Autor Wątek:  Impuls Newag  (Przeczytany 3048 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.


Offline spot57

  • Wiadomości: 67
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 29
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #1 dnia: 05 Grudnia 2023, 16:47:56 »
Nie powiem, interesująca sprawa. Piszą o tym już nawet na Onecie. Ja bym się wcale nie zdziwił, gdyby to była wina Newagu, w końcu działo się to tylko u przewoźników, którzy serwisowali pojazdy u innych firm.
« Ostatnia zmiana: 05 Grudnia 2023, 16:56:55 wysłana przez spot57 »
Fascynuje mnie trasopisarstwo, ale nie mam na to czasu...

Offline barman_2000

  • Wiadomości: 151
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #2 dnia: 05 Grudnia 2023, 19:47:10 »
Ale każda firma tak postępuje, aby chronić swoje interesy. Swego czasu jak jeszcze pracowałem w motoryzacji byłem na szkoleniu z akumulatorów i producent sam powiedział że masa ludzi pracuje nad tym aby akumulator działał przez określony czas i kończył swój żywot niedługo po gwarancji. Tak samo producenci samochodów, tak projektują różne podzespoły aby albo wymieniać całość za kupę kasy albo przyjeżdżać na serwis autoryzowany bo wymiana wymaga rozkręcenia pół samochodu oraz specjalnego oprogramowania niedostępnego nigdzie ;)

Offline x_Zielu

  • Deweloper
  • Wiadomości: 810
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1179
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #3 dnia: 05 Grudnia 2023, 20:17:59 »
Ja bym się wcale nie zdziwił, gdyby to była wina Newagu, w końcu działo się to tylko u przewoźników, którzy serwisowali pojazdy u innych firm.
Nie wiem, czy czytałeś cały artykuł, ale obawiam się, że nie da się przypadkiem załączyć do oprogramowania pojazdu poleceń, żeby po naprawie w innym miejscu niż Newag automatycznie się psuły. ASO, u którego to wystąpiło, sygnalizował to już rok temu, tylko że bez dowodów. Moim zdaniem jak Newag nie ma czegoś bardzo mocnego na swoją obronę, to wina jest bezsprzeczna.

Ale każda firma tak postępuje, aby chronić swoje interesy. Swego czasu jak jeszcze pracowałem w motoryzacji byłem na szkoleniu z akumulatorów i producent sam powiedział że masa ludzi pracuje nad tym aby akumulator działał przez określony czas i kończył swój żywot niedługo po gwarancji. Tak samo producenci samochodów, tak projektują różne podzespoły aby albo wymieniać całość za kupę kasy albo przyjeżdżać na serwis autoryzowany bo wymiana wymaga rozkręcenia pół samochodu oraz specjalnego oprogramowania niedostępnego nigdzie ;)
No nie, nie każdy w założeniu wpisuje w system sprawnego pojazdu kod pozwalający na jego zdalne zepsucie, bo ktoś inny wygrał przetarg na jego naprawę. Albo tak dla jaj, gdy pojazd jest sprawny, kazać pokazać mu usterkę. Sprzęty RTV aktualnie są po prostu tak optymalizowane, żeby komponenty działały przez X czasu, ale to nie działa na takiej zasadzie, że przychodzi producent i ci wyłącza zdalnie sprawną drukarkę, bo naprawisz ją w innym serwisie niż ten oficjalny.

Generalnie ciekawa sprawa, która zapewne zepsuje Newagowi PR na długie lata. A szkoda, bo pojazdy robią dobre.
Taurusy, to jest przyszłość. Chociaż teraz to i inne pojazdy Siemensa :3
Aktualne projekty: Link

Offline barman_2000

  • Wiadomości: 151
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #4 dnia: 05 Grudnia 2023, 20:31:08 »
No nie, nie każdy w założeniu wpisuje w system sprawnego pojazdu kod pozwalający na jego zdalne zepsucie, bo ktoś inny wygrał przetarg na jego naprawę. Albo tak dla jaj, gdy pojazd jest sprawny, kazać pokazać mu usterkę. Sprzęty RTV aktualnie są po prostu tak optymalizowane, żeby komponenty działały przez X czasu, ale to nie działa na takiej zasadzie, że przychodzi producent i ci wyłącza zdalnie sprawną drukarkę, bo naprawisz ją w innym serwisie niż ten oficjalny.

Zdziwił byś się i to bardzo :)

Sterowniki samochodowe były tak samo programowane. Bez problemu można było unieruchomić samochody jeżeli były serwisowane w nieautoryzowanym serwisie producenta ;) Obecnie nie jestem w temacie ale UE chyba ukróciła ten proceder.
« Ostatnia zmiana: 05 Grudnia 2023, 20:38:32 wysłana przez barman_2000 »

Offline spot57

  • Wiadomości: 67
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 29
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #5 dnia: 05 Grudnia 2023, 20:35:30 »
Moim zdaniem jak Newag nie ma czegoś bardzo mocnego na swoją obronę, to wina jest bezsprzeczna.
Jak narazie stosują agresywne chamstwo wobec dziennikarzy w tej sprawie, co tylko potwierdza, że chcą coś ukryć.
Fascynuje mnie trasopisarstwo, ale nie mam na to czasu...

Offline x_Zielu

  • Deweloper
  • Wiadomości: 810
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1179
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #6 dnia: 05 Grudnia 2023, 20:38:45 »
Nie wiem, czy za bardzo mają coś innego na swoją obronę, bo rok temu na zarzuty ASO, że coś tam śmierdzi w tych uśpionych impulsach, Newag odpowiedział oskarżeniem w stronę ASO i użytkowników pojazdów o cofanie liczników XD. I chyba któraś ze stron pozwała tą drugą. Źle się zestarzało.
Taurusy, to jest przyszłość. Chociaż teraz to i inne pojazdy Siemensa :3
Aktualne projekty: Link

Offline Anonim17PL

  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #7 dnia: 05 Grudnia 2023, 20:57:43 »
Sprzęty RTV aktualnie są po prostu tak optymalizowane, żeby komponenty działały przez X czasu, ale to nie działa na takiej zasadzie, że przychodzi producent i ci wyłącza zdalnie sprawną drukarkę.

To ja wymienię kilka przykładów praktyk monopolistycznych, na podstawie przytoczonego przez ciebie urządzenia - drukarki.

  • Wyposażenie kaset z tuszem w układy scalone identyfikujące kasetę, oraz wyposażenie drukarki w procedury co najmniej utrudniające użytkowanie kaset niezgodnych z protokołem jak i układem scalonym (np. zamienniki).
  • Wyposażenie zespół bębna w układy scalone. j.w.
  • Wyposażenie drukarki w licznik bębna, zerowany przez procedury serwisowe. (najczęściej spotykany sposób w modelach budżetowych)
  • Wyposażenie drukarki, w niewymieniany w warunkach nieserwisowych, zbiornik na zużyty tusz podczas czyszczenia głowic. W postaci chamskiej gąbki w chamskim miejscu (rozkręć całą obudowę i wyjmij połowę części aby się do niej dostać).
  • Wyposażenie drukarki w licznik zużycia gąbki, zliczający poprzez ilość użytych procedur czyszczenia głowic.

W dodatku sytuacja wymieniona w pierwszym poście, ani wyżej wymienione praktyki przeze mnie nie są uruchamiane zdalnie.
Po prostu tak zostało skonstruowane, aby utrudnić ewentualny serwis. Tym bardziej nie rozumiem po co CERT do tego (patrz odpowiedź UTK), tak samo jak CBA do kradzieży bułki w sklepie...
« Ostatnia zmiana: 05 Grudnia 2023, 21:05:18 wysłana przez Anonim17PL »

Offline x_Zielu

  • Deweloper
  • Wiadomości: 810
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1179
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #8 dnia: 05 Grudnia 2023, 21:47:19 »
Tym bardziej nie rozumiem po co CERT do tego (patrz odpowiedź UTK), tak samo jak CBA do kradzieży bułki w sklepie...
Uważam, że dosłownie zapisanie w oprogramowaniu, że pojazd ma się pokazać awarię tego dnia, mimo, że jest sprawny, tylko po to, żeby producent na tej domniemanej usterce zarobił kilka baniek, jest absolutnie niedopuszczalne. Przekręty na sprzętach RTV to jest jednak nieco mniejsza skala niż nieuzasadnione wyłączanie z użytkowania pojazdu kolejowego poprzez wywołanie sztucznej awarii. To, że tak działa sobie rynek nie powinno być usprawiedliwieniem dla takich praktyk, i jeżeli jest możliwość wdrożenia narzędzia, które będzie takie praktyki ukrócać, to powinno zostać rozważone wprowadzenie takowego do użytku.
Taurusy, to jest przyszłość. Chociaż teraz to i inne pojazdy Siemensa :3
Aktualne projekty: Link

Offline Anonim17PL

  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #9 dnia: 05 Grudnia 2023, 21:58:26 »
Od tego jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w skrócie UOKiK, a w przypadkach szczególnych (w tym naruszeniem bezpieczeństwa) sądy i prokuratura.
A CERT, czyli Computer Emergency Response Team niech się wreszcie zajmie bezpieczeństwem komputerowym (w tym Internetem), chociażby związku z ostatnim głośnym w Polsce włamaniem i wyciekiem danych wraźliwych.

Offline mareczek

  • Deweloper
  • Wiadomości: 653
    • Zobacz profil
    • Galeria Fotograficzna Mareczka
  • Otrzymane polubienia: 317
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #10 dnia: 05 Grudnia 2023, 22:34:36 »
Uważam, że dosłownie zapisanie w oprogramowaniu, że pojazd ma się pokazać awarię tego dnia, mimo, że jest sprawny, tylko po to, żeby producent na tej domniemanej usterce zarobił kilka baniek, jest absolutnie niedopuszczalne.
"Szkoda" (ironia!) że hybrydy się nie wyłączyły jak przewozili uchodźców z Ukrainy...

Offline AlbatrosPoland

  • Wiadomości: 33
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 22
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #11 dnia: 06 Grudnia 2023, 15:58:52 »
No to już minister się wypowiada... Niezbyt korzystnie dla Newagu... Teraz już wiem, czemu w Maszynie nie mogłem uruchomić składu ;-)
https://www.onet.pl/informacje/onetkrakow/skandal-na-kolei-byly-minister-cyfryzacji-potwierdza-doniesienia-onetu/ts1bsxt,79cfc278
Pojazdy: Cała flota Albatros Poland, Logwin, MZK Bydgoszcz
Lokomotywy: ET22
Szybowce: Bocian, Puchacz

Offline x_Zielu

  • Deweloper
  • Wiadomości: 810
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1179
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #12 dnia: 06 Grudnia 2023, 17:08:42 »
Taurusy, to jest przyszłość. Chociaż teraz to i inne pojazdy Siemensa :3
Aktualne projekty: Link

Offline hanys

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2475
    • Zobacz profil
    • Trainz Download Center
  • Otrzymane polubienia: 1090
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #13 dnia: 06 Grudnia 2023, 18:25:49 »
Ich ruch był do przewidzenia. Będą  się teraz rękami i nogami zapierać, że wszystko  jest w porządku. Jestem ciekaw co zrobią,  jak jednak potwierdzą się  przypuszczenia hakerów.
Bądź  jeszcze jest jeden scenariusz. Ktoś  z zewnątrz mógł przekupić programistów aby takie haczyki w programie wklepać, żeby później to wyszło  na jaw. Ciekawe czy sprawa większościowego udziałowca Newagu i wezwanie do skupu akcji ma coś  z tym związek?

Offline x_Zielu

  • Deweloper
  • Wiadomości: 810
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1179
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #14 dnia: 06 Grudnia 2023, 18:27:37 »
Ich ruch był do przewidzenia. Będą  się teraz rękami i nogami zapierać, że wszystko  jest w porządku. Jestem ciekaw co zrobią,  jak jednak potwierdzą się  przypuszczenia hakerów.
Bądź  jeszcze jest jeden scenariusz.
Nie wiemy też wszystkiego, wszak artykuł z Z3S jest jedynie bardzo pobieżnym streszczeniem tego, co było omawiane na konferencji O my Hack, także kto wie, czego jeszcze nie wiemy.
Taurusy, to jest przyszłość. Chociaż teraz to i inne pojazdy Siemensa :3
Aktualne projekty: Link

Offline spot57

  • Wiadomości: 67
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 29
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #15 dnia: 06 Grudnia 2023, 18:28:24 »
Pewnie skończy się na zwaleniu całej winy na pracowników, którym zapewne kazano całe to oprogramowanie wgrać i wyrzuceniu ich z roboty, że niby to ich błąd.
Fascynuje mnie trasopisarstwo, ale nie mam na to czasu...

Offline hanys

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2475
    • Zobacz profil
    • Trainz Download Center
  • Otrzymane polubienia: 1090
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #16 dnia: 06 Grudnia 2023, 18:29:36 »
To nie takie proste. W Impulsach jest oprogramowanie  Medcomu. Także ich pewnie teraz też  będą  trzepać.
Pytanie jeszcze nasuwa się  takie. Na ile bądź czy jest ta sprawa związana  w jakiś sposób  politycznie.  Jeżeli były  to jakieś akcje zaplanowane odgórnie,  to może  się  tak stać że sprawa będzie zamieciona pod dywan bądź  zniszczy to Newag. PFR zainwestował  dość pokaźne sumy w ratowanie Pesy. Tak tylko gdybam ;)
« Ostatnia zmiana: 06 Grudnia 2023, 18:31:58 wysłana przez hanys »

Offline x_Zielu

  • Deweloper
  • Wiadomości: 810
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1179
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #17 dnia: 06 Grudnia 2023, 18:30:12 »
Pewnie skończy się na zwaleniu całej winy na pracowników, którym zapewne kazano całe to oprogramowanie wgrać i wyrzuceniu ich z roboty, że niby to ich błąd.
Obawiam się, że tak łatwo nie będzie i skończy się to w sądzie. Waga i kaliber oskarżeń są zbyt duże, żeby to skończyć po łebkach, zwłaszcza że Newag wydał oświadczenie w którym zaprzecza, jakoby producent był za to odpowiedzialny.
Taurusy, to jest przyszłość. Chociaż teraz to i inne pojazdy Siemensa :3
Aktualne projekty: Link

Offline borys_q

  • Wiadomości: 318
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 349
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 241
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #19 dnia: 19 Grudnia 2023, 19:40:24 »
Firma na starcie przyjęła strategię taką jaką przyjęła tzn. bardzo zapatrzyła się we własność intelektualną. Na każdym kroku jej zazdrośnie strzegła. Klient po podpisaniu umowy stawał się petentem. Wszyscy w branży doskonale ją znają. W ostatecznym rozrachunku już straciła na tym.
« Ostatnia zmiana: 21 Grudnia 2023, 19:46:22 wysłana przez matek123 »

Offline AlbatrosPoland

  • Wiadomości: 33
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 22
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #20 dnia: 22 Grudnia 2023, 13:07:16 »
Pojazdy: Cała flota Albatros Poland, Logwin, MZK Bydgoszcz
Lokomotywy: ET22
Szybowce: Bocian, Puchacz

Offline Turbokibel

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1598
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1293
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #21 dnia: 28 Grudnia 2023, 10:47:31 »
Czyżby Newag został zhackowany?
Otrzymałem permanentnego bana na 6h xD

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6074
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2053
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #22 dnia: 28 Grudnia 2023, 18:18:10 »
U mnie strona normalnie działa. W wynikach wyszukiwania owszem widać krzaczki;
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline robwor

  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #23 dnia: 01 Stycznia 2024, 14:33:20 »
Ktoś słuchał tego podcastu, przeprowadzonego z prawdopodobnymi hakerami pociągów z Newagu?


Offline Malina

  • Wiadomości: 52
  • ͡º ͜ʖ͡º
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 60
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #24 dnia: 01 Stycznia 2024, 17:00:44 »
Za słownikiem języka polskiego: haker - «osoba włamująca się do sieci i systemów komputerowych». Źródło: https://sjp.pwn.pl/. Terroryści też działają w imię uznanych przez siebie wyższych wartości...

Ciekawy punkt widzenia według "Prawem na lewo":



Problemy z tymi pojazdami zaczęły się od 2022 roku od kiedy trafiły do Mieczkowskiego. Więcej informacji w tabelce: https://www.newag.pl/wp-content/uploads/2023/12/Biala-ksiega_chronologia.pdf. A w załączniku ciekawostka - pojazd stoi przyhamowany, trwa wymiana pasażerska, a mimo wszystko według komputera pokładowego porusza się z prędkością 1 km/h ;)
Ja to mogę powiedzieć coś na ten temat, że po prostu ja na ten temat nic za bardzo nie mogę powiedzieć ugułem.

Offline robwor

  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #25 dnia: 01 Stycznia 2024, 18:13:13 »
Jeszcze inny ciekawy filmik w temacie Newagu: Niestety w języku angielskim. Zawiera trochę technikaliów programistycznych.

« Ostatnia zmiana: 01 Stycznia 2024, 18:14:54 wysłana przez robwor »

Offline x_Zielu

  • Deweloper
  • Wiadomości: 810
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1179
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #26 dnia: 01 Stycznia 2024, 18:20:44 »
@Malina Drogi użytkowniku (bo nie wiem jakiej płci mam używać, po nazwie tego nie jestem w stanie bezpośrednio wywnioskować), przywołanie tej definicji jest moim zdaniem nieco nietrafione, co w pierwszych 100 sekundach wklejonego przed twoją wiadomością podcastu, prowadząca porusza kwestię nazewnictwa "hakerów", czy też speców. W szeroko pojętej mowie potocznej, haker ma nie tylko negatywne znaczenie.
Jako iż mam wrażenie, że mam znowu do czynienia z trollem newagu, który będzie go bronił chodźby nie wiem co (tak wynika z dotychczasowej działalności na forum), to pozwolę sobie na kilka wtrąceń.

Problemy z tymi pojazdami zaczęły się od 2022 roku od kiedy trafiły do Mieczkowskiego. Więcej informacji w tabelce: https://www.newag.pl/wp-content/uploads/2023/12/Biala-ksiega_chronologia.pdf. A w
Branie pod uwagę jedynie jednego źródła, które jest zdaniem jedynie oskarżonego, jest nieco idiotyczne. A zatem, moim zdaniem:
1. Z ujawnionych informacji, pojedyńcze przypadki zdarzały się wcześniej, były rzadkością. Wynikało to z faktu, iż kod, mający unieruchamiać pojazdy po X dniach stania (różne pojazdy miały różną ilość dni), nie miał często okazji się uruchamiać - wszak pojazdy w ruchu regionalnym z reguły nie stoją minimum 10 dni, gdy nie są zepsute, bo muszą na siebie zarabiać. Przykładowy kod, który wywalał rzekomą awarię sprężarki, gdy dzień >=21, miesiąc >=11, a rok >=2021, uruchamiał się dopiero w 2022, bo w 2021 w tych dniach był na przeglądzie. I kod istniał przed wizytą w ASO, po prostu wówczas nie miał okazji się uruchomić.
2. Pojazdy KD jeździły do ASO partiami po 2 - gdy pierwsze dwa się zepsuły, a kolejne czekały we Wrocławiu, to te we Wrocławiu też miały przestać reagować.
3. Programiści zatrudnieni przez ASO, o których tu mowa, zgrywali oprogramowanie z pojazdu przed i po odwiezieniu na uruchomienie do Newagu. Magicznie, między wyjazdem a przyjazdem, pojawiała się zmiana kodu - zamiast wyłączać się po X dniach stania, wyłączały się po X dniach stania w warsztacie konkurencji. Tak żeby mieć pewność, że ten postój, to naprawa lub przegląd u konkurencji.
4. W nawiązaniu do poprzednich - kody z wyłączaniem się, wywalaniem błędów, mogłyby jeszcze zostać obronione przez zwalenie winy na programistę, który coś testował i zapomniał skasować, tak dodanie do kodów koordynatów konkurencji nie może być przypadkiem. A kod pojawia się po wizycie w Newagu.
5. 21 listopada i 21 grudnia stanął pojazd województwa lubuskiego - ED78-010. Pojazd nie był serwisowany w ASO, więc hakerzy nie powinni mieć do niego dostępu, a jednak pociąg się unieruchamia.
6. Pojedyńcze przypadki zdarzały się też w innych województwach, w tym w zachodniopomorskim, w impulsach, które również nie były serwisowane w ASO.
7. Stawianie ASO na skraj bankructwa (zerwanie umowy przez KD z ASO, kary umowne to było bankructwo dla ASO), to nie jest najmądrzejsza strategia. Jakby hakerzy to zepsuli, to by wiedzieli jak to naprawić i zrobiliby to raczej szybciej, niż 40 minut przed bankructwem pracodawcy.
8. Ktoś (moim zdaniem osoby z Newagu) uwzględnili nawet to, aby w kabinie za pomocą kombinacji przycisków/wajh dało się uruchomić pojazd bez podłączania pojazdu do komputera. Magicznie, jak poszła plotka, że hakerzy odkryli ten kod, to w następnej aktualizacji kodu, ten fragment i kombinacja przestała istnieć XD
9. Jeszcze jedno. Skoro, przedstawiając tutaj za prawdę objawioną tylko stanowiska Newagu i pronewagowskie, to powiedz jedno. Skoro to ASO i jego hakerzy wgrali to oprogramowanie, to dlaczego Newag wiedział, jak to dezaktywować i czerpał korzyści na tymże XD

Ponadto, oprogramowanie to, czysto praktycznie, nie jest możliwe do zmodyfikowania bez dostępu do kodu źródłowego. A do takowego miał dostęp jedynie Newag/pracownicy Newagu. Odczytywanie, a modyfikowanie kodu to dwie różne rzeczy, wgranie tak kilku linijek do odczytanego kodu, żeby nie zepsuć całej reszty, nie jest praktycznie możliwa. Linia obrony Newagu, próbująca zwalić winę na "zuych hakeruf", jakoby to oni byli wszystkiemu winni, jest o tyle głupia, że modyfikacja bez kodu źródłowego jest praktycznie niewykonalna, analogiczny kod i awarie były w innych pojazdach, nieserwisowanych przez ASO, a straszenie pozwem, bo "hakerzy nie mieli prawa zgrywać z pojazdu oprogramowania, bo prawa autorskie" jest po prostu (moim zdaniem) głupia. W mojej opinii, Newag o wiele lepiej wyszedłby na powiedzeniu, że tak, to ich sprawa, było to złe, niepotrzebne, oprogramowanie będzie usunięte, a szkody zrekompensowane. Wizerunkowo wyszliby na tym O WIELE lepiej.

Moim zdaniem Newag myślał, że nikt nie będzie w stanie zgrać tego oprogramowania i dowiedzieć się, co tam się znajduje. Bo praktycznie, to jest to absurdalnie trudne, osób zdolnych do tego, według tychże hakerów, w Polsce można policzyć na palcach. A tu klops, bo jednak komuś się udało.

Kończąc tą litanię. Kod istniał i istnieje dalej w kilkudziesięciu pojazdach tej serii. Także w tych, których ASO ani hakerzy nie dotykali, a mimo to były przypadki awarii. Tłumaczenie Newagu moim zdaniem jest ekstremalnie głupie i nieprawdziwe.
Nie skupiam się na kwestii tego, czy to pod względem praw autorskich programiści mogli sobie zrzucać to oprogramowanie. Moim (i nie tylko) zdaniem mogli, ale to jest najmniejszy z problemów, bo ja skupiam się na tym, kto to oprogramowanie tam zainstalował i kto czerpał bezpośrednią korzyść z tego. Moim zdaniem zainstalował i czerpał korzyści Newag.

O, i jest zapis z prezentacji anglojęzycznej w wykonaniu tychże programistów, wklejony przez @robwor. Polecam.
« Ostatnia zmiana: 01 Stycznia 2024, 18:30:19 wysłana przez x_Zielu »
Taurusy, to jest przyszłość. Chociaż teraz to i inne pojazdy Siemensa :3
Aktualne projekty: Link

Offline x_Zielu

  • Deweloper
  • Wiadomości: 810
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1179
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #27 dnia: 01 Stycznia 2024, 18:42:15 »
I jeszcze abstrahując od poprzedniej wiadomości, ale chcę to oddzielić, bo to dość ważne w kontekście całej sprawy. W styczniu odbędzie się spotkanie Zespółu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym (informacja podana przez przewodniczącą - posłankę Paulinę Matysiak, która jest też prowadzącą wywiadu przytoczonego kilka wiadomości wyżej. Na tymże, hakerzy będą przedstawiać jak doszli do swoich wniosków, jak ta praca z ich strony wyglądała. Zaproszenie otrzymali również przedstawiciele Newagu, a ja mam szczerą nadzieję, że takowe przyjmą i pojawią się na spotkaniu, dzięki czemu mielibyśmy do czynienia ze swego rodzaju konfrontacją obu stron.
Taurusy, to jest przyszłość. Chociaż teraz to i inne pojazdy Siemensa :3
Aktualne projekty: Link

Offline Malina

  • Wiadomości: 52
  • ͡º ͜ʖ͡º
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 60
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #28 dnia: 01 Stycznia 2024, 18:44:52 »
Uważasz, że Newag robił to po to żeby samemu sobie w przyszłości zaszkodzić, stracić dobre imię i wizerunek, ewentualne kontrakty?
Ja to mogę powiedzieć coś na ten temat, że po prostu ja na ten temat nic za bardzo nie mogę powiedzieć ugułem.

Offline x_Zielu

  • Deweloper
  • Wiadomości: 810
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1179
Odp: Impuls Newag
« Odpowiedź #29 dnia: 01 Stycznia 2024, 18:54:39 »
Uważam, jak zresztą napisałem, że założyli, że nikt nie będzie w stanie zgrać takiego oprogramowania. Jest to trudne, żeby w ogóle to zgrać, absurdalnie trudne, by nauczyć się to odczytywać i jeszcze trudniejsze, żeby bez kodu źródłowego znaleźć to miejsce. Nikt w Newagu nie zakładał, że ktoś to odkryje, a pieniążki się będą zgadzać.
Problemy te pojawiały się także w pojazdach który ASO nie serwisowało, pojawiały się także przed tym, jak ASO zatrudniło hakerów.

Więc generalnie, to wysnuwasz pytanie z tezą, próbując narzucić mi jeszcze idiotyczne intencje Newagu. Tak, uważam że zrobił to Newag. Nie, nie uważam, że zrobił to po to, żeby sobie zaszkodzić. Uważam, że zrobił to po to, żeby zarobić więcej pieniędzy łatwym sposobem, gdyż nikt nie założył, że ewentualna konkurencja, bez znajomości kodu źródłowego i niuansów programistycznych z tego kodu, będzie w stanie dokopać się do tego kodu, aby udowodnić im winę. Tylko tyle i aż tyle.
Taurusy, to jest przyszłość. Chociaż teraz to i inne pojazdy Siemensa :3
Aktualne projekty: Link