Autor Wątek:  Różne pytania  (Przeczytany 275911 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline janek32

  • Wiadomości: 567
  • EMIT Ghp400M4C
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #390 dnia: 17 Października 2009, 08:28:04 »
Może to pytanie już wcześniej było, wtedy mnie tam odeślijcie. Na czym polega rozruch impulsowy?
-Środa 844012.
-Zgłaszam się.
-Zapytaj energetykę, czy zapłacili rachunki, luzem ciągniemy i jest 2900.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #391 dnia: 17 Października 2009, 08:55:56 »
Ogólnie czy szczegółowo?
Ogólnie to takie szybkie włączanie i wyłączanie zasilania silnika - nie ma strat na rezystorach.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline maciekmaciek

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 346
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #392 dnia: 17 Października 2009, 10:37:42 »
A szczegółowo?

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #393 dnia: 17 Października 2009, 10:43:51 »
Zasilanie impulsami, w których zmieniana jest częstotliwość i wypełnienie.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #394 dnia: 17 Października 2009, 16:40:59 »
A tak szczegółowo ale prosto. Włączamy przez tyrystor silnik bezpośrednio do sieci więc rośnie szybko prąd aby nie nastąpiło spalenie czegoś jest układ który przy określonym prądzie wyłącza obwód. Czyli mamy szybkie włączanie i wyłączanie obwodu tak aby prąd nie przekroczył jakieś określonej wartości. Dlatego że częstotliwość tych włączeń jest bardzo duża czasami słuchać rózne melodyjki grane przez lokomotywę z takim rozruchem.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #395 dnia: 17 Października 2009, 16:44:49 »
Michał: w zasadzie to ja to samo napisałem wyżej, tylko nie napisałem dlaczego :D
Jak czytałem opis rozruchu EM10, to doszedłem do wniosku, że poza gamą można zaprogramować dowolną melodię.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline janek32

  • Wiadomości: 567
  • EMIT Ghp400M4C
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #396 dnia: 17 Października 2009, 17:03:27 »
A jak to wygląda na amperomierzu silników trakcyjnych?
-Środa 844012.
-Zgłaszam się.
-Zapytaj energetykę, czy zapłacili rachunki, luzem ciągniemy i jest 2900.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #397 dnia: 17 Października 2009, 17:10:34 »
@yB ja wiem że ty napisałeś to samo tylko myślałem ze to jakoś prościej wyjaśnie.
A jak to wygląda na amperomierzu normalnie bo te zmiany są tak szybkie że zwykły analogowy amperomierz teko nie pokaże a nawet jak by pokazywał to ludzkie oko by tego nie widziało. Do zobaczenia tego trzeba oscyloskopu.
A tu jak to wygląda:

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #398 dnia: 17 Października 2009, 17:45:27 »
Z tymi impulsami to tak na prawdę chodzi o wartość skuteczną prądu. Przy dużej częstotliwości i małym wypełnieniu mamy małą wartość skuteczną. Wzrasta ona wraz ze wzrostem wypełnienia. Można jednocześnie korygować częstotliwość, która wpływa nie tylko na wartość skuteczną prądu, ale przy silnikach synchronicznych prądu przemiennego również na prędkość obrotową silnika. Większość mierników prądu, nawet elektronicznych, jest czuła właśnie na wartość skuteczną.
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #399 dnia: 30 Października 2009, 13:57:27 »
Mam pytanie dotyczące sm42 a dokładniej odpalania. Na YT jest kilka filmików na których odpalają sm42 i zawsze włączają pompę oleju hebelkiem na pulpicie moje pytanie po co ? Gdyż mam opisy sterowania sm42 w których jest napisane że pompa olejowa włącza się sama razem z wciśnięciem przycisku START a kiedy pompa nabije odpowiednie ciśnienie włączają się styczniki rozruchowe. Czy to wynika z tego że może zmieniono obwody sterowania (i teraz pompka nie włacza sama się razem z przyciśnięciem przycisku START) ?

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2958
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 319
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #400 dnia: 30 Października 2009, 14:04:15 »
Ja zaś mam inne pytanie. Jakie malowanie miały w latach 80 i na początku lat 90 takie wagony jak: Wlab, WRbd, Pd?

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #401 dnia: 31 Października 2009, 01:02:03 »
Pompę oleju włącza się hebelkiem żeby mieć pewność, że olej faktycznie poszedł w układ przed startem silnika spalinowego.
BTW, ZTCP to pompa oleju sama startuje tylko na gagarinach i tamarach.
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline JONIN_EZT

  • Wiadomości: 918
  • Dalej student. Linia 202 maker
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #402 dnia: 02 Listopada 2009, 14:26:35 »
Ja zaś mam inne pytanie. Jakie malowanie miały w latach 80 i na początku lat 90 takie wagony jak: Wlab, WRbd, Pd?

