Autor Wątek:  Lekcja 1 - Jak stworzyć zwrotnice w 3ds max  (Przeczytany 16184 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Grand

  • Wiadomości: 382
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Lekcja 1 - Jak stworzyć zwrotnice w 3ds max
« dnia: 07 Maja 2007, 21:19:08 »
Witam w tutorialu poświęconym dość prostej czynności jaką jest ustawienie zwrotnicy. Jednak niektórzy początkujący mogą mięc z tym problem. Sam kiedyś nim byłem. Zapraszam.

1. Uruchamiamy 3ds max. (w Gmaxie wszystko powinno być tak samo jednak tutorial tworzyłem w 3ds max i nie moge niczego zagwarantować)
2. Uruchamiamy nasze skrypty MAXScripts -> Run Script  i następnie plik Main z katalogu gdzie mamy umieszczone skrypty.
3. Nastepnie klikamy na widok z góry czyli TOP:

4. Następnie aby było nam wygodniej maksymalizujemy sobie okienko TOP:

5. Klikamy na Tory:

6. Pojawiło się menu w którym możemy ustawiać różne parametry naszego toru. Ale o tym w następnej lekcji gdzie omówię to szczegółowo.
7. Klikamy Create w dowolnym miejscu widoku TOP (najlepiej na środku), utworzymy tor z domyślnymi wartościami:

8. Nasz tor właśnie został utworzony:

9. Teraz zajmiemy się dodaniem do niego zwrotnicy:

10. Mamy menu z właściwościami naszej zwrotnicy. Wybieramy Type -> Line, Direction -> Right

11. Klikamy przycisk Create i klikamy na koniec naszego toru, wtedy zwrotnica zostanie połączona z torem.

12. Teraz czas aby dodać nowy tor do powstałego z prawej strony toru zwrotnicy. Tym razem będzie to tor w kształcie łuku ponieważ w tym przypadku chcę aby tory szły równolegle do siebie. Wybieramy tor łukowy i kierunek (w tym przypadku lewy) Tworzymy go identycznie jak zwrotnicę. Klikamy na koniec prawego toru zwrotnicy.

13. Teraz klikamy na nowy powstały tor i poddajemy go modyfikacji:

14. Pojawiło sie menu po prawej stronie. Klikamy na edycję wierzchołków:
15. Zaczynamy przestawiać wierzchołek tak aby trochę oddalił się od zwrotnicy (według własnego zapotrzebowania), Klikamy na górny wierzchołek i strzałką przesuwamy w prawą stronę:

16. Teraz klikamy na mały zielony kwadracik i wyrównujemy go tak aby był pionowy. Sprawi to że nasz powstały tor będzie równoległy do drugiego. Należy to wykonać dokładnie bo później tor może być krzywy.

17.  Gotowe! :) (przedłużyłem powstałe tory aby jakoś to wyglądało ;))



Proszę administrację o przyklejenie tego tematu jeśli to możliwe.

Przyklejam.
Oli_EU
« Ostatnia zmiana: 20 Września 2008, 13:50:05 wysłana przez Akvin »
/ \  / \  / \

pol102

  • Gość
Lekcja 1 - Jak stworzyć zwrotnice w 3ds max
« Odpowiedź #1 dnia: 07 Maja 2007, 21:34:54 »
Jeżeli chcemy mieć ładny równoległy rozjazd możemy zrobic to tak:
to odgałęzienia które idzie ze zwrotnicy dodajemy 10m prostego toru a następnie 34m łuku (radius 300) o kierunku "na to główny". Ty sposobem możemy robić odgałęzienia i kłaść równoległe tory.

Offline wasyl

  • Wiadomości: 276
  • Permanentny Inwigilator Sieciowy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Lekcja 1 - Jak stworzyć zwrotnice w 3ds max
« Odpowiedź #2 dnia: 09 Maja 2007, 13:44:08 »
Witam!!!
A nie prośiej jest położyć wpier zwrotnicę z torem głównym a następnie tor równolegly a dopiero potem połączyć go flexem z zwrotnicą?
Przygarnę fotki na tekstury obiektów!

Offline Grand

  • Wiadomości: 382
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Lekcja 1 - Jak stworzyć zwrotnice w 3ds max
« Odpowiedź #3 dnia: 09 Maja 2007, 17:10:20 »
Cytat: "wasyl"
Witam!!!
A nie prośiej jest położyć wpier zwrotnicę z torem głównym a następnie tor równolegly a dopiero potem połączyć go flexem z zwrotnicą?


No chyba nie zabardzo, bo nie zawsze dopasuje sie ksztaltem tak jak powinien chociaz mozliwe ze bedzie ok, nigdy tak nie probowalem. Rozne sa sposoby, ja pokazalem jeden z nich. Moge skasowac to co zrobilem jesli az tak bardzo to razi...
/ \  / \  / \

Offline REWIZOR

  • Administrator
  • Wiadomości: 3679
    • Zobacz profil
    • www.eu07.pl
  • Otrzymane polubienia: 28
Lekcja 1 - Jak stworzyć zwrotnice w 3ds max
« Odpowiedź #4 dnia: 09 Maja 2007, 17:29:08 »
A ja bym na Twoim miejscu pozostawił. Nawet zachęcałbym innych o podobne przykłady, może dla nowych traso pisarzy być pomocny materiał. Osobiście nie mam czasu ani takich zdolności ale temat mnie zaciekawił.
Pozdrawiam

