Autor Wątek:  Na początku było... czyli jak podejść do pisania scenariusza  (Przeczytany 1584 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline koszowy

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 624
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 494
Hej.
Chcę zasymulować dwa krótkie pociągi podmiejskie w samym obrębie Bałtyku. Co muszę wiedzieć najpierw? (o poradniku Transkeia wiem, ale chcę poznać też zdanie innnych).

Do sedna:
Czy dodawanie taboru (w tym dekoracji) do .scn na start jest odpowiednim procesem, zanim zacznę pisać eventy?
Na co mam zwracać uwagę przygotowując rozkład jazdy pociągu?
Czy mam sugerować się gotowcami?
O czym muszę pamiętać przygotowując nawet najprostszy scenariusz?
Sprawy organizacyjne, ruch pociągów: jak zorganizować ruch na Bałtyku Towarowym, jeśli pierwszy ma pojechać osobowy, a po nim towar?
W jaki sposób mogę odwrócić pociąg (aby nie był odwrócony do nie tego semafora co trzeba, mam z tym często problem)?
Czy czekanie na przyjazd osobowego A z głównego przez osobowy B na stacji Bałtyk Miasto ma sens, zwłaszcza, że jest to SKMka? Jak mogę to uczynić bardziej realnym, aby uniknąć zbędnych postoi?
Jak zasymulować zmianę kanałów?
Co wpisać zamiast ładunku w pliku .scn?

« Ostatnia zmiana: 24 Maja 2024, 23:24:02 wysłana przez koszowy »

Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1612
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1304
Odp: Na początku było... czyli jak podejść do pisania scenariusza
« Odpowiedź #1 dnia: 24 Maja 2024, 23:25:19 »
Czy dodawanie taboru (w tym dekoracji) do .scn na start jest odpowiednim procesem, zanim zacznę pisać eventy?
Nie ma to większego znaczenia.
Na co mam zwracać uwagę przygotowując rozkład jazdy pociągu?
Na błędy w formatowaniu (tutaj przydaje się program od @tor424 - znajdziesz go tutaj https://eu07.pl/forum/index.php/topic,33838.0.html - nie używaj wersji z folderu programy_na_potrzeby_symulatora) oraz na czas jazdy (popatrz na inne rozkłady jazdy na Bałtyku).
Czy mam sugerować się gotowcami?
Jak najbardziej.
O czym muszę pamiętać przygotowując nawet najprostszy scenariusz?
Żeby nie kopiować bezmyślnie plików (np. torów), tylko korzystać z tego co jest.
Sprawy organizacyjne, ruch pociągów: jak zorganizować ruch na Bałtyku Towarowym, jeśli pierwszy ma pojechać osobowy, a po nim towar?
Jako że ma być to prosty scenariusz, to możesz zliczać pociągi do jakiegoś memcella i na tej podstawie podawać odpowiednie przebiegi.
W jaki sposób mogę odwrócić pociąg (aby nie był odwrócony do nie tego semafora co trzeba, mam z tym często problem)?
Nie da się. Wybierz inny tor, w ostateczności wstaw skład odwrotnie z lokomotywą na końcu z obsadą reardriver.
Czy czekanie na przyjazd osobowego A z głównego przez osobowy B na stacji Bałtyk Miasto ma sens, zwłaszcza, że jest to SKMka? Jak mogę to uczynić bardziej realnym, aby uniknąć zbędnych postoi?
Raczej nie miałoby to sensu, chociaż może gdzieś tak ruch jest prowadzony z naciskiem na jedną stronę.
Jak zasymulować zmianę kanałów?
Popatrz na eventy dźwiękowe - możesz przypisać im kanał, co sprawi, że niektóre rozmowy na radiu odtworzą się tylko na takim kanale, a niektóre - na innym.
Co wpisać zamiast ładunku w pliku .scn?
Nie rozumiem pytania.
« Ostatnia zmiana: 24 Maja 2024, 23:27:08 wysłana przez jakubg1 »

