpiło po 2 wojnie światowej we Francji i zaletą takiego systemu jest zasilanie sieci trakcyjnej bezpośrednio z linii zasilających o częstotliwości przemysłowej 50 Hz a w lokomotywie stosuje się silniki szeregowe prądu stałego zasilane za pomocą prostownika umieszczonego w lokomotywach. Ten system umożliwia stosowanie bardzo dużych mocy na lokomotywach a podstacje trakcyjne mogą być rozmieszczone w odległościach 100 km zamiast 25 km jak w sieciach 3 kV. Tyle wiem.
Edit. Pomijam tu lokomotywy wprowadzone później napędzane silnikami trakcyjnymi asynchronicznymi prądu zmiennego i zasilane za pomocą falowników.
Tolein:
Jeszcze warto wspomnieć, że do zasilania odbiornika o tej samej mocy znamionowej prądem przemiennym potrzebujemy przewodu o dużo mniejszym przekroju, w efekcie trakcja jest lżejsza i dużo mniejsze problemy generuje przy dużych prędkościach pracy odbieraka.
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej