Autor Wątek:  Zwis Windows 98 na obrazkach mini (start.exe)  (Przeczytany 10839 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Zwis Windows 98 na obrazkach mini (start.exe)
« dnia: 17 Listopada 2007, 22:16:18 »
Mam tak, że jak uruchamiam start.exe, to on potrafi mi zawiesić Windows 98 w taki sposób, że jedynie strzałka myszy jest ruchoma, natomiast klawiatura zupełnie przestaje reagować i nie można nic z tym zrobić, jedynie zresetować guzikiem na obudowie. Najczęściej się to dzieje przy wyświetlaniu składu SU46 z wagonami Bd. Próbowałem na innym komputerze z Windows 98 i sytuacja jest podobna. Na Windows XP zawieszanie nie występuje.

Czy komuś też tak się dzieje i czy może ktoś zna rozwiązanie?

Być może ma to związek z tym, że ściągnąłem sobie i zainstalowałem jakąś paczkę miniatur (textures/mini), trudno mi stwierdzić, czyjego autorstwa. Plik nazywa się mini.rar długości 331829 i ma w środku plik tekstowy info .txt oraz paczkę miniatury.rar długości 331099. Niemniej pliki BMP z paczki otwierają się normalnie w innych programach.

Podejrzewam, że jest to błąd w bibliotekach Borlanda. Być może znaczenie ma jakiś niuans budowy BMP. Zauważyłem np. że bdu.bmp ma długość 11814, a bd.bmp - 11816, przy tej samej rozdzielczości 130×30. Nagłówki obu mają po 54 bajty. Definicje pikseli zajmować powinny (130×3+2)×30=11760 bajtów, czyli poprawna długość powinna być 11814. Poszczególne wiersze pikseli w poprawnym pliku bdu.bmp kończą się zawsze dwoma zerami, a w tym drugim są różne wartości.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Zwis Windows 98 na obrazkach mini (start.exe)
« Odpowiedź #1 dnia: 17 Listopada 2007, 22:32:07 »
Posiadam win98se i bez update i z update z MS nie mam takiego czegoś, znaczy się nie zagłębiałem się w te bmp o których wspomiałeś, ale myślę, że na ten tabor cały który posiadam z b. dużym prawd. można przypuszczać, iż mam te bmp i się mi nie wysypuje.
Ponadto na Win98 maszynę sprawdzałem również na 2 inych kompach i też było ok.
Pytanie, czy system na tych twoich kompach był czysty?

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Zwis Windows 98 na obrazkach mini (start.exe)
« Odpowiedź #2 dnia: 17 Listopada 2007, 22:33:35 »
Nigdy nie miałem symulatora z windows98.
Napiszę jednak o podobnym błędzie. Kilka razy trafiłem na teksturę wagonu która powodowała wyświetlenie przez exe błędu: too many pixels. Wydaje się że błędy w pliku bmp mogą namieszać.

to była ta tekstura wagonu sypialnego. Może geneza tych błędów jest podobna. Ten plik jest w paczce na serwerze z podpisu.
http://eu07.pl/imageshack.us/img521/syp2xf2.jpg
Link do wątku: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,4617.0.html
« Ostatnia zmiana: 17 Listopada 2007, 22:48:37 wysłana przez Krzysiek626 »

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Zwis Windows 98 na obrazkach mini (start.exe)
« Odpowiedź #3 dnia: 17 Listopada 2007, 22:41:56 »
Wziąłem przed chwilą teksutrę bmp od loka, wgrałem do mini i zmieniłem nazwę na taką co była oryginalnie mini (czyli mini ogromne). Wszystko ok, pojawiły się tylko paski przesuwu. Wniosek: too many piksels raczej odpada, bo tam było 1024x256.

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Odp: Zwis Windows 98 na obrazkach mini (start.exe)
« Odpowiedź #4 dnia: 17 Listopada 2007, 22:51:35 »
Nigdy nie miałem symulatora z windows98.
Napiszę jednak o podobnym błędzie. Kilka razy trafiłem na teksturę wagonu która powodowała wyświetlenie przez exe błędu: too many pixels. Wydaje się że błędy w pliku bmp mogą namieszać.

to była ta tekstura wagonu sypialnego. Może geneza tych błędów jest podobna. Ten plik jest w paczce na serwerze z podpisu.
http://eu07.pl/imageshack.us/img521/syp2xf2.jpg
Link do wątku: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,4617.0.html

Przepraszam bardzo, ale mi wszystko działa na tej teksturze. To, że ktoś nie umie używać tekstury, to jego problem...

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Zwis Windows 98 na obrazkach mini (start.exe)
« Odpowiedź #5 dnia: 17 Listopada 2007, 23:07:26 »
@Krtek, nie wiem co masz na myśli mówiąc że ktoś nie umie korzystać z tekstury.  Nawet nie chcę wiedzieć. Nie chcę wiedzieć kogo masz na myśli i co w tym trudnego widzisz. Problem był i nic na to nie poradzisz. Po za tym jak Tobie działa to się ciesz. Tekstura Twojego autorstwa gdzieś została uszkodzona, a ty robisz głupie sugestie. A ten wątek nie o tym.
O ile pamiętam obiecałeś podesłać ten plik i do tej pory tego nie zrobiłeś. Reasumując - nic nie pisz.

Mariusz problem upatruję w uszkodzeniu struktury pliku bmp. Czasem taki plik otwiera się częściowo w ACDsee lub nawet całkiem poprawnie. W symkowych exe już nie koniecznie, może to dotyczyć zarówno eu07.exe i start.exe
« Ostatnia zmiana: 18 Listopada 2007, 00:00:05 wysłana przez Krzysiek626 »

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Odp: Zwis Windows 98 na obrazkach mini (start.exe)
« Odpowiedź #6 dnia: 18 Listopada 2007, 01:00:25 »
O ile pamiętam obiecałeś podesłać ten plik i do tej pory tego nie zrobiłeś. Reasumując - nic nie pisz.
Jeżeli tak powiedziałem, to tak zrobiłem! Nie pamiętam czy podałem to na forum, czy PW, czy email...

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Zwis Windows 98 na obrazkach mini (start.exe)
« Odpowiedź #7 dnia: 18 Listopada 2007, 01:09:38 »
Ponieważ obrazki mini mają 30 pikseli wysokości, długość obszaru danych jest podzielna przez 30, a przez to przez 10. Nagłówek powinien mieć 54 bajty, więc długość pliku powinna zawsze kończyć się cyfrą 4.

Błąd Too many pixels read nie ma z tym nic wspólnego, występuje w innych sytuacjach i nie zawiesza systemu.

Na razie poradziłem sobie z tym w taki sposób, że dodałem w moim programie kod, który przegląda katalog z miniaturami i poprawia nagłówki, wyliczając prawidłową długość obszaru danych i długość pliku. Poprawki te uruchamia się specjalnym przyciskiem. Prawidłowe pliki nie są ruszane.

Tak więc moje miniatury są już poprawione i nie sprawiają więcej problemów. Niemniej jednak, gdyby komuś udało się zawiesić komputer przy wybieraniu składu lub też ktoś zna lepsze rozwiązanie, to proszę o informację.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Zwis Windows 98 na obrazkach mini (start.exe)
« Odpowiedź #8 dnia: 18 Listopada 2007, 01:54:56 »
Ale dlaczego u mnie jest ok a u Ciebie źle?
Moje systemowe biblioteki z Win98 są "mądrzejsze" od twoich bibliotek z Win98?
Maszyna ma lat kilka, podejrzewam, iż przez ten okres dużo ludzi miało WiN998 i jakoś nie przypominam sobie problemów z tym związanych.
Ponadto bmp były robione w jakimś graficznym programem. Jeśli przyjąć, iż bmp są złe, to należy przyjąć, iż programy graficzne są też be i to nie tylko u jednego ludzia, gdyż mini pochodzą od różnych ludzi i tym samym z różnych programów.
Zważywszy na powyższe nie wydaje się mi prawdziwość twoich wyliczeń, przypuszczeń.
Ja się tak za bardzo nie znam, ale liczba danych powinna mieć związek nie tylko z dł.*szer., ale również z liczbą palety kolorów.

