Autor Wątek:  Trasy realistyczne - orientowanie we współrzędnych  (Przeczytany 10337 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6306
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Trasy realistyczne - orientowanie we współrzędnych
« dnia: 25 Listopada 2007, 07:52:21 »
Jest taki pomysł, aby do SPT zrobić scenerie realistyczne obejmujące całą Polskę. Według obecnych założeń, scenerie mają być wczytywane kawałkami o bokach będących wielokrotnością 1km.

W związku z tym, aby poszczególne scenerie składowe mogły być tworzone przez różnych autorów, proponuję, aby orientować scenerie według siatki kilometrowej współrzędnych prostokątnych płaskich z map topograficznych.

Kilka artykułów na ten temat:
http://www.geografia.com.pl/kartografia/siatki.html
http://gps.put.mielec.pl/mapy.htm
http://uklady_wspolrzednych.webpark.pl/index.html

Aktualnie obowiązującym, międzynarodowym system współrzędnych prostokątnych płaskich jest UTM, oparty na współrzędnych geograficznych według WGS84 - jest on dostępny w odbiornikach GPS.

Ponieważ map Polski tego typu jest niewiele, a do tego są w miarę dostępne wojskowe mapy topograficzne z lat 1981/82, z układem współrzędnych Pułkowo 1942, poziom odniesienia Kronsztdt, proponuję oprzeć się na tym układzie. Zeskanowane monochromatycznie mapy można znaleźć w wielu miejscach, np. tutaj.

Mamy przez to dwie strefy odwzorowawcze: z południkami środkowymi 15° i 21°. W efekcie na południku 18° istnieje "szycie". Siatka na tych mapach jest przesunięta o około 130m względem UTM. Zniekształcenia długości są zerowe przy południkach środkowych i dochodzą do +0.59m/km przy brzegu (południki 12°, 18°, 24°).


Przy tworzeniu nowej scenerii, proponuję wyciąć odpowiednie fragmenty map topograficznych (skala 1:50000 z siatką 1km×1km) i umieścić w programie 3D w taki sposób, aby linie wschód-zachód pokrywały się z osią X, a punkt (X=0,Z=0) znajdował się na dowolnym przecięciu siatki kilometrowej. Co do osi Y (wysokość) należało by dobrać kierując się warstwicami (aby 0 było gdzieś na poziomie morza). Fragment mapy musi być tak przeskalowany, aby przecięcia siatki wypadały co 1000 (1km) współrzędnych poziomych 3D. Dopiero po ustaleniu mapy, można by skalować i dopasowywać do niej zdjęcia satelitarne.

Osobny problem to już zaczęte scenerie. Idealnym rozwiązaniem było by podłożenie mapy pod taką scenerię, a następnie obrócenie i przesunięcie całości do podanego wyżej stanu. Może się jednak okazać, że kształt torów i rozmieszczenie innych obiektów odbiegają od ich pozycji na mapie topograficznej. W takim przypadku, jeśli przesuwanie obiektów byłoby zbyt pracochłonne, zalecane jest takie ułożenie scenerii, aby przynajmniej tory na punktach skrajnych pokrywały się z mapą.


Jeżeli znajdzie się sposób, aby na wspomnianych mapach topograficznych namalować siatkę UTM (lub też pociąć je wg tej siatki), to było by to lepsze rozwiązanie. Pewną nadzieję daje np. strona z poradami kalibracji map.


2009-02-01 Wątek zamknięty ze względu na zmianę koncepcji i używanego układu współrzędnych na PUWG 1992, który pozwala na wykorzystanie zdjęć z Geoportalu i osiągnięcie znacznie większej dokładności (pozycjonowanie torów z dokładnością 10cm w porównaniu do 5m możliwych do uzyskania z mapy toporgraficznej 1:50000).
« Ostatnia zmiana: 01 Lutego 2009, 02:10:48 wysłana przez Ra »
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6306
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Przestrzenny model warstwic do 3D
« Odpowiedź #1 dnia: 26 Listopada 2007, 23:11:50 »
Pod adresem: http://gps.astronet.pl/new/download-garmin-hipso.htm jest do pobrania mapa warstwic dla terenu Polski w formacie Garmin pod MapSource. W większości warstwice są co 10m wysokości (dosyć dużo).

Na razie nie wiem, na ile poszczególne warstwice są opisane, żeby dało się z nich zrobić model przestrzenny, który po przycięciu, obróceniu i rozciągnięciu w osi pionowej (Y) mógłby służyć za osnowę scenerii realistycznej w programach max.