Pd były oliwkowe. Na jednym filmie z Lindą był taki oldschoolowy skład właśnie [na śmierć tytułu filmu zapomniałem]. Co do reszty to nie mam pewności (wydaje mi się, że sypialka była oliwkowa, ale baru to już nie wiem [albo oliwkowa z czerwonym poziomym pasem przy dachu, albo w ogóle coś innego), aczkolwiek też bym się chętnie dowiedział.
Jedynki i dwójki też były oliwkowe, jedynie się różniły tym że jedynka miała żółty poziomy pas przy dachu.
Linia 202
Układ torowy (tory główne) - 100%
Układ torowy (reszta) - 15%

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2958
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 319
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #403 dnia: 02 Listopada 2009, 16:04:36 »
Udało mi się jedynie ustalić że Pd były oliwkowe lecz już na początku w latach 90-tych zaczęły pojawiać się pomarańczowe PDn:

http://photos.nasza-klasa.pl/23739925/164/main/88030b878d.jpeg (Rok 1991)

WRbd (o ile to faktycznie jest on) były czerwone:
(pod koniec już filmu).

Co do WLab`ów nie udało mi się nic wyniuchać przed rokiem 95.
A jednak :) http://nasza-klasa.pl/profile/24714925/gallery/album/3/338 foto z 1991 roku. Ale czy w latach 80-tych też takie były?
A, właśnie, czy wie ktoś, w którym roku 31507 "Tetmajer" jeżdżący na WLabach i sypiałkach (których oznaczeń nie znam) pojawił się na szlaku? Oraz czy już w tedy miał Auto-kuszetę w zestawieniu.
« Ostatnia zmiana: 02 Listopada 2009, 16:12:41 wysłana przez ST44-003 »

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #404 dnia: 02 Listopada 2009, 21:19:58 »
Cytuj
Co do WLab`ów nie udało mi się nic wyniuchać przed rokiem 95.
To wyniuchane malowanie wygląda na błękitne, ale wcześniej były ciemniejsze. W połowie lat siedemdziesiątych wszystko osobowe było oliwkowe za wyjątkiem EZT.

Offline marcepan

  • Wiadomości: 176
  • Kocham SKM...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #405 dnia: 07 Listopada 2009, 17:11:05 »
(...)Gdyż mam opisy sterowania sm42 w których jest napisane że pompa olejowa włącza się sama razem z wciśnięciem przycisku START a kiedy pompa nabije odpowiednie ciśnienie włączają się styczniki rozruchowe. Czy to wynika z tego że może zmieniono obwody sterowania (i teraz pompka nie włacza sama się razem z przyciśnięciem przycisku START) ?

 Tak się działo w SM42 z numerem poniżej stu. W SM42-101 i wyższych pojawił się hebelek pompy olejowej.
SP/ST/SU45 & EN57/71 LOVER. | Za nastawnikiem: SU45-097 i 196: 0,5 km. | Posiadam dokładne opisy i plany wszystkich lokomotyw spalinowych polskiej produkcji.  

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #406 dnia: 07 Listopada 2009, 17:50:36 »
Talko ja mam opis dla lokomotyw powyżej 100 a nawet dla tych ze zmodernizowana elektryką powyżej numeru 853 a także SP42 i tam jest wszędzie napisane ,że pompa olejowa włącza sie razem ze startem.

Offline Tomiexpress

  • Wiadomości: 91
    • Zobacz profil
    • kilka fotek kolejowych w tym jt42c66
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #407 dnia: 08 Listopada 2009, 17:12:12 »
pompa olejowa włącza sie razem ze startem.

Uściślijmy, mowa o pompie olejowej , czy też o pompie wstępnego smarowania ( olejowej ),
pompa olejowa uruchamia się wraz z silnikiem, natomiast żeby silnik uruchomić włączamy pompę (olejową) wstępnego smarowania ( sm 42 hebelek , st44/tamara automat. ), która jest pompa dodatkową zasilaną elektrycznie.
Pozdrawiam Tomiexpress

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #408 dnia: 08 Listopada 2009, 19:18:22 »
No przecież oczywiście ,że wstępnego sparowania  przecież główna pompa olejowa jest mechanicznie napędzana od silnika i raczej nie zacznie pompować zanim się silnik nie włączy. Tylko cały czas mi chodzi dlaczego włącza się pompę wstępnego smarowania hebelkiem skoro układ rozruchu ją i tak włączy po naciśnięciu przycisku START. Czy w przeciągu tego czasu zmieniono jakoś sterowanie (moja książka jest z 1986 roku)? Czy może po prostu maszyniści tak robią bo i tak nauczyli ( bo np. w su45/46 trzeba pompę włączać oddzielnie)?

