Autor Wątek:  System ETCS w MaSzynie  (Przeczytany 4359 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Fred

  • Wiadomości: 4
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
System ETCS w MaSzynie
« dnia: 22 Października 2012, 20:12:11 »
Witam Was wszystkich bardzo serdecznie.
Jestem żółtodziobem na tym forum, ale "zawodowo" prowadzę MaSzynowe składy od ponad 2 lat. Wstyd mi się do tego przyznać, ale jestem kompletną informatyczną nogą, nie rozumiem większości Waszych wpisów odnoście kwestii technicznych i nawet nie wiecie jaki byłem z siebie dumny, jak sam zmieniłem sobie skład w Rainsted :) Bez śmiechów tylko proszę. Dlatego przykro mi, że nie potrafię w żaden sposób pomóc w dalszym rozwoju tegoż projektu. Tyle o mnie, teraz do tematu. Czy istnieje możliwość stworzenia (choćby w odległej przyszłości) systemu kontrolującego parametry prowadzenia składu przez maszynistę? Panel ETCS w kabinie, który większość z Was pewnie widziała na filmach odnośnie testów tego systemu na CMK miałby miejsce w naszym Symulatorze, czy to tylko wizja szaleńca? Pozdrawiam i góry dziękuje za odpowiedzi.

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6284
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2205
Odp: System ETCS w MaSzynie
« Odpowiedź #1 dnia: 22 Października 2012, 20:15:07 »
Są najpierw inne bardziej priorytetowe rzeczy, ale kiedyś może Ktoś zrobi, jak będzie miał dokumentację tego systemu. Tyle w tym, temacie.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline Tyrystor

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 530
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: System ETCS w MaSzynie
« Odpowiedź #2 dnia: 22 Października 2012, 20:22:17 »
Z ciekawości dołączę się do tematu. Co by wymagało dostosowania w EXE (nie mówiąc o sceneriach), aby ETCS wprowadzić do MaSzyny?

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6343
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 374
Odp: System ETCS w MaSzynie
« Odpowiedź #3 dnia: 27 Października 2012, 18:04:18 »
Najpierw należało by chyba zacząć od jakiegokolwiek systemu sterowania ruchem, choćby kluczowe albo scentralizowane mechaniczne...
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: System ETCS w MaSzynie
« Odpowiedź #4 dnia: 27 Października 2012, 20:23:44 »
Na ETCS-ie się nie znam, ale ZTCW nie ma on wiele wspólnego z samym usrk, choć nie ukrywam, że przydałoby się odtworzenie choćby zależności w symulatorze.

Offline iwan

  • Administrator
  • Wiadomości: 596
    • Zobacz profil
    • Fotki na TWB
  • Otrzymane polubienia: 30
Odp: System ETCS w MaSzynie
« Odpowiedź #5 dnia: 28 Października 2012, 18:28:08 »
A co ma nam dac ten ETCS? Jaka fukcjonalnosc chcecie osiagnac?

Ten system prosty nie jest i ma kilka wariantow.

Jezeli chodzi o CMK to mamy przy kazdym semaforze pare balis, ktore przekazuja zakodowany sygnal do lokomotywy. Na lokomotywie znajduje sie komputer (OBU) przetwarzajacy dane z balis oraz wprowadzone parametry trasy (ograniczenia stale itp.) oraz pociagu (masa, hamowane itp.). Balisy sa polaczone z tradycyjnymi urzadzeniami SRK (wskazania semaforow sa konwertowane analog>cyfra). Na podstawie wyswietlanego sygnalu przekazywane jest pozwolenie na dalsza jazde (z informacja na jaki odcinek pozwolenie obowiazuje i jakiego sygnalu mozemy sie spodziewac) lub jego brak. Jezeli mamy informacje o ograniczeniu / konicznosci zatrzymania wyliczana jest krzywa hamowania, prezentowana odpowiednio na ekranie (DMI) - maszynista musi utrzymywac taka predkosc, by jej nie przekroczyc (oczywiscie mamy tez pewna tolerancje). Jezeli przekroczymy predkosc + tolerancja system automatycznie walnie nam w nagle (z mozliwoscia wyluzowania, gdy predkosc spadnie ponizej okreslonej wartosci). Do sygnalu S1 mozna dojezdzac z predkoscia 40km/h. Jezeli przejedziemy S1, system walnie w nagle bez mozliwosci luzowania.

Wada systemu zainstalowanego na CMK jest jego punktowosc. Jezeli zblizamy sie do posterunku, isdr nie poda nam jeszcze wjazdu, a my miniemy ostatni semafor SBL wskazujacy S5, to bedziemy musieli wyhamowac do 40km/h nawet jesli bedziemy widziec, ze wjazd jest juz podany. Inna wada to dosyc zachowawcze wyliczanie krzywej hamowania. Komputer zaklada pewna rezerwe, poniewaz nie potrafi ocenic warunkow hamowania (spadek, wilogtnosc itd.). Z ETCSem nie jezdzi sie fajnie - "obcina" skrzydelka - no ale w sumie po to jest, ma byc bezpiecznie. Tu jednak bardziej podoba mi sie rozwiazanie zastosowane w systemie MIREL - tam mozna sie przelaczyc na tryb manual i system daje wtedy troche wiecej swobody maszyniscie.
/Krzysztof Waszkiewicz/ <iwan@eu07.pl> http://www.eu07.pl
tel: +48667841589
********* Non sunt multiplicanda entia sine necessitate *********