Jest to alternatywa do danych SRTM, które dzielą powierzchnie na czworokąty. Tu mamy linie zamknięte, prawdopodobnie składane z Beziera.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Trasy realistyczne - orientowanie we współrzędnych
« Odpowiedź #2 dnia: 27 Listopada 2007, 00:49:40 »
Ja wiem, iż nie możecie się zajmować wszystkim jednocześnie, ale warto pomyśleć nad jakimś mądrym narzędziem do tworzenia tras na podstawie map. Nie wiem jakie dokładnie czynności miałboby wykonywać owo narzędzie, ale w max. stopniu ściągać z map co się tylko da i konwertować pod nowy format scenerii, tak aby autorzy scenerii mieli jak najmniej pracy. Na razie czytam, iż jest pomysł:
-zrobienia całej Polski
-podane są linki do map
Wiem także:
-potencjalni autorzy mają do dyspozycji przestarzałe narzędzia, w których odwzorowanie parunastu km. realistycznej trasy zajmuje od cholery czasu

Nie wiem jak to teraz rozumieć, bo albo 2,3,4 ludzi zacznie robić na tym co ma realistyczne trasy i raczej za swojego życia tego nie skończą, chcąc odwzorować całą Polskę, albo każdy z userów (powiedzmy 2000 ludu) zabierze się za to uprzednio uzgadniając co każdy robi, wtedy to być moze przez parenaście lat uda się objąć całą Polskę.
Jedno i drugie wydaje się być pozbawione realiów.
Jest jeszcze jedna możliwość, iż ja nic z tego nie rozumiem.
Sądząc, iż nie ma odzewu, w sumie nie wiem jak to interpetować:
-olanie tematu
-nie mają ludzie czasu i ochoty
-kończą swoje dotychczasowe dzieła
-nie rozumieją
-rozumieją
-mają czas i ochotę
-zabierają się ostro do pracy


Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Trasy realistyczne - orientowanie we współrzędnych
« Odpowiedź #3 dnia: 27 Listopada 2007, 10:38:35 »
Przydałby się taki HOG jak jest do TRS`a.
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline DiDok

  • Wiadomości: 114
  • Precz z dynamic.dat! Niech żyje STV!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Trasy realistyczne - orientowanie we współrzędnych
« Odpowiedź #4 dnia: 27 Listopada 2007, 16:31:29 »
Z tego co pamiętam to był jakiś łopatologiczny i prosty w obsłudze edytor tras do SPT... Przynajmniej tak zapowiadano (nawet screeny na galerii są). Gdyby edytor był tak łatwy w użyciu jak ten z Trainza to chyba nie trzeba by było ludu namawiać do tworzenia tras - cała Polska w 2 lata może by powstała =]

http://www.dzyszla.aplus.pl/download-35.html
^ Tu znajdziesz bardzo loader do MaSzyny ^

Offline Darth Luk

  • Wiadomości: 367
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Trasy realistyczne - orientowanie we współrzędnych
« Odpowiedź #5 dnia: 28 Listopada 2007, 12:44:15 »
Sądząc, iż nie ma odzewu, w sumie nie wiem jak to interpetować:
-olanie tematu
-nie mają ludzie czasu i ochoty
-kończą swoje dotychczasowe dzieła
-nie rozumieją
-rozumieją
-mają czas i ochotę
-zabierają się ostro do pracy

- Olanie tematu - SPT = SF
- nie mają ludzie czasu i ochoty - Niektórzy się uczą i pracują
- nie rozumieją - Jak robić i w czym (3ds) budynki, semafory ze starego symka?
- rozumieją - Trzeba popatrzeć do atlasu
- mają czas i ochotę - no po szkole (pracy) można się zająć czymś przyjemnym
- zabierają się ostro do pracy - zbierają materiały i oglądają zdjęcia w Google Earth i atlasy

Przynajmiej ja tak to widzę.
Zapraszam na Mgławicę Mocy http://mglawicamocy.pl

Offline przepioramarcin

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 265
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Trasy realistyczne - orientowanie we współrzędnych
« Odpowiedź #6 dnia: 10 Stycznia 2008, 10:00:16 »
No więc mam trochę czasu i chęci, tylko nie bardzo wiem od czego zacząć.
Przygotowałem sobie mapę interesującego mnie odcinka(Łowicz, Sochaczew, Błonie, Warszawa)
Wiem, co powinien zawierać plik scn, scm i różne inne "inci".
Wiem, że scenerię tworzy się w programie "3ds ....." -nie posiadam.
Nie mam pojęciam, w jaki sposób orientacyjne punkty, posiadające konkretne współrzędne, umieścić w scenerii (np początek i koniec torów lub lokalizację stacji PKP)
Sporo czasu spędziłem ostatnio w towarzystwie STV i wiele rzeczy zrozumiałem.
Pozdrowienia Z Sochaczewa. Marcin.

"Dlatego wszystko, co chcecie, żeby ludzie wam czynili, wy też im podobnie czyńcie... ."
Mateusza 7:12

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6306
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Trasy realistyczne - orientowanie we współrzędnych
« Odpowiedź #7 dnia: 10 Stycznia 2008, 15:53:23 »
Bez programu 3D będzie Ci raczej ciężko, chociaż jest to możliwe do zrobienia.

