Dla porządku zebraliśmy listę wszystkich używanych klawiszy. Nie ma możliwości samodzielnego zdefiniowania klawiszy! Klawisze oznaczone jako Num... to klawisze na klawiaturze numerycznej. Dlatego pamiętaj by włączyć NumLock. Użycie zwykłego klawisza 3 nie zastąpi klawisza Num 3! Analogicznie dla pozostałych klawiszy Num... Jeśli posiadasz laptopa bez klawiatury numerycznej skorzystaj z kombinacji Fn + pożądany klawisz.
| Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
| Shift + o | Podniesienie tylnego pantografu | Tylko w przypadku pojazdów elektrycznych |
| o | Opuszczenie tylnego pantografu | Tylko w przypadku pojazdów elektrycznych |
| Shift + p | Podniesienie przedniego pantografu | Tylko w przypadku pojazdów elektrycznych |
| p | Opuszczenie przedniego pantografu | Tylko w przypadku pojazdów elektrycznych |
| Shift + m | Załączenie wyłącznika szybkiego | Aby załączyć wyłącznik szybki, należy przytrzymać przez chwilę oba klawisze |
| m | Wyłączenie wyłącznika szybkiego | - |
| Shift + x | Załączenie przetwornicy | - |
| x | Wyłączenie przetwornicy | - |
| Shift + c | Załączenie sprężarki powietrza | - |
| c | Wyłączenie sprężarki powietrza | - |
| d | Przestawienie nastawnika kierunkowego o jedną pozycję do przodu | Początkowo nastawnik kierunku znajduje się w położeniu neutralnym |
| r | Przestawienie nastawnika kierunkowego o jedną pozycję do tyłu | Początkowo nastawnik kierunku znajduje się w położeniu neutralnym |
| Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
| Obsługa kranu hamulca FV4a | ||
| Num . | Ustawienie kranu hamulca na pozycję napełniania uderzeniowego | Popularna "fala" :) |
| Num 4 | Ustawienie kranu hamulca na pozycję jazda | Pozycja neutralna stosowana podczas jazdy |
| Num 3 | Ustawienie kranu hamulca na pozycję następną | Zwiększenie siły hamowania |
| Num 9 | Ustawienie kranu hamulca na pozycję poprzednią | Zmniejszenie siły hamowania |
| Num 2 | Ustawienie kranu hamulca na "słabą" pozycję hamowania | Odpowiada jednokrotnemu użyciu [Num 3] z pozycji jazda (pierwszy stopień hamowania) |
| Num 5 | Ustawienie kranu hamulca na "pośrednią" pozycję hamowania | Odpowiada trzykrotnemu użyciu [Num 3] z pozycji jazda |
| Num 8 | Ustawienie kranu hamulca na "mocną" pozycję hamowania | Odpowiada pięciokrotnemu użyciu [Num 3] z pozycji jazda (hamowanie uzupełniające) |
| Num 0 | Ustawienie kranu hamulca na pozycję hamowania nagłego | Użyj, aby zahamować pociąg w krytycznych sytuacjach (hamowanie awaryjne) |
| 3 × Num 9 z pozycji napełniania lub Ctrl + Num 5 | Ustawienie kranu hamulca na pozycję odcięcia | Kran ustawiamy na odcięcie przy zmianie kabiny, zanim wybierzemy [Home] (lub [End]) oraz gdy jedziemy w lokomotywie popychjącej (patrz scenariusz moczniki_popych). |
| Num 6 | Odluźniacz hamulca lokomotywy | Odhamowanie samej lokomotywy |
| Num 1 | Ustawienie kranu hamulca pomocniczego na następną pozycję | Zwiększenie siły hamowania. W EZT służy do obsługi hamulca ręcznego |
| Num 7 | Ustawienie kranu hamulca pomocniczego na poprzednią pozycję | Zmniejszenie siły hamowania. W EZT służy do obsługi hamulca ręcznego |
| Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
| Shift + b | Ustawienie trybu pracy hamulca na osobowy (P) | Nie dotyczy EZT. Tryb osobowy (P) jest ustawieniem domyślnym. Stosujemy go w przypadku ciągnięcia składów pasażerskich |
