Autor Wątek:  Czemu głównie fikcyjne?  (Przeczytany 12901 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline robertcb

  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
    • CB Radio - porady
  • Otrzymane polubienia: 0
Czemu głównie fikcyjne?
« dnia: 24 Września 2008, 15:41:42 »
Witam.
Czemu tworzone trasy są głównie fikcyjne z fikcyjnymi nazwami stacji itp?
Wiem ze był projekt trasy W-wa wschodnia-centralna -zachodnia. Doczekał sie realizacji?

Offline Kozi

  • Wiadomości: 791
  • Prosto z Serca Europy...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #1 dnia: 24 Września 2008, 15:45:27 »
Bo łatwiej zrobić. Trasy realne bardzo trudno odzwierciedlić np. układ torowy, otoczenie itp.
"... W Moich Snach Wciąż WŁOSZCZOWA !!!"

Offline Sm 42 driver

  • Wiadomości: 320
  • Trasopisarz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 70
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #2 dnia: 24 Września 2008, 15:46:54 »
Witam.
I ja również witam.

Czemu tworzone trasy są głównie fikcyjne z fikcyjnymi nazwami stacji itp?
Bo scenerię fikcyjną łatwiej się robi ;) Scenerie realne narzucają wygląd dworca czy umiejscowienie innych elementów. Często przy realnych jest więcej modelowania, aby trasa była realistyczniejsza. ;)

(...) tworzone trasy są głównie fikcyjne (...)
Czemu tak sądzisz?
Pzdr

Offline robertcb

  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
    • CB Radio - porady
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #3 dnia: 24 Września 2008, 15:56:55 »
Witam.
I ja również witam.

Czemu tworzone trasy są głównie fikcyjne z fikcyjnymi nazwami stacji itp?
Bo scenerię fikcyjną łatwiej się robi ;) Scenerie realne narzucają wygląd dworca czy umiejscowienie innych elementów. Często przy realnych jest więcej modelowania, aby trasa była realistyczniejsza. ;)

(...) tworzone trasy są głównie fikcyjne (...)
Czemu tak sądzisz?
Pzdr

Poza trasą Bochnia to nie wiem która jest realistyczna.

Jest np Dęblin-Lublin ale niestety tylko na Trainz Railroad Simulator. (kilka GB)

Za to ten projekt nie doczekał realizacji.

http://eu07.pl/forum/index.php/topic,2038.0.html


Offline Sm 42 driver

  • Wiadomości: 320
  • Trasopisarz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 70
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #4 dnia: 24 Września 2008, 16:05:52 »
Poza trasą Bochnia to nie wiem która jest realistyczna.
No to jak nie wiesz to co mówisz, że są same fikcyjne? Bochni trochę brakuje do realistyczności. Realne są: Linia 61, oraz linia nr 8 w trakcie tworzenia (i jeszcze jedna moja trasa, o której nie chcę na razie mówić ponieważ nie wiem czy "coś z tego wyjdzie") ;)

Jest np Dęblin-Lublin ale niestety tylko na Trainz Railroad Simulator. (kilka GB)
Tutaj nie jest forum TRS tylko MaSzyny EU07-424.
Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: 24 Września 2008, 16:10:48 wysłana przez Sm 42 driver »

Offline Wojcio1991

  • Wiadomości: 136
  • Pozdrowienia z E20!!!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #5 dnia: 24 Września 2008, 16:08:33 »
Cytuj
Za to ten projekt nie doczekał realizacji.

http://eu07.pl/forum/index.php/topic,2038.0.html

Chyba nie ma co podawać przykładów sprzed 4 lat (...) bo planów zrobienia realnych tras było tyle, że ciężko policzyć. Lepiej skupić się na obecnym rozwoju symka.
« Ostatnia zmiana: 24 Września 2008, 16:12:53 wysłana przez Wojcio1991 »
Zapraszam na stronę łowickich miłośników kolei
http://www.kolejowy-lowicz.eu/

Offline Sakorius

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 666
  • KB Serwis - Szczecin Dąbie
    • Zobacz profil
    • Sakorius Home Gallery
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #6 dnia: 24 Września 2008, 16:28:01 »
Czemu tworzone trasy są głównie fikcyjne z fikcyjnymi nazwami stacji itp?

Jeśli masz umiejętności, dużo czasu, dostęp do dokładnych planów stacji, jeśli masz filmy z kabiny lub z końca pociągu, to co stoi na przeszkodzie byś był jednym z niewielu twórców, którzy stworzyli realistyczne trasy? To nie jest taka prosta sprawa jak by się wydawało. Trasa fikcyjna = dowolność na maksa, trasa realistyczna = brak dowolności w wykonaniu, no chyba, że będzie to półrealistyczna trasa jak Bochnia - Brzesko.
Pozdrawiam, Sławek

Offline robertcb

  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
    • CB Radio - porady
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #7 dnia: 24 Września 2008, 16:34:43 »
Realne są: Linia 61
A gdzie można ją ściągnąć? na forum są nieaktualne linki (sendspace, wygaśnięte) a nie ma w dziale download.
« Ostatnia zmiana: 24 Września 2008, 16:37:59 wysłana przez robertcb »

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #8 dnia: 24 Września 2008, 16:35:52 »
Nie można nie jest wydana.
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline robertcb

  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
    • CB Radio - porady
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #9 dnia: 24 Września 2008, 16:42:39 »

Offline Gagarek

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 127
  • JESTEM TROLEM
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #10 dnia: 24 Września 2008, 16:45:50 »
Nie można nie jest wydana.
a Tu była, tylko link wygasł?

http://eu07.pl/download/paczki/281q-linia61.rar.html

Cytuj
Wersja beta scenerii "Linia 61".

Z tego co wiem, teraz trwają nad nią prace. Beta to beta, a na całość poczekamy

Pozdrawiam

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #11 dnia: 24 Września 2008, 16:47:32 »
Bozszz... Kolejny mym zdaniem troll wątek.

Co do w/w linku - była wersja beta - BYŁA, ale już jej nie ma. Ze względu na co niektórych userów, nie potrafiących czytać ze zrozumieniem.

Jak autor znajdzie czas i chęci, to dokończy. Pamiętaj, że (tak jak już kolega wyżej wspomniał) tworzenie czegokolwiek do symka do najprostszych nie należy. No i nikomu za spędzony czas przy tworzeniu tras i modeli do symka nie płacą. A nie każdy ma czas na ciągłe siedzenie przy kompie.
« Ostatnia zmiana: 24 Września 2008, 16:49:52 wysłana przez ZiomalCl »

Offline robertcb

  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
    • CB Radio - porady
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #12 dnia: 24 Września 2008, 16:49:46 »
Bozszz... Kolejny mym zdaniem troll wątek.

Co do w/w linku - była wersja beta - BYŁA, ale już jej nie ma. Ze względu na co niektórych userów, nie potrafiących czytać ze zrozumieniem.

Ta po prostu znikła? nikt już nie ma wersji beta na dysku? nie może wrzucić/nie wrzucił na jakis serwer?

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #13 dnia: 24 Września 2008, 16:52:02 »
A słyszałeś o takim pojęciu jak 'wycofane z obiegu'? Autor zrozumiał, że źle postąpił dając link do nie działającej w pełni trasy. Chcesz mieć trasę? Zgłoś się do autora. Może coś dostaniesz - w co wątpię.
« Ostatnia zmiana: 24 Września 2008, 17:12:14 wysłana przez ZiomalCl »

Offline Tomek6996

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 96
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #14 dnia: 24 Września 2008, 16:55:54 »
Wsadze kij w mrowisko, ale co mi tam. Nigdy nie zrobiłem nic dla symka, ale po prostu w pewnym wieku juz sie nie chce sleczec nad kompem i czasu na to nie ma. Pozostaje tylko bierne obserwowanie forum i korzystanie z tego co inni przygotuja. Dlatego zwróce na jedna rzecz uwage. Gdybanie nad trasami realistycznymi chyba nie ma sensu. Przez to dażenie do perfekcji mamy sytuacje taka , ze juz chyba o0d roku albo moze i dluzej nie ukazala sie zadna nowa trasa. Dlatego zdecydowanie jestem za trasami fikcyjnymi, kazdy ma jakas wyobraznie i stworzenie swoich tras na pewno przyjdzie mu lepiej niz odwzorywanie tych juz istniejacych. Zawsze wydawalo mi sie ze perfekcyjna sceneria to nie wszystko. Uklad torowy i dzialajace eventy to podstawa. Przykladem niech bedzie sceneria 'zwierzyniec' , moja ulubiona, dlaczego? Bo fajnie sie jezdzi, a to ze dookola mamy zielona trawe w ogole mi nie przeszkadza. to tyle, teraz wieszajcie psy, banujcie, moze za kilka lat jak juz przejde na emeryture to wypicuje trase taka swoja  wymarzona , ktora chodzi mi po glowie juz od poczatku symka. Pozdrawiam

REWIZOR
« Ostatnia zmiana: 24 Września 2008, 16:58:30 wysłana przez REWIZOR »

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6301
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 330
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #15 dnia: 24 Września 2008, 18:40:30 »
Kiedyś trasy fikcyjne było zrobić łatwiej. Ze względu na zastosowane narzędzia - jET, 3ds Max itd. - które w ogóle nie wspierały idei tras realistycznych. Miał być edytor do Nebuli, ale sprawa upadała.

Z Symulatorem mam kontakt od nieco ponad roku. Przez ten czas naliczyłem kilkanaście podejść do tras realistycznych: Bochnia, Linia 61, PMPPW, Szczecin, Tunel i Linia 139, czytałem opisy nt. projektów Kępno i Looblyn - coś tam niby zrobione jest; czytałem też o torach wokół Łodzi (do Łasku bodajże).

Zabrałem się systematycznie do analizy tematu. Na początek porównałem dostępne mi tory z mapami - okazało się, że robione "na oko" scenerie rozjeżdżają się z mapą dosyć istotnie. Nawet linia 139, robiona na podstawie obrazków z geoportal.gov.pl ma na swojej długości niedokładność rzędu 50m. Obecnie moim edytorem można przesunąć tory tak, że pokrywają się z mapą z dokładnością 10cm (chyba, że na mapie są uskoki po 3m, wtedy trudno powiedzieć, jak to powinno być). Można dokładnie ustawić zwrotnice, odległości między torami  i inną infrastrukturę.

Drugim problemem z tworzeniem tras realistycznych jest teren. W zasadzie to mamy tylko jedno źródło danych - SRTM, którego dokładność w pionie jest rzędu 5m w niezabudowanym i niezalesionym terenie. Było kilka prób, ale nadal jest to w powijakach.

Trzecim problemem, w ogóle nieruszonym, są tła, czyli wstawianie zdjęć jako widoków zasłaniających horyzont. Nie widziałem i nie czytałem o tym, żeby ktoś to rozpracował.

Ogólnie jak czytam forum, to większość twórczości symkowej idzie w tabor. Zrobione jest już chyba 95% jeżdżącego taboru i 70% tego, co już nie jeździ poza parowozami (w tym niewyprodukowany ET24).

Nie widziałem, żeby ktoś się chwalił, że zrobił oto jedną realistyczną stację, albo 5km uroczego szlaku. W obecnych warunkach, przy ustawieniu tego precyzyjnie wg PUWG 1992 i przy wykorzystaniu danych SRTM i zdjęć na tła, wzbogacając to o plan stacji (semafory), profile wzniesieniowe, układy dróg z map UMP, można by tworzyć scenerie realistyczne z kawałków. Ale pokutuje myślenie, że scenerię to trzeba tworzyć tak, jak McZapkie robił Testowo w 2002 roku. Trochę ogranicza sama budowa Symka, która nie pozwala np. na sterowanie nastawniami z zewnątrz.

Moim zdaniem trasę realistyczną jest zrobić łatwiej. Ale trzeba korzystać z narzędzi, które to wspierają, albo takie stworzyć. Tworzę edytor scenerii realistycznych i jak na razie nikt mnie nie prosił, żebym coś w nim dodał, albo zmienił, więc chyba tylko ja sam go używam.
« Ostatnia zmiana: 24 Września 2008, 22:58:10 wysłana przez Ra »
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline _KAT_

  • Wiadomości: 425
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #16 dnia: 24 Września 2008, 20:04:58 »
Ale dochodzi jeszcze problem - nie każdy ma możliwość sfotografowania róźnych obiektów na textury, i tworzenie potem modeli.

Offline pozdze

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 490
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 266
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #17 dnia: 24 Września 2008, 21:45:18 »

Z Symulatorem mam kontakt od nieco ponad roku. Przez ten czas naliczyłem kilkanaście podejść do tras realistycznych: Bochnia, Linia 61, PMPPW, Szczecin, Tunel i Linia 139, czytałem opisy nt. projektów Kępno i Looblyn - coś tam niby zrobione jest; czytałem też o torach wokół Łodzi (do Łasku bodajże).




Do Ostrowa Wlkp. Ta się robi powoli ,ale będzie pól realna.
Łukasz Jachimek

Offline bohunIC

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1407
  • Ну погоди
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 14
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #18 dnia: 25 Września 2008, 22:36:40 »
Linia 61 jest ukończona. nie ma misji i nie ma FPSu. O czym chcecie dyskutować? Trzeba spędzić kolejne pół roku na to żeby ją przystosować do zmieniających się realiów symka. W prawdzie znalazłem błąd powodujący spadek fps ale nie mam czasu na wykończenie. Jak się pracuje, zakłada rodzine itd to tak jest.

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #19 dnia: 25 Września 2008, 22:54:12 »
Cytuj
O czym chcecie dyskutować?

Ja z tego na pozór bezsensownego wątku wyniosłem jedną rzecz b. ważną, mianowicie przestawienie się z narzędzi jakimi się przede wszystkim posługiwali trasopisarze do tej pory, na edytor realistycznych tras kolegi Ra. Poprostu należy "rozpracować" ten edytor, zagłębić się w różnego rodzaju mapy potrzebne do tego, sugerwać zmiany/dodatki do edytora, jak również napisać tutorial do tego narzędzia .A narzędzia dotychczasowe traktować jako edycję elementów dodatkowych.
Wczoraj ściągnąlem ten edytor, ale nie za bardzo wiem o co w nim chodzi. Ja raczej pisać tras nie będę, wieć za bardzo się nie zagłębiałem w ten edytor, jak również w różnego rodzaju potrzebne rodzaje map. Ale to wcale nie oznacza, że inni nie mają z tego korzystać, więc zachęcam do tego ku chwale naszego symka :)

Offline Żabek

  • Wiadomości: 546
  • Gdzie jest guzik rezygnacji?
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #20 dnia: 25 Września 2008, 23:02:45 »
Pozwolę sobie się wypowiedzieć. Tworzenie tras realnych jest może nie tyle trudniejsze, co dużo bardziej żmudne niż tworzenie fikcji. W scenerii fikcyjnej nie trzeba ślęczeć nad wykonaniem jednego łuku, żeby był dokładnie taki, jak w rzeczywistości. Nie ma różnicy, czy jest to promień 500 czy 502 metry a w scenerii realnej to jest bardzo ważne.
Dodatkowo, efekty są widoczne po dużo dłuższym czasie. Najczęściej trzeba iść w konkretne miejsca, pospisywać różne rzeczy, zrobić zdjęcia, bo na Geoportalu nie zawsze wszystko widać. No i dochodzi wspominane już tworzenie modeli od podstaw. Czasem też trzeba stworzyć nowy tabor, bo przecież nie puści się EN57 na trasę, gdzie powinien jeździć szynobus bo nie ma tam trakcji elektrycznej.
To wszystko kosztuje bardzo dużo wysiłku i bardzo dużo czasu, na co niewiele osób może sobie pozwolić. Dlatego uważam, że wyrazy szacunku należą się osobom, które swoje scenerie, czy to fikcyjne, czy realne doprowadzili do końca i nie można wybrzydzać!

Pozdro
Damian
The Frog

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #21 dnia: 25 Września 2008, 23:07:50 »
Cytuj
Nie ma różnicy, czy jest to promień 500 czy 502 metry a w scenerii realnej to jest bardzo ważne.

Nie wiem co od strony technicznej np. łączenie poszczególnych map scenerii, no ale jeśli techniczne rzeczy odrzucimy, no to bez przesady, że coś o 2 metry jest w te czy w te stronę. Dla oka i symualcji nie ma to znaczenia.

Wracając jeszcze do edytora Ra, przecież nie wszystko musi być jak w realu. Torowisko powinno być mniej więcej jak w realu, a teren już jak kto chce.
Przecież istnieje coś takiego, co w nautrze się sprawdza doskonale, a mianowicie ewolucja, powoli sytematycznie trasy będą przypominały te z realiów. Te pierwsze mało, następne więcej, następne jeszcze bardziej... (w miarę rozwoju różnych narzędzi)
Nie traktujmy świata, w tym i symulatora zero jedynkowo. W przeciwnym wypadku, możemy się zaptęlić w myśleniu (przejaskrawie trochę) np. ktoś wyda trasę super hi-fi real, normalnie wszystko jak w realu, ale 2 dni po wydaniu trasy, w realu wytną 5 drzew koło torowiska, albo dołożą parę torów, albo tory w jednym miejscu przebudują. Wtedy już trasa według tych kryteriów realna nie będzie.
« Ostatnia zmiana: 25 Września 2008, 23:47:08 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline JONIN_EZT

  • Wiadomości: 918
  • Dalej student. Linia 202 maker
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #22 dnia: 26 Września 2008, 00:25:33 »
Według mnie jeżeli chodzi o wybór trasy realnej albo fikcyjnej jest właściwie obojętne. Generalnie przy takim zestawie i wpasowania się w realizm jest daleki (znaczy już i tak jest o wiele lepiej niż te 4 lata temu i cały czas się dąży do uskutecznienia) i to chyba każdy widzi. W sumie fajnie jest sobie pojeździc po trasie realnej bo np znam ten teren albo zrobię screena nawiązującego do realnego zdjęcia. W fikcyjnych trasach tez jest to coś czyli wytwory różnego rodzaju inne spojrzenie na budowę obiekty itd, czego np w realu się nie zobaczy.

Przy budowie (to już nie będę powtarzac tego co już wcześniej napisano) dokładne pozycje, długości, wysokości, teren itd. W sumie nie wiem czy kiedyś się znajdzie taki edytor co by uwzględniłby kompletnie wszystko w obrębie nasypu i 10 metrów obok. Chyba że się otrzyma realne plany z całym ekwipunkiem. Widziałem kiedyś że ktoś budował do trsa trasę Wejherowo-Gdańsk przy pomocy planów torowisk jakichś się używa przy budowie takich tras. Nawet nie mam pojęcia skąd takie mapy wytrzasnąc. Nie będę pisał gdyby to i owo bo to bezsensu. Z własnego doświadczenia przy budowie trasy jest to generalnie ciężkie, szczególnie w moim przypadku przy budowie terenu gdzie jestem jeszcze wstanie początkującym jeśli chodzi o budowę terenu + drzewa lasy i takie tam pierdółki.