Ja swoją pierwszą scenerię zrobiłem z danych wysokościowych (SRTM) oraz mapy. Nawet nieźle to wyglądało. Niestety układ współrzędnych mapy (Pułkowo 1942) jest inny niż SRTM (WGS85) i mi się to trochę rozjechało.

Poza tym po paru testach stwierdziłem, że lepiej jest się orientować według kwadratów kilometrowych, nawet jeśli są one w Pułkowo 1942, niż współrzędnych geograficznych. Przede wszystkim dlatego, że że mamy kwadraty a nie trapezy.

Zrobiłem to tak, że zeskanowałem mapę i przerobiłem ją na teksturę 512×1024. Eksperymentalnie doszedłem do tego, że że wymiary muszą być potęgami dwójki, bo inaczej się tekstura nie wczytuje. Napisałem program, który na podstawie SRTM generował trójkąty. Można by go jeszcze znacznie zoptymalizować, a poza tym użyć poziomic z map GSM, czy innych danych. Do tego przydałoby się wyrzucić obszary niewidoczne z toru.

Ciekawy efekt można by uzyskać, gdyby zamiast skanu mapy wklejać widoki z Zumi albo Google Maps. Oczywiście trzeba by je przeskalować i obracać tak, by pasowały do kwadratów mapy. Zapewni to właściwe odległości.


Zrobiłem kolejną małą scenerię. Jest na niej 8 kilometrów kwadratowych Sochaczewa (2×4), wyciętych z mapy topograficznej. Czerwony kolor to obszar, w którym powinien się znaleźć fragment kolejnej mapy. Do tego wstawione są dwa równoległe tory w okolicy stacji w Sochaczewie.

[link usunięty]


2009-02-01 Linki usunięte ze względu na zmianę koncepcji i używanego układu współrzędnych na PUWG 1992, który daje większą dokładność przy wykorzystaniu zdjęć z Geoportalu.
« Ostatnia zmiana: 01 Lutego 2009, 02:06:05 wysłana przez Ra »
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline przepioramarcin

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 265
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Trasy realistyczne - orientowanie we współrzędnych
« Odpowiedź #8 dnia: 19 Stycznia 2008, 10:48:00 »
Witam.
Stworzyłem texturę 24 km kwadratowych (4x6) okolicy Sochaczewa w kierunku Teresina
i dodałem w pliku scn odpowiednią ilość trójkątów.
Sceneria się uruchamia lecz nie wyświetla się textura mapy. Poprostu biały obszar.
Ra , znasz ten problem, proszę przypomnij przyczynę.
Pozdrowienia Z Sochaczewa. Marcin
"Dlatego wszystko, co chcecie, żeby ludzie wam czynili, wy też im podobnie czyńcie... ."
Mateusza 7:12

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6306
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Trasy realistyczne - orientowanie we współrzędnych
« Odpowiedź #9 dnia: 19 Stycznia 2008, 14:20:51 »
Prawdopodobnie masz zły wymiar tekstury. Tekstura w poziomie powinna mieć 256, 512, 1024, 2048, 4096 pikseli. 8 kwadratów jest lepsze niż 6. Dołóż jeszcze dwie kolumny.

BTW Nigdy nie uruchamiałem Jeta, ale ciekaw jestem, czy by się dało położyć nim tory. Z tego, co czytałem, tory muszą być w oddzielnym pliku, dołączanym przez include.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline przepioramarcin

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 265
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Trasy realistyczne - orientowanie we współrzędnych
« Odpowiedź #10 dnia: 19 Stycznia 2008, 15:58:40 »
Moja textura ma 768x512 i to z pewnością cała przyczyna.
Powiększe, sprawdzę i potwierdzę.
Dziękuję.
"Dlatego wszystko, co chcecie, żeby ludzie wam czynili, wy też im podobnie czyńcie... ."
Mateusza 7:12

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Trasy realistyczne - orientowanie we współrzędnych
« Odpowiedź #11 dnia: 19 Stycznia 2008, 17:38:37 »
ZTCW to 768 nie jest potega dwojki :)

Offline Żabek

  • Wiadomości: 546
  • Gdzie jest guzik rezygnacji?
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Trasy realistyczne - orientowanie we współrzędnych
« Odpowiedź #12 dnia: 19 Stycznia 2008, 18:14:56 »
ZTCW to 768 nie jest potega dwojki :)
Ależ jest!

2 9.58496250072116 ≈ 768

A serio no chodzi o wymierne, calkowite a nawet naturalne potegi.

EO maths lesson :P
The Frog

Offline przepioramarcin

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 265
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Trasy realistyczne - orientowanie we współrzędnych
« Odpowiedź #13 dnia: 25 Stycznia 2008, 11:04:39 »
Obraz tekstury nie był zapisany w RGB i to była cała przyczyna.
Po konwersji do RGB wszystko jest OK.
Pozdrawiam. Marcin.
"Dlatego wszystko, co chcecie, żeby ludzie wam czynili, wy też im podobnie czyńcie... ."
Mateusza 7:12