Autor Wątek:  Różne pytania  (Przeczytany 275737 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6301
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 330
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #330 dnia: 04 Września 2009, 01:29:35 »
Jeśli pociąg porusza sie względem powietrza (jedzie lub jest wiatr), a boczny wiatr można zaniedbać, to powietrze "z przodu" musi się jakoś przedostać "na koniec". Doświadczenia pokazują, że nie dzieje się to w taki sposób, jakby przeciskać igłę przez ser, że ośrodek rozchyla się na boki wokół przedmiotu, zwiększając lokalnie swoją gęstość. Powietrze, jak również woda, raczej zwiększają prędkość ruchu wokół poruszającego się przedmiotu. Z równania Bernoulliego wynika, że jeśli zwiększy się prędkość ośrodka (i związane z tym ciśnienie dynamiczne - gęstość mnożona przez połowę kwadratu prędkości), to maleje ciśnienie statyczne.

Gdyby rozważyć pociąg poruszający się w tunelu, sytuacja jest zbliżona do zwężki Venturiego.

Nie jestem specjalistą od aerodynamiki, ale nie są to sprawy proste, jeśli powstają zawirowania, zmienia się temperatura, uwidacznia się lepkość itp. W warunkach idealnych, różnica ciśnień będzie proporcjonalna do kwadratu prędkości. Czyli poruszające się "na zewnątrz" powietrze będzie wytwarzać podciśnienie wewnątrz, jak i będzie zasysać z zewnątrz. Można to sprawdzić otwierając okno w pociągu, albo stojąc blisko torów.

Taki profil by działał, jakby było odpowiednio duży i wystawał ponad płaszczyznę obudowy (10-20cm). Wydaje mi się, że kolejny za nim umieszczony dużo by nie dał, chyba że w odległości np. 1m.


   « Dodano: 04 Września 2009, 01:39:05 »
Jeszcze cytat z forum samochodowego:
Cytuj
Podczas jazdy moim autem,jak otworze okno od kierowcy albo pasażera to czuć w środku auta spaliny.Wie ktoś co może być przyczyna?? Dodam tylko,że wydech jest ok,nie ma żadnych przedmuchów.
Cytuj
Moim zdaniem po otwarciu okna opływ powietrza powoduje powstanie podciśnienia (prawo Bernoulliego), które poprzez niezbyt szczelne uszczelki (a także specjalnie zaprojektowane wywietrzniki w tyle auta) powodują zasysanie spalin z tyłu do wnętrza auta. Najbardziej czuć to w wersjach Kombi (Variant) i jest wspólne praktycznie dla wszystkich nowoczesnych aut z dobrą aerodynamiką. Im szybszy przepływ powietrza tym mniejsze ma ciśnienie więc więcej wysysa powietrza ze środka samochodu - tym więcej zasysa odpowietrznikami z tyłu.


   « Dodano: 06 Września 2009, 20:58:53 »
Podobny mechanizm może działać w EN57 - po otwarciu okna zasysa do środka powietrze przez toaletę.
« Ostatnia zmiana: 06 Września 2009, 20:58:53 wysłana przez Ra »
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #331 dnia: 12 Września 2009, 07:42:38 »
Mam kilka pytańia dotycząceych tego zdjęcia http://parovoz.com/newgallery/pg_view.php?ID=216315&LNG=RU#picture to jest kran maszynisty i dźwignia hamowania ED z BR232.
1. Widać że kran maszynisty je uzależniony przez zęby od dźwigni ED, jak wygląda to uzależnienie (W jakiej pozycji kranu można przestawić dźwignię ewentualnie czy przestawienie dźwigni blokuje kran) ?
2. Czy jest jakieś i na czym polega uzależnienie od nastawnika jazdy?
3. Jak wygląda proces sterownia, czy po przestawieniu dźwigni w położenie jakiegoś stopnia ED ustala stałe wzbudzanie i prąd maleje nam w miarę zwalniania (coś jak w ET42), czy po nastawieniu jakiejś pozycji prąd jest stały ustalany przez układ wzbudzania niezależnie od prędkości?
4. Co oznacza pozycja F i 0?


