Autor Wątek:  Odp: SPKS  (Przeczytany 6758 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: SPKS
« dnia: 20 Listopada 2009, 20:20:36 »
Nie obwod glowny, tylko wylacznik szybki...
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: SPKS
« Odpowiedź #1 dnia: 20 Listopada 2009, 20:32:54 »
Nie obwod glowny, tylko wylacznik szybki...
Jo racja:D
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3927
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 287
Odp: SPKS
« Odpowiedź #2 dnia: 20 Listopada 2009, 20:49:14 »
A co załącza/wyłącza obwód główny?, znaczy się, czy bierze w tym udział ten szybki wyłącznik?
Pytam się, bo nie wiem, albo inaczej, do tej pory myślałem, że ów wyłącznik ma wpływ na obwód główny (oczywiście za pomocą jakiś może styczników, w każdym bądź razie nie bezpośrednio).
« Ostatnia zmiana: 20 Listopada 2009, 20:54:40 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: SPKS
« Odpowiedź #3 dnia: 20 Listopada 2009, 21:11:21 »
Wylacznik szybki jest jedna z czesci obwodu. Nie musisz przeciez miec go podpartego, by np. zapalic reflektory, swiatlo w kabinie, etc.
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3927
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 287
Odp: SPKS
« Odpowiedź #4 dnia: 20 Listopada 2009, 21:14:29 »
1)Inaczej, to nasze (M)(m) to wyłącznik szybki?
2)Co w slangu oznacza obwód główny?
Znaczy się z twojej wypowiedzi rozumiem, że de fakto obwodów głównych jest wiele.
3)Czym steruje (M)(m)?
Czy można powiedzieć, ze szybki wyłącznik steruje obwodem głównym?
Jeśli tak, to Mihau dobrze napisał, bo przecież zębami nikt obwodu jakiegoś nie będzie przerywał, tylko za pomocą czegoś np. wyłącznika.
Powiem więcej, powiedzenie wyłączenie wyłącznika szybkiego, można zrozumieć jako pominięcie tego wyłącznika z obwodu, czyli tak jakby go nie było.

Reasumując wg mnie brzmieć powinno: przerwałem obwód główny (lub jego jakąś część) za pomocą wyłącznika szybkiego.
« Ostatnia zmiana: 20 Listopada 2009, 21:26:09 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: SPKS
« Odpowiedź #5 dnia: 20 Listopada 2009, 21:35:04 »
Obwód główny to obwód 'wysokiego napięcia'. W skład OG wchodzą pantografy, odłączniki pantografów, wyłącznik szybki, bezpieczniki WN, styczniki (liniowe, grupowe, rozruchowe, bocznikowania), nawrotnik, bocznik, oporniki rozruchowe, silniki trakcyjne, odłączniki silników trakcyjnych, itd. Wyłącznik szybki pozwala odciąć część OG od źródła zasilania (sieci trakcyjnej). Całego obwodu głównego (kilku jego części składowych) i tak nie odłączymy od zasilania bo pantografy są 'przed' WS i chyba właśnie dlatego mówi się załączyć wyłącznik szybki a nie załączyć obwód główny. Bo de facto można załączyć WS nie załączając obwodu głównego.
« Ostatnia zmiana: 20 Listopada 2009, 21:40:27 wysłana przez mechatronik »
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3927
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 287
Odp: SPKS
« Odpowiedź #6 dnia: 20 Listopada 2009, 21:48:42 »
Cytuj
Bo de facto można załączyć WS nie załączając obwodu głównego.
WS tak, ale głównego nie, dopiero jakiś łańcuch 'kluczowników' powoduje całkowite zamknięcie się obwodu. W tym łancuchu jak mniemam jest ten szybki wyłącznik.

Z punktu widzenia obwodu będziemy mieli 2 stany- obwód otwarty, obwód zamknięty. Jeśli stan jest taki, że ów obwód jest zamknięty, to można zmienić jego stan na otwarty za pomocą jakiegoś kluczownika, który jest w obwodzie, począwszy od opuszczenia patyków, a skończywszy na szybkim. Obojętnie co użyjemy, obwód główny zostanie otwarty.