Ja i tak podziwiam wszystkich którzy swoje trasy doprowadzili do końca i wielki szacunek dla nich [nawet jeśli to były realistyczne albo fikcyjne], bo ja nawet nie byłem w stanie dokończyc chociaż jednego projektu i nie wiem czy kiedyś skończę.
Linia 202
Układ torowy (tory główne) - 100%
Układ torowy (reszta) - 15%

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6301
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 330
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #23 dnia: 26 Września 2008, 05:44:28 »
Nie wiem co od strony technicznej np. łączenie poszczególnych map scenerii
Od jakiegoś czasu proponuję robić komórki. Komórka by miała 10-16km średnicy i w środku miała by zawsze (0,y,0), ustawione na węźle siatki kilometrowej PUWG 1992. Komórki byłyby łączone w trasę poprzez origin (z wielokrotnościami 1000m), dokładnie tak samo, jak kiedyś Testowo zostało połączone z Wielkim Kacem, za pomocą
origin -4000 0 -4000
include testowo2a.scm end
endorigin
Oczywiście brzegi komórek (tory, drogi, teren) musiałyby być dokładnie spasowane. Układ PUWG 1992 obejmuje całą Polskę (i przyległości) w zakresie współrzędnych X,Y=0÷999999 [m] z dokładnością do ±30cm.


Zakładam, że jedną komórkę mogła by robić i skończyć jedna osoba w ciągu pół roku. Można by zacząć od zrobienia komórek w wersji minimalistycznej (tory, teren, drogi, nieco budynków). A potem ktoś inny mógłby taką komórkę ulepszyć - wstawić tła, wymodelować budynki. W ten sposób trasy realistyczne rozwijały by się ewolucyjnie. Ktoś uzupełni komórkę o coś istotnego i inni będą mogli to pobrać, uzupełniają swoje trasy. Ale warunkiem podstawowym jest precyzyjne ułożenie torów i dróg na początku.

no to bez przesady, że coś o 2 metry jest w te czy w te stronę. Dla oka i symulacji nie ma to znaczenia.
Może nie ma. Ja staram ustawiać tory z dokładnością 10cm. Dzięki temu z taką samą dokładnością mogę potem ustawiać pojedyncze drzewa, budynki itd., bez obawy, że mi coś na coś wejdzie.


W moim edytorze są na razie narzędzia do przesuwania, obracania i przestawiania. Dlatego pytam paczki z samymi torami. Bo nawet jeśli narysowane w 3ds, czy jET, to łatwiej jest to przesunąć, niż rysować od zera. Przygotowanie do edycji jest trochę skomplikowane:
- trzeba ściągnąć paczki z mapami (z Geoportalu jednak wolno idzie),
- scenerię zapisać w jednym dużym pliku,
- wybrać scenerię (ja np. edytuję plik SCM, a nie SCN),
- wygenerować połączenia torów,
- otworzyć okno podglądu terenu,
- wybrać okolicę map (nazwa scenerii),
- włączyć wyświetlanie końców,
- ustawić odpowiednie powiększenie,
- włączyć tekstury map,
- wybrać obszar edycji,
- dociągnąć brakujące mapki.

Sama edycja też jeszcze nie jest prosta:
- włączyć rozdzielczość 4px/m,
- zaznaczyć tor do przesunięcia,
- wybrać któryś z końców (Point1 albo Point2),
- wybrać ustawienie punktu,
- zmienić rozdzielczość na 16px/m,
- wypatrzeć środek toru na mapie,
- kliknąć w to miejsce,
- ewentualnie zmienić prosty<->łuk,
- ewentualnie "naprawić" tor po ustawieniu kolejnego,
- ewentualnie przesuwać punkt wzdłuż łuku, aż tory ustawią się odpowiednio.

Można też przesunąć grupę torów:
- wyłączyć mapy,
- wybrać odpowiednią rozdzielczość,
- zaznaczyć tory ograniczające grupę ("tory giętkie"),
- zaznaczyć grupę ("grupa rozlewna"),
- jeśli coś się nieprawidłowo zaznacza - zmienić tory giętkie,
- wpisać wektor przesunięcia i wykonać translację,
- dla obrotu wybrać jeden z torów i jeden z punktów na nim, który zostanie środkiem obrotu, wpisać kąt i wykonać przekształcenie,
- powtarzać operację, aż grupa znajdzie się we właściwym miejscu,
- ewentualnie zmieniać rozdzielczość i przechodzić między krańcami grupy, żeby mieć pewność, że jakiś fragment został ustawiony z dokładnością 0.1m,
- poprawić okolice torów giętkich i końców grupy,
- ewentualnie zaznaczyć kolejne tory giętkie i utworzyć mniejszą grupę w celu jej precyzyjniejszego ustawienia.
« Ostatnia zmiana: 26 Września 2008, 05:46:08 wysłana przez Ra »
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 523
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #24 dnia: 26 Września 2008, 13:18:35 »
Wracając jeszcze do edytora Ra, przecież nie wszystko musi być jak w realu. Torowisko powinno być mniej więcej jak w realu, a teren już jak kto chce.

Jak już ktoś się bierze za trasę realistyczną to niech będzie realistyczna... Trasy która ma układ torowy "mniej więcej" na oko, a teren "jak kto chce" już do realnych zaliczyć nie można. Co najwyżej "pół-realna". Co do tych 2 metrów - z bawienia się w odwzorowanie układu torowego linii 139 wiem, że to potrafi być spora różnica - wszystko trzeba dopasować dokładnie, bo inaczej reszta przestaje się trzymać kupy.

ale 2 dni po wydaniu trasy, w realu wytną 5 drzew koło torowiska, albo dołożą parę torów, albo tory w jednym miejscu przebudują. Wtedy już trasa według tych kryteriów realna nie będzie.

Wtedy też będzie realna, tyle że historyczna :)

Jak dla mnie - nic przeciwko trasom fikcyjnym nie mam, ale jeżeli to ma być symulator, to niech będą chociaż oparte na jakichś realiach - bez urazy dla autorów - ale nie odpowiadają mi trasy typu układ jak na makiecie i co 10km stacja w stylu Warszawa Centralna (4 perony i same tory główne, "idealne" głowice rozjazdowe).

Pozdrawiam, Paweł
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #25 dnia: 26 Września 2008, 19:22:56 »
Cytuj
Jak już ktoś się bierze za trasę realistyczną to niech będzie realistyczna... Trasy która ma układ torowy "mniej więcej" na oko, a teren "jak kto chce" już do realnych zaliczyć nie można.
Cytuj
Jak dla mnie - nic przeciwko trasom fikcyjnym nie mam, ale jeżeli to ma być symulator, to niech będą chociaż oparte na jakichś realiach
Ciekawe, czy odnośnie taboru, też jesteś taki ortodoks (chodzi mi o obsługę loków)?
No właśnie "jakichś realiach".
Co to są te "jakichś"? Cały pic polega na tym, aby to "jakieś" zdefiniować i co ono dla kogoś oznacza.
Dla Ciebie oznacza jedno, a dla Kowalskiego co innego.

Cytuj
Wtedy też będzie realna, tyle że historyczna :)

Wtedy już realne nie budziet, no bo odbiega od sktualnych realiów.

Myślę, że ani ja ani Ty nie mamy wpływu na to, jak i co kto co zrobi. Jak ktoś będzie miał ochote odwzorować coś na oko, to tak zrobi, jeśli będzie robił wszystko b. dokładnie, to też tak zrobi. W końcu nikt nikomu nic w symulatorze nie nakazuje siłą. Skoro w tej chwili nie ma w ogóle tras realnych, to na początek niech będą trasy, które będą zbilżone do realnych, bo tych odwzorujących realia pod każdym względem, możemy się nie doczekać.
Ewolucja już też sprawdziła się w naszym symku.
« Ostatnia zmiana: 26 Września 2008, 20:20:45 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 523
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #26 dnia: 26 Września 2008, 23:28:08 »
Ciekawe, czy odnośnie taboru, też jesteś taki ortodoks (chodzi mi o obsługę loków)?

Uproszczenie to nie to samo co fikcja. Fikcyjnego taboru chyba nikt jakoś nie robi, a fikcyjne tekstury zwykle nie spotykają się z aprobatą.

No właśnie "jakichś realiach".

Napisałem w poście wyżej - rażą mnie głównie pozbawione większego sensu, wzięte z księżyca układy torowe na niektórych trasach. Skoro już się ktoś za to bierze, to co za problem chociaż podpatrzyć jak to wygląda w rzeczywistości - np. poprzeglądać plany istniejących stacji (są dostępne na niejednej stronie) i na nich się wzorować? Większość MK patrzy tylko na tabor, a dla mnie infrastruktura jest równie ważna - może to już takie moje zboczenie :P

Wtedy już realne nie budziet, no bo odbiega od aktualnych realiów.

Istnieje pojęcie "realia historyczne" - coś, co istniało kiedyś, chyba nie jest fikcją?

Pozdrawiam, Paweł
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Odp: Czemu głównie fikcyjne?
« Odpowiedź #27 dnia: 26 Września 2008, 23:50:41 »
Cytuj
Uproszczenie to nie to samo co fikcja.
No toć przecież cały czas pisałem o uproszczeniach.
Co to jest uproszczenie według Ciebie odnośnie tras i taboru?
Według mnie, to coś, co ma wpólnego z realiami, ale nie do końca.
Teraz rodzi się następne pytanie, na ile coś można upraszczać i na ile będzie to akceptowalne?
A to, to już indywidualna sprawa i to chcialem od samego początku przekazać. Nie wiem, byc może ja posługuję się językiem nierozumiałym dla Ciebie, możliwe, a jeśli tak, to przepraszam.

Dla mnie uproszczeniem akceptowalnym odnosnie tras, jest mniej więcej podobny układ torowy i infrastruktura kolejowa, a teren, ze względu, na to, iż najwięcej czasu potrzeba na niego, moze być fikcyjny albo w częsci fikcyjny. Takie dzieło, ja nazywam uproszczeniem (składa się co prawda również z fikcji-terenu), ale to jest uproszczenie calej scenerii, polegające na nie odzwierciedleniu terenu, a tylko infrastruktury PKP.

Jeśli np. wydam trasę X i nazwię ją realną, ale 5 drzewek w trasie będzie rosło nie w tych miejscach co w realu, albo nie ten rozmiar, albo typ, to ona będzie jeszcze realną, czy już nie?

Cytuj
Istnieje pojęcie "realia historyczne" - coś, co istniało kiedyś, chyba nie jest fikcją?

Jak sama nazwa wskazuje trasa realna, czyli taka, jaka jest w świecie realnym. Można co najwyżej ją nazwać wtedy "byłą realną", ale już nierealną, która jest na obecną chwilę podobna do realnej.
Była realna, może mieć się tak do realiów, jak np. Quarkowo w Ułan Bator 50 lat temu :)
(sorry za porównanie Quarka).

Zresztą nie kłóćmy się o detale, bo my tu gadu, gadu, a chłopcy na śliwkach :)
Pozdro.
EOT
« Ostatnia zmiana: 27 Września 2008, 00:20:00 wysłana przez Mariusz1970 »