Otóż jest problem. I to niebanalny. Chodzi o wężyki. Ale zacznijmy od początku.
Sprawa wygląda niezbyt ciekawie. Było stare exe i stare węże; jak wyglądało, tak wyglądało, ale jakoś się trzymało. Potem nastały nowe wężyki a po drodze jeszcze się pojawiło nowe exe. I teraz panuje kompletny chaos, ciężko znaleźć tabor różnych twórców, żeby węże się zgadzały. Co więcej, czasami jeden twórca ma z tym problemy (mam nadzieję
@Kudłacz, że się nie obrazisz), np. weźmy SM31-165 i wagon Simms:
2*SM31
SM31 + Simms
2*Simms
To są tylko przykłady, akurat najbardziej jaskrawe wg. mnie i najbardziej mi się w oczy rzuciły. Ale tak jest ze znaczącą ilością taboru i wypada coś z tym zrobić.
Chciałbym to rzucić jako temat na debatę nad rozwiązaniem tego problemu. Mogę podać parę przyczyn:[list=a]
[*] różne wysokości umieszczenia przewodów w rzeczywistości: na niektórych pojazdach są wyżej, a na innych sa niżej - po prostu nie są znormalizowane międzynarodowo, bo i nie trzeba, gdyż wężyk się wygnie bardziej lub mniej i będzie pasował. W symku tego zbyt łatwo nie da rady zrobić, czyli mamy rozwiązania statyczne.
[*] różne długości buforów: w zasadzie są jakoś znormalizowane, ale, o ile jeszcze w lokomotywach są jakieś czołownice i jest z grubsza prosto, przewody pneumatyczne bywają podczepione czasami głębiej i się kaszani,
[*] różne ilości wężyków: h - hamulcowy, z - zasilający, 0 - brak
0 h h 0 //ET22 i wagony towarowe
z h h 0 //niektóre lokomotywy
0 h 0 0 //SM03
z h h z //większość lokomotyw i wagonów pasażerskich
0 h z 0 //część wagonów towarowych, kible
z 0 h 0 //niektóre TEM2(U) - dzikie, co nie?
I teraz są problemy jak to połączyć (póki co tylko hamulcowe się podczepia, więc tymczasowo można pominąć zasilające). Trzeba by znaleźć sposób na łączenie siępomiędzy tymi układami, bynajmniej najpopularniejszymi niekompatybilnymi ze sobą (zhhz i 0hz0)[/list:o]
Jeśli ktoś ma wyobraźnię i/lub pomysł jak to zrobić, niech się wypowie.
PS1.
@Kudłacz: akurat zobaczyłem to, jak sprawdzałem ten wagon. Nie przejmuj się wężami, nigdzie nie pasują ;)
PS2. Na SM48/TEM2(U) jest w ogóle hardkor, np. 00hz, co prezentuja ta fotografia:
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/0.1A/tournee.php?p=3947 albo też 00h0 (podobnie do SM03):
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/0.1A/tournee.php?p=37027Będzie ciężko, pomożecie?