Autor Wątek:  Próba hamulca..  (Przeczytany 3102 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Filipie

  • Wiadomości: 3
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Próba hamulca..
« dnia: 03 Stycznia 2025, 19:56:53 »
Witam.

Jako "swieżak" w temacie poprosiłbym o wytłumaczenie krok po kroku jak wygląda próba hamulca z punktu widzenia maszynisty np. na "siódemce"? Jak wygląda hamowanie podczas całej tej procedury? W jaką pozycję trzeba przestawić kran hamulca podczas całej tej procedury? Na co patrzeć i czym się sugerować? Przyznam szczerze, że nie miałem możliwości zapytać o to czynnego zawodowo maszynistę i mam masę wątpliwości co do tego jak się to wykonuje.

Jeśli zdarzył się taki post wcześniej to proszę o zamknięcie tematu.

Nie stawiaj spacji przed znakami interpunkcyjnymi. Zdecyduj się, czy piszesz z polskimi znakami, czy bez.
Matek123
« Ostatnia zmiana: 03 Stycznia 2025, 20:23:25 wysłana przez matek123 »

Offline Grzywa

  • Wiadomości: 52
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Próba hamulca..
« Odpowiedź #1 dnia: 10 Stycznia 2025, 00:07:17 »
Jeśli pytasz o próbę szczegółowa wygląda to tak:
Przychodzi rewident, puka w drzwiczki. Witasz się z nim a następnie omawiasz z nim próbę - najczęściej, że idzie najpierw na koniec z powietrzem czyli sprawdza drożność na końcu pociągu i ciśnienie. Potem szczelność czyli napełniasz zbiornik główny do conajmniej 0,7 MPa wyłączasz sprężarkę, spuszczasz z PG 0,1 MPa, dajesz kran w odcięcie i odliczasz 5 minut - spadek ciśnienia w pociągu pasażerskim nie powinien być większy niż 0,05 MPa w PG i 0,07 w PZ (BTW; wyjazd loka z szopy powinien być także poprzedzony sprawdzeniem szczelności a spadki samej lokomotywy nie powinny być większe niż odpowiednio 0,01 czerwony i 0,02 MPa żółty. Jeśli pociąg masz szczelny to hamujesz 1 stopniem (upuszczasz ok 0,05 MPa z PG) i rewident idzie sprawdza czy hamulce wszędzie zadziałały. Potem luzujesz a on sprawdza czy wyluzowały, ewentualnie potem powinno się jeszcze sprawdzić "magnetyki" czyli hamulce szynowe - żeby to zrobić, musisz dać w nagłe. Potem popełniasz i jak wyluzuje po nagłym to hamulce są w porządku. Dostajesz kartę proby hamulca i spis wagonów w składzie i jest to jeden z trzech dokumentów koniecznych do wyjazdu pociągu.

Jeśli pytasz o próbę uproszczoną:
Przychodzi rewident, kierownik pociągu lub inny maszynista - czyli uprawniony pracownik. Idzie do ostatniego wagonu i sprawdza drożność - potem zahamowanie i wyluzowanie. Następnie do pierwszego wagonu i jeśli ten hamuje i luzuje to hamulce uznaje się za sprawne.

Tak to wygląda z perspektywy czynnego maszynisty.
Zachęcam do przeczytania instrukcji hamulcowej - na przykład ICkowe Bw-56.

Offline barman_2000

  • Wiadomości: 176
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 135
Odp: Próba hamulca..
« Odpowiedź #2 dnia: 10 Stycznia 2025, 09:41:59 »
No ta próba szczegółowa to tak nie do końca prawidłowo wykonana. Gdzie sprawdzenie czy wagony samoczynnie nie luzują przed upływem 10 minut? Gdzie sprawdzenie przez rewidenta całego składu i nastaw hamulców?

Offline Szarak

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 31
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Próba hamulca..
« Odpowiedź #3 dnia: 10 Stycznia 2025, 12:13:26 »
No ta próba szczegółowa to tak nie do końca prawidłowo wykonana.

Google jednoznacznie wyczerpuje temat w przytoczonym wyżej linku, ale zawsze znajdzie się dwóch rabinów, którzy nie są zdecydowani i opowiadają coś co gdzieś podsłyszeli lub ktoś im coś powiedział ;)

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1477
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 454
Odp: Próba hamulca..
« Odpowiedź #4 dnia: 10 Stycznia 2025, 19:14:40 »
Każdy przewoźnik stosuje własne zasady (w zgodzie z rozporządzeniem nadrzędnym), jednak z grubsza wygląda to tak jak opisał @Grzywa- główne różnice to normy szczelności, podział na sezon letni i zimowy, pociąg towarowy/pasażerski.
No ta próba szczegółowa to tak nie do końca prawidłowo wykonana. Gdzie sprawdzenie czy wagony samoczynnie nie luzują przed upływem 10 minut? Gdzie sprawdzenie przez rewidenta całego składu i nastaw hamulców?
Rewident sprawdza to przy przechodzeniu wzdłuż składu, a pytanie padło o perspektywę maszynisty. Co do 10 minut- najpewniej pomyliło Ci się z próbą szczegółową przy przeglądzie kontrolnym/okresowym- w przypadku instrukcji bazujących na Mw56 (np Bt-56) opisana w rozdziale II.