Chciałbym poruszyć temat, tak jak w tytule.
1. Słyszałem, że gdy mamy czerwone światło na SBLce to możemy przejechać pociągiem po uprzednim zatrzymaniu i podaniu sygnału RP1 z prędkością 20 km/h. Jakich pociągów to dotyczy: pociągów pasażerskich, lekkich pociągów towarowych, ciężkich pociągów towarowych (pomijam kwestię wskaźnika W22)?
2. Zasadnicze sygnały na SBLce 4 są znane. Pisząc scenariusz natknąłem się na następujący problem:
C - semafor wjazdowy powiązany z SBLką
B - semafor SBL 4 pełniący rolę tarczy ostrzegawczej (wskaźnik W18), powiązany z SBLką
A - klasyczny semafor SBL 4
Każdy z semaforów ma przypisany event do toru: SBL_A_s1, SBL_B_s1, SBL_C_s1, by dać znać o zajętości odstępu blokowego.
Jedziemy z kierunku A w kierunek C. Najpierw puszczam kibla AI, między semaforem A a B daje event, aby semafor C wyświetlił sygnał jazda z prędkością 40 km/h, a przy następnym semaforze stój. Taki sygnał się wyświetla na C, natomiast na B semaforowi załącza się migające pomarańczowe. Po minięciu A załączyło się wcześniej na nim s1.
Kibel przejeżdża obok C, sygnał na nim zamienia się na czerwony, a na B na pomarańczowy. Natomiast semafor A pokazuje nadal czerwone. Gdy kibel AI wjedzie na peron i zakończy bieg to na wjazdowym (semafor C) włącza się s5 (jazda z maksymalną prędkością, a następny sem wskazuje s1). Na sem B mamy zielone, a na A niestety nadal czerwone. Nie rozumiem tego zachowania, gdyż sem są powiązane ze sobą.
3. Abstrahując od zachowania AI - skupmy się teraz na realnej sytuacji. Niech kibel minie sem A, pokaże się na nim czerwone. Kibel zwalnia do 40 km/h. Sem B (miga pomarańcza), sem C (dwie pomarańcze). Załóżmy, że jedziemy za kiblem pociągiem do którego ma zastosowanie punkt 1. Stajemy na czerwonym, dajemy RP1 i jedziemy. Niech kibel nie zdążył jeszcze przejechać obok C. Wtedy my mijamy semafor B, który miga na pomarańczowo. Wiemy, że mamy zwolnić do 40 lub 60 km/h. Ale pominięciu przez nas sem B, kibel minął C i wyświetlił się na nim sygnał C. I taki sygnał niech był dla nas przygotowany, ponieważ np. nasz tor jest zajęty i czekamy przed wjazdem. Co wtedy? Tarcza zamiast pokazać nam świecące pomarańczowe pokazała nam migające. Wniosek - punkt 1. jest mało bezpieczny, choć prędkość 20 km/h zapewnia to bezpieczeństwo.
Mam nadzieję, że ktoś zrozumie co napisałem. Można odpisywać tylko na poszczególne punkty :)
Zmoderowałem, nie stawiaj pustych linijek.
Krzysiek626