Autor Wątek:  Hamulce  (Przeczytany 51079 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6143
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 836
Hamulce
« dnia: 08 Stycznia 2007, 17:01:19 »
Niestety, ale każdy mówi mi troszkę coś innego i potem mam drobny problem. Proszę o rzeczową dyskusję.

1) EZT EN57 i ED72 - mają hamulec Elektropneumatyczny i pneumatyczny. Który działa kiedy i jakie są opóźnienia działania. Poszczególne pozycje kranu oraz co się dzieje, ciśnienia w przewodzie i w cylidrach.

2) Kran Oerlikona (zasadniczy) - szybkość działania w pojeździe i składzie, szybkość zmian ciśnień przy danych składach w cylindrach i przewodzie.
Przełącznik opóźnień (Pospieszny, Osobowy, Towarowy) - efekty działania.

Na razie to tyle, konkluzje z tematu posłużą mi do poprawienia exe.

Pozdrawiam i liczę na fachowość wypowiedzi,
Maciej "youBy" Cierniak
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Re: Hamulce
« Odpowiedź #1 dnia: 08 Stycznia 2007, 17:56:24 »
Cytat: "youBy"
EZT EN57 i ED72 - mają hamulec Elektropneumatyczny i pneumatyczny. Który działa kiedy i jakie są opóźnienia działania. Poszczególne pozycje kranu oraz co się dzieje, ciśnienia w przewodzie i w cylidrach.

Obecnie powszechnie stosowany jest hamulec Oerlikona. W pierwszych kiblach był knorr ale już chyba tylko EN57-001 go ma.
Pozycje kranu Oerlikona:
1.   Luzowanie EP
2.   Jazda. Na tej pozycji hamulec pneumatyczny jest napełniania ciśnieniem 0.5 MPa
3.   Hamowanie EP
4.   Odcięcie.
5.   Hamowanie pneumatycznym (spuszczanie powietrza z PG przez dławik)
6.   Nagłe (pełne otwarcie wylotu powietrza z PG)
7.   Podwójna trakcja (odciecie)
W rzeczywistości hamulec jest jeden tzn. pneumatyczny tylko ma dwa sposoby sterowania: Elektryczne (EP) i zwykłe pneumatyczne.
Hamulec EP nie ma opóźnień z wyjątkiem tych, które wynikają z czasu potrzebnego do napełnienia/opróżnienia cylindrów hamulcowych. Jego zaleta jest to że wszystkie cylindry  są napełniane/opróżniane jednocześnie.

Cytat: "youBy"
2) Kran Oerlikona (zasadniczy) - szybkość działania w pojeździe i składzie, szybkość zmian ciśnień przy danych składach w cylindrach i przewodzie.
Przełącznik opóźnień (Pospieszny, Osobowy, Towarowy) - efekty działania.

Jeśli chodzi o szybkość działa to trzeba by zmierzyć natomiast przy różnych składach to nie da się jednoznacznie określić bo jest zbyt wiele zależności związanych miedzy innymi ze stanem technicznym pojazdów.
Jeśli chodzi o przełącznik Posp. Tow. Osob to sprawa wygląda tak:
We wszystkich pojazdach ustawienie na Towarowy G powoduje opóźnienie napełniania i opróżniania CYLINDRA HAMULCOWEGO. Nie ma to żadnego wpływu na PG ani na siłę hamowania. Mówimy że jest to hamulec wolnodziałający.
Pozycja Osobowy P to jest normalne (bez opóźnień) napełnianie/opróżnianie cylindra hamulcowego. Jest to hamulec szybkodziałający.
W przypadku ustawienia na Pospieszny R sprawa się komplikuje. Przy prędkości większej niż 60 Km/h zwiększa siłę hamowania poprzez zwiększenie ciśnienia w cylindrze ham. Poniżej 60 km/h działa jak przy nastawie P (osobowy). Może być jeszcze nastawienie R+Mg, które dodatkowo uruchamia hamulec magnetyczny szynowy.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6143
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 836
Re: Hamulce
« Odpowiedź #2 dnia: 08 Stycznia 2007, 18:02:49 »
Cytat: "hejnal"
Przy prędkości większej niż 60 Km/h zwiększa siłę hamowania poprzez zwiększenie ciśnienia w cylindrze ham.
Czy w wagonach też, czy tylko w lokomotywie?
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Hamulce
« Odpowiedź #3 dnia: 08 Stycznia 2007, 18:11:33 »
W wagonach ten przedział prędkości jest do 50 do 70. Typów wagonów jest dużo i nie znam wszystkich.

Offline AIR

  • Deweloper
  • Wiadomości: 648
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 501
Hamulce
« Odpowiedź #4 dnia: 08 Stycznia 2007, 18:37:53 »
http://www.eu07.pl/forum/viewtopic.php?p=45387#45387   w tym wątku jest coś na ten temat
Niebo jest Bogiem, a skoki nałogiem...->
http://www.youtube.com/watch?v=nE9G-qiZqSU

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Re: Hamulce
« Odpowiedź #5 dnia: 08 Stycznia 2007, 19:32:39 »
Cytat: "hejnal"
2.   Jazda. Na tej pozycji hamulec pneumatyczny jest napełniania ciśnieniem 0.5 MPa

Oczywiście nie hamulec tylko Przewód Główny.

Offline KURS90

  • Wiadomości: 172
    • Zobacz profil
    • http://www.linia.14.prv.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Hamulce
« Odpowiedź #6 dnia: 08 Stycznia 2007, 22:12:02 »
w EN57 i ED72 wygląda to tak:
1) luzowanie elektropneumatyczne;
2) jazda elektropneumatyczna;
3) hamowanie EP;
4) luzowanie i jazda pneumatyczna;
5) odcięcie pneumatyczne;
6) hamowanie pneumatyczne;
7) odcięcie - podwójna trakcja
przy czym hamulec EP działa tylko wtedy gdy nawrotnik jest na pozycjach: Naprzód I, Naprzód II, w tył
6 pozycja przy czynnym hamulcu EP powoduje hamowanie nagłe
6 pozycja przy nieczynnym EP (nawrotnik w pozycji 0) powoduje hamowanie służbowe (0.39 MPa w PG)

Po za tym jak pociąg jest zahamowany hamulcem pneumatycznym i EP to trzeba jakby dwa razy go odhamować (najpierw przy nawrotniku na 0 luzuje pneumatyczny) a potem przy nawrotniku nastawionym na jakikolwiek kierunek luzuje EP
Sprawdzone w realu

Dodano po 2 godzinach 17 minutach:

 Byłem teraz na dworcu i rozmawiałem z mechanikiem, mam dodatkowe informacje:
z działaniem hamulca jest tak jak odpisałem, ale ponadto:
Przy zahamowaniu hamulcem EP i OP "na raz" czyli np 0.2MPa EP i 0.3 MPa OP, ciśnienie wynosi 0.3 Mpa (jest to podobnie jak zahamowanie hamulcem zasadniczym i pomocniczym w EU07 w tym przypadku zasadniczym jest OP a pomocniczym EP).
Ogólnie mówiąc ciśnienia się nie sumują.
W sytuacji innej np 0.2 Mpa EP i 0.05 Mpa OP ciśnienie wyniesie 0.2 Mpa (nie 0.25).
Jeszcze jedna uwaga: maksymalne ciśnienie w cylindrach przy hamowaniu EP wynosi 0.29 Mpa, przy hamowaniu OP 0.41Mpa.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6143
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 836
Hamulce
« Odpowiedź #7 dnia: 09 Stycznia 2007, 16:34:11 »
Czyli każdym muszę swoje odhamować w kiblu?

a jak jest w innych EZT - 94,58,60?
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline PaPiK Cargo S.A

  • Wiadomości: 106
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Hamulce
« Odpowiedź #8 dnia: 09 Stycznia 2007, 19:34:11 »
Witam
Ale ile bedzie cisnienia w cylindrach na kiblu podczas zahamowania EP to zalezy jak jest obciazony im wiecej jest ludzi tym mocniej zahamuje
Za prawdziwym nastawnikiem - 15361 KM
// na forum od 2005 roku :)

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Hamulce
« Odpowiedź #9 dnia: 09 Stycznia 2007, 21:08:34 »
Cytat: "youBy"
Czyli każdym muszę swoje odhamować w kiblu?

Jak już pisałem hamulec jest jeden tylko dwa sposoby sterowania EP i OP. Czyli jak jednym zahamujesz to drugim możesz wyluzować.

Dodano po 3 minutach:

 
Cytat: "PaPiK Cargo S.A"
Witam
Ale ile bedzie cisnienia w cylindrach na kiblu podczas zahamowania EP to zalezy jak jest obciazony im wiecej jest ludzi tym mocniej zahamuje

Nie dokońca. To o czym mówisz to autoamtyczny nastawiacz próżny/ładowny. On ma swój ograniczony zakres działania.

Offline KURS90

  • Wiadomości: 172
    • Zobacz profil
    • http://www.linia.14.prv.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Hamulce
« Odpowiedź #10 dnia: 10 Stycznia 2007, 03:58:00 »
Cytat: "hejnal"
Jak już pisałem hamulec jest jeden tylko dwa sposoby sterowania EP i OP. Czyli jak jednym zahamujesz to drugim możesz wyluzować.

No a jak mi wyjaśnisz sytuację, że mialem EZT zahamowany i OP i EP. jak wyluzowałem EP to jednostka nie chciała ruszyć, musiałem cofnąć nawrotnik na 0, wyluzować oddzielnie OP, i dopiero mogłem ruszyć.
Jak czegoś nie wiesz końca to się nie wypowiadaj

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Hamulce
« Odpowiedź #11 dnia: 10 Stycznia 2007, 13:16:13 »
Bardzo prosto: spusciłeś powietrze z PG co uruchomiło hamulec. Luzując EP wypuściłeś powietrze z cyl. ham. (manometr powinien wskazać zero ale przy obniżonym cisnieniu w PG mógł się spowrotem napełnić cyl. ham.) ale nie napełniłeś PG (przy niskim cisnieniu w PG pewnie nie było też jazdy). Coafając kran na pozycje luzowania Pneum. napełniłeś PG i wszystko zaczeło grać :)
Gdybyś zahamował EP to spokojnie możesz wyluzować za pomocą OP.

Offline KURS90

  • Wiadomości: 172
    • Zobacz profil
    • http://www.linia.14.prv.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Hamulce
« Odpowiedź #12 dnia: 10 Stycznia 2007, 15:12:23 »
A no chyba, że tak :) To zwracam honor :)

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6143
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 836
Hamulce
« Odpowiedź #13 dnia: 11 Stycznia 2007, 16:50:43 »
Czyli jakiej wersji mam się trzymać? Podwójnego systemu (EP i OP oddzielnie wpływają na ciśnienie) czy podwójnego sterowania (można wyluzować EP przy pomocy OP)?

Wygodniejsza i łatwiejsza w implementacji jest wersja dwóch systemów.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Hamulce
« Odpowiedź #14 dnia: 11 Stycznia 2007, 17:28:15 »
Wersja dwóch systemów sterowania.
EP napełnia i opróżnia cyl. ham. tylko i wyłącznie.
OP działa na PG i steruje napełnianiem/opruznianiem cyl. ham. poprzez zmiane cisnień w PG.

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Hamulce
« Odpowiedź #15 dnia: 14 Stycznia 2007, 19:27:10 »
Cytat: "KURS90"
Cytat: "hejnal"
Jak już pisałem hamulec jest jeden tylko dwa sposoby sterowania EP i OP. Czyli jak jednym zahamujesz to drugim możesz wyluzować.

No a jak mi wyjaśnisz sytuację, że mialem EZT zahamowany i OP i EP. jak wyluzowałem EP to jednostka nie chciała ruszyć, musiałem cofnąć nawrotnik na 0, wyluzować oddzielnie OP, i dopiero mogłem ruszyć.
Jak czegoś nie wiesz końca to się nie wypowiadaj


Witam dorzuce swoje 3 grosze.

Działo się tak dlatego ze w układzie hamulcowym jest zastosowany specjalny zawór roznicowy ktory wymusza przewage hamowania pneumatycznego nad EP (np. maszynista luzuje EP, a ktos zerwal hmulec awaryjny to wymusi to hamowanie pneumatyczne).

Wiec jak wyluzowałeś EP to opróżniłes tylko rurki do w/w zaworu a nie cylindry, dlatego tez musiales wyluzowac pneumatycznie aby jechac.

Pozdrawiam ryszard

Ps jak znajde czasy hamulców(luzowania i hamowania) to podam.

Offline AIR

  • Deweloper
  • Wiadomości: 648
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 501
Hamulce
« Odpowiedź #16 dnia: 16 Stycznia 2007, 17:18:12 »
na tej stronie http://www.trakcja.rail.pl/weblinks.php?cat_id=1  w odpowiednich działach (szukać po lewej stronie:)) jest dużo ciekawych informacji o hamulcach

Widac  międzyinnymi na jednym z wykresów, że współczynnik tarcia w zależności od prędkości opisuje funkcja EXP więc pociąg hamuje mocniej przy prędkościach mniejszych :)
Niebo jest Bogiem, a skoki nałogiem...->
http://www.youtube.com/watch?v=nE9G-qiZqSU

Offline SM31-113

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 448
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Hamulce
« Odpowiedź #17 dnia: 08 Lipca 2007, 14:58:07 »
Ile pozycji ma Kran hamulca Knorr??

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6143
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 836
Hamulce
« Odpowiedź #18 dnia: 08 Lipca 2007, 15:24:31 »
Cytat: "SM31"
Ile pozycji ma Kran hamulca Knorr??
Hmm, a który? Ten uniwersalny z suwakiem obrotowym czy D2? :P
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline SM31-113

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 448
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Hamulce
« Odpowiedź #19 dnia: 08 Lipca 2007, 15:42:46 »
D2

Dodano po 2000000000000000000000 minutach:

  D2
« Ostatnia zmiana: 11 Kwietnia 2008, 14:26:19 wysłana przez SM31 »

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6143
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 836
Hamulce
« Odpowiedź #20 dnia: 08 Lipca 2007, 16:00:37 »
Kran maszynisty Knorra odmiany D2 ma 13 położeń.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Hamulce
« Odpowiedź #21 dnia: 08 Lipca 2007, 22:56:01 »
A Knorr E?
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6143
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 836
Hamulce
« Odpowiedź #22 dnia: 09 Lipca 2007, 10:37:31 »
Cytat: "El Driver"
A Knorr E?
Cóż, mnie się E kojarzy tylko z rodzielaczami powietrza KE, a nie z kranem maszynisty.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Hamulce
« Odpowiedź #23 dnia: 09 Lipca 2007, 16:52:05 »
No akurat niewiem jaki kran jest w systemie hamulca z zaworem rozżądczym Knorr E:] Bo chyba nie każdego jednego Knorr'a tam można dać?
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6143
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 836
Hamulce
« Odpowiedź #24 dnia: 09 Lipca 2007, 18:32:16 »
Cytat: "El Driver"
rozżądczym
Rozrządczym.

Akurat system hamulca i kran maszynisty są raczej autonomiczne. Zauważ, że przy Westinghouse'ie, Knorze oraz Matrosowie jest praktycznie identyczna rączka. Układ pozycji też w zasadzie jest ten sam. Także myślę, że można by nawet zamontować FV4a przy rozdzielaczu KE i powinno to działać :)
Jest raczej pewne, że D2 jak i kran z suwakiem obrotowym (jaką to ma nazwę? H14K1?) są między sobą wymienne.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Hamulce
« Odpowiedź #25 dnia: 09 Lipca 2007, 18:41:25 »
Cytat: "youBy"
Zauważ, że przy Westinghouse'ie, Knorze oraz Matrosowie jest praktycznie identyczna rączka.

No właśnie zauważyłem, że krany Knora które niedawno trafiły do railu są jakoś dziwnie podobne do Matrosowów:] A widziałeś może KE? Bo mnie się wydaje, że to co do nas trafiło to jakieś stare trupy a nie KE, LOL.

PS. Sorki za ort:)
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6143
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 836
Hamulce
« Odpowiedź #26 dnia: 09 Lipca 2007, 19:13:46 »
Cytat: "El Driver"
A widziałeś może KE? Bo mnie się wydaje, że to co do nas trafiło to jakieś stare trupy a nie KE, LOL.
Sądzę, że KE mają te same krany, co inne Knorry (Hik,KK,K). Najlepiej sprawdź napis na boku pojazdu, albo przeczytaj tabliczkę znamionową rozdzielacza.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Hamulce
« Odpowiedź #27 dnia: 09 Lipca 2007, 19:20:37 »
Oglądne jutro na dniówce co to takiego jest dokładnie w tej skrzynce. Docelowo ma to trafić do jednego gagara.
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Hamulce
« Odpowiedź #28 dnia: 10 Lipca 2007, 14:06:36 »
Kran hamulca a zawór rozrządczy to dwie odrębne rzeczy. Możemy wsadzić kran Oerlikona i zawór Matrosowa i będzie działać. Dowód: Kran Knorra w lokomotywie z powodzeniem obsługuje zawory Oerlikona w wagonach.

Offline Piotrek

  • Wiadomości: 888
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Hamulce
« Odpowiedź #29 dnia: 10 Lipca 2007, 15:22:25 »
Co do różnych hamulców w wagonach.

Swego czasu w Bipach zaczęto przerabiać Knorry na Oerlikony. Na linii Wrocław - Poznań jeździły "wahadła" 2xBipa-czteroczłonowa Niektóre składy miały przerobione dopiero pierwsze lub ostatnie 4 człony. Oerlikony działały szybciej i zależnie od strony, w którą się jechało, podczas hamowania albo ciągnęło drugą Bipę do tyłu, bo pierwsza już hamowała albo druga pchała skład, bo hamowała z większą siłą niż pierwsza :)