Autor Wątek:  [SCN] Zasady projektowania linii i stacji kolejowych  (Przeczytany 101589 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 523
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #30 dnia: 31 Października 2008, 22:07:54 »
Nie znam żadnych typów rozjazdów które zawierają krzywe przejściowe, poza jednym - stosowanym na DB (L=131.926, R=10000..4000, Vogr=160). Z tym, że ten rozjazd zdaje się ma po prostu kształt jednej krzywej przejściowej i stosowany jest jako początek łuku R=4000 odgałęziającego się od prostego toru (nie do przejść między torami).

Pozdr, Paweł
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

Offline Quork QTar

  • Wiadomości: 201
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #31 dnia: 30 Czerwca 2009, 01:27:57 »
Jeszcze na temat waskich gardel: Ostatnio odkrylem dla siebie bardzo prosta mozliwosc szukania ich i sprawdzania efektow zmian: http://simutrans.com/ Mozna by to porownac do starego "Sid Meier's Railroad Tycoon". Lukow itd. sie nie odwzoruje, zwrotnic poprawnie tez nie, ale schemat jako taki jak najbardziej. Jutro z "sluzbowego" peceta (kieruje biblioteka szkolna, tam mam komputer tylko dla mnie) dam kilka screenow. Startuje sie gre w trybie -freeplay, zeby moc dowolnych dlugow narobic, i konstruuje swoj wymyslony uklad torow. Potem sie puszcza mase pociagow, zeby jezdzily po wszystkich mozliwach kombinacjach, i patrzy, czy sie gdzies korki robia. Jak tak, to sie tropi, dlaczego, zmienia uklad, i od razu sie widzi, co sie zmienia. Wyprobowany schemat jeszcze raz sie rysuje na kartce papieru, i potem stopniowo rozciaga, az sa realistyczne luki (takie jak podane w tutorialu @Paula). Troche sie przy tym trzeba naglowic, n.p. moze sie okazac, ze wtedy sie pojawi potrzeba wiekszej ilosci "pieter" niz sie wydawalo, to wtedy trzeba cos poprzesuwac, az sie dodatkowego poziomu pozbedzie. Grunt, zeby mosty, zwrotnice, skrzyzowania itd. byly w tej samej kolejnosci, zeby schematu nie zmienic. Jak to jest gotowe, to mozna, jak sie ma, w "Rule the Rail!" lub EEP szybko z grubsza ulozyc te tory z realistycznymi lukami, i zobaczyc, czy sie teraz nie tworza korki. (W Simutrans wykrywa sie korki spowodowane niepotrzebnymi skrzyzowaniami/zapetleniami mozliwych szlakow w(y)jazdowych. Dzieki realistycznym lukom i jako tako realistycznej fizyce w EEP sie tez wykryje, jesli gdzies jest za dlugi blok, lub jesli pociag oczekujacy na zwolnienie toru blokuje jakis inny rozjazd, przez co niepotrzebnie blokuje nastepny pociag itd.)

Screeny, ktore jutro zalacze, przedstawiaja rozjazdy z dworca koncowego szesciotorowego na trzy szlaki dwutorowe, z czego jeden szlak jest elektryfikowany.

Screeny
« Ostatnia zmiana: 30 Czerwca 2009, 12:57:53 wysłana przez Quork QTar »
Zostan, Neda/Spojrz na to miasto
Na wstrzesione fundamenty palacow/Na wysokosc platanow Teheranu
Zwa nas "kurzem", a jesli maja racje/Zanieczyscmy powietrze gnebicielom
Nie idz, Neda

Offline Mariang57

  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #32 dnia: 13 Listopada 2009, 17:03:10 »
Tak, przechyłki na PKP nie przekraczają 150 mm.

Gdy będą jeździć tam tylko pociągi osobowe z podaną szybkością, należy dać maksymalną przechyłkę. Jeśli będzie więcej towarowych należy przechyłkę zmienić (zmniejszyć), żeby wyrównać zużywanie się obu szyn. Tak więc wybór należy do Ciebie, jednak zważ na charakter ruchu na projektowanej linii.

Cytuj
Mhm, chcesz jezdzic 40kph po łuku o R=200 ?:)
Anglik ma promień 190m, są zwrotki Rz-1:9-R190 po których też można jeździć 40km/h. Przy maksymalnej przechyłce (150 mm) można na takich łukach jeszcze szybciej pojechać.
Nie słyszałem o przechyłkach na rozjazdach, a tym bardziej na angliku Wyobraź sobie przechyłkę z jednej strony, a co z drugą. 

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #33 dnia: 13 Listopada 2009, 20:24:56 »
Podaje link do dokumentu.
Id -1 (D-1)
WARUNKI TECHNICZNE
utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych.
http://www.zie.pg.gda.pl/~dwisnie/instrukcje/id1.pdf
Załączam też screen z dokumentu opisującego program do obliczania przechyłów toru, ukazujący moduł z rozjazdami. Ten dokument można otworzyć wpisując link ze screena.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #34 dnia: 13 Listopada 2009, 21:47:50 »
Nie słyszałem o przechyłkach na rozjazdach, a tym bardziej na angliku Wyobraź sobie przechyłkę z jednej strony, a co z drugą.
Ja też nie. Podałem rozjazd jako przykład łuku kołowego bez przechyłki.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline up5358

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 649
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #35 dnia: 10 Lipca 2013, 20:40:04 »
Witam, jeśli w forum znajduje się osoba, potrzebująca danych niezbędnych do projektowania od podstaw linii kolejowych, to mogę takowe udostępnić. Zbyt dużo tego by wstawiać na forum. Dodatkowo większość jest opisana dość skomplikowanymi wzorami, zamiast "kawę na ławę" przez co ruszyć by to mogli studenci architektury, bądź "kłapouch". Ja studiowałem zagadnienia związane z biologią fizyczną, więc owe dane zdobyłem jedynie z myślą o rozwoju naszego symulatora. Chętnych zapraszam na priv.
« Ostatnia zmiana: 10 Lipca 2013, 20:41:14 wysłana przez up5358 »

Offline danniel

  • Wiadomości: 309
  • Degustator w Lokalnym Centrum Lepienia Pierogów
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 94
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #36 dnia: 23 Kwietnia 2019, 14:20:09 »
Sporawy odkop, ale to przyklejony więc zapodaję standardy techniczne PLKi obowiązujące przy projektowaniu linii kolejowych. Co prawda nie trzeba czytać od deski do deski każdego pdfa, ale pewne rozdziały i rysunki warto mieć pod ręką.
Pierogi lepić! A nie, na szołtbuksach siedzić.

Offline way

  • Wiadomości: 2
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #37 dnia: 11 Maja 2021, 20:52:17 »
Kolejny odkop, tylko mniejszy, ale chciałem wyjaśnić sprawę przechyłki na rozjazdach i rozjazdów na krzywych przejściowych. W przypadku przechyłki na rozjazdach łukowych nie jest ona niczym dziwnym (w końcu na łukach najczęściej mamy przechyłkę), czasem nawet mamy do czynienia z przechyłką odwrotną np. gdy robimy połączenie torowe na łuku z wykorzystaniem rozjazdu łukowego jednostronnego i dwustronnego z drugiej strony. Istnieje także możliwość zabudowy rozjazdu na krzywej przejściowej - nie jest to jednak popularny temat i słyszałem tylko jednym takim zabudowanym w Polsce - gdzieś chyba w Gdańsku.