Natomiast jak pisałem, wyłącz z obwodu wyłącznik X, to dla mnie oznacza ni mniej ni więcej, tylko pomiń ten wyłącznik w ogóle z obwodu np. zewrzyj go na stałe.
« Ostatnia zmiana: 20 Listopada 2009, 22:13:55 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: SPKS
« Odpowiedź #7 dnia: 20 Listopada 2009, 22:47:46 »
Z punktu widzenia obwodu będziemy mieli 2 stany- obwód otwarty, obwód zamknięty. Jeśli stan jest taki, że ów obwód jest zamknięty, to można zmienić jego stan na otwarty za pomocą jakiegoś kluczownika, który jest w obwodzie, począwszy od opuszczenia patyków, a skończywszy na szybkim. Obojętnie co użyjemy, obwód główny zostanie otwarty.
Zgadza się. Jednak na upartego można powiedzieć, że część obwodu nadal jest pod napięciem. Wyłączenie (za pomocą jakiegoś włącznika) obwodu zazwyczaj charakteryzuje się tym, że żadna z jego części składowych nie jest już pod napięciem po za jednym stykiem włącznika. A tu w momencie gdy nie opuścimy pantografów a wyłączymy WS ta część 'przed' wyłącznikiem szybkim będzie nadal pod napięciem. Ale tak jak napisałem 'na upartego'...

Natomiast jak pisałem, wyłącz z obwodu wyłącznik X, to dla mnie oznacza ni mniej ni więcej, tylko pomiń ten wyłącznik w ogóle z obwodu np. zewrzyj go na stałe.
Nie wiem w jakim kontekście to pisałeś. Jeśli nawiązywałeś do "wyłączyć wyłącznik szybki" to się nie zgodzę. Bo wyłączając WS powodujemy rozwarcie jego styków co skutkuje przerwaniem obwodu - czyli tak jak byśmy go wyjęli z maszyny bez żadnych innych zabiegów. Dla mnie wyłączyć coś z obwodu to znaczy 'wyjąć'/'zrobić przerwę'.
Powiedzmy sobie szczerze tutaj większość rzeczy rozbija się o nazewnictwo... Kiedyś zastanawiałem się co to dokładnie znaczy 'wyłączyć wyłącznik szybki'. Pod pojęciem 'wyłącznik szybki' rozumiałem coś co jest normalnie zwarte, a włączenie powoduje rozwarcie styków. Gdyby ktoś WS nazwał np włącznikiem głównym to by nie było wątpliwości. WS to 'najzwyklejszy' włącznik którego złączenie powoduje zwarcie styków, a wyłączenie ich rozwarcie. Tyle tylko, że charakteryzuje się on szybkim czasem zadziałania w przypadku rozłączania styków. Inaczej (z przymrużeniem oka) mówiąc 'włącznik wolny a wyłącznik szybki' ;) - wolniej się załącza a szybciej wyłącza.
---
1.Wyłącznik szybki wyłączony
2.Wyłącznik szybki załączony
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3927
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 287
Odp: SPKS
« Odpowiedź #8 dnia: 20 Listopada 2009, 23:20:11 »
Cytuj
Wyłączenie (za pomocą jakiegoś włącznika) obwodu zazwyczaj charakteryzuje się tym, że żadna z jego części składowych nie jest już pod napięciem po za jednym stykiem włącznika.
Nie za bardzo rozumien to zdanie. Żadna?
Głównym celem przerwania obwodu, jest odłączenie odbiornika od napięcia. Więc jeśli przerwiemy obwód np. za pomocą wyłącznika, to odbionik będzie pozbawiony napięcia.
Weźmy kabelki, żarówkę, wyłącznik, bateryjkę. Stwórzmy obwód zamknięty i kluczujmy wyłącznikiem. Żarówka zapalać się będzie i gasić. Obwód będzie otarty/zamknięty. Napięcia będą.... wiadomo gdzie.
Cytuj
Nie wiem w jakim kontekście to pisałeś. Jeśli nawiązywałeś do "wyłączyć wyłącznik szybki" to się nie zgodzę
Zmień punkt patrzenia i oderwij się od tej sytuacji. Ot ktoś mówi do Ciebie, "wyłącz wyłącznik". Jedynym chyba logicznym wytłumaczeniem, na użycie słów "wyłącz wyłącznik" jest to, że chyba odłącz ten wyłącznik z obwodu, pomiń go, czy coś takiego. No bo słyszałeś, aby wyłącznik wyłączał sam siebie? Wyłącznik, owszem wyłącza, ale nie sam siebie, wyłącza jakiś obwód. Można powiedzieć, zmień stan wyłącznika, albo coś takiego, ale nie wyłącz wyłącznik.

Zgadzam się, że problem tkwi w nazewnictowie. Ważny jest kontekst.
Jeśli chodzi o "wyłączyłem obwód główny"- to ja go rozumiem, że chodzi o kluczowanie szybkim wyłącznikiem. Jeśli ktoś powie "wyłączyłem wyłącznik szybki" to też rozumiem, że nie odłączył wyłącznika szybkiego, tylko nim kluczował.

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: SPKS
« Odpowiedź #9 dnia: 20 Listopada 2009, 23:24:10 »
Zmień punkt patrzenia i oderwij się od tej sytuacji. Ot ktoś mówi do Ciebie, "wyłącz wyłącznik". Jedynym chyba logicznym wytłumaczeniem, na użycie słów "wyłącz wyłącznik" jest to, że chyba odłącz ten wyłącznik z obwodu, pomiń go, czy coś takiego. No bo słyszałeś, aby wyłącznik wyłączał sam siebie. Wyłącznik, owszem wyłącza, ale nie sam siebie, wyłącza jakiś obwód.
To w takim razie na komende 'wylacz swiatlo' wykrecasz zarowki?
Eh, te 'Mariuszowe' rozbijanie wszystkiego na atomy...
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3927
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 287
Odp: SPKS
« Odpowiedź #10 dnia: 20 Listopada 2009, 23:27:39 »
Cytuj
To w takim razie na komende 'wylacz swiatlo' wykrecasz zarowki?
Przerywam obwód za pomocą wyłącznika, ale nie wyłączam go, tylko zmieniam jego stan na otwarty :)
Natomiast raz mi się zdarzyło rzucić kapciem w żarówkę, bo mnie się wstać nie chciało :), a leżałem już i zasypiałem- też przerwałem obwód
Cytuj
Eh, te 'Mariuszowe' rozbijanie wszystkiego na atomy...
Nie ja zacząłem, tylko Ty żeś się przyburzył do Mihaua :)
« Ostatnia zmiana: 20 Listopada 2009, 23:34:29 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: SPKS
« Odpowiedź #11 dnia: 21 Listopada 2009, 12:14:00 »
Wylacznik szybki jest jedna z czesci obwodu. Nie musisz przeciez miec go podpartego, by np. zapalic reflektory, swiatlo w kabinie, etc.

Po pierwsze - nikt normalny nie podpiera wyłącznika szybkiego (ba, nawet chyba bezpośrednio nie jest to możliwe) gdyż jest to podstawowe zabezpieczenie obwodu głównego lokomotywy. A reflektory nie należą do obwodu głównego, tylko do obwodu oświetlenia. I bez załączenia WS nie będzie działał żaden element obwodu głównego.

1)Inaczej, to nasze (M)(m) to wyłącznik szybki?
Tak
2)Co w slangu oznacza obwód główny?Znaczy się z twojej wypowiedzi rozumiem, że de fakto obwodów głównych jest wiele.
Nie rozumiem do końca pytania - obwód główny to podstawowy obwód lokomotywy - silniki, zabezpieczenia, wentylatory, opory, pantografy i wiele, wiele innych. Obwód główny jest jeden.
3)Czym steruje (M)(m)?
Zamknięciem WSa
Czy można powiedzieć, ze szybki wyłącznik steruje obwodem głównym?
Nie, on go tylko zabezpiecza i zamyka.
Powiem więcej, powiedzenie wyłączenie wyłącznika szybkiego, można zrozumieć jako pominięcie tego wyłącznika z obwodu, czyli tak jakby go nie było.
Nie można tak powiedzieć, gdyż WS posiada funkcje zabezpieczającą i zawsze będzie jednym z najważniejszych elementów obwodu.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3927
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 287
Odp: SPKS
« Odpowiedź #12 dnia: 21 Listopada 2009, 13:01:56 »
Cytuj
Nie, on go tylko zabezpiecza i zamyka.
No i chyba otwiera.
Cytuj
Nie rozumiem do końca pytania - obwód główny to podstawowy obwód lokomotywy - silniki, zabezpieczenia, wentylatory, opory, pantografy i wiele, wiele innych. Obwód główny jest jeden.
Już mechatronik to wyjaśnił, a pytnie było dlatego, że nie wiedziałem jak interpretować słowa huntera w pewnym momencie.
Cytuj
Nie można tak powiedzieć, gdyż WS posiada funkcje zabezpieczającą i zawsze będzie jednym z najważniejszych elementów obwodu.
To ja wiem, chodzi zupełnie o coś innego, a mianowicie już pisałem wyżej. Jak można zrozumieć słowa "Wyłącz wyłącznik".
« Ostatnia zmiana: 21 Listopada 2009, 13:07:00 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline Piotrek

  • Wiadomości: 888
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: SPKS
« Odpowiedź #13 dnia: 21 Listopada 2009, 14:41:30 »
No i chyba otwiera.
Jeśli zadziała zabezpieczenie samego WSa lub któregoś z przekaźników, od których jest zależny (zanikowo-napięciowego PZN, nadmiarowych przetwornic NPrz1,2, nadmiarowego grzania NGP, różnicowego PR, różnicowego obwodów pomocniczych PRP i ciśnieniowych pantografów WCP1,2), to wtedy cewka trzymająca sprężynę traci zasilanie i ramię ze stykiem ruchomym jest odciągane, przez co WS się otwiera i obwód główny jest rozwarty.
Jak można zrozumieć słowa "Wyłącz wyłącznik".
Przez to należy rozumieć zamierzone wyłączenie WS przez naciśnięcie przycisku na pulpicie "Wył. szybk. wył.".