REWIZOR
« Ostatnia zmiana: 12 Września 2009, 08:54:31 wysłana przez REWIZOR »

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 103
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #332 dnia: 14 Września 2009, 17:16:22 »
Ja mam jeszcze pytanka dotyczące EN57:

1. Mianowicie, jeśli jest taka sytuacja, że jednostka holuje drugą uszkodzoną, która jest całkowicie odłączona (patyki w dole), to gdy są połączone sprzęgiem powietrznym, to uszkodzona również hamuje? Czy musi być zasilanie min. 110V przesyłane klawiaturą? Spróbowałem tak w symku, i hamowała mi tylko jednostka sprawna - pod prądem (sprzęg "3" - śruba (Scharfenberg) + powietrze). Widziałem taką sytuację ostatnio na dworcu głównym w Bielsku, jak stary kibel holował kibla 2000. I, tak mi się zdawało, (była już noc) że klawiatury nie były połączone, gdyż od kibla 2000 sprzęg był odchylony lekko do góry i była pomiędzy nimi malutka przerwa.

2. Czy jest możliwa właśnie jazda ukrotniona starego kibla i kibla 2000?

3. Czy Scharfenberg wytrzyma holowanie uszkodzonej jednostki bez napędu? Czy trzeba go wzmacniać? Bo z tego co wiem to niezbyt wytrzymały sprzęg...

Offline Dominik333

  • Wiadomości: 212
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #333 dnia: 14 Września 2009, 17:23:47 »
2. Czy jest możliwa właśnie jazda ukrotniona starego kibla i kibla 2000?
Nie.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #334 dnia: 14 Września 2009, 17:36:27 »
W EN57 jest zespolony hamulec elektropneumatyczny, więc to raczej wyjaśnia sprawę hamowania ;) Gdy druga jednostka jedzie na zimno, musi być podłączony przewód zasilający.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #335 dnia: 14 Września 2009, 17:38:49 »
1. Mianowicie, jeśli jest taka sytuacja, że jednostka holuje drugą uszkodzoną, która jest całkowicie odłączona (patyki w dole), to gdy są połączone sprzęgiem powietrznym, to uszkodzona również hamuje?
Jeśli używa się hamulca pneumatycznego to nie ma wyjścia - musi hamować.
2. Czy jest możliwa właśnie jazda ukrotniona starego kibla i kibla 2000?

3. Czy Scharfenberg wytrzyma holowanie uszkodzonej jednostki bez napędu? Czy trzeba go wzmacniać? Bo z tego co wiem to niezbyt wytrzymały sprzęg...
Nie i nie.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #336 dnia: 14 Września 2009, 17:54:19 »
Scharfenberg  ma większa wytrzymałość niż normalny sprzęg.

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 103
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #337 dnia: 14 Września 2009, 18:03:14 »
Cytat z 2 stron (Wiki (wiem, mało wiarygodne) i jeszcze innej gdzie był jego opis):

Cytuj
sprzęg Scharfenberga - z powodu stosunkowo niewielkiej wytrzymałości (do 1000 Mg) stosowany najczęściej do łączenia lekkich pojazdów pasażerskich (szynobusów, zespołów trakcyjnych, wagonów metra lub tramwajów, różnych kolei miejskich itp.

Jest również sprzeczność co do twojej odpowiedzi w poście @EU07-483 o pytaniu, czy Scharfenberg wytrzyma holowanie nieczynnej jednostki. Śruba by wytrzymała lekko, i to nie tylko jednej.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #338 dnia: 14 Września 2009, 18:09:08 »
Jest również sprzeczność co do twojej odpowiedzi w poście @EU07-483 o pytaniu, czy Scharfenberg wytrzyma holowanie nieczynnej jednostki. Śruba by wytrzymała lekko, i to nie tylko jednej.

