Autor Wątek:  Hamulce  (Przeczytany 49496 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2164
  • Kochaj myśl twórczą-ćwicz dłoń!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 348
Odp: Hamulce
« Odpowiedź #60 dnia: 08 Stycznia 2013, 16:52:56 »
Nic nie szoruje po szynie. Jak mówi nazwa hamulec elektromagnetyczny, czyli działa na zasadzie elektromagnesu. Czyli przez uzwojenie płynie prąd i elekrtomagnes jest przyciągany do szyny. Oby tylko szyny nie wyrwał.
Hamulec magnetyczny i hamulec szynowy to są dwa rózne hamulce.
Anrej, gfirlejczyk.. Kto Was hamulca uczył?! :) Sorry, ale zaraz pęknę ze śmiechu. Z jednej strony Anrej Cię nie rozumiem, bo piszesz poniekąd fachowo..aż tu nagle coś, co podważa Twoje wcześniejsze wypowiedzi.
Oczywiście, że hamulec szynowy elektromagnetyczny szoruje po szynach, i to nawet sobie nie wyobrażacie do jakiego stopnia. Wystarczy jak popatrzycie na kilka płóz hamulca szynowego i zobaczycie jak starte są ich żeliwne okładziny. Sama siła elektromagnetyczna do zatrzymania pociągu, to w tym przypadku zdecydowanie za mało, jak na napięcie o wartości 24V DC. Polecam - pobierzcie ten artykuł Convertera ze schematem hamulca Knorra. Jest w nim schemat działania hamulca szynowego. Jeżeli chcielibyście się dowiedzieć więcej na ten temat, to służę pomocą na pw.

  Dodano: 08 Stycznia 2013, 17:33:06
Zajmijmy się samym hamulcem. Skoro wytwarza pole magnetyczne, to, co ma za zadanie to pole? Docisnąć pojazd szynowy do szyn, aby zapobiedz poślizgowi kół i w tym przypadku zwiększyć efektywność hamowania? Czy też hamowanie samym polem magnetycznym jako takim?
Hamulec elektromagnetyczny szynowy, nie zapobiega poślizgowi kół. Po prostu: jak przyspieszacz nagłego hamowania wychwyci szybki spadek ciśnienia w przewodzie głównym hamulcowym, to wówczas podaje sygnał pneumatyczny do czujnika hamulca szynowego, który ciśnienie ze zbiornika hamulca szynowego wpuszcza do 4 siłowników rozłożonych na ramie hamulca szynowego (po 2 siłowniki na 1 płozę). Tłoki wychodzą z cylindrów siłowników, powodując nacisk na ramę hamulca szynowego i w rezultacie jego wypchnięcie na odległość ok. 20 mm od szyny. Jednocześnie załącza się automatycznie styk elektryczny, który powoduje przepływ prądu elektrycznego z baterii akumulatorów (24V DC) i zasilenie cewek elektromagnetycznych, które są ukryte w każdej płozie. Przepływ prądu przez cewki powoduje wytworzenie się pola elektromagnetycznego i bardzo mocne przyciągnięcie i nacisk płóz hamulca szynowego na szyny. Przy prędkości poniżej ok. 50 km/h automatycznie odpowietrza się zawór hamulca szynowego, co powoduje rozwarcie styku elektrycznego (brak zasilania cewek) oraz wyluzowanie siłowników hamulców szynowych. Sprężyny w cylindrach odciągają ramę hamulca szynowego do góry i to chyba wszystko. Pewnie ciekawi Was, czemu hamulec szynowy działa tylko do 50 km/h :) Odpowiedź znajdziecie w materiale z jakiego budowane są płozy hamulcowe.
« Ostatnia zmiana: 08 Stycznia 2013, 17:33:06 wysłana przez EU40 »
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline muri

  • Wiadomości: 627
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Hamulce
« Odpowiedź #61 dnia: 08 Stycznia 2013, 19:12:06 »
Jako że źle się czyta z jpg'ów wrzucam artykuł od @biovitala skonwertowany do pdf'a: http://eu07.pl/userfiles/6449/priv-hamulce_vmax200.pdf.

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Hamulce
« Odpowiedź #62 dnia: 09 Stycznia 2013, 00:59:12 »
Nic nie szoruje po szynie. Jak mówi nazwa hamulec elektromagnetyczny, czyli działa na zasadzie elektromagnesu. Czyli przez uzwojenie płynie prąd i elekrtomagnes jest przyciągany do szyny. Oby tylko szyny nie wyrwał.
Anrej, gfirlejczyk.. Kto Was hamulca uczył?! :) Sorry, ale zaraz pęknę ze śmiechu. Z jednej strony Anrej Cię nie rozumiem, bo piszesz poniekąd fachowo..aż tu nagle coś, co podważa Twoje wcześniejsze wypowiedzi.
Oczywiście, że hamulec szynowy elektromagnetyczny szoruje po szynach, i to nawet sobie nie wyobrażacie do jakiego stopnia.
Co myślisz, że siedzę w tym tak jak pan siedzisz. Hamulec elektromagnetyczny jak sama nazwa wskazuje, działa na zasadzie elektomagnesu. Oczywiście płoza normalnie jest podniesiona. W momencie zadziałania hamulca elektomagnetycznego płoza zbliża się do szyny. Wyszedłem z założenia skoro działa na zasadzie elektromagnesu, to jest szczelina między płozą szyną.
Wystarczy jak popatrzycie na kilka płóz hamulca szynowego i zobaczycie jak starte są ich żeliwne okładziny.
Tak jak na peronie będzie stał skład z wagonami z hamuklcami Mg, to zeidę pod wagon i będę ogląddał jak starte są żeliwne okładziny płozy.
Sama siła elektromagnetyczna do zatrzymania pociągu, to w tym przypadku zdecydowanie za mało, jak na napięcie o wartości 24V DC.
A natężenie prądu płynącego przez uzwojenia.

Tak zastanawiam się jaki jest stosowania hamulca elektromagnetycznego, który przy hamowaniu służbowym nie działa. Działa tylko przy hamowaniu nagłym.
Jeżeli przyjmiemy, że hamulce działają z stała siła F = constans
Zgodnie zasadą zachowania energi. Energia kinetyczna pociągu musi się równać pracy włożonej w hamowanie.
W = F * s
E = (m * V^2) / 2
F * s = (m * V^2) / 2
s = (m * V^2) / 2F
Czyli droga hamowania a to nas interesuje jest wprost porporcjonalna do kwadratu prędkości, a hamulec elektromagnetyczny "nie robi nic".

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6121
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 801
Odp: Hamulce
« Odpowiedź #63 dnia: 09 Stycznia 2013, 01:24:18 »
Hamowanie służbowe odbywa się z odpowiednią intensywnością i wychodzi się z założenia, że maszynista ma czas i odpowiednią odległość na zahamowanie (patrz SBL czterostawna). W przypadku awaryjnym dążymy do jak najszybszego zatrzymania pojazdu, więc każde rozwiązanie jest ważne. Tak samo jest przecież w tramwajach — normalnie działa hamulec ED wspomagany bębnami, a w sytuacji awaryjnej włącza się do działania hamulec szynowy.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 120
Odp: Hamulce
« Odpowiedź #64 dnia: 09 Stycznia 2013, 09:11:44 »
Ja się tam nie znam na hamulcach, i jak widać się pogubilem gdzieś w dyskusji. Spoko. Dziękuję za wytłumaczenie.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline borys_q

  • Wiadomości: 273
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Hamulce
« Odpowiedź #65 dnia: 10 Stycznia 2013, 20:35:04 »
W DB na ICE używa sie elektromagnetycznego hamulca szynowego (używany jako hamulec służbowy) który działa tylko na zasadzie oddziaływanie pól elektromagnetycznych i prądów indukowanych w szynie/płozie nie znam dokładnej zasady działania  ale to są zupełnie inne rozwiązania.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6121
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 801
Odp: Hamulce
« Odpowiedź #66 dnia: 10 Stycznia 2013, 20:49:58 »
Mam wrażenie, że to już nie jest magnetyczny hamulec szynowy tylko hamulec wiroprądowy. W takim wypadku pole magnetyczne hamulca indukuje prądy wirowe w szynie, które oddziałują z nim i powodują powstanie siły bez udziału tarcia (między szyną a hamulcem pozostaje szczelina powietrzna). W takim wypadku zużycie płóz jest właściwie żadne, natomiast problemem jest podgrzewanie szyn. Jeśli dobrze pamiętam, mam gdzieś opis rozwiązanie tego typu.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Hamulce
« Odpowiedź #67 dnia: 11 Stycznia 2013, 01:36:03 »
Mam wrażenie, że to już nie jest magnetyczny hamulec szynowy tylko hamulec wiroprądowy. W takim wypadku pole magnetyczne hamulca indukuje prądy wirowe w szynie, które oddziałują z nim i powodują powstanie siły bez udziału tarcia (między szyną a hamulcem pozostaje szczelina powietrzna). W takim wypadku zużycie płóz jest właściwie żadne, natomiast problemem jest podgrzewanie szyn. Jeśli dobrze pamiętam, mam gdzieś opis rozwiązanie tego typu.
Tym sposobem uzyskasz silnik indukcyjny liniowy. Jeżeli włączysz wstecz, to będzie hamował.

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Hamulce
« Odpowiedź #68 dnia: 11 Stycznia 2013, 02:31:01 »
pole magnetyczne hamulca indukuje prądy wirowe w szynie, które oddziałują z nim i powodują powstanie siły bez udziału tarcia
Tym sposobem uzyskasz silnik indukcyjny liniowy. Jeżeli włączysz wstecz, to będzie hamował.
Jesteś pewien? Bo mi się nie wydaje.
Jak @yB słusznie stwierdził ileś tam postów wcześniej, istotą hamowania jest zamiana energii kinetycznej ciała na inną energię, najczęściej cieplną.
Dla nieświadomych: to o czym traktuje wypowiedź @youBy'a to najprostsze w świecie prawo Lenza. Tłumaczy się je najprościej na stalowej ramce, która porusza się względem pola magnetycznego (np. względem magnesu), co indukuje w niej prąd. W obiekcie takim jak szyna trudno mówić o jako takim obwodzie (stalowa ramka jest sama w sobie obwodem zamkniętym) indukują się prądy wirowe, które następnie za pomocą oporu elektrycznego w metalu zamieniają prąd na ciepło.
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Hamulce
« Odpowiedź #69 dnia: 11 Stycznia 2013, 09:58:13 »
pole magnetyczne hamulca indukuje prądy wirowe w szynie, które oddziałują z nim i powodują powstanie siły bez udziału tarcia
Tym sposobem uzyskasz silnik indukcyjny liniowy. Jeżeli włączysz wstecz, to będzie hamował.
Jesteś pewien? Bo mi się nie wydaje.
Znasz ogólnie budowe i działanie silnika indukcyjnego.  Wyobraź sobie że został przecięty i wyprostowany. Powstanie tym sposobem silnik indukcyjny liniowy.
Jak @yB słusznie stwierdził ileś tam postów wcześniej, istotą hamowania jest zamiana energii kinetycznej ciała na inną energię, najczęściej cieplną.
Tak wszystko zgodnie z zasadą zachowania energii.
Dla nieświadomych: to o czym traktuje wypowiedź @youBy'a to najprostsze w świecie prawo Lenza.
Wystepuje to tylko jak pole magnetyczne będzie zmieniało lub przewodnik będzie przecinał linie pola magnetycznego. Przykład dynama rowerowego uzwojenie przecina linie pola magnetycznego magnesu i indukuje się prąd. Uzwojenie będzie zasilane prądem przemiennym w obwodzie wtórnym będzie indukowany prąd. Powstanie silnik idukcyjny lub transformator. Uzwojenie pierwotne będzie włączane i wyłączne w uzwojeniu wtórnym będzie indukowany prąd. Przykładem tego jest cewka zapłonowa silników benzynowych.
W obiekcie takim jak szyna trudno mówić o jako takim obwodzie (stalowa ramka jest sama w sobie obwodem zamkniętym) indukują się prądy wirowe, które następnie za pomocą oporu elektrycznego w metalu zamieniają prąd na ciepło.
Prądy wirowe powodują nagrzewanie się, jak każdy przepływ prądu. Ciepło powstałe z tego ulatnia się do atmosfery. Na tej zasadzie działa kuchenka mikrofalowa. W potrawie indukowane są prądy wirowe, które ją nagrzewają.

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Hamulce
« Odpowiedź #70 dnia: 11 Stycznia 2013, 14:56:40 »
Prądy wirowe powodują nagrzewanie się, jak każdy przepływ prądu. Ciepło powstałe z tego ulatnia się do atmosfery. Na tej zasadzie działa kuchenka mikrofalowa. W potrawie indukowane są prądy wirowe, które ją nagrzewają.
Gwoli ścisłości, mikrofala tak nie działa. Tutaj mamy oddziaływanie na poziomie molekularnym i kwantowym - fotony mikrofalowe wzbudzają elektrony wiązań cząsteczkowych w wodzie zawartej w potrawach, powodując drgania mechaniczne cząsteczki. Te drgania to właśnie ciepło.
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline kacp3r

  • Wiadomości: 185
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Hamulce
« Odpowiedź #71 dnia: 11 Stycznia 2013, 16:58:25 »
Prądy wirowe powodują nagrzewanie się, jak każdy przepływ prądu. Ciepło powstałe z tego ulatnia się do atmosfery. Na tej zasadzie działa kuchenka mikrofalowa. W potrawie indukowane są prądy wirowe, które ją nagrzewają.
Gwoli ścisłości, mikrofala tak nie działa. Tutaj mamy oddziaływanie na poziomie molekularnym i kwantowym - fotony mikrofalowe wzbudzają elektrony wiązań cząsteczkowych w wodzie zawartej w potrawach, powodując drgania mechaniczne cząsteczki. Te drgania to właśnie ciepło.

A dokładniej drgania cząstek wody zawartej w potrawach ;)
Jestem wektorem kreacji anihilacji...

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1166
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 26
Odp: Hamulce
« Odpowiedź #72 dnia: 11 Stycznia 2013, 19:17:37 »
Mam wrażenie, że to już nie jest magnetyczny hamulec szynowy tylko hamulec wiroprądowy. W takim wypadku pole magnetyczne hamulca indukuje prądy wirowe w szynie, które oddziałują z nim i powodują powstanie siły bez udziału tarcia (między szyną a hamulcem pozostaje szczelina powietrzna). W takim wypadku zużycie płóz jest właściwie żadne, natomiast problemem jest podgrzewanie szyn. Jeśli dobrze pamiętam, mam gdzieś opis rozwiązanie tego typu.
Tym sposobem uzyskasz silnik indukcyjny liniowy. Jeżeli włączysz wstecz, to będzie hamował.
Anrej dowiedz się jak działa silnik indukcyjny bo kompromitujesz się na całej linni.

Proponuje najpierw poczytać np to http://pbc.gda.pl/dlibra/docmetadata?id=18826 tu są opisane wszelkie "elektryczne" Magnetyczne wiroprądowe elektrodynamiczne i odzyskowe.

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Hamulce
« Odpowiedź #73 dnia: 11 Stycznia 2013, 23:40:58 »
We wszystkich kolejowych pojazdach szynowych są stosowane samoczynne powietrzne cierne hamulce klockowe lub tarczowe. W wagonach osobowych do dużych prędkości jazdy (powyżej 160 km/h) jest wymagany dodatkowy elektromagnetyczny hamulec szynowy lub hamulec na prądy wirowe.
Hamulce cierne działające na koła lub osie zestawów kołowych oraz hamulce elektrodynamiczne są zależne od przyczepności kół z szynami, zaś elektromagnetyczne cierne hamulce szynowe są niezależne od przyczepności.
Ażeby hamowane zestawy kołowe o nacisku q [kN] nie wpadały w poślizg, musi być spełniony warunek:
W odniesieniu do hamulców klockowych działających na powierzchnie toczne kół zestawu kołowego:
N1 * μk ≤ q * ψ
W odniesieniu do hamulców tarczowych, w których szczęki są dociskane do tarcz hamulcowych osadzonych na osiach lub na kołach zestawu kołowego:
N1 * μt *  rs ≤ q * ψ * R
Ze względu na przebieg hamowania bez poślizgu kół, można przyjmować w całym zakresie prędkości ψs = 0,09.
q * as / g = q * ψs
as = ψs * g
as = 0,09 * 9,81
as = 0,88 m/s2
Skuteczność hamowania charakteryzuje długość drogi L [m] przebytej przez pociąg lub pojazd o znanej masie Q, poruszający się z określoną prędkością vo [km/h] w chwili uruchomienia hamulców aż do zatrzymania, bądź także wartość średnia opóźnienia hamowania as [m/s2]. Związek tych wielkości wyraża znany „kolejowy” wzór:
L = vo2 / 25,92 * as
Ze względu na przyjmowane „bezpieczne” wartości współczynnika przyczepności ψs, średnia wartość opóźnienia hamowania nie powinna przekraczać as = 0,88 m/s2, skutkiem czego długości dróg hamowania są znaczne. Skrócenie długości tych dróg jest możliwe przez zastosowanie niezależnych od przyczepności elektromagnetycznych hamulców szynowych.
Elektomagnetyczny hamulec szynowy stanowi elektromagnes, dla którego zworą jest główka szyny. Elektromagnes tworzą dwa długie (ok. 1000 mm) bieguny o poprzecznym magnesowaniu złożone z segmentów, co ułatwia ich przyleganie do szyny podczas hamowania. W kolejowych pojazdach szynowych elektromagnesy są zawieszane pod ramą wózka nad szynami na wysokości ok. 150 mm. Zawieszenie stanowią dwa sterowane powietrzem pionowe cylindry pneumatyczne, w których tłoki i sprężyny służą do opuszczania i podnoszenia elektromagnesów, prowadzonych w pionowych prowadnicach przyspawanych do belek ostojnicowych ramy wózka. Cewki elektromagnesów w wagonach osobowych są zasilane prądem z oddzielnych baterii akumulatorów. Włączanie do działania i wyłączanie hamulca szynowego jest zależne od siły hamującej realizowanej przez hamulce zależnie od przyczepności.
Siły docisku jednej płozy do główki szyny leżą w granicach do 70 do 110 kN.
W obliczeniach hamulców szynowych przyjmuje się wartość współczynnika tarcia μm = 0,04
Przyjmując dla przykładu siłę docisku płozy P1 = 100 kN, siła tarcia H1 = 4 kN, zaś osiągane opóźnienie hamowania dla wagonu osobowego o masie (z pasażerami) Q = 54 t, q = 135 kN,ma wartość:
am = H1 * g / q
am = 4 * 9,81 / 135
am = 0,29 m/s2
Dodając wartości opóźnień hamowania przy równoczesnym działaniu hamulca powietrznego (klockowego lub tarczowego) opóźnienie hamowania:
a = as + am
a = 0,88 + 0,29
a = 1,17m/s2

We wzorach tych oznaczają:
N1 – siła tarcia pary ciernej [kN],
μ – współczynnik tarcia ślizgowego,
ψ – współczynnik przyczepności
rs – promień średni (obliczeniowy) przyłożenia siły N1,
R – promień koła zestawu kołowego.
q – siła nacisku na zestaw kołowy
W obliczeniach hamulców przyjmuje się rs / R = 0,5 .

Obliczone długości dróg hamowania
Czynny hamulecv0 km/h100160200250300
Klockowy lub tarczowyLh [m]4401120175527503950
Z hamulcem elektromagnetycznymLhsum [m]335885133520853000

Źródło - Podwozia wózkowe pojazdów szynowych Rozdział 2.8

W Wiadomościach Prywatnych również obowiązuje kultura osobista. Nie zachowuj się, jakbyś pozjadał wszystkie rozumy.
Rozi
« Ostatnia zmiana: 14 Stycznia 2013, 07:11:04 wysłana przez Rozi »

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6121
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 801
Odp: Hamulce
« Odpowiedź #74 dnia: 12 Stycznia 2013, 00:10:08 »
Dla formalności brakuje mi jeszcze tutaj współczynnika mas wirujących.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline selsyn

  • Wiadomości: 253
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Hamulce
« Odpowiedź #75 dnia: 18 Stycznia 2013, 19:28:34 »
Przeczytałem w jednym z postów o hamulcu "wiroprądowym", moglibyście przytoczyć więcej szczegółów odnośnie budowy i zastosowania w pojazdach szynowych. Prosiłbym o wypowiedzi tylko osoby które wiedzą o czym piszą, a nie tych, którzy chcą lansować swoje czasem niedorzeczne teorie. Dziękuję...
« Ostatnia zmiana: 18 Stycznia 2013, 19:32:12 wysłana przez selsyn »

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 308
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 211
Odp: Hamulce
« Odpowiedź #76 dnia: 18 Stycznia 2013, 19:57:32 »
Przeczytałem w jednym z postów o hamulcu "wiroprądowym", moglibyście przytoczyć więcej szczegółów odnośnie budowy i zastosowania w pojazdach szynowych. Prosiłbym o wypowiedzi tylko osoby które wiedzą o czym piszą, a nie tych, którzy chcą lansować swoje czasem niedorzeczne teorie. Dziękuję...

Pierwszy patent na tego typu hamulce uzyskano w Anglii już podobno w 1892.
Poważne testy przeprowadzały koleje francuskie SNCF w 1972/73 roku
Seryjnie stosowane w ICE3 gdzie zastosowano urządzenia firmy Knorr-Bremse.
Więcej do poczytania i oglądania tu:
http://www.uic.org/apps/presentation/schoepf.pdf
Sporo można znaleźć pod hasłem: "eddy current brake on ICE 3"
Pozdrawiam