   « Dodano: 21 Listopada 2009, 14:46:23 »
Można powiedzieć, zmień stan wyłącznika, albo coś takiego, ale nie wyłącz wyłącznik.
Wyrażenie "wyłącz WS" jest stosowane w książkach o pojazdach trakcyjnych, więc jest jak najbardziej prawidłowe.
« Ostatnia zmiana: 21 Listopada 2009, 14:46:36 wysłana przez Piotrek »

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3927
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 287
Odp: SPKS
« Odpowiedź #14 dnia: 21 Listopada 2009, 15:19:43 »
Cytuj
Przez to należy rozumieć zamierzone wyłączenie WS przez naciśnięcie przycisku na pulpicie "Wył. szybk. wył.".
Pisałem o tym:
Cytuj
Zgadzam się, że problem tkwi w nazewnictowie. Ważny jest kontekst.
Jeśli chodzi o "wyłączyłem obwód główny"- to ja go rozumiem, że chodzi o kluczowanie szybkim wyłącznikiem. Jeśli ktoś powie "wyłączyłem wyłącznik szybki" to też rozumiem, że nie odłączył wyłącznika szybkiego, tylko nim kluczował.
Cytuj
Wyrażenie "wyłącz WS" jest stosowane w książkach o pojazdach trakcyjnych, więc jest jak najbardziej prawidłowe.
Taka jest stosowana, ale czy prawidłowa w 100% z punktu widzenia czysto elektrycznego i logicznego?
Widzisz, są pewne skróty myślowe, a to taki przykład: jak gasisz światło?
1)Możesz powiedzieć, że zgasiłeś, bo wyłączyłęś wyłącznik. Wszyscy wiedzą o co chodzi, mimo,że nie ani fizycznie ani elektrycznie wyłącznik nie został z obwodu wyłączony.
2)Zgasiłem światło, poprzez otwarcie obwodu żarówki, za pomocą wyłącznika, który tym obwodem steruje. Wyłączik zmienił stan na rozwarty.

Jak Ci się wydaje?
Która z tych wersji jest ogólnie można powiedzieć bardziej 'elektryczna'?

W prostych układach typu OG w lokomotywie, można sobie pozwolić na myślowe skróty. Gorzej może być, z bardziej skomplikowanymi jakimiś obwodami, gdzie powiedzenie "wyłącz wyłącznik", może oznaczać wyeliminowanie elektryczne jakiegoś czy to układu, czy samego wyłącznika z gałęzi jakiś obwodów.

Cytuj
Jeśli zadziała zabezpieczenie samego WSa lub któregoś z przekaźników,
ok, ale również co robi to nasz małe 'm'?
Tam chyba nie zadziała żadne zbezpieczenie, a tylko działalność człowieka powoduje otwarcie OG poprzez WS.

Cała dyskusja wzięła się stąd, iż Mihau napiasł, że
Cytuj
problem że jak się wyłączało obwód główny to symek się sypał.
A z czym się nie zgodził hunter, bo chciał być szczegółowy. No ta ja też chciałem być.
Ponadto mam plik czytaj.txt od symka i jest napisane:
Cytuj
M m dla elektrowozu: zal/wyl glowny obwod (wylacznik szybki), dla spalinowozu: rozrusznik

To mniej więcej taka dyskusja, czy zakręt, skręt czy łuk na kolei. Oczywiście, że łuk, nigdy zakręt lub skręt. No bo łuk jest łukiem i taki ci to łuk, który nie jest na pewno zakrętem czy skrętem. Ot poprostu krzywa, która nie skręca :)

« Ostatnia zmiana: 21 Listopada 2009, 15:32:00 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: SPKS
« Odpowiedź #15 dnia: 21 Listopada 2009, 15:24:47 »
Będziecie ze mnie niezadowoleni, co to ma wspólnego z spks?

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3927
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 287
Odp: SPKS
« Odpowiedź #16 dnia: 21 Listopada 2009, 15:27:58 »
No ja już skończyłem :)

To Bocznica.
ZiomalCl
« Ostatnia zmiana: 21 Listopada 2009, 15:32:54 wysłana przez ZiomalCl »