« Ostatnia zmiana: 18 Listopada 2007, 01:58:02 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Zwis Windows 98 na obrazkach mini (start.exe)
« Odpowiedź #9 dnia: 18 Listopada 2007, 08:23:50 »
Pojęcia nie mam, dlaczego tak się dzieje. Jest zbyt wiele możliwych przyczyn, żeby je sprawdzić. Być może na obu mam coś zainstalowane, co powoduje takie zachowanie. Zwiesza mi się zarówno start.exe, jak i mój program, dopiero co skompilowany. Nie widzę innej możliwości, żeby to obejść. Jeśli innym działa, a u mnie się sypie, to problem jest marginalny. Niemniej chciałbym, żeby mi się system nie blokował podczas testowania.

To są akurat bitmapy z kolorem 24bit (true color), więc nie mają palety. Dla każdego piksela są podane 3 bajty opisujące składowe koloru. Każda linia pikseli jest uzupełniona do wielokrotności 4 bajtów. A te pliki wieszające mi system mają 2 bajty więcej. Możliwe jest, że jakiś program graficzny zapisuje je błędnie, być może te dwa bajty do czegoś służą. Póki co mnie zawieszają system, co nie jest ani miłe, ani przydatne. :)
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Zwis Windows 98 na obrazkach mini (start.exe)
« Odpowiedź #10 dnia: 18 Listopada 2007, 09:18:56 »
Cytuj
To są akurat bitmapy z kolorem 24bit (true color), więc nie mają palety

Nie no mają paletę 24 bitową.
Co do reszty, sam już nie wiem o tym myśleć.
Faktycznie moje mini kończą się cyfrą 4 (oprócz gagsa, którego sam kiedyś dorabiałem), co do rozmiaru bajtów rozrzut jest od 1734 do 21174 bajtów, czyli rozmiary bmp są inne lub/i paleta kolorów.
Podrzuć na serwer jakiegoś bmp, który Ci się sypał.
« Ostatnia zmiana: 18 Listopada 2007, 09:38:50 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline ShaXbee

  • Administrator
  • Wiadomości: 1984
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Zwis Windows 98 na obrazkach mini (start.exe)
« Odpowiedź #11 dnia: 18 Listopada 2007, 12:12:53 »
Mariusz - nie o taką paletę kolorów chodzi.

Po części nagłówkowej pliku BMP zazwyczaj znajduje się paleta. Można tu wyodrębnić 2 przypadki:

    * W trybach 8-bitowych paleta zbudowana jest z opisów kolorów, gdzie każdy kolor opisany jest za pomocą 4 bajtów (B, G, R, nie używany, lub alpha). Każdą ze składowych koloru należy podzielić przez 4.
    * W trybach o większej liczbie kolorów niż 256 paleta nie występuje

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Zwis Windows 98 na obrazkach mini (start.exe)
« Odpowiedź #12 dnia: 18 Listopada 2007, 12:41:13 »
Znaczy się jak mam to rozumieć, jeśli mógłby mi to ktoś wytłumaczyć. Poprzez paletę rozumiem informację o użytych kolorach (czyli możliwość wszytkich możliwych kolorów do wyświetlania).
Cytuj
W obrazach TrueColor punkty zapisywane są w kolejności B, G, R (trzy bajty), w obrazach o mniejszej liczbie kolorów zapisywane są one na mniejszej ilości bajtów - przykładowo 16-bitowa bitmapa (High Color) zapisuje na dwóch bajtach [6bitów B][5bitów G][5bitów R]. Dla plików z liczbą kolorów mieszczącą się w liczbie ośmiobitowej, kolor zapisywany jest jako numer koloru (wskaźnik) w palecie.

Należy zwrócić uwagę, że (poniekąd ze względów historycznych) w wierszu danych pliku BMP jest zawsze zapisana wielokrotność 4 bajtów. Jeśli wiersz danych ma długość (w bajtach) inną, niż podzielna przez 4, to dopisuje się bajty o wartości 0.

