Generalnie zwykły PC sklep o małym natężeniu ruchu bez problemów powinien pociągnąć, ale generalnie dobrze by było mieć maszynę z większą ilością równoległych wątków (najlepiej wiele rdzeni). Dalsze przyśpieszenie osiągamy przez więcej RAMu i szybsze dyski. Co prawda ostatnio polska chmura została obrzucona błotem po awarii zasilania w Beyondzie, ale jest to sensowna opcja gdy sklep się rozrośnie.
Co do pisania samemu to jest to trochę odkrywanie koła no nowo, możesz obejrzeć zawsze gotowe systemy z otwartym kodem źródłowym. Kiedyś popularny był osCommerce - ale z tego co pamiętam w kodzie była raczej kaszanka. Osobiście pracuje przy sklepach opartych o Magento (zorientowany obiektowo PHP, dużo wzorca projektowego faktoria). Dla Magento masz dostępne zarówno płatne jak i darmowe moduły na ich stronie
http://www.magentocommerce.com/pl - z dużych sklepów w Polsce (przy których ja nie pracuje) to
www.matras.pl . Przy czym pierwsze wejście w Magento jest trudne bo w samym kodzie jest utrzymany dość wysoki poziom abstrakcji dla utrzymania wysokiej modułowości, a później wysokiej kultury pracy jak się już system pozna.
Jeżeli dalej masz zamiar pisać całość od zera, polecam wykorzystanie jakiejś podbudowy pod to, żeby wszystkiego nie robić od zera. Aktualnie popularne są frameworki korzystające z wzorca projektowego MVC (model - widok - kontroler). Zależnie od Twoich preferencji języka programowania polecał bym dla PHP - CakePHP, dla Pythona - Django, dla Ruby - RubyOnRails. Wszystkie są oparte o podobną logikę, miłe i przyjemne w nauce i stanowczo przyśpieszają pracę nad stroną.