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #409 dnia: 08 Listopada 2009, 19:32:42 »
Sprawa ma się mniej więcej tak (napisze raczej od strony praktycznej). Załączając pompę olejową (wstępnego smarowania) wprawiamy w ruch olej znajdujący się w układzie. Jako, że olej z czasem stygnie, zmienia się też jego gęstość. Dlatego przed uruchomieniem lokomotywy załącza się wstępne smarowanie aby:
-podgrzać olej w układzie (przepływa on przez wymiennik ciepła woda<->olej)
-wstępnie 'przepłukać' układ smarowania doprowadzić do tego, żeby olej miał mniej więcej jednakową gęstość
-wstępnie nasmarować niektóre mechanizmy przed ich uruchomieniem (z czasem olej spływa z części i mogą one nie być dostatecznie nasmarowane w chwili rozruchu)
Wątpię czy w jakiejś książce jest to w ten sposób ujęte... Teoria swoje, praktyka swoje ;).

ps Czasem nie warto sztywno opierać się na informacjach zawartych w książkach. Bywają np takie lokomotywy (SM42), że nawet poniżej dopuszczalnych temperatur wody i oleju je odpalisz... Oczywiście możesz zniszczysz np pompę wodną (połamiesz jej łopatki) ale maszyna jako tako w ogóle się załączy. To, że są zainstalowane przekaźniki PT wcale nie oznacza, że zadziałają przy podanej w książce temperaturze... . Czasem bywa, że 'PT' są bezczelnie podparte <rolka od taśmy prędkościomierza ma wiele zastosowań na kolei... :D>. Albo ciągła jazda na pominiętym przekaźniku ziemnozwarciowym... . Usterka ta powinna być usunięta jak najszybciej w warsztacie. Bywa jednak tak, że maszyna jeździ od PK do PK, od PK do PO... . Ostatnio miałem na warsztacie taką SMkę, że jeśli puściłeś przycisk START zanim silnik dobił do ok 500obr/min to powoli zaczynała się świecić kontrolka przekaźnika ziemnozwarciowego i maszyna gasła...
« Ostatnia zmiana: 08 Listopada 2009, 19:47:27 wysłana przez mechatronik »
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #410 dnia: 08 Listopada 2009, 19:44:58 »
Teraz rozumiem. Dzięki za odpowiedź zapomniałem że przed rozruchem olej musi się nagrzać w wymienniku ciepła a na pewno nie zdążył by się nagrzać kiedy wciśniemy START bo wtedy zwłoka trwa tyle co osiągnięcie ciśnienia wstępnego. Ale ciepły silnik to juz by można palić od razu ze STARTu.


PS. Ja też w mojej okolicy widziałem dużo patentów na różne usterki.

Offline Tomiexpress

  • Wiadomości: 91
    • Zobacz profil
    • kilka fotek kolejowych w tym jt42c66
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #411 dnia: 09 Listopada 2009, 12:15:37 »
olej musi się nagrzać w wymienniku ciepła ciachh... Ale ciepły silnik to juz by można palić od razu ze STARTu.

Ogrzanie oleju to jedno, ale jeszcze wytwarzamy ciśnienie ( dokładnie nie pamiętam ale raczej w przedziale 0.3 - 0.5 Mpa) po osiągnięciu którego możemy odpalić silnik ( zabezpieczenie ciśnieniowe mające uchronić silnik przed uszkodzeniami związanymi ze zbyt niskim lub brakiem oleju. )
« Ostatnia zmiana: 09 Listopada 2009, 12:32:31 wysłana przez REWIZOR »
Pozdrawiam Tomiexpress

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #412 dnia: 09 Listopada 2009, 15:17:00 »
Te zabezpieczenie co do ciśnienia oleju też już uwzględnione. Kiedy przyciśniemy przycisk START wtedy włącza się pompa wstępnego olejenia kiedy ciśnienie oleju osiągnie ustawiona wartość wyłącza się pompa oleju i jednocześnie załączają styczniki rozruchowe, które wyłącza się kiedy silnik zapali lub po określonym czasie jeżeli silnik nie zaskoczy. Dlatego nie widzę sensu żeby włączać pompę oleju oddzielnie kiedy silnik jest ciepły więc nie trzeba ogrzewać oleju. Gdyż wnioskuje z poprzednich postów że żadnych zmian w obwodach sterowania nie zrobiono.
« Ostatnia zmiana: 10 Listopada 2009, 15:23:21 wysłana przez Krzysiek626 »

Offline MuNiO

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #413 dnia: 09 Listopada 2009, 18:48:03 »
Kiedy przyciśniemy przycisk START wtedy włącza się pompa wstępnego olejenia kiedy ciśnienie oleju osiągnie ustawiona wartość wyłącza się pompa oleju i jednocześnie załączają styczniki rozruchowe, które wyłącza się kiedy silnik zapali lub po określonym czasie jeżeli silnik nie zaskoczy. Dlatego nie widzę sensu żeby włączać pompę oleju oddzielnie kiedy silnik jest ciepły więc nie trzeba ogrzewać oleju. Gdyż wnioskuje z poprzednich postów że żadnych zmian w obwodach sterowania nie zrobiono.

Pompa wstępnego smarowania działa aż do czasu gdy pompa smarowania głównego nie osiągnie odpowiedniego ciśnienia w układzie. Zapewniam Ciebie że działa jeszcze po tym jak wciśniesz przycisk "START".

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #414 dnia: 09 Listopada 2009, 19:21:24 »
Przepraszam mój błąd pomyliło mi się z gagarem tam pompa wstępnego smarowania wyłącza się kiedy styczniki liniowe się włączają.  Czyli pompa olejowa wyłącza się dopiero jak zadziała przekaźnik prądu zwrotnego, który blokuje możliwość załączenia rozruchu kiedy pracuje silnik spalinowy.
Ale już sporo odbiegliśmy od mojego pierwszego pytania, po co włącząć oddzielnie pompę wstępnego sparowania?
Podsumowując odpowiedzi zrozumiałem że po to aby rozgrzać zimny olej oraz rozprowadzić go równo po całym silniku . 
To teraz przy ciepłym silniku jeżeli olej jest rozgrzany to nie muszę włączać oddzielnie pompy  tylko od razu w wcisne START i chyba nic złego się nie stanie ?

Offline MuNiO

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #415 dnia: 09 Listopada 2009, 20:27:39 »
To teraz przy ciepłym silniku jeżeli olej jest rozgrzany to nie muszę włączać oddzielnie pompy  tylko od razu w wcisne START i chyba nic złego się nie stanie ?

Umiesz czytać ze zrozumieniem? POMPA WSTĘPNEGO SMAROWANIA. Za każdym razem trzeba załączać czy to komuś się podoba czy nie.

Offline JONIN_EZT

  • Wiadomości: 918
  • Dalej student. Linia 202 maker
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #416 dnia: 09 Listopada 2009, 22:11:45 »
Ja zaś mam inne pytanie. Jakie malowanie miały w latach 80 i na początku lat 90 takie wagony jak: Wlab, WRbd, Pd?

Jeszcze dotyczące wagonów Pd
http://rail.phototrans.eu/14,42091,0.html
Szczerze to nie myślałem, że jeszcze 8 lat temu takie były.
Linia 202
Układ torowy (tory główne) - 100%
Układ torowy (reszta) - 15%

Offline lukasz92

  • Wiadomości: 231
  • Nowy Sącz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #417 dnia: 10 Listopada 2009, 08:00:02 »
Jedna sztuka Pdn w takim malowaniu walała się niedawno gdzieś jeszcze w okolicach terminalu pocztowego w Krakowie Płaszowie - widać ją dobrze z okna pociągu, być może stoi tam nadal.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #418 dnia: 10 Listopada 2009, 14:53:31 »
Umiesz czytać ze zrozumieniem? POMPA WSTĘPNEGO SMAROWANIA. Za każdym razem trzeba załączać czy to komuś się podoba czy nie.
Tylko po co ją włączać hebelkiem ( oczywiście kiedy silnik jest ciepły i nie trzeba grzać oleju) jak sama się włączy po naciśnięciu przycisku START.

Offline MuNiO

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #419 dnia: 10 Listopada 2009, 19:10:28 »
Tylko po co ją włączać hebelkiem ( oczywiście kiedy silnik jest ciepły i nie trzeba grzać oleju) jak sama się włączy po naciśnięciu przycisku START.

To juz zależy od konstrukcji, pamietaj zę to technologia z lat 60/70. Malo to być najtańsze i najprostrze. W dzisiejszych czasach wstawiamy automatyke i wystarczy tylko przycisk start.