Rzeczywiście jest sprzeczność, a więc - wytrzyma holowanie jednostki bez żadnych dodatkowych kombinacji i wzmacniania konstrukcji.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline libertyn89

  • Wiadomości: 2002
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #339 dnia: 14 Września 2009, 18:12:14 »
Ale chwila. Wytrzymalosc sprzegu srubowego wynosi 850 kN co na chlopski rozum dawaloby 85 t [Mg], wiec mniej niz wspomniane 1000 Mg.
Pozdrawiam, Karol

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #340 dnia: 14 Września 2009, 18:26:26 »
Poza tym Scharfenbergami sprzęgają ICE tam na pewno siły są spore.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #341 dnia: 14 Września 2009, 18:53:37 »
Dorzucę coś od siebie na temat sprzęgu Scharfenberga.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #342 dnia: 14 Września 2009, 23:24:30 »
Popatrzmy na to z innej strony. Jest awaria, naprawa, remont trakcji elektrycznej. Można spotkać jak pod EZT np. EN57 podpina się lokomotywę spalinową. EN57 nie ma sprzegu śrubowego, lokomotywa spalinowa nie ma sprzęgu Scharfenberga. W tym celu zakłada się pólsprzęg Scharfenberga i sprzęga.
Hamulec elektropneumatyczny w EN57 niedziała. Działa tylko hamulec pneumatyczny, sterowany z lokomotywy spalinowej. W tym przypadku EN57 można traktować jak zwykłe wagony.

Offline puma2091

  • Wiadomości: 463
  • ...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #343 dnia: 15 Września 2009, 06:55:51 »
Moc sprzęgu Scharfenberga można również zobaczyć na tym filmiku:
http://www.youtube.com/watch?v=m5vl9qP3DhA

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #344 dnia: 15 Września 2009, 07:36:03 »
Moc sprzęgu Scharfenberga można również zobaczyć na tym filmiku:
http://www.youtube.com/watch?v=m5vl9qP3DhA
O. Moj filmik. To jeszcze nie wszystko, on wytrzyma znacznie więcej widziałem jak stonka ciągnęła 5 kibelków więc dość duża masa.

Co do holowania jednostki. W takim przypadku maszynista musi używać hamulca pneumatycznego wtedy bez względu na to ile jednostek holuje wszystkie będą hamować w miarę równomiernie.
« Ostatnia zmiana: 15 Września 2009, 07:45:35 wysłana przez Mihau_PCC »
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline marcepan

  • Wiadomości: 176
  • Kocham SKM...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #345 dnia: 15 Września 2009, 16:03:19 »
 Teraz ja mam pytanie:

Jaka jest różnica pomiędzy lokomotywownią pozaklasową, a na przykład pierwszej klasy i co oznacza klasa lokomotywowni?
SP/ST/SU45 & EN57/71 LOVER. | Za nastawnikiem: SU45-097 i 196: 0,5 km. | Posiadam dokładne opisy i plany wszystkich lokomotyw spalinowych polskiej produkcji.  

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #346 dnia: 16 Września 2009, 11:44:24 »
Klasa określała wielkość, ilość parowozów i zasięg obsługiwanych przez nie linii. Na małych stacjach, lokomotywownie posiadające kilka parowozów były zwanymi II klasy. Szopy troszkę większe I. A lokomotywownie przy dużych węzłach, stacjach w wielkich miastach były zwane pozaklasowymi.

Zmoderowałem

Krzysiek626
« Ostatnia zmiana: 16 Września 2009, 13:48:10 wysłana przez EU07-483 »
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline Mytnik

  • Wiadomości: 576
  • Administrator
    • Zobacz profil
    • Mój kanał na YT
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #347 dnia: 16 Września 2009, 12:49:10 »
A ja mam pytanie dotyczące EN57. Czym rożni się hamulec elektropneumatyczny od pneumatycznego ??
I n Na jakiej pozycji Oerlikona jest hamowanie pneumatyczne ??

Krzysiek626
« Ostatnia zmiana: 16 Września 2009, 12:55:26 wysłana przez Krzysiek626 »

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #348 dnia: 16 Września 2009, 13:06:20 »
Na piątej bądź czwartej, zależy jak liczyć. Hamulec elektropneumatyczny napełnia i opróżnia cylindry powietrzem na skutek (czyli jest sterowany) działania elektryczności (najczęściej napięcie). Hamulec pneumatyczny jest sterowany zmianami ciśnienia.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Mytnik

  • Wiadomości: 576
  • Administrator
    • Zobacz profil
    • Mój kanał na YT
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #349 dnia: 16 Września 2009, 13:32:58 »
A w jakich sytuacjach powinno się używać EP a w jakich pneumatycznego ?