| Ctrl + b | Ustawienie trybu pracy hamulca na pospieszny (R) | Nie dotyczy EZT. Stosujemy go w przypadku ciągnięcia składów pospiesznych. |
| b | Ustawienie trybu pracy hamulca na towarowy (G) | Nie dotyczy EZT. Stosujemy go w przypadku ciągnięcia składów towarowych |
| Shift + f | Załączenie rozruchu wysokiego | - |
| f | Załączenie rozruchu niskiego | - |
| l | Wyłącznik styczników liniowych | Pozwala na szybkie odcięcie dopływu prądu do silników trakcyjnych |
| Num + | Ustawienie nastawnika jazdy na pozycję następną | W stosunku do pozycji poprzedniej |
| Num - | Ustawienie nastawnika jazdy na pozycję poprzednią | W stosunku do pozycji poprzedniej |
| Num / | Ustawienie nastawnika bocznikowania na pozycję następną | W stosunku do pozycji poprzedniej |
| Num * | Ustawienie nastawnika bocznikowania na pozycję poprzednią | W stosunku do pozycji poprzedniej |
| n | Odblokowanie przekaźnika nadmiarowego silników | Tylko na zerowej pozycji nastawnika jazdy i bocznikowania |
| Ctrl + n | Odblokowanie przekaźnika nadmiarowego przetwornicy i ogrzewania | Działa tylko, gdy hebelek przetwornicy jest w pozycji "wyłączony" |
| z | Pokazywanie prądów w drugim członie | Dotyczy tylko ET41 |
| Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
| Shift + i | Włączenie reflektora prawego (światło białe) | - |
| i | Wyłączenie reflektora prawego (światło białe) | W przypadku wcześniej włączonego reflektora |
| Shift + y | Włączenie reflektora lewego (światło białe) | - |
| y | Wyłączenie reflektora lewego (światło białe) | W przypadku wcześniej włączonego reflektora |
| Shift + u | Włączenie reflektora górnego (światło białe) | - |
| u | Wyłączenie reflektora górnego (światło białe) | - |
| i | Włączenie reflektora prawego (światło czerwone) | W przypadku wyłączonego światła białego |
| Shift + i | Wyłączenie reflektora prawego (światło czerwone) | W przypadku włączonego reflektora (światło czerwone) |
| y | Włączenie reflektora lewego (światło czerwone) | W przypadku wyłączonego światła białego |
| Shift + y | Wyłączenie reflektora lewego (światło czerwone) | W przypadku włączonego reflektora (światło czerwone) |
| Obsługa tylnych reflektorów – dotyczy: SM03, SM31, SM40, SM42, SP42, TEM2, TEM2U | ||
| Ctrl + Shift + i | Włączenie tylnego reflektora prawego (światło białe) | - |
| Ctrl + i | Wyłączenie tylnego reflektora prawego (światło białe) | W przypadku wcześniej włączonego reflektora |
| Ctrl + Shift + y | Włączenie tylnego reflektora lewego (światło białe) | - |
| Ctrl + y | Wyłączenie tylnego reflektora lewego (światło białe) | W przypadku wcześniej włączonego reflektora |
| Ctrl + Shift + u | Włączenie tylnego reflektora górnego (światło białe) | - |
| Ctrl + u | Wyłączenie tylnego reflektora górnego (światło białe) | - |
| Ctrl + i | Włączenie tylnego reflektora prawego (światło czerwone) | W przypadku wyłączonego światła białego |
| Ctrl + Shift + i | Wyłączenie tylnego reflektora prawego (światło czerwone) | W przypadku włączonego reflektora (światło czerwone) |
| Ctrl + y | Włączenie tylnego reflektora lewego (światło czerwone) | W przypadku wyłączonego światła białego |
| Ctrl + Shift + y | Wyłączenie tylnego reflektora lewego (światło czerwone) | W przypadku włączonego reflektora (światło czerwone) |
| Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
| spacja | Zbijanie CA i SHP | - |
| Enter | Załączenie hamulca przeciwpoślizgowego i piasecznicy | W przypadku poślizgu |
| s | Załączenie piasecznicy | W przypadku poślizgu |
| a | Załączenie syreny (ton niski) | Stosujemy ku uciesze łowców Rp1 |
| Shift + a | Załączenie syreny (ton wysoki) | Stosujemy ku uciesze łowców Rp1 |
| Shift + h | Włączenie ogrzewania pociągu | - |
| h | Wyłączenie ogrzewania pociągu | - |
| Shift + , | Otwieranie drzwi lewych | Tylko w przypadku EZT |
| , | Zamykanie drzwi lewych | Tylko w przypadku EZT |
| Shift + . | Otwieranie drzwi prawych | Tylko w przypadku EZT |
| . | Zamykanie drzwi prawych | Tylko w przypadku EZT |
| / | Sygnał zamykania drzwi | Tylko w przypadku EZT |
| Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
| Klawisze do sterowania różnymi "ciekawostkami" (np. podświetlenie mierników, otwieranie okien w kabinie), tak zwane universale. Działają tylko w kabinach niektórych pojazdów. Proszę zapoznać się z listą taboru, który posiada działające universale. Link. | ||
| Shift + [ | Włączenie universala 1 | Nie działa w debugmode! |
| [ | Wyłączenie universala 1 | Nie działa w debugmode! |
| Shift + ] | Włączenie universala 2 | Nie działa w debugmode! |
| ] | Wyłączenie universala 2 | Nie działa w debugmode! |
| Shift + ; | Włączenie universala 3 | - |
| ; | Wyłączenie universala 3 | - |
| Shift + ' | Włączenie universala 4 | - |
| ' | Wyłączenie universala 4 | - |
| Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
| F1 | Wyświetlenie aktualnej godziny | - |
| F2 | Wyświetlenie informacji o najbliższym pojeździe | Przy odległości do 2 metrów od danego pojazdu (działa tylko przy widoku z zewnątrz) |
| F4 | Wyjście z kabiny maszynisty | W przypadku przebywania w kabinie |
| F4 | Wejście do kabiny maszynisty | W przypadku przebywania poza kabiną |
| F5 | Wejście do innego pojazdu | W przypadku przebywania poza kabiną (klawisz F4) można wejść do znajdującego się w pobliżu innego pojazdu sterowanego przez AI, pod warunkiem, że on stoi albo porusza się z niewielką prędkością. Wejście i przejęcie pojazdu następuje poprzez naciśnięcie klawisza F5. Może być konieczne przyciśnięcie F4 w celu odświeżenia widoku kabiny. |
| F6 | Przyspieszenie czasu i pory dnia | Nie przyspiesza symulacji! Działa tylko w trybie debugmode. |
| F7 | Włączenie trybu wireframe | Dotyczy tylko trybu debugmode. |
| F8 | Wyświetlenie ilości FPS oraz ilości wyświetlonych sektorów | - |
| F9 | Wyświetlanie wersji pliku wykonywalnego symulatora | - |
| F10 | Nieodwracalne wyjście z symulatora | Po przyciśnięciu F10 pojawi się prośba o potwierdzenie zakończenia programu klawiszem y. Naciśnięcie innego klawisza niż y w trybie F10 wyłącza ten tryb. |
| Pause/Break | Włączenie pauzy | Podczas symulacji |
| Pause/Break | Wyłączenie pauzy | Po uprzednim jej załączeniu |
| Esc | Włączenie przyspieszenia | Naciśnięcie tego klawisza powoduje pięciokrotne przyspieszenie czasu symulacji (przy liczeniu samej fizyki). Jest to szczególnie przydatnie podczas testowania fizyki i charakterystyk. Funkcja ta nie przyspiesza czasu. Działa tylko w trybie debugmode. |
| Ctrl + Pause/Break | Wyzwolenie radiostopu | Użycie tej kombinacji powoduje wysłanie do wszystkich pojazdów w promieniu 2 km komendy Emerency_brake. Warunkiem jest jednak umieszczenie w CHK wpisu RadioStop=Yes. |
| Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
| ↑ | Przesunięcie kamery w przód | Wewnątrz i na zewnątrz kabiny |
| ↓ | Przesunięcie kamery w tył | Wewnątrz i na zewnątrz kabiny |
| ← | Przesunięcie kamery w lewo | Wewnątrz i na zewnątrz kabiny |
| → | Przesunięcie kamery w prawo | Wewnątrz i na zewnątrz kabiny |
| PageUp | Przesunięcie kamery w górę | Wewnątrz i na zewnątrz kabiny |
| PageDown | Przesunięcie kamery w dół | Wewnątrz i na zewnątrz kabiny |
| Insert | Łączenie sprzęgów | Na zewnątrz kabiny, niedalej niż 2 metry od sprzęgów, tylko pojazdy do 500 m od prowadzonej lokomotywy i stojące na tym samym torze. W następnym dziale znajduje się opis podczepiania i odczepiania lokomotywy do/od składu. |
| Delete | Rozłączanie sprzęgów | Na zewnątrz kabiny, niedalej niż 2 metry od sprzęgów, tylko pojazdy do 500 m od prowadzonej lokomotywy i stojące na tym samym torze. W następnym dziale znajduje się opis podczepiania i odczepiania lokomotywy do/od składu. |
| Num 1 | Odhamowanie dowolnego pojazdu hamulcem pomocniczym | Na zewnątrz kabiny, niedalej niż 2 metry od pojazdu, tylko pojazdy do 500 m od prowadzonej lokomotywy i stojące na tym samym torze |
| Num 7 | Zahamowanie dowolnego pojazdu hamulcem pomocniczym | Na zewnątrz kabiny, niedalej niż 2 metry od pojazdu, tylko pojazdy do 500 m od prowadzonej lokomotywy i stojące na tym samym torze |
| Shift + t | Zakładanie Sygnałów Końca Pociągu | Na zewnątrz kabiny, tylko pojazdy do 500 m od prowadzonej lokomotywy i stojące na tym samym torze. Uwaga: nie wszystkie pojazdy posiadają SKP. |
| t | Ściąganie Sygnałów Końca Pociągu | Na zewnątrz kabiny, tylko pojazdy do 500 m od prowadzonej lokomotywy i stojące na tym samym torze. Uwaga: nie wszystkie pojazdy posiadają SKP. |
| Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
| Shift + e | Odłączenie uszkodzonych silników | Działa tylko gdy znajdujemy się w przedziale maszynowym |
| Shift + v | Sprężarka pomocnicza | Działa tylko gdy znajdujemy się w przedziale maszynowym. Podnosi ciśnienie w zbiorniku pantografów, co umożliwia ich podniesienie w sytuacji, gdy ciśnienie w ZG jest za małe |
| Shift + q | Uruchomienie autpilota | Przekazujemy sterowanie komputerowi. |
| q | Wyłączenie autpilota | Po uprzednim jego włączeniu. |
| End | Przejście w kierunku kabiny B | Kabina A, to najczęściej ta, w której rozpoczęto symulację |
| Home | Przejście w kierunku kabiny A | W przypadku przebywania w kabinie B |
| 012…9 | Obsługa różnych pozycji kamery | W trybie swobodnego latania (klawisz F4) przyciśnięcie klawisza z cyfrą (z górnej linii klawiatury [nienumerycznej]) zapamiętuje pozycję kamery, o ile nie była ona wcześniej ustawiona. Kolejne naciśnięcia będą przenosić do tego miejsca (zmiana nie będzie już możliwa). Pozycja kamery jest również zapisywana w logu, aby można było ją skopiować do scenerii. |
Oprócz tego kombinacje klawiszy: Shift + 0, Shift + 1, ..., Shift + 9 służą do uruchamiania zdarzeń, zdefiniowanych uprzednio w scenerii. Być może brzmi to groźnie i niezrozumiale. Spokojnie :) Chodzi o to, że nie na każdej trasie np. Shift + 2 zadziała. Nie należy się o to martwić, gdyż we wszystkich sceneriach, które do poprawnego działania wymagają użycia tych klawiszy stosowna informacja jest podana w starterze. Na przykład dla trasy linia61_osobowy1 w środkowym okienku startera widnieje informacja: "Po załadowaniu scenerii proszę nacisnąć SHIFT+1.".
Autorem klawiszologii jest Benek.