W każdym bądź razie po przeczytaniu tego:
Cytuj
Ponieważ obrazki mini mają 30 pikseli wysokości, długość obszaru danych jest podzielna przez 30, a przez to przez 10. Nagłówek powinien mieć 54 bajty, więc długość pliku powinna zawsze kończyć się cyfrą 4.
Chciałem zwrócić uwagę, iż jeszcze jest czynnik informacji o użytych kolorach (chyba, że Ra wiedział wcześniej iż jest TC, ale tego nie dopisał, poźniej owszem, ja brałem pod uwagę, iż mini mogą być różne pod tym względem. Nie sprawdzałem tego).
Nie zmieniając rozmiarów, a zmianiając ilosć użytych kolorów, wielkość pliku bmp się zmienia.



« Ostatnia zmiana: 18 Listopada 2007, 13:00:39 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Zwis Windows 98 na obrazkach mini (start.exe)
« Odpowiedź #13 dnia: 18 Listopada 2007, 16:58:35 »
Mariusz, 24-bitowa to jest głębia koloru, czyli 16777216 możliwości.

Paleta jest wtedy, jeśli z tych 16777216 wybieramy sobie (podzbiór o wielkości) 2, 16 albo 256 (czy też inną ilość, ale dużo mniejszą niż 2^24), układamy je w tabelkę (ciąg) i przypisujemy im numery (funkcja). Wtedy zamiast dla każdego piksela podawać kolor bezpośrednio, podajemy numer koloru w tabelce (palecie). Wtedy BMP składa się z nagłówka, palety (tabeli kolorów) oraz pikseli.

Jeśli dla każdego piksela możemy ustawić dowolny kolor (z dostępnej głębi), to palety nie ma, a BMP składa się tylko z nagłówka i pikseli.

Z tego, co zauważyłem, obrazki mini są bez palety. Mój kod poprawiania nie powinien ruszać obrazków z paletą. A jeśli by się tak zdarzyło, to poprawię.

Oczywiście to kwestia umowna, co nazywamy paletą, przedstawiłem mój punkt widzenia. :)
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Zwis Windows 98 na obrazkach mini (start.exe)
« Odpowiedź #14 dnia: 18 Listopada 2007, 18:19:13 »
Ok, dzięki.
Twój opis +
Cytuj
Paleta barw – uporządkowany zestaw kolorów, ograniczony w pewien sposób w stosunku do całej gamy widzialnych barw.
(z wikipedii)

Wiem o co chodzi, choć rzeczywiście tutaj teoretycznie paleta (a raczej jej brak) to umowna sprawa.
Źle potocznie interpretowałem słowo "paleta", dotychczas jako pełny zakres barw co było błędem.
Dzięki Shax i Ra.
« Ostatnia zmiana: 18 Listopada 2007, 18:21:17 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Zwis Windows 98 na obrazkach mini (start.exe)
« Odpowiedź #15 dnia: 20 Listopada 2007, 00:10:19 »
Tu jest paczka z obrazkami mini, które mi wieszają system: mini-bad.zip (300kB). Proszę nie ściągać w celach kolekcjonerskich. :)
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Zwis Windows 98 na obrazkach mini (start.exe)
« Odpowiedź #16 dnia: 20 Listopada 2007, 00:54:27 »
No to zwracam honor, zwiesza się np. na pliku gags.bmp (dalej już nie sprawdzałem).
Wnioski:
1)Musiałeś tego "syfa" złapać w jakimś packu mini, ale za to z pożytkiem dla ogółu :)
2)Moje biblioteki Win98 nie są mądrzejsze :( :)
3)Można by się pokusić o dojście do autora tych packów i zapytać jakim dupnym programem robił (myślę, że to pochodzi od jednego autora, zresztą niech ja już lepiej nie myślę :) ). Najlepiej, niech sam się zgłosi po dobroci :). Może użył narzędzia do kryptografii (ukrył ściśle tajny opis w obrazku, iż posiada modele Barta, ale coś nie wyszło :))
« Ostatnia zmiana: 20 Listopada 2007, 01:14:57 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Zwis Windows 98 na obrazkach mini (start.exe)
« Odpowiedź #17 dnia: 20 Listopada 2007, 01:58:50 »
Hm, miniaturki pochodzą z wątku    
Paczka "całościowa" miniaturek -poprawiona
i są autorstwa @jaca83. Ściągnąłem akurat te (na początku września), bo pozostałe dwa linki zdążyły wygasnąć. Paczka jest nadal do pobrania z rapidshare.com.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni