Autor Wątek:  Budowa pulpitu EN57 - lampka blokady napędu SOD i amperomierz nN  (Przeczytany 1512 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Łukasz-O

  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 11
Cześć,
Buduje pulpit od EN57 i w pewnych kwestiach brakuje mi wiedzy. Prawie 25 lat temu miałem praktyki na Grochowie i nawet jeździłem kiblami ale wielu rzeczy już nie pamiętam lub też ich jeszcze nie było - tak jak np. blokad drzwi.

Na pulpicie mam dwie dodatkowe kontrolki - jedna od blokady drzwi, a druga od blokady napędu SOD. O ile wiem jak działała ta pierwsza kontrolka, otyle zupełnie nie mam pojęcia jak działała druga lampka. Rozwiązanie, pochodzi z Kolei Mazowieckich.
Być może jest tu ktoś z KM, który byłby w stanie mi wytłumaczyć jak działała lampka blokady napędu SOD.

Drugie pytanie dotyczy sygnalizacji SBL. W jakim celu zostało wprowadzone i w czym miało pomagać maszyniście? Jak zdążyłem rozeznać połączenia, załączenie zetki "sygnalizacja  SBL", powodowało tylko i wyłącznie zaświecenie lampki - nic więcej.

I ostatnie pytanie na dziś - chodzi o zachowanie amperomierza nN.
O ile przed załączeniem przetwornicy, wskazuje on prąd wsteczny (rozładowanie), otyle po załączeniu przetwornicy, nie bardzo pamiętam jego zachowanie. Chodzi o jego wskazania podczas załączania np. przetwornicy oświetleniowej, sprężarki itd. Dlaczego na większości dostępnych filmów na YT wskazuje on po prostu "zero"?     
     
 

Offline Cookie

  • Wiadomości: 276
  • Dzień dobry, jak leci?
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 124
Odp: Budowa pulpitu EN57 - lampka blokady napędu SOD i amperomierz nN
« Odpowiedź #1 dnia: 22 Września 2024, 13:34:52 »
Co do amperomierza, to jest to prąd ładowania akumulatorów, czyli zaraz po załączeniu przetwornicy powinien on wskazywać jakąś wartość dodatnią, aby potem powoli przejść na zero (czyli akumulatory zostały naładowane). Przy załączeniu sprężarki czy przetwornicy oświetleniowej może się zdarzyć (choć w przypadku współczesnych przetwornic statycznych to już rzadkość), że amperomierz wykona "skok" na wskazanie ujemne i potem wróci na zero.
Ta piękna stalowa MaSzyna... Która wozi mnie na wakacje...

Offline Łukasz-O

  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 11
Odp: Budowa pulpitu EN57 - lampka blokady napędu SOD i amperomierz nN
« Odpowiedź #2 dnia: 23 Września 2024, 23:54:33 »
Bardzo Ci dziękuję za odpowiedź. Jest to logiczne co piszesz. Podobnie działał amperomierz w Starze.
Dużo mi to pomogło.
Nie wiem dlaczego założyłem początkowo, że po załączeniu przetwornicy, przekaźnik przełączał układ amperomierza i ten mierzył prąd przetwornicy i innych odbiorów nN. Dlatego to "zero" podczas jazdy mi nie pasowało.  A to takie proste się okazało :) 
Dzięki jeszcze raz.       

Offline miko22

  • Wydział Promocji
  • Wiadomości: 619
  • Promocja MaSzyny w terenie
    • Zobacz profil
    • Nasze-Symulatory.pl
  • Otrzymane polubienia: 200
Odp: Budowa pulpitu EN57 - lampka blokady napędu SOD i amperomierz nN
« Odpowiedź #3 dnia: 01 Października 2024, 10:48:44 »
Drugie pytanie dotyczy sygnalizacji SBL. W jakim celu zostało wprowadzone i w czym miało pomagać maszyniście? Jak zdążyłem rozeznać połączenia, załączenie zetki "sygnalizacja  SBL", powodowało tylko i wyłącznie zaświecenie lampki - nic więcej.
Z tego co mi mówił kiedyś pewien emerytowany maszynista, to właśnie tak to działało, czyli tylko kontrolka podłączona do hebelka. Miała to być ponoć taka przypominajka w przypadku jazdy "na czerwonym" na SBL, żeby pamiętać, by nie przekraczać 20km/h.

Offline Łukasz-O

  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 11
Odp: Budowa pulpitu EN57 - lampka blokady napędu SOD i amperomierz nN
« Odpowiedź #4 dnia: 13 Października 2024, 02:14:21 »
Czyli ręczna sygnalizacja kabinowa ;) Takie coś wymyślić mogli tylko ludzie w PRL. Co ciekawe pierwsze modernizowane kible również były wyposażane w taką lampkę i zetkę  - jako fabryczną.
 Równie dobrze powinien być hebelek z lampką - od minięcia S5  aby przypomnieć maszyniście o zbliżaniu do  S1 ;)
Jeden wielki bezsens.

Offline Szarak

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 31
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Budowa pulpitu EN57 - lampka blokady napędu SOD i amperomierz nN
« Odpowiedź #5 dnia: 13 Października 2024, 13:38:41 »
Podczas wdrażania projektu SPOT nie było już "PRL-u" a jednak w EN57 serii 2000 też lampki od SBL montowali ;) Górny rząd lampek, lewa skrajna kontrolka: https://i0.wp.com/okazjepodroznika.pl/wp-content/uploads/2017/02/IMG_3489-1.jpg?w=1920&ssl=1.
Foteli do dzisiaj nie potrafią porządnie ustawić, albo pozamieniać je na Astromale, ale za to można sobie zapalić lampkę, żeby być w 100% pewnym że się jedzie bo szlaku z SBL. Najlepsza modernizacja EZT jaka mogła kiedykolwiek powstać. Lepiej jechać cały czas na stojąco w tych gniotach niż usiąść na tych kręconych fotelach przełożonych z EN57 sprzed modernizacji :P
« Ostatnia zmiana: 13 Października 2024, 13:43:43 wysłana przez Szarak »

Offline Łukasz-O

  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 11
Odp: Budowa pulpitu EN57 - lampka blokady napędu SOD i amperomierz nN
« Odpowiedź #6 dnia: 20 Października 2024, 01:12:11 »
Podczas wdrażania projektu SPOT nie było już "PRL-u" a jednak w EN57 serii 2000 też lampki od SBL montowali ;)
Właśnie o tych modernizowanych kiblach pisałem w poprzednim poście. 
Poświęcili czas i środki na jakiś relikt z którego raczej mało kto już korzystał. Moim zdaniem bardziej przydała by się lampka zablokowanej sprężarki lub zadziałania przekaźnika różnicowego, czy chociażby nadmiarowych od ogrzewania. Przynajmniej skróciłoby to czas na wykonanie zbędnych odbloków w kabinie. Idąc do szafy nN, mechanik wiedziałby z czym jest problem. 

Np. w pierwszych EN57-19XX była lampka jazdy. Z tego co pamiętam paliła się wtedy, kiedy nastawnik kierunkowy był ustawiony w przód lub tył. Takie trochę dublowanie lampki napięcia na nastawniku hamulcowym. Później tą lampkę odłączano lub likwidowano podczas obniżania pulpitów w kolejnych numerach.

No nic, zostaje jeszcze niewyjaśniona kwestia lampki blokady SOD w KM.       

Offline Szarak

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 31
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Budowa pulpitu EN57 - lampka blokady napędu SOD i amperomierz nN
« Odpowiedź #7 dnia: 20 Października 2024, 08:12:47 »
A to nie chodzi czasem o tzw. "pętlę bezpieczeństwa"? Na zmodernizowanych EN57 (AL, AKM i podobnych) wystarczy kliknąć w menu drzwi aby ją wyłączyć. Czy tu nie ma hebelka od wyłączenia tej >pętli<?
U Zorin'a na przykład od tego jest obudowany plastikiem i zabezpieczony plombą przycisk wbudowany w starą puszkę panelu sterowania drzwiami. Ciekawostką jest przełącznik pakietowy aktywacji kabiny. Dopóki go nie przełączysz na "1" nie będziesz mógł nic zrobić z drzwiami, podobnie gdy zostawisz w drugiej kabinie aktywowany.
Ta śmieszna lampka może symulować po prostu prowizoryczną pętlę, bo skoro wszystkie stare kible KM mają już zamontowane puszki od SOD-ów to w razie jakby któreś drzwi się nie domknęły - będzie to słyszalne pipkaniem w kabinie, więc raczej może to działać jak powyżej. Może też być połączone z rozrządem i świecić się kiedy kabina jest nieaktywna. Apropos - jesteś w stanie powiedzieć kiedy ta lampka się zapala a kiedy gaśnie?

Offline Łukasz-O

  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 11
Odp: Budowa pulpitu EN57 - lampka blokady napędu SOD i amperomierz nN
« Odpowiedź #8 dnia: 20 Października 2024, 21:31:04 »
No właśnie nie ma dodatkowego hebelka. Jest tylko od blokady drzwi. Też o tej pętli myślałem ale opis na lampce powinien być np. "Drzwi zamknięte", a jest "Blokada napędu SOD załączona".
Może po prostu lampka zielona świeciła zaraz po załączeniu hebelka (który i tak był cały czas załączony i oplombowany), a czerwona uaktywniała się dopiero po fizycznym załączeniu blokady drzwi?  No bo czym jeszcze może się różnić blokada drzwi od blokady napędu SOD. Takie masło maślane :)   
Ewentualnie to jakiś następca tradycyjnej blokady drzwi. Dołożyli lampkę, a stary hebelek ze starą lampką został dla dekoracji? No nie mam już innych pomysłów.

PS.
Niestety nie jestem w stanie zweryfikować świecenia lampki, bo mała obcięte przewody podczas demontażu. 
« Ostatnia zmiana: 20 Października 2024, 21:35:06 wysłana przez Łukasz-O »