Chciałbym przedstawić i skonsultować zarys animowanych nastawiaczy dla wagonów. Inne pojazdy nie zawsze mają widocznych nastawiaczy na zewnątrz, zaś i tak ilość opcji jest z reguły ograniczona. Oto lista potrzebnych obiektów:
- Próżny/Ładowny — ustala nacisk klocków (niski – pozycja próżny, wysoki – pozycja ładowny), czasem występuje w wersji Próżny/Ładowny I/Ładowny II; ma 2, opcjonalnie 3 pozycje; po obu stronach obraca się w przeciwne strony — patrząc na tabliczkę zawsze ma układ P/Ł;
- Włączony/Wyłączony — wyłącza hamulec przez połączenie go z atmosferą i odcięcie przewodu głównego; z reguły obie rączki obracają się razem — po jednej stronie jest wł/wył, po drugiej wył/wł;
- Nastawiacz trybu pracy — ustala czas napełniania i opróżniania siłownika, pełen zestaw to G/P/R/R+Mg (towarowy/osobowy/rapid/rapid+magnetyczne hamulce szynowe) i bywa na niektórych wagonach z hamulcami tarczowymi; wagony towarowe są wyposażone w nastawiacz G/P, wagony pasażerskie z klockami mają P/R (o ile mają), wagony z tarczami mają P/R bądź P/R/R+Mg; jego rączka obraca się jak P/Ł
- Góry/Równiny — zwiększa czas opróżniania przy nastawie towarowej, stosowany w hamulcu Westinghouse’a czy Matrosowa
- Odluźniacz — luzuje hamulec, jest to dźwignia z pętlą (animacja tego elementu to już sprawa do rozważenia)
Na chwilę obecną widzę dwa rozwiązania tego problemu:
Rozwiązanie nr 1 — animacja submodeli (obracanie). W tym wypadku mamy ustaloną oś obrotu, powiedzmy tak samo jak w kołach. Zaletą jest możliwość płynnego poruszania dźwigni, wadą jest konieczność ustalenia przeliczników obrotu i pozycji początkowej. Jest to szczególnie ważne przy wyborze trybu pracy. Odczytanie pozycji z charakterystyk nie zawsze będzie miało sens — są wagony, w których jest dostępna tylko jedna pozycja i mimo to nastawiacz jest.
Rozwiązanie nr 2 — ukrywanie submodeli (jak światła czy wężyki). W tym wypadku mamy już odpowiednio ustawione dźwignie w modelu i nazwane w specjalny sposób tak, że wyświetlana jest tylko jedna danego rodzaju. W ten sposób ruch odbywa się skokowo, natomiast nie ma problemu z przelicznikami. No i jeden submodel będzie mógł pokrywać obie strony pojazu jednocześnie.
Po wyborze rozwiązania zobowiązuję się do wykonania gotowych tabliczek do wagonów towarowych. W przypadku wagonów pasażerskich będę potrzebować trochę materiałów.