Autor Wątek:  Nastawnia kolejowa - zasady  (Przeczytany 15157 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Vykeer

  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Nastawnia kolejowa - zasady
« dnia: 08 Września 2003, 17:32:22 »
Witam, od pewnego czasu gryzie mnie kilka szczegółów dot. głównie pracy nastawnii kolejowych.
Jednym z nich jest sposób, w jaki pracownik nastawni dowiaduje się o nadjeżdżających pociągach. Czy jest to spowodowane komunikacją między nastawniami czy tylko w relacji pociąg - nastawnia? Jak są podawane informacja o opóźnieniach? W jaki sposób odbywa się taka komunikacja?
Jeśli istnieje możliwość, to proszę o linka do strony, gdzie może to być opisane, chociaż szukałem tydzień i nic na ten temat nie mogłem znaleźć, więc raczej nie obejdzie się bez odpowiedzi tutaj. Z góry dzięki za zainteresowanie.

Offline mixer

  • Wiadomości: 205
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Re: Nastawnia kolejowa - zasady
« Odpowiedź #1 dnia: 08 Września 2003, 17:46:15 »
No bo chyba o tym nie ma zbyt wielu informacji w sieci.
Dowiaduje się poprzez komunikację pomiędzy nastawniami. Najczęściej za pomocą wewnętrznego telefonu (kanału) kolejowego. Rozmów tych nie można usłyszeć na lokomotywie bo najczęściej biegną po kablu. Nastawnia poprzedzająca zawiadamia następną po przejeździe danego pociągu. Podaje numery, rozkazy, czas przejazdu, uwagi... Wszystkie dane są zapisywane ręcznie do dziennika. Ze specjalnymi informacjami o opóźnieniach raczej się nie dzwoni zgodnie z założeniem: jak przyjedzie to będzie:) - tak jest na nastawnaich gdzie natężenie ruchu wynosi od kilku do kilkudziesięciu dzienie. Oprócz tego ruch w najbliższym otoczeniu widać na pulpicie kostkowym, a w nowocześniejszych jest komputer zbierający informacje który wyświetla dane z okolicy na podstawie zajętości semaforów i SBL. Okolica jest pojęciem względnym i nieraz obejmuje szlak po kilkadziesiąt kilometrów w każdą stronę.
Jesli chcesz wiedzieć dużo więcej możesz napisać email do znajomego MK pracującego od wielu lat w nastawniach i na posterunkach ruchu kolejowego:
tommy@mega.com.pl

PS Wydaję mi się, że Twoje pytania nie mają związku z symulatorem EU07

[%sig%]

Wiadomość zmieniona (08-09-03 18:03)

Offline Adammo

  • Wiadomości: 98
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Re: Nastawnia kolejowa - zasady
« Odpowiedź #2 dnia: 08 Września 2003, 18:06:33 »
Czołem!

No mnie swego czasu też to nurtowało.

Kiedyś, w wieku 10 lat, miałem okazję być na nastawni (na pewnym posterunku odgałęźnym we wrocławskim węźle kolejowym). Otóż nie jestem w 100% MK i nie znam nazw dla różnych urządzeń w nastawni i w ogóle na kolei, ale postaram się jakoś to opisać. Dyżurny ruchu w nastawni ma jakiś zeszyt, gdzie wpisuje kolejno pociągi przybywające z danego kierunku. Informacje o tym dostaje przez telefon od poprzednich posterunków i dzwoni do następnych (to chyba się nazywa zapowiadanie telefoniczne ? ). Na trzech liniach dodatkowo istniała półsamoczynna blokada liniowa, ale pewien nie jestem. Była od tego taka zielona szafka z jakimiś dzwonkami, małymi wajchami (ale nie w stylu wajch do semaforów czy rozjazdów). Na czwartej linii była samoczynna blokada liniowa. Z tyłu w nastawni znajdowała się szafa z jakimś mechaniczno - elektrycznym ustrojstwem (pewnie jakieś przekaźniki). W centrum ciąg wajch od rozjazdów (tych nie obsługiwałem, bo miałem za mało siły żeby przestawić) i ciąg wajch od semaforów. A na górze pod sufitem mała skrzynka z lampkami zajętości torów i semaforów. Od dyżurnego (ojciec kolegi) dostałem na własność nową książkę do wpisywania nadjeżdżających pociągów. Raz pamiętam, przyjechał jakiś kierownik. Akurat wchodziłem na posterunek :) i w łapie trzymałem swój zeszyt do prowadzenia rejestru, a tu patrzę jakiś ważniak gada z dużyrnym - no to szybko ukryłem zeszyt za rurą od kaloryfera i ów na szczęście nie zauważył. No ale proszę, nikt wtedy nie robił problemów. Mogłem sobie być na tej nastawni i nikomu nie spadł włos z głowy. W końcu przestałem tam chodzić - znudziło mi się.

Moja nastawnia (bo widzę ją z okien) wraz z linią kolejową, przeszła jakieś parę lat temu remont, więc pewnie już nic nie zostało ze starego sprzętu :( . No właśnie jak np. wygląda nowoczesny pulpit sterowniczy ??? W sieci brakuje jakiegoś sensownego opisu, zdjęć dotyczących nastawni i posterunków. Większość MK koniecznie chce zasiąść za nastawnikiem i tylko tam robi zdjęcia :(. A przdałoby się choć kilka fotek na jakiś pulpit sterowniczy.

Marzy mi się żeby w nowym symku było prowadzenie nastawni. Nie musi być koniecznie tak, że powiedzmy siedzę sobie w nastawni i mogę obserwować rejon linii (czyli jestem częścią scenerii), ale mógłby być jakiś zewnętrzny program 2D, który umożliwiałby sterowanie. Fajnie by było zapowiadać pociągi do następnych posterunków itp.

A co do informacji na temat sterowania ruchem, to na stronie p. R. Bacha jest zestaw instrukcji kolejowych. Tam jest dokument R1, a w nim powinieneś znaleźć interesujące Cię zagadnienia.

Niech żyją Miłośnicy Dyżyrnych Ruchu Kolei!

Pozdrawiam!

[%sig%]

Wiadomość zmieniona (08-09-03 18:19)

Offline Vykeer

  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Re: Nastawnia kolejowa - zasady
« Odpowiedź #3 dnia: 08 Września 2003, 18:33:47 »
Dzięki za info. O to mi chodziło :-)
W takim razie do czego ogranicza się komunikacja między maszynista pociągu a nastawnią?
P.S. Wiem, że wątek nie ma większego związku z symulatorem, ale w przyszłości można by było dodać jakiś moduł umożliwiający zabawę w kierownika nastawni, tak jak wspomniał o tym Adammo. Poza tym, nie macie gdzieś zdjęć, jak wygląda wnętrze nowszych nastawni? Bo nie wiem, jakie są szanse, że wpuszczą mnie na takową. Problem w tym, że nie mam praktycznie żadnych znajomości :/

[%sig%]

Offline Dżyszla

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
    • mgr inż. Dżyszla Homepage
  • Otrzymane polubienia: 6
Re: Nastawnia kolejowa - zasady
« Odpowiedź #4 dnia: 08 Września 2003, 18:46:07 »
Adammo napisał(a):


> Większość MK koniecznie chce zasiąść za nastawnikiem i tylko
> tam robi zdjęcia :(. A przdałoby się choć kilka fotek na jakiś
> pulpit sterowniczy.

Nie taka większość znowu. Myśmy z koltomem dużo pod nastawnią się przygladali na pulpit, ale nas przegonili :( No i teraz już tam się nie zapuszczamy.

> Marzy mi się żeby w nowym symku było prowadzenie nastawni. Nie musi być koniecznie tak, że powiedzmy siedzę sobie w nastawni i mogę obserwować rejon linii (czyli jestem częścią scenerii), ale mógłby być jakiś zewnętrzny program 2D, który umożliwiałby sterowanie. Fajnie by było zapowiadać pociągi do następnych posterunków itp.


Jak będzie multiplayer w nowym engine, to nawet najmądrzejszy komputer nie da rady pełnić funkcji nastawniczego. Nie obędzie się bez człowieka. Daję 10:1 że będzie niezły motłoch :D

PS. Somonino już mi dobrze idzie (dla tych, co wcześniej czytali, że źle). Ma ktoś jakiś ciekawy rozkład dla marborka (z jzk)?

[%sig%]

Wiadomość zmieniona (08-09-03 18:50)

Offline Dżyszla

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
    • mgr inż. Dżyszla Homepage
  • Otrzymane polubienia: 6
Re: Nastawnia kolejowa - zasady
« Odpowiedź #5 dnia: 08 Września 2003, 18:47:15 »
mixer napisał(a):


>
> PS Wydaję mi się, że Twoje pytania nie mają związku z
> symulatorem EU07
>

Nie przyszłościowo myślisz. ;)

[%sig%]

Offline mixer

  • Wiadomości: 205
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Re: Nastawnia kolejowa - zasady
« Odpowiedź #6 dnia: 08 Września 2003, 19:30:47 »
Dżyszla, ależ ja pamiętam zapowiedzi Wirtualnego Nastawnczego, Wirtualnego Dróżnika z zeszłego roku. Wiem, że ma być, ale... teraz nie ma i
raczej nie będzie szybciej niż za rok :(

PS. Komunikacja między mechanikiem i nastawnią najczęściej ogranicza się do przykładowego zdania:
XX-YY, długo mam tu stać?
YY-XX, za moment droga będzie leżeć.
Czasem przez całą trasę mechanik nie zamieni ani jednego zdania z mijanymi nastawniami :)

Zdjęcia ze zmodernizowanej nastawni w Żywcu widziałem gdzieś ostatnio w sieci. Nie pamiętam gdzie :(

[%sig%]

Wiadomość zmieniona (08-09-03 19:34)

Offline Vykeer

  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Re: Nastawnia kolejowa - zasady
« Odpowiedź #7 dnia: 08 Września 2003, 19:48:03 »
"Czasem przez całą trasę mechanik nie zamieni ani jednego zdania z mijanymi nastawniami :) "

Nawet jak zobaczy Wskaźnik W28? ;)

[%sig%]

Offline mixer

  • Wiadomości: 205
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Re: Nastawnia kolejowa - zasady
« Odpowiedź #8 dnia: 08 Września 2003, 19:59:11 »
Całkiem serio:  jak jest wyjątkowo leniwy, to nawet wtedy.

