Autor Wątek:  Co z tą optymalizacją i renderowaniem/buforowaniem modeli statycznych?  (Przeczytany 2462 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2959
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 320
Cześć,
Na początek, liczę, że administracja w razie pomyłki w wątkach przeniesie temat do tego właściwego.
Opis trochę szerszy, ponieważ jest to temat do omówienia i wyjaśnienie mi pewnych wątpliwości których obecnie jestem świadkiem.
Nie mam niestety możliwości chwilowo Wam tego nagrać, zatem liczę że z opisu uda Nam się wspólnie zrozumieć i dojść do meritum.
Problemem jest, jak w temacie, optymalizacja scenerii i "buffering" modeli statycznych nań. Materiałem porównawczym są dwa rodzaje scenerii: Całkowo_v2 vs. Wrzosy.
Problem dotyczy różnic w buforwaniu elementów otoczenia i dla obu dość mocno dopieszczonych scenerii jest on różny z niewiadomych mi przyczyn. Zauważyłem, że na Wrzosach elementy dekoracyjne, drzewa a także i tabor buforują i "pogrubiają" w bliskiej odległości od czoła pociągu tj. jakieś 150-250 metrów przed lokomotywą. Drzewka, dekoracje dosłownie "wyskakują", sieć słupy trakcyjne widoczne z daleka dostają "pogrubienia" w odległości 3-eciego w kolejności. Wygląda to tak, widzę słupy w trakcie jazdy, dwa pierwsze są okej, trzeci jest "chudszy" i nabiera kształtów dopiero gdy się do niego zbliżamy.
Efekt pogrubiania sieci występuje także w Całkowie_v2. Jeśli chodzi o drzewka i modele statyczne, nie ma tutaj efektu "wyskakiwania" a same obiekty są widoczne z dużej odległości i widać ich pojawianie rzeczywiście w dużej odległości tj. jakieś 1500-2500 metrów od pojazdu.
Druga sprawa, nie dotyczy to wszystkich obiektów na sceneriach, ale wybranych elementów roślinności i obiektów statycznych.
W załączeniu screeny z Drawinowa_v2, na paczce całościowej 22.11. Efekt ten pojawia się także na PC 23.04. Wszystkie na wersjach DDS.
Komp którego używam posiada AMD Ryzen 7 oraz RTX3060 6 GB. A zatem nie taki stary i nie taki znowuż wolny. Sterowniki graficzne mam aktualne, nastawa globalna dla grafiki to karta NVIDII. Nadmienię, że zintegrowany AMD Radeon daje ten sam efekt.
Ustawienia eu07.ini mam praktycznie na max (screen w załączeniu).
Prosiłbym Was o wyjaśnienie z czego to wynika, bo czuje się dość mocno rozczarowany takim renderowaniem grafiki i odbiera mi całkowicie przyjemność z grania.
Zauważyłem także, że podobny efekt mają użytkownicy na podobnym sprzęcie i na tych samych trasach (podpatrzone na kilku gameplay`ach).

P.S. Tak wiem, używać PC 23.04 i że brakuje mi tekstur. Proszę Was o wyrozumiałość i pomoc w odpowiedzi na pytania.
P.S. 2 - z tego co zauważyłem dla Całkowa_v2, pojawianie się modeli następuje w odległości 250 m.
Jeżeli coś nie jasno opisałem, doprecyzuję.


Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1510
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1146
Powtórz test, ale zrób screeny z zakładki GFX Renderer w oknie F12. To co opisujesz pasuje do trybu slowmode, który aktywuje się gdy klatkaż jest niski. Objawia się on m.in. właśnie skróceniem widoczności obiektów.
10 lat na forum MaSzyny!

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6093
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2069
Wypakuj do scenery/linia053_wrzosy/scm_wrzosy. W folderze scenery usuń pliki sbt wrzosów i daj znać, czy się polepszyło.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2959
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 320
Odp: Co z tą optymalizacją i renderowaniem/buforowaniem modeli statycznych?
« Odpowiedź #3 dnia: 21 Lipca 2023, 16:28:05 »
Ponownie wracam do tematu. Nie robiłem żadnych poprawek w strukturze drzew ani tym bardziej zmian w ustawieniach scm dot. odległości w której mają być widoczne elementy dekoracji we wpisach "node".
Udało mi się za to ponagrywać krótkie urywki na Całkowie na aktualnej PC23.04 wersja DDS. Poniżej linki do filmików.
Jako pierwszy, efekt shaderów na drzewach i ich dziwne zachowanie w momencie ruchu kamery.
https://streamable.com/nwuzek

Poniżej filmiki z dokładnym wskazaniem problemów z wyświetlaniem obiektów i renderowaniem oraz pracą shaderów. Na filmikach poprzez kursor wskazuję miejsca o które chodzi. Prosiłbym Was o pomoc, czy to jest problem sprzętowy, czy tzw. "tak ma być sie czepiasz". Nie powiem, ale zaobserwowane przeze mnie skokowe wczytywanie modeli napawa mnie rozczarowaniem i poczuciem, że wydałem kasę na lapka który robi dziwne rzeczy.

https://streamable.com/qvr8tk - cienie na krzewach
