« Odpowiedź #485 dnia: 03 Lipca 2011, 19:21:37 »
Bo z tego co wiem, to sprzęgi w towarach są poluzowane względem pasażerów.
Ale to nie we wszystkich pociągach towarowych. Są wyjątki gdy wagony towarowe łączy się tak jak w ruchu pasażerskim czyli bufory muszą być lekko naciśnięte a sprzęgi skręcone "na prosto". W typowym ruchu towarowym tarcze buforów powinny się stykać ale sprzęgi nie mogą być luźne. Powinno się też (w miarę technicznych możliwości*) skręcać je "na prosto" ale nie na sztywno. Kolejną ciekawą rzeczą jaką obserwuję to to jak maszyniści w ruchu towarowym łączą lokomotywę z pierwszym wagonem. Otóż nie wiedzieć czemu dojeżdżając do składu dociskają i wtedy skręcają "na prosto". Nie raz dochodziło przez coś takiego do zerwania spinki albo ułamania noska haka w wagonie. Kontynuując moje wypociny (jako ciekawostkę) powiem dlaczego maszyniści w 90% (jak nie więcej) łączą lokomotywę z pierwszym wagonem tak, że z lokomotywy zarzucają sprzęg na hak wagonu. Otóż jak dojdzie do uszkodzenia sprzęgu to jest zdecydowanie większe prawdopodobieństwo, że zerwie się spinka. W takim przypadku bierze się płozę, młotek, kombinerki -czy co tam mamy pod ręką i przebijamy sprawną spinkę z przodu lokomotywy. Natomiast jak zerwie nam się hak to już lipa. Szanujmy swoje maszyny! ;)
*pod tym pojęciem mam na myśli to, że jest różny stopień wyeksploatowania sprężyn lub elastomerów. Jak zbiorą się nam koło siebie dwa wyeksploatowane sprzęgi to choćbyśmy się uparli to sprzęg skręcimy tak ciasno, że braknie nam gwintu a on nadal będzie wisiał.
Odnośnie luzowania lokomotywy przy hamowaniu to największym błędem jest całkowite luzowanie maszyny. Praktyka pokazuje, że gdy zostawimy sobie około 1 atmosfery w cylindrze to nam lokomotywy od wagonu nie odbije. Podobnie gdy hamuję i luzuję ciężki pociąg >2000t a jadę ze spadku. Wtedy delikatnie przytrzymuję sobie maszynkę dodatkowym przez czas jak fala dojdzie mi na koniec i czuję, że pociąg "leci". Robię tak bo jak mi przednie wagony odhamują a kilka pod koniec będzie trzymać to o rozerwanie nietrudno. Kwestia wyczucia pociągu.
Zapisane
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76