Łał, miałem chyba kolejową przygodę mojego życia , i to związaną z moją ukochaną EP05.
Z powodu wymiany torów na odcinku W-Wa Ochota - W-wa Śródmieście PKP zamknęła tor w kierunku wschodnim, wiec jak to zwykle bywa w takich sytuacjach ruch podmiejski rzucono przez dworzec centralny. I tak czekałem sobie na peronie 2, razem z sporą liczbą wściekłych pasażerów ( niezbyt zorientowanych w nowym rozkładzie jazdy pociągów osobowych ) na jakiś pociąg do Otwocka. Aż tu nagle przy tym samym peronie zatrzymała się EP05 wraz z expresem Skarbek, szczęka mi opadła, źrenice się powiększyły. Nie minęła chwila jak już obok niej stałem i podziwiałem. tak się złożyło że z loka wytaczał się znudzony mechanik z jeszcze jakimś kolesiem który się z nim pożegnał i sobie polazł :-). Widząc w odległości 2m ode mnie otwarte drzwi do kabiny wpadłem na genialny pomysł ( pewnie dobrze wam znany -na miłośnika kolei ). Kiedy ten kolo sobie polazł w siną dal, udając wielkie zaciekawienie podpełzłem do mecha i ze zdziwieniem zapytałem: "To Czechy jeszcze na torach?". Pan mechanik z bardzo wesołą miną odparł "Trzecia młodość". I tak od sowa do słowa ... udało mi się przejechać EP05 odcinek do Wschodniego bardzo mile dyskutując jak to dwie ostatnie sztuki tej serii uratowano wprost z pod "maszyny do ciecia metalu".
Kilka ciekawostek jakie usłyszałem:
1. Plany wycofania ostatecznego EP05 na przełomie roku 2005/06 są już nierealne, czyli obie sztuki ponownie przejdą stosowne naprawy i dalej mają pełnić swa posługę dla PKP Intercity.
PKP Cargo ( właściciel ) chciała je już odstawić w cholerę , ale PKP Intercity była nieubłagane -NIE!!! i basta. Niedobory loków z V=max 160 są bardzo duże i każda sztuka jest dla Intercity cenna.
2. EP05 żeby się "nie przemęczać" obsługują lekkie składy typu TLK Warszawa-Siedlce ( 4 wagony ) czy właśnie Express Skarbek, ogólnie to zazwyczaj pół dnia nic nie robią tylko majestatycznie stoją.
3. Kolizja EP09-22 wywołała spore zamieszanie w Intercity, cały dzień kombinowano skąd wziąć inna EP09 do obsługi IC Beskidy. Śmiał się że jeszcze jedna awaria EP09 a trzeba będzie albo któryś ze składów zawiesić , albo dać w zastępstwo EU07 co spowoduje spore opóźnienie owego składu.
4. Ogólnie to o niczym innych obecnie nie dumają w spółce PKP Intercity jak o nowym lokach z v=max 160, co ciekawe PKP Intercity nie może sobie takich kupić ,bo lokami zajmuje się PKP Cargo. Intercity tylko kupuje nowe wagony ( w tym roku ma przybyć kilka nowych bezprzedziałówek 2 klasy z klimą, oraz planowany jest zakup nowych wagonów barowych i restauracyjnych ,bo obecne są do niczego ).
Ufff, co to był za dzień.
Pz.