Offline wasyl

  • Wiadomości: 276
  • Permanentny Inwigilator Sieciowy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Lekcja 1 - Jak stworzyć zwrotnice w 3ds max
« Odpowiedź #5 dnia: 09 Maja 2007, 18:36:14 »
Witam!!!
Nie razi i nie kasuj - ja tylko zadałem pytanie ;). Wkońcu po coś jest ten flex w skrypcie.
Jednak przedstawiona metoda jest dosyć czasochłonna w wykonaniu i wizualnie nie odbiega od innych metod (wymaga także dokładnego ustawienia "wąsów" krzywej). Nie wyobrażam sobię tym sposobem wykonać każdą lub większość zwrotnic na stacji.
Flex wizualnie jest identyczny chodź ma też swoje wady (przy pewnych łukach i długościach robi się kanciasty - ale to zdaża się nadzwyczaj żadko i można to wyeliminować).
Odnośnie tutoriali sam niebawem jakiś stworzę dla średnio-zaawansowanych i znających podstawy trasopisarzy. Wpierw jednak muszę skończyć kolejną trasę.
Przygarnę fotki na tekstury obiektów!

Offline Grand

  • Wiadomości: 382
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Lekcja 1 - Jak stworzyć zwrotnice w 3ds max
« Odpowiedź #6 dnia: 09 Maja 2007, 20:56:41 »
Jakbys mogl to zrob cos na temat zaawansowanych eventow (mem cell itd). Musze wyprobowac jak sie zachowuja flexy , skoro piszesz ze duzo latwiej :)
/ \  / \  / \

pol102

  • Gość
Lekcja 1 - Jak stworzyć zwrotnice w 3ds max
« Odpowiedź #7 dnia: 05 Lipca 2007, 23:00:06 »
Żeby nie było że jestem brzydki to dam coś dla tych którzy chcą tworzyć trasy. http://www.sendspace.com/file/yqsft6 Pod tym adresem znajdują się skrypty stworzone przez Marcina, poprawione przez kogoś tam i z dodatkami od Q. Jednakże żeby nie było pytać typu "co znaczy Wires" przetłumaczyłem to i owo. Tak więc nowi trasopisarze do dzieła. I przy okazji sprawdźcie czy wszystko działa.

[EDIT]
No i buuum. Przypomniało mi się że exporter do *.scn wadliwie działa więc właśnie to poprawiłem. Problem byl dlatego ze skrypty byly dostosowane do exe od Q. Poprawiłem!

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Lekcja 1 - Jak stworzyć zwrotnice w 3ds max
« Odpowiedź #8 dnia: 06 Lipca 2007, 00:05:28 »
Cytat: "pol102"
Jednakże żeby nie było pytać typu "co znaczy Wires" przetłumaczyłem to i owo.

A to nie było przetłumaczone? ;o

pol102

  • Gość
Lekcja 1 - Jak stworzyć zwrotnice w 3ds max
« Odpowiedź #9 dnia: 06 Lipca 2007, 12:24:34 »
Tam przetłumaczone byłu głównie nazwy rolet i przyciski. A tak wyszła nowa inicjatywa z tego ;p

Offline Żabek

  • Wiadomości: 546
  • Gdzie jest guzik rezygnacji?
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Lekcja 1 - Jak stworzyć zwrotnice w 3ds max
« Odpowiedź #10 dnia: 28 Lipca 2007, 12:03:43 »
A ja zadam pytanie, które też ktoś mi zadał. Przyznam, że nie umiałem na nie odpowiedzieć w miarę sensownie.
Załóżmy, że jest kawałek prostego toru i do niego chce przyczepić zwrotnicę torem zwrotnym. Skrypt (w przeciwieństwie do jET -ach, gdyby ten import działał jak należy...) nie pozwala na wybór jak chcemy wstawić zwrotnicę tylko wstawia je zawsze torem wspólnym. Jak byście wybrnęli z takiej sytuacji nie bawiąc się pół dnia w obracanie, przesuwanie i podłączanie flexem?
The Frog

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 523
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Lekcja 1 - Jak stworzyć zwrotnice w 3ds max
« Odpowiedź #11 dnia: 18 Października 2007, 12:16:43 »
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

Offline bibex05

  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Lekcja 1 - Jak stworzyć zwrotnice w 3ds max
« Odpowiedź #12 dnia: 15 Grudnia 2014, 18:42:27 »
Mam pytanie właśnie odnośnie zwrotnic bo nie bardzo rozumiem co napisane jest w postach wyżej. W 3dsmaxie zwrotnice zauważyłem że przechodzą z jednego toru na dwa tory. A ja chciałbym z dwóch torów przejść na jeden tor bez odwracanie o 180 stopni bo to bardzo nie dokładne, ktoś pomoże?

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Lekcja 1 - Jak stworzyć zwrotnice w 3ds max
« Odpowiedź #13 dnia: 15 Grudnia 2014, 22:57:42 »
Ten wątek nie jest w pełni aktualny, mimo to jest wciąż przyklejony. Co do problemu, zrób rozwidlenie, po czym usuń niepotrzebny rozjazd i wstaw w to miejsce flex. Poczytaj:
http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/projektowanie/