Autor Wątek:  dostosowanie dla niewidomych  (Przeczytany 2896 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline tomecki

  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
dostosowanie dla niewidomych
« dnia: 12 Kwietnia 2011, 22:04:22 »
Witam.
Powiedzmy, że trochę interesuję się kolejnictwem ogólnie, chociaż nie jestem jakimś wielkim znawcą i nie znam wymiarów wszystkiego wszędzie, nie mniej jednak chętnie co jakiś czas próbuję gdzieś pojeździć symulatorkiem. Żeby było ciekawiej nawet to się udaje, chociaz niewielka jest z tego frajda, bo nie wiem gdzie jadę, czy za chwilę się z czymś nie zderzę, gdzie stacja i generalnie co mam robić, ale ruszyć mi się w 80% udaje. W każdym razie czy istnieje możliwość stworzenia jakiejś wersji dla niewidomych? widzę to tak: w menu jest jakiś przycisk "uruchom w trybie dla osób niewidomych" czy coś w tym rodzaju,  wskazania przyrządów, odległości od stacji czy innych ważnych punktów odtwarzane są przez SAPI, względnie przez jakieś dźwięki ze zmieniającą się wysokością.
Menu główne jest dostępne dla programów odczytu ekranu bez większych problemów, więc nie trzebaby tego zmieniać.
możnaby wyłączyć wszelkie grafiki, tekstury i inne tego rodzaju elementy, co raczej dość porządnie przyspieszy grę, a niewidomym nie potrzebne to jest do szczęścia
W razie czego służę pomocą, chociaż programowanie znam w stopniu baardzo początkującym.

Offline muri

  • Wiadomości: 627
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: dostosowanie dla niewidomych
« Odpowiedź #1 dnia: 12 Kwietnia 2011, 22:17:22 »
Może na początek wystarczyłoby do sygnalizatorów dopiąć eventy dźwiękowe? Np. 300m przed sygnalizatorem odtwarzać komunikat jaki sygnał jest podawany. Do tego nie trzeba (chyba) zmian w exe, tylko w sceneriach (sam nie wiem co gorsze ;)) 
Druga sprawa to info o stanie lokomotywy - czuwak słychać, poślizg powiedzmy że też, brakuje tylko info "wybił przekaźnik nadmiarowy", + wywoływanie (np po naciśnięciu jakiegoś klawisza) komunikatu o pozycji nastawnika/bocznika/hamulca/manometrów/amperomierzy.
Pomysłów jak zawsze będzie wiele, ale czasu na zrobienie tego zapewne już mniej...
« Ostatnia zmiana: 12 Kwietnia 2011, 22:25:19 wysłana przez muri »

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 47
Odp: dostosowanie dla niewidomych
« Odpowiedź #2 dnia: 12 Kwietnia 2011, 22:32:50 »
Generalnie sprawa nie jest prosta, bo wymaga przerobienia na komunikaty dźwiękowe wszystkie wizualne. O ile sygnał do odjazdu pojawia się w coraz większej ilości scenerii, o tyle informacje typu ograniczenie prędkości, sygnał stój, etc. są tylko wizualne. Można będzie przygotować w scenerii eventy dźwiękowe informujące o ograniczeniach, do tego sceneria to tylko tory, bez jakichkolwiek dodatków (tak jak pisał @tomecki). Natomiast problem obsługi lokomotywy i dźwiękowe informacje zwrotne z niej (np. wartość prądu na amperomierzach), nie będą już takie proste i raczej na pewno sporo wody w Wiśle upłynie zanim zostanie to rozwiązane. Obecnie znajduję jedno, najszybsze i najprostsze rozwiązanie tego problemu - jazda z widzącym pomocnikiem, który będzie informował o trasie, lokomotywie etc.
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6340
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 368
Odp: dostosowanie dla niewidomych
« Odpowiedź #3 dnia: 12 Kwietnia 2011, 22:33:06 »
Powiem szczerze, jako aktualnie grzebiący w kodzie Symulatora, że nie bardzo sobie potrafię to wyobrazić. Silnik graficzny jest dosyć prymitywny i na przykład nie pozwala na jakiekolwiek korzystanie z menu. Również nie ma mechanizmu, który by przekazywał do prowadzonej lokomotywy informacje o stojących przy torze znakach. Przekazywanie informacji działa tylko z semaforów do lokomotyw prowadzonych przez komputer.

W planach jest, aby dało się na ekranie wyświetlić na przykład maksymalną dopuszczalną prędkość oraz stan najbliższego sygnalizatora. Można by wtedy również przekierować tę informację do jakiegoś syntezatora mowy. Na pewno prędko to nie będzie, może za około rok.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline tomecki

  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: dostosowanie dla niewidomych
« Odpowiedź #4 dnia: 12 Kwietnia 2011, 22:49:22 »
Komunikat nie musi być wyświetlony na ekranie aby został przeczytany przez syntezator mowy. Z tego co wiem w com-ie jest chyba objekt SAPI, którym można cokolwiek wysłać do takiego gadacza bezpośrednio, więc w teorii pewnie można utworzyć skróty klawiszowe, które zczytują ze zmiennej czy gdzie tam jest podana jakaś wartość wskaźnika i przekazać SAPI.