Offline Vykeer

  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Re: Nastawnia kolejowa - zasady
« Odpowiedź #9 dnia: 08 Września 2003, 20:11:15 »
Istnieje jakiaś konwencja w/g której maszynista ma się zgłosić nastawni podczas napotkania W28?

Offline Dżyszla

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
    • mgr inż. Dżyszla Homepage
  • Otrzymane polubienia: 6
Re: Nastawnia kolejowa - zasady
« Odpowiedź #10 dnia: 08 Września 2003, 20:36:06 »
To nakazuje instrukcja E1. Jeszcze bardziej rygorystyczne nakazanie połączenia jest W29 (chyba 29 - czarny krzyż (X) na żółtym tle)

[%sig%]

Offline McZapkie

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 675
    • Zobacz profil
    • http://www.mczapkie.prv.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Re: Nastawnia kolejowa - zasady
« Odpowiedź #11 dnia: 09 Września 2003, 17:10:53 »
>>>
Dżyszla, ależ ja pamiętam zapowiedzi Wirtualnego Nastawnczego, Wirtualnego Dróżnika z zeszłego roku. Wiem, że ma być, ale... teraz nie ma i
 raczej nie będzie szybciej niż za rok :(

Mialo to byc we wakacje zrobione ale zamiast tego jest na tapecie
nowy engine - cos za cos.
Ale jak juz nowy engine bedzie dzialal z uproszczona fizyka
to sie wezme w  kolejnosci za Virtual Dispather
i uwzglednianie rozkladow jazdy - bo juz mi bokiem wychodzi
kombinowanie ze zdarzeniami, niech komputer sam steruje
zwrotnicami jak mu wygodnie. Oczywiscie bedzie mozliwosc
sterowania recznego (i to poprzez siec)
ale z konsoli tekstowej poprzez wypisywanie
nazw przebiegow (chyba ze ktos zrobi jakas nakladke do tego).

[%sig%]

Offline Dżyszla

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
    • mgr inż. Dżyszla Homepage
  • Otrzymane polubienia: 6
Re: Nastawnia kolejowa - zasady
« Odpowiedź #12 dnia: 10 Września 2003, 22:11:26 »
McZapkie napisał(a):

> (chyba ze ktos zrobi jakas nakladke do
> tego).
>

Już się tym ktoś zajął, z tego co mi wiadomo.

[%sig%]

Offline McZapkie

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 675
    • Zobacz profil
    • http://www.mczapkie.prv.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Re: Nastawnia kolejowa - zasady
« Odpowiedź #13 dnia: 10 Września 2003, 22:18:13 »
Dżyszla napisał(a):

> McZapkie napisał(a):
>
> > (chyba ze ktos zrobi jakas nakladke do
> > tego).
> >
>
> Już się tym ktoś zajął, z tego co mi wiadomo.
>

Czym? Nakladka do programu ktorego jeszcze nie zrobilem,
bo ma wspoldzialac z symulatorem ktorego zaczelismy pisac?
Szybkie Bille ;-)

[%sig%]

Offline Dżyszla

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
    • mgr inż. Dżyszla Homepage
  • Otrzymane polubienia: 6
Re: Nastawnia kolejowa - zasady
« Odpowiedź #14 dnia: 21 Września 2003, 20:18:08 »
przecież już było zmienianie przebiegów via internet...

[%sig%]

Offline Krzysztof Paziewski

  • Wiadomości: 26
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Re: Nastawnia kolejowa - zasady
« Odpowiedź #15 dnia: 23 Września 2003, 08:07:52 »
Na stronie www.kleeshch.home.pl w galerii, w temacie "Wyprawa na posterunek Motława Most" są zdjęcia wnętrza nastawni posiadającej pulpit kostkowy.

[%sig%]
Ech... ten czuwak.... spać nie daje....

Offline mixer

  • Wiadomości: 205
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Re: Nastawnia kolejowa - zasady
« Odpowiedź #16 dnia: 23 Września 2003, 18:48:42 »
Ta nastawnia jest słynna.
Drezynki ręczne pod nią jeździły - bo obok jest kwatera główna Plaserowych Kolei Drezynowych.
Inne excesy też tam miały nieraz miejsce.
(przez wzgląd na pracowników w/w nastawni pominę to znaczącym milczeniem:)