To jak ma być napędzana prądnica?
Ja niewiem czy piątka ma prądnicę czy przetwornice, ale samochody mają prądnice nie przetwornicę. Są tak samo sprzężone mechanicznie.
Przetwornica, jak sama nazwa wskazuje, co może nie każdy zauważył, służy do zamiany prądu o jakiś parametrach, na prąd o innych parametrach z wykorzystaniem energii mechanicznej, czyli (uwaga, to jest uproszczenie) energie elektryczna -> energia mechaniczna -> energia elektryczna. W samochodach są silniki spalinowe, czyli nie "zamieniamy prądu na prąd", tylko wykorzystujemy gotową energię mechaniczną silinka cieplnego.Przetwornica to jedno urządzenie, a tu są dwa. Silnik i prądnica.
To o przetwornicy dwumaszynowej się widać nie słyszało. Przetwornice mogą być jednomaszynowe i dwumaszynowe. Jednomaszynowe mają wspólne uzwojenie, bodajże wirnika, ale pewien nie jestem, natomiast dwumaszynowe mają uzwojenia oddzielne, czyli są de facto silnikiem i prądnicą, czasem nawet zamkniętymi w jednej obudowie.
Witam wrzuce kilka informacji dla uporzadkowania:
Przetwornica jednomaszynowa to przetwornica w ktorej uzwojenia sinika (wirnik i stojan), oraz np. pradnicy (wirnik i stojan) sa zamkniete w jednym korpusie i niema mozliwosci rozłączenia mechanicznego tych maszyn (silnik i pradnica) np w Ex07 stojan ma dwa komplety biegunów i dwa rozne uzwojenia po obu koncach, a wirnik posiada dwa komutatory.
Przetwornica dwu maszynowa jest to np silnik i pradnica zabudowana na wspulnym wale i sa polaczone sprzeglem np. gumowym, i mozna wtedy zdemontowac np tylko silnik do naprawy.
Oczywiscie kwestia dotyczy przetwornisz maszynowych.
Dodano po 12 minutach: Ja wtrącę dwa zdania nie podpierając się żadnymi enyklopiediami:
1)pradwą jest, że przetwornica przetwarza napięcie z jednego parametru na drugi np.3000V na 150V
2)Wyjście przetwornicy jest oddzielone galwanicznie od wejścia
3)Realizację przetwarzania można dokonać na dwa znane mi sposoby:
a)za pomocą tylko elektroniki
b)za pomocą siły mechanicznej
Ad. a)-to wszystko o czym pisał Krzysiek
Ad b)-za pomocą silnika i prądnicy
Pozdrawiam
Mariusz
PS. Nie wiem jak traktować sam transformator, czy sam w sobie jest już przetwornicą :), ale wydaje mi się, że przetwornica odnosi się gdzie na wejściu jest napięcie stałe, ale pewny nie jestem i wtedy sam transformator nie ma zastosowania.
Kazde urzadzenie ktore przetwarza energie o parametrach x na energie tego samego typy o parametrach y nazywa sie przetwornica
np w eu07 3000V= na 110V=
nazwa zmienia sie tylko w zaleznosci od sposobu w jaki sie to dokonuje:
1 mechanicznie (silnik -> pradnica )
2 elektronicznie (przekształtnik impulsowy)
3 indukcyjnie (220VAC na 12VAC np. transformator)
W lokach stosowano tylko mechaniczne ze wzgledu na koszty pułprzewodników i ich trwałość (w latach 50-60)
Dzisiaj wypierają je przetwornice elektroniczne np.
w EN57 była stosowana przetwornica 110V= na 220V AC(500Hz) do oswietlnia przedziałów świetluwkami, dzisiaj zastepuje ją przetwornica elektroniczna tansza w eksploatacji (brak wymiany szczotek i lozysk)
Przetwornica nie musi miec napiecia stałego na wejsciu np. (stare spawarki maszynowe zwane potocznie wirowymi posiadały silnik 3faz i pradnice pradu stałego)
Dodano po 7 minutach: Tak na zokończenie dyskusji zobaczcie jakie śmieszne wnioski:)
Jest zadanie: Zmienić napięcie stałe z 3000V na 150V też stałe. Wejscie od wyjścia musi być oddzielone galwanicznie.
Wykonały to dwie osoby:
a)zrobiła to za pomocą tylko elektroniki (w tej chwili nieważne jak)
b)zrobiła to pomocą silinik-prądnica-prostownik
Pozdrawiam
Mariusz
ad b. pradnica pradu zmiennego i prostownik to nic innego jak zwykły alternator samochodowy.
a i b są przetwornicami a- elketroniczną b- maszynową
Dodano po 4 minutach: To ja się do jeszcze jednej kwestii przyczepie która wynika z waszych wypowiedzi. Od kiedy to przetwornica na lokomotywie przetwarza napięcie 3000V na 110V (przykład z większości pojazdów - pomijam EP05 i ET40). Prądnica na lokomotywie wytwarza napięcie 110V a nie je przekształca z nap. 3000V. Napięcie 3000V jest tylko potrzebne do zasilania silnika który napędza prądnicę.
układ silik i pradnica jest przetwornicą gdyż na wejscie podajesz 3000V= a na wyjsciu otrzymujesz 110V= czyli nastąpiło przetworzenie energi