Offline koszowy

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 624
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 494
Odp: Na początku było... czyli jak podejść do pisania scenariusza
« Odpowiedź #2 dnia: 24 Maja 2024, 23:34:00 »
Cytuj
Żeby nie kopiować bezmyślnie plików (np. torów), tylko korzystać z tego co jest.
Rozumiem, żeby nie tworzyć dubla pliku z torami (z dopiskiem "swoje")?
Cytuj
Jako że ma być to prosty scenariusz, to możesz zliczać pociągi do jakiegoś memcella i na tej podstawie podawać odpowiednie przebiegi.
O co dokładniej chodzi ze zliczaniem? Ogólnie to nie mam innego pomysłu co do tego, jak towary mogą się poruszać. No chyba, że podkradnę pomysł z oryginalnego Bałtyku gdzie towar jechał z Alakowic na towarowy właśnie.
Cytuj
Nie da się. Wybierz inny tor, w ostateczności wstaw skład odwrotnie z lokomotywą na końcu z obsadą reardriver.
Chyba się da. W magiczny sposób udało mi się zmienić stronę pociągu zmieniając nazwę toru, do którego był przypisany, dziwne.
Cytuj
Raczej nie miałoby to sensu, chociaż może gdzieś tak ruch jest prowadzony z naciskiem na jedną stronę.
Ewentualnie porzucę pomysł drugiego pociągu a zasymuluję po prostu pociąg powrotny...
Cytuj
Nie rozumiem pytania.
Wypadła mi z głowy nazwa ładunku dla wagonu, bo w oryginale mam węgiel w węglarkach a go nie potrzebuję. Czy dać "none"?

W załączniku taka pokazówka, doradźcie czy takie składy mają sens czy coś.
« Ostatnia zmiana: 24 Maja 2024, 23:35:20 wysłana przez koszowy »

Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1612
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1304
Odp: Na początku było... czyli jak podejść do pisania scenariusza
« Odpowiedź #3 dnia: 24 Maja 2024, 23:38:32 »
Rozumiem, żeby nie tworzyć dubla pliku z torami (z dopiskiem "swoje")?
Dubla pliku z torami, dekoracjami, itp. Kopiujemy tylko to, co jest niezbędne - plik scenariusza, pliki z rozkładami i pliki z eventami.
O co dokładniej chodzi ze zliczaniem? Ogólnie to nie mam innego pomysłu co do tego, jak towary mogą się poruszać. No chyba, że podkradnę pomysł z oryginalnego Bałtyku gdzie towar jechał z Alakowic na towarowy właśnie.
To nie rozumiem pytania. Tak, nie wiesz jak działa wyprzedzanie pociągów?
Chyba się da. W magiczny sposób udało mi się zmienić stronę pociągu zmieniając nazwę toru, do którego był przypisany, dziwne.
Niektóre tory są ustawione w jedną stronę, inne w drugą - stąd na niektórych torach pociąg pojawi się ustawiony w jedną stronę, a na innych - w drugą.
Ewentualnie porzucę pomysł drugiego pociągu a zasymuluję po prostu pociąg powrotny...
Im prościej, tym lepiej. Nie nakładaj sobie zbyt dużego poziomu trudności na start.
Wypadła mi z głowy nazwa ładunku dla wagonu, bo w oryginale mam węgiel w węglarkach a go nie potrzebuję. Czy dać "none"?
Jak dasz ilość ładunku równą 0, to nie podajesz nic.

Offline koszowy

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 624
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 494
Odp: Na początku było... czyli jak podejść do pisania scenariusza
« Odpowiedź #4 dnia: 24 Maja 2024, 23:44:07 »
Wiesz, ważne, aby chociaż udało mi się napisać jeden pociąg, a reszta to niech będą jakieś dekoracje czy ai. No i by też się scenariusz wczytywał szybciej niż zwykły "skm1/2" gdzie jest podobny pociąg ale na samą plaże...
Cytuj
To nie rozumiem pytania. Tak, nie wiesz jak działa wyprzedzanie pociągów?
Jeszcze nie zaczynam pisać scenariusza a już wychodzi prawdopodobny brak wiedzy na tematy podstawowe. Właśnie nie wiem jak mogę kierować pociągi by wyglądało to chociaż trochę realniej. A co do pytania, nie wiem czym jest memcell.

Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1612
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1304
Odp: Na początku było... czyli jak podejść do pisania scenariusza
« Odpowiedź #5 dnia: 24 Maja 2024, 23:47:14 »
Przeczytaj sobie co nieco o plikach scenerii: https://wiki.eu07.pl/index.php/Obiekt_node

To będzie bardzo ważne w kontekście robienia scenerii. W szczególności czym jest event, czym jest memcell i czym jest node.

Offline Maciek Kolejarz

  • Wiadomości: 122
  • ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 131
Odp: Na początku było... czyli jak podejść do pisania scenariusza
« Odpowiedź #6 dnia: 25 Maja 2024, 00:48:42 »
Kiedyś Transkei napisał „Symfonia Events”, czyli poradnik do trasopisarstwa. Może warto też tam zajrzeć…. ;)

Pozdrawiam!
M

Offline koszowy

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 624
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 494
Odp: Na początku było... czyli jak podejść do pisania scenariusza
« Odpowiedź #7 dnia: 25 Maja 2024, 00:58:47 »
No tak, wiem o tym, ba mam pobrany. Mimo to i tak wolę się upewnić z paroma rzeczami i posłuchać rad innych, bo kto pyta, nie błądzi.

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6287
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2211
Odp: Na początku było... czyli jak podejść do pisania scenariusza
« Odpowiedź #8 dnia: 25 Maja 2024, 16:54:57 »
Na początek polecam event generator. Pomocny jest jeżeli chodzi o skladnię. Jest nieaktualny jeżeli chodzi o sposób wywoływania eventów wyzwalaniem przez najechanie pociągu na tor, ale do wieczora wyślę wzór jak przerobić sobie.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline koszowy

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 624
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 494
Odp: Na początku było... czyli jak podejść do pisania scenariusza
« Odpowiedź #9 dnia: 25 Maja 2024, 17:18:02 »
Dzięki, w tym programie mam problem z otwarciem pliku z eventami (to nie są przypadkiem ctr czy coś)? Program mi każe otworzyć tylko ince - domyślam się, że dlatego też może być nieaktualny poza tym co napisałeś.
« Ostatnia zmiana: 25 Maja 2024, 17:19:18 wysłana przez koszowy »

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6287
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2211
Odp: Na początku było... czyli jak podejść do pisania scenariusza
« Odpowiedź #10 dnia: 25 Maja 2024, 21:18:10 »
Możesz zmienić ctr na ince, ja po prostu generowałem sobie po jednym-dwa eventy i kopiowałem do notatnika w odpowiednie miejsce.

Dla przykładu wygenerowany event z wrzosów. W starej metodzie składa się z 2 elementów event multiple i eventu wywołania.   W nowej metodzie jest jeden event multiple od razu z kierunkowością wywołania i nazwą toru.
event tor2729:event2 multiple 0 none Psiepole_g_s2 Psiepole_wj  Psiepole_k_s5  przejazd05_zamykaj przejazd06_zamykaj    endevent
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline koszowy

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 624
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 494
Odp: Na początku było... czyli jak podejść do pisania scenariusza
« Odpowiedź #11 dnia: 25 Maja 2024, 22:13:29 »
Aaa, już rozumiem. Wtedy muszę pamiętać, aby zmienić odpowiednią nazwę pliku i jego rozszerzenie na ctr? Generator mnie trochę zmylił.
Czyli jeszcze raz. Pierwzszy event w moim przypadku jaki mam wygenerować to... zmiana semafora na Bałtyku Głównym po określonym czasie, dajmy na to 4 minuty po uruchomieniu scenariusza. Jak będzie wyglądał taki event, jaki to będzie wtedy sygnał? Dane toru i semka w załącznikach.

Może opiszę jak widzę scenariusz. Ogólnie będzie trochę podobny co ten z AL-1230 na skm1. Różnić się będzie tym, że będzie inny skład (czy duet kibli stanie tam bez problemu? - peron 2, tor 5) oraz (osobiście chcę), aby była także możliwość zrobienia pociągu powrotnego z B.Miasto na Główny, bez żadnych udziwnień z plażą czy Alakowicami. Chcę, aby scenariusz był dopasowany pode mnie, czyli tak zwane nie podoba się to co jest, to zrób swoje. Po jego możliwym wykonaniu, rozważę stworzenie wersji z pospiesznym.

« Ostatnia zmiana: 25 Maja 2024, 22:15:29 wysłana przez koszowy »

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6287
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2211
Odp: Na początku było... czyli jak podejść do pisania scenariusza
« Odpowiedź #12 dnia: 26 Maja 2024, 08:18:39 »
Ogólnie to robisz sobie plik ctr i w notatniku (polecam potepad ++) Wklejasz event po evencie z generatora dostosowując go "zdalnego" przypisania do torów. Na początek musisz sobie dać event onstart.

event onstart_ruch_towarowa multiple 300 none
losujwyjazd_z_DO
wyjazd_DO
endevent
« Ostatnia zmiana: 26 Maja 2024, 08:19:44 wysłana przez matek123 »
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline koszowy

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 624
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 494
Odp: Na początku było... czyli jak podejść do pisania scenariusza
« Odpowiedź #13 dnia: 26 Maja 2024, 22:51:15 »
Trudne sie wylosowało cytując klasyka. Dalej się głowię, jak to ma być z tym przypisywaniem eventów do torów. Pytam bo już jakieś są przypisane i to mi trochę utrudnia zrozumienie eventów bo już nie wiem na czym mam się skupić. :/
Coś tam próbuje, ogólnie to wzoruję sie na twoim screenie. I mam takie artefakty. To samo nie rozumiem jak mam napisać event onstart, i w jaki sposób mam je pozbierać by nie mieć problemów z przypisanymi eventami do torów a własnymi.
event tor0853:uruchom multiple 60 none baltyk_f1_S2 endeventBad event: "tor0853:uruchom" (type: multiple) can't find event "baltyk_f1_s2"

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6287
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2211
Odp: Na początku było... czyli jak podejść do pisania scenariusza
« Odpowiedź #14 dnia: 26 Maja 2024, 22:57:36 »
W takim przypadku poszukaj wpisu semafora baltyk_f1, zobacz jaki inc jest wstawiany, poszukaj inca i zobacz jakie możliwe eventy są do wyświetlenia na nim.

Edit, sprawdziłem już sam.  Plik scenery\baltyk\mod\wskazniki_2012.scm:

include ps3pzby.inc baltyk_f1 -123.347 0.0 2278.16 179.924 SpF end
Wychodzi na to, że próbowałeś podać S2 na sygnalizatorze powtarzającym.
« Ostatnia zmiana: 26 Maja 2024, 23:02:09 wysłana przez matek123 »
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline koszowy

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 624
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 494
Odp: Na początku było... czyli jak podejść do pisania scenariusza
« Odpowiedź #15 dnia: 26 Maja 2024, 23:04:47 »
Dzięki Ci, bo próbuję też znaleźć i grzebię aż wszędzie gdzie popadnie, nawet w incach semaforów sbl...
To jaki to powinien być sygnał dokładniej? No chyba, że mam się skupić na następnym semaforze, który będzie kluczowy.
« Ostatnia zmiana: 26 Maja 2024, 23:06:39 wysłana przez koszowy »

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6287
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2211
Odp: Na początku było... czyli jak podejść do pisania scenariusza
« Odpowiedź #16 dnia: 26 Maja 2024, 23:20:31 »
Spróbuj się skupić na semaforze który. Może z automatu się zmieni obraz na SP.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline koszowy

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 624
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 494
Odp: Na początku było... czyli jak podejść do pisania scenariusza
« Odpowiedź #17 dnia: 26 Maja 2024, 23:38:36 »
U mnie wygląda to mniej więcej tak. Znam sygnał, wiem jaka to kolejność semaforów po wyjeździe ze stacji (który po którym), za to nie wiem od czego zacząć i czy pisać eventy na dwa pierwsze semafory. Widzę też że ten przypisany oryginalnie do torów ma inny początek niż mój event.

Offline koszowy

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 624
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 494
Odp: Na początku było... czyli jak podejść do pisania scenariusza
« Odpowiedź #18 dnia: 05 Lipca 2024, 14:58:37 »
Projekt bałtyku poszedł na dalszy plan, zresztą to dla mnie za dużo. Jako wykonanie pierwszego eventu wybór padł na... testową zapowiedź na Krzyżową (wykorzystuję tę scenerię jako mój plac naukowy, a rezultaty umieszczam wiadomo gdzie, więc zanim ktoś mnie zje o tą scenerię proszę pomyślęć ze 2 razy). Korzystając ze wzoru z Wrzosów i paru podpowiedzi z poradnika Transkeia, a także z wygenerowania podobnego eventu poprzez EventGenerator przychodzę z pytaniem. Co jest przyczyną tego, że event się nie uruchamia? Mam takie o coś, bazując na razie na dźwięku z ww. wrzosów:

node -1 0 klonowo_zapowiadajka sound 6404.39 1.98 -5291.98 radiotelefon/wrzosy/43411_wolica-dla_ic_8310.wav endsound
event klonowo_zapowiadajka sound 1 klonowo_zapowiadajka 1 endevent

I teraz nie wiem, czy mam zrobić event, który by to jeszcze jakoś aktywował, czy współrzędne są źle wymnożone, czy może nie rozumiem działania opóźnienia eventu. Doradziłby ktoś?