include ('inc/1.inc'); ?>
WSTĘP
Wagony spalinowe serii SN61, wyprodukowane przez węgierską wytwórnię Ganz-Mavag w Budapeszcie, były przeznaczone do obsługi pociągów pasażerskich na liniach drugorzędnych, w ruchu lokalnym. Doraźnie mogły być zastosowane jednak również - w zależności od potrzeb eksploatacyjnych - do ruchu dalekobieżnego.
Wagony serii SN61 są wagonami 4-osiowymi, z przekładnią mechaniczną, o mocy 500 KM, z elektropneumatycznym sterowaniem, które umożliwia sprzężoną pracę trzech wagonów sterowanych z jednego stanowiska maszynisty.
Dostawy tych wagonów rozpoczęły się w roku 1959 i trwały do 1975 roku.
Wagony SN61, jako wagony produkowane w długich seriach, podlegały okresowym modyfikacjom i ulepszeniom. Pozwoliło to na usunięcie wielu usterek natury konstrukcyjno-technologicznej wagonu, tak że wagony cieszyły się zasłużoną marką jako stosunkowo proste w budowie i działaniu oraz sparwne pojazdy trakcyjne, rozwiązujące choć częściowo problem komunikacji lokalnej.
CHARAKTERYSTYKA I OGÓLNY OPIS WAGONU
- Producent - Ganz Mavag: Fabryka Lokomotyw, Wagonów i Maszyn w Budapeszcie
- Oznaczenie - SN61
- Szerokość toru -1435mm
- Najmniejszy promień łuku toru - 120m
- Prędkość maksymalna - 107,88km/h
- Średnica kół na okręgu tocznym - 940mm
- Liczba i układ osi - 4 osie B`2`
- Długość wagonu ze zderzakami - 24215mm
- Największa wysokość od główki szyny - 4120mm
- Największa szerokość wagonu - 2960mm
- Rozstaw osi skrajnych - 18360mm
- Rozstaw osi wózka tocznego - 2500mm
- Rozstaw osi wóżka napędnego - 3800mm
- Odległość między czopem skrętu wózka tocznego a bocznymi ślizgami skrętowymi wózka napędnego (mierzona w osi pojazdu) - 15800mm
- Masa służbowa wagonu - 57,8t
- Masa wagonu w stanie próżnym - ok. 51,1t
- Największy nacisk na szyny - 18000kG
- Masa obciążeniowa - ok. 60t
- Masa napędna - 29,2t
- Moc silnika spalinowego - 500KM
- Siła pociągowa na I biegu przy prędkości 22km/h - 5100kG
- Siła pociągowa na V biegu przy prędkości 107,8km/h - 1050kG
- Zasięg wagonu - 800km
- Pojemność układu paliwowego - 1250l
- Pojemność układu wodnego - 1620l
- Zapas piasku - 100kg
- Hamulec powietrzny - system Hildebranda-Knorra lub Oerlikona
- Typ sprzęgu - śrubowy 85T
- Typ zderzaków - tulejowe PKP
- Napięcie obwodów sterowania - 110V
- Rodzaj i napięcie akumulatorów - kwasowe, 108V
- Ogrzewanie wagonu - wodne, bezpośrednie
- Ogrzewanie pociągu - parowe o wydajności 227kg/h
Omówienie różnic między poszczególnymi odmianami wagonów
W tarkcie wieloletnichdostaw wagonów podlegały one ulepszeniom konstrukcyjnym i modyfikacjom:
1) w wagonach o numerach powyżej 500 w miejsce silnika typu Ganz 12JV17/24 zastosowano silnik typu ZMIN-H 13H12A;
2) w wagonach o numerach 1-70 zastosowano układ pneumatyczny hamulca systepmu Hildebranda-Knorra, w wagonach o numerach 71-130 - układ mieszany, w wagonach zaś od numeru 131 - układ Oerlikona;
3) w wagonach o numerach 1-70 i powyżej 130 zabudowano chłodnice blokowe, w wagonach o numerach 71-130 - chłodnice segmentowe, oprócz tego wagony o numerach 1-70 mają żaluzje przy wszystkich chłodnicach;
4) w wagonach o numerach 1-70 zamontowano zębate skrzynki rozdzielcze ze sprzęgłami ciernymi, w wagonach o numerach 71-130 - zębate skrzynki rozdzielcze ze sprzęgłami hydraulicznymi, a od numeru 131 - zębate skrzynki rozdzielcze z załączeniem ręcznym wentylatora;
5) w wagonach o numerach od 151 umocniono konstrukcyjnie ramy wózków tocznych; wózki te w środkowej części belek czołowych mają wpawane blachy tworzące konstrukcję skrzynkową; podłużnice zaś mają kształt zbliżony do belki o stałej wytrzymałości;
6) w początkowych dostawach wagonów zastosowano toczne zestawy kołowe z osiami drążonymi. Z uwagi na bezpieczeństwo jazdy zostały one wycofane i zastąpione osiami pełnymi;
7) w wagonach o numerach 1-70 zabudowano dwa zbiorniki główne paliwa, natomiast we wszystkich pozostałych wagonach jeden zbiornik paliwa o pojemności 1150l;
8) w wagonach o numerach 1-70 kominy są umocowane na sztywno, wszystkie zaś pozostałe wagony mają kominy umocowane przegubowo.
Opracowano na podstawie R. Krause, R. Meissner "Wagony spalinowe serii SN61" WKiŁ Warszawa 1977.
include ('inc/2.inc'); ?>