Autor Wątek:  Teren do scenerii otrzymywany z SRTM  (Przeczytany 5191 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline PEKAP

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Teren do scenerii otrzymywany z SRTM
« dnia: 22 Maja 2008, 18:34:22 »
Musimy posiadać program Microdem, który można ściągnąć tutaj: http://www.usna.edu/Users/oceano/pguth/website/microdemdown.htm i oczywiście 3dsmax'a.
Aby możliwe było użycie niżej opisanych opcji musimy ściągnąć dodatkowo samo .exe Microdem'a dostępne tutaj: http://www.eu07.pl/userfiles/microdem.rar i podmienić oficjalne.

Następnie ściągamy „prostokąt” terenu, który nas interesuje: http://netgis.geo.uw.edu.pl/srtm/Poland/ (Polska) http://netgis.geo.uw.edu.pl/srtm/Europe/ (Europa).

Nazwy  prostokątów to nic innego jak współrzędne geograficzne. Znając współrzędne danego miejsca możemy szybko odnaleźć chciany kawałek.

Uruchamiamy Microdem'a, klikamy File->Open DEM, wybieramy wcześniej ściągnięte dane wysokościowe.

W menu górnym Calculate->Where is? (keyboard)->Lat/Long możemy sprawdzić gdzie znajduje się punkt o danych współrzędnych geograficznych. Za pomocą narzędzia Subset & Zoom (załącznik - 1srtm.jpg) wybieramy chciany obszar (im większy, tym dłużej będzie się generował teren).

Potem File->Save DEM->Current subset, MD DEM i zapisujemy wybrany kawałek terenu. Następnie zamykamy wszystkie okna.

Powtarzamy początkową czynność, File->Open DEM, ale tym razem otwieramy plik, który przed chwilą zapisaliśmy.

Następnie File->Save Dem->3D->DXF, polygons.

Otwieramy 3dsmax'a, File->Import... i na dole wybieramy Plik typu: AutoCAD Drawing (.*DWG, .*DXF), otwieramy wcześniej wyeksportowany plik. W oknie, które się pokazało muszą być zaznaczone opcje pokazane na obrazku (załącznik - 2srtm.jpg) i klikamy OK.

Teraz wystarczy przesunąć teren do początku układu współrzędnych (by nie występowały drgania w Maszynie) i oteksturować. Koniec zabawy.

UWAGA! Jako, że dane SRTM charakteryzują się małą dokładnością, nasypy i wykopy pod tory musimy wykonać ręcznie.
« Ostatnia zmiana: 23 Maja 2008, 14:44:42 wysłana przez PEKAP »
-//-

Offline Żabek

  • Wiadomości: 546
  • Gdzie jest guzik rezygnacji?
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Teren do scenerii otrzymywany z SRTM
« Odpowiedź #1 dnia: 23 Maja 2008, 12:53:41 »
(...)
Następnie File->Save Dem->3D->DXF, polygons.
(...)

Na tym etapie utknąłem. W wersji dostępnej pod linkiem (MICRODEM 10.0 biuld 2008.4.23.2) nie ma takiej opcji. Jedyna opcja zbliżona do cytowanej to File->Save DEM->3D (obj) (załącznik).
Po imporcie takiego czegoś do 3ds'a nie ma nic szczegolnego, porozrzucane kwadraty ktore nie tworzą żadnej siatki.
Jest jakieś wyjście?
The Frog

Offline PEKAP

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Teren do scenerii otrzymywany z SRTM
« Odpowiedź #2 dnia: 23 Maja 2008, 13:19:30 »
Wrzucę na serwer sam plik .exe mojego microdem'a, spróbuj podmienić, może zadziała.

http://www.eu07.pl/userfiles/microdem.rar
-//-

Offline Poscikk

  • Wiadomości: 668
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Teren do scenerii otrzymywany z SRTM
« Odpowiedź #3 dnia: 23 Maja 2008, 14:28:01 »
Miałem ten sam problem co kolega Żabek. Dzięki PEKAP za wystawienie exe. Już jest w porządku :)

Jeszcze takie pytanie:
Czy da się nakładać mapy topograficzne na to, aby się połapać gdzie są tory itp? Masz na to jakiś sposób?
« Ostatnia zmiana: 23 Maja 2008, 14:52:03 wysłana przez Poscikk »

Za sterami 138 godzin 28 minut :)

Offline PEKAP

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Teren do scenerii otrzymywany z SRTM
« Odpowiedź #4 dnia: 23 Maja 2008, 15:24:06 »
Czy da się nakładać mapy topograficzne na to, aby się połapać gdzie są tory itp? Masz na to jakiś sposób?

Ja to tak robię, że pierwsze na mapie dokładnie sprawdzam współrzędne geograficzne rogów mapy, potem w Microdem'ie sprawdzam gdzie znajdują się te współrzędne na SRTM-ie i ideale według tego wycinam odpowiedni obszar danych wysokościowych. W 3dsmax'ie mam zaimportowany teren i tworzę plane'a o rozmiarach terenu, nakładam na płaszczyznę teksturę mapy. Niestety trochę jest z tym zabawy ale jak się dojdzie do wprawy to nie ma z tym większego problemu. Aha, jeszcze zapomniałem wspomnieć, że zaimportowany teren jest minimalnie przekręcony (o około 0.74o) względem siatki.
-//-