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #350 dnia: 16 Września 2009, 13:39:51 »
EP powinno się używać podczas normalnej jazdy natomiast pneumatycznego gdy hamulec EP ulegnie uszkodzeniu.
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline libertyn89

  • Wiadomości: 2002
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #351 dnia: 16 Września 2009, 13:41:06 »
Pneumatycznego uzywamy podczas hamowania kontrolnego, gdyz jest on zasadniczym typem hamulca w EZT. Hamulec elektropneumatyczny jest traktowany jako dodatkowy.
Pozdrawiam, Karol

Offline Piotrek

  • Wiadomości: 888
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #352 dnia: 16 Września 2009, 14:00:11 »
Pneumatycznego uzywamy podczas hamowania kontrolnego, gdyz jest on zasadniczym typem hamulca w EZT. Hamulec elektropneumatyczny jest traktowany jako dodatkowy.

Ponadto pneumatycznego używamy przy próbie hamulca. Poza tym pneumatyczny z reguły jest mocniejszy od EP.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #353 dnia: 16 Września 2009, 14:10:20 »
Poza tym pneumatyczny z reguły jest mocniejszy od EP.

A to dlaczego?
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline Piotrek

  • Wiadomości: 888
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #354 dnia: 16 Września 2009, 14:18:57 »
A to dlaczego?

Nie znam dokładnie budowy zaworu rozrządczego, więc tego nie wytłumaczę, ale hamując samym pneumatykiem (czy to odłączony bezpiecznik pod pulpitem czy NK na 0) bierze po prostu lepiej, niż EP.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #355 dnia: 16 Września 2009, 14:20:57 »
W EN57 jest Oerlikon EP2 z kranem FVel, knorr jest w kilku-kilkunastu sztukach.

Echh.... już nic, można wywalić - nieładnie edytować posty PO odpowiedzi :P
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #356 dnia: 16 Września 2009, 14:23:30 »
EP w porównaniu do pneumatyka to niebo a ziemia. Maszyniści którzy jeżdżą na pneumatyku mówią że trzeba wcześniej zaczynać hamować paneumatem niż EP no i w EP cylindry znacznie szybciej sie napełniają bo nie czekamy aż opadnie powietrze w PG
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline Piotrek

  • Wiadomości: 888
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #357 dnia: 16 Września 2009, 14:29:37 »
EP w porównaniu do pneumatyka to niebo a ziemia. Maszyniści którzy jeżdżą na pneumatyku mówią że trzeba wcześniej zaczynać hamować paneumatem niż EP no i w EP cylindry znacznie szybciej sie napełniają bo nie czekamy aż opadnie powietrze w PG

To dziwne, ja znam odwrotne sytuacje, gdy EP jest odłączany, bo słabo hamuje i wtedy pneumatyk zazwyczaj bierze lepiej.

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #358 dnia: 16 Września 2009, 14:51:15 »
Przez ostani rok przejachałem w EN57 około 200 razy, to mniej więcej 12000 km. Dodam że zawsze jak najbliżej kabiny mechanika. Kible były z Bydgoszczy, Łodzi, Katowic, także koleje Mazowieckie i SKM. Stan taboru, toru a także preferencje mechaników nie są bez znaczenia. Ja skłaniam się że EP jest szybszy w działaniu zatem może dawać odczucie mocniejszego.

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #359 dnia: 16 Września 2009, 15:40:06 »
To dziwne, ja znam odwrotne sytuacje, gdy EP jest odłączany, bo słabo hamuje i wtedy pneumatyk zazwyczaj bierze lepiej.
Kwestia utrzymania taboru. Olsztyńskie jak również bydgoskie EZTy mają dobrze wyregulowane hamulce EP.
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz