Autor Wątek:  Jak zrobić bardzo prostą scenerię część 1 (videotutorial)  (Przeczytany 7564 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Grand

  • Wiadomości: 382
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Jak zrobić bardzo prostą scenerię część 1 (videotutorial)
« dnia: 31 Października 2008, 12:20:40 »
Stworzyłem tutorial w którym przy użyciu programu 3ds max pokazuję jak zrobić prostą scenerię.
- ułożenie torów
- odpowiednie umiejscowienie zwrotnic
- płaska prosta tekstura podłoża
- parę drzew
- semafor
- przypisanie nazwy do toru
- export scenerii do pliku
- wpisanie wpisu z lokomotywa na końcu pliku scn (scenerii)

Proszę o wyrozumiałość z uwagi na mój pierwszy tego typu tutorial.
Chciałbym abyście wyrazili swoją opinię na temat tego typu tutoriali czy w ogóle są potrzebne. Jeżeli tak to dodam następny gdzie pokażę jak zrobić proste zdarzenia (eventy) kierujące sygnałami semaforów oraz zwrotnicami.

Materiał umieściłem na youtube.
Link : usunięty
« Ostatnia zmiana: 06 Listopada 2008, 23:44:19 wysłana przez Grand »
/ \  / \  / \

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Jak zrobić bardzo prostą scenerię część 1 (videotutorial)
« Odpowiedź #1 dnia: 31 Października 2008, 15:28:00 »
Nie za wiele widać, przydało by się nagrać jakiś komentarz, powiedzieć co jest w danym momencie robione.
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline Akvin

  • Wiadomości: 1006
  • We Will Rock You
    • Zobacz profil
    • http://my.opera.com/akvin-profeta
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Jak zrobić bardzo prostą scenerię część 1 (videotutorial)
« Odpowiedź #2 dnia: 31 Października 2008, 15:34:26 »
Zgadzam się z El Mecánico. Koniecznie jakiś komentarz i większa rozdzielczość/zbliżenie na kursor  jeżeli jest taka opcja.
« Ostatnia zmiana: 31 Października 2008, 15:36:28 wysłana przez Akvin »
Pozdrawiam
All you have to do is save the world...

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 523
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Jak zrobić bardzo prostą scenerię część 1 (videotutorial)
« Odpowiedź #3 dnia: 31 Października 2008, 18:38:33 »
To wstawianie zwrotnic i torów metodą "ręcznie na oko" chyba jednak nie jest za dobrym przykładem jak robić scenerie... Potem wychodzą takie rzeczy: http://img368.imageshack.us/img368/5047/cem013vk.jpg . Obliczenie wstawki zajmuje kilkanaście sekund i gwarantuje dokładne efekty - ale chyba niepotrzebnie pisałem o tym tutorial.

Pozdr, Paweł
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6301
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 330
Odp: Jak zrobić bardzo prostą scenerię część 1 (videotutorial)
« Odpowiedź #4 dnia: 31 Października 2008, 19:11:44 »
Szczerze, to tworzenie prostych scenerii w taki sposób wydaje mi się przeżytkiem. Wątpię, żeby Symulator na tym zyskał. Chyba, że ktoś chce sobie makietę zaprojektować i przetestować ją na Symulatorze. W obecnych czasach lepiej by było się skupić na tworzeniu tras realistycznych, z wykorzystaniem ortofotomap, SRTM, UMP i innych dostępnych danych. 3ds Max jest kiepskim narzędziem do tego celu.

Co do filmiku, jest w zbyt słabej rozdzielczości. Nie widać dokładnie, co jest gdzie robione. Niektóre akcje są zbyt chaotyczne. Lepiej by może było zrobić kolejne zrzuty ekranu i zaznaczać na nich używane elementy, robić zbliżenia, a na dole pokazywać opis wykonywanej czynności. Do tego by się Flash nadawał (może Power Point?), ale film jako taki to niezbyt dobra technologia.

Podsumowując, proponowałbym zmienić tematykę na "jak zrobić realistyczną stację na podstawie dostępnych danych", zmienić technologię wykonania i przygotować precyzyjniej scenariusz.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Grand

  • Wiadomości: 382
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jak zrobić bardzo prostą scenerię część 1 (videotutorial)
« Odpowiedź #5 dnia: 31 Października 2008, 21:00:48 »
Czyli generalnie chciałem dobrze a wyszło jak zwykle. Może faktycznie lepsze byłyby proste zwyczajne screeny krok po kroku, na pewno wtedy byloby to bardziej przemyslane.
Na filmiku robiłem to szybko , i celem który chciałem osiągnąć było przekonanie niektórych użytkowników że własna sceneria to nie taka trudna sprawa. Oczywiście pomijając kwestię ustawienia odpowiednich rzeczy począwszy od ustawienia torów, sygnalizatorów, zwrotnic zgodnie ze sztuką budowy prawdziwych szlaków.
Przyznaje po części Wam racje, aczkolwiek jeśli ktoś chce to ma taka możliwość skorzystać z tego materiału. Postaram się zrobić to bardziej profesjonalnie z wczesniej zaplanowanym scenariuszem + napisami / komentarzami.
/ \  / \  / \

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Jak zrobić bardzo prostą scenerię część 1 (videotutorial)
« Odpowiedź #6 dnia: 31 Października 2008, 21:41:05 »
Niestety, Grand, ale takimi filmikami to tylko odstraszyć możesz;]
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline Preki

  • Wiadomości: 309
  • My name's not Shane, kid!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 42
Odp: Jak zrobić bardzo prostą scenerię część 1 (videotutorial)
« Odpowiedź #7 dnia: 03 Listopada 2008, 10:32:24 »
Ten cały 3DS mnie odstrasza, i nie wiem czemu. Kiedyś miałem już styczność z grafiką 3D, a mianowicie projektowałem mapy do Unreal Tournament. Jednak 3D Studio (vel gmax) jest... inny, zupełnie inny. Usiłowałem już parę razy coś zrobić, i nic mi się nie udało.
Życie to nie gra... to symulator.

Offline RooteK

  • Wiadomości: 1238
    • Zobacz profil
    • Nieoficjalna strona węzła kolejowego Jaworzno.
  • Otrzymane polubienia: 21
Odp: Jak zrobić bardzo prostą scenerię część 1 (videotutorial)
« Odpowiedź #8 dnia: 03 Listopada 2008, 15:43:31 »
OT. Taki ;)

3DSmax czy Gmax to proste programy jak dla mnie. (MS Paint jest trudniejszy ;>) Na pierwszy rzut oka wyglądają skomplikowanie. ale ja przy modelowaniu używam przeważnie ok. 5 funkcji !

Postaw jednego boxa i poćwicz z nim deformując go w "edit mesh" :)

« Ostatnia zmiana: 03 Listopada 2008, 15:46:10 wysłana przez GłowaWojtas »

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Jak zrobić bardzo prostą scenerię część 1 (videotutorial)
« Odpowiedź #9 dnia: 04 Listopada 2008, 09:02:02 »
Wiecej pracuje w AutoCAD, z 3DS'em próbowałem walczyć (ta sama firma), ale to dwa zupełnie różne programy. Mógłby ktoś zrobić translacje skryptów pod AutoCAD'a?:D
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline Preki

  • Wiadomości: 309
  • My name's not Shane, kid!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 42
Odp: Jak zrobić bardzo prostą scenerię część 1 (videotutorial)
« Odpowiedź #10 dnia: 04 Listopada 2008, 12:19:02 »
Głowawojtasie, PAJNT (xD) jest cięższy?

BTW przeglądałem komenty w galerii. I coś znalazłem ciekawego i zarazem znajomego ;)

Cytuj
Od: Kolejowy Świr   (Thu May 18 15:06:13 2006)
Będzie jakiś fajny edytorek na miarę UnrealEda? ;)

Wiele miesięcy spędziłem przed tym programem (nie, nie przed PAJNTEM), i gdyby czymś takim dałoby się robić scenerie, to już coś by wyszedło spod mojej ręki, zapewniam!
« Ostatnia zmiana: 04 Listopada 2008, 12:23:20 wysłana przez Preki »
Życie to nie gra... to symulator.

Offline Bogumil.S

  • Wiadomości: 148
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jak zrobić bardzo prostą scenerię część 1 (videotutorial)
« Odpowiedź #11 dnia: 04 Listopada 2008, 13:57:06 »
OT: Czy ma ktoś rozpracowany każdy wpis (i każdą liczbę/tekst w tym wpisie) w *.SCN? chodzi mi głównie o układanie torów i położenie obiektów... Proszę o kontakt na Priv./OT
Pzdr

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6301
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 330
Odp: Jak zrobić bardzo prostą scenerię część 1 (videotutorial)
« Odpowiedź #12 dnia: 04 Listopada 2008, 14:29:23 »
Szkoda, że nie wiem, jak wygląda edytor do Unreal Tournament. Mógłby ktoś przybliżyć główną ideę?

Ja mam rozpracowane wpisy w postaci parsera wczytującego scenerię do postaci obiektów C++, pod Borland C++ Builder. Ma jeszcze problemy z zapisem, głównie komentarzy. Kod wykorzystuje niewiele obiektów VCL (TObject, TStringList, AnsiString) i da się go łatwo przeportować jakby co. Mogę zrobić i udostępnić bibliotekę BPL z funkcjami.

Aktualnie rozmyślam nad edycją szlaku wzdłuż.
http://eu07.pl/forum/index.php/topic,9716.0.html
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 103
Odp: Jak zrobić bardzo prostą scenerię część 1 (videotutorial)
« Odpowiedź #13 dnia: 04 Listopada 2008, 15:49:40 »
Cytuj
Czy ma ktoś rozpracowany każdy wpis (i każdą liczbę/tekst w tym wpisie) w *.SCN?
Tego jest baaaardzo dużo. Ja sam trochę siedzę w sceneriach i opanowałem dopiero eventy, układanie obiektów i (podstawa, co chyba każdy umie) składy. Tory w edytorze Jet kładę.

Offline Preki

  • Wiadomości: 309
  • My name's not Shane, kid!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 42
Odp: Jak zrobić bardzo prostą scenerię część 1 (videotutorial)
« Odpowiedź #14 dnia: 05 Listopada 2008, 10:42:38 »
@Ra - jest to tzw. Constructive Solid Geometry (CSG)

http://en.wikipedia.org/wiki/Constructive_solid_geometry

Bardzo prosty i intuicyjny sposób tworzenia scenerii 3D, wykorzystywany w UnrealEd.
Życie to nie gra... to symulator.

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Jak zrobić bardzo prostą scenerię część 1 (videotutorial)
« Odpowiedź #15 dnia: 05 Listopada 2008, 11:00:44 »
[OT]CSG można się łatwo nauczyć w POV-Ray'u. Korzystam, język bardzo podobny do C/Javy, dobrze napisany podręcznik, parser pod winde i linuxa[/OT]
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6301
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 330
Odp: Jak zrobić bardzo prostą scenerię część 1 (videotutorial)
« Odpowiedź #16 dnia: 05 Listopada 2008, 11:08:11 »
Hm, no raczej się nie da budować scenerii kolejowej z sześcianów i kul. Jest zbyt wiele zależności o charakterze technicznym, które muszą być zachowane dla utrzymania realności. Ale mam pewien pomysł na edycję scenerii w modelu krzywoliniowym i spróbuję coś w tym kierunku zrobić.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline pol102

  • Wiadomości: 959
  • Geoinformatyk kolejowy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Jak zrobić bardzo prostą scenerię część 1 (videotutorial)
« Odpowiedź #17 dnia: 05 Listopada 2008, 15:20:41 »
Jeśli @Ra się nie pogniewa to nakręcę Wam jak robić mapy z danych UMP. Względnie napiszę to jako how-to z screenami.

Offline Grand

  • Wiadomości: 382
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jak zrobić bardzo prostą scenerię część 1 (videotutorial)
« Odpowiedź #18 dnia: 06 Listopada 2008, 23:43:47 »
Filmik sie raczej nie przyjął jak widzę, także nie widzę sensu dalszego zaśmiecania nim serwera youtube.
A temat na bocznice albo gdzie tam moderator zarządzi.
Pozdrawiam

Przenoszę.
Akvin
« Ostatnia zmiana: 07 Listopada 2008, 01:11:03 wysłana przez Akvin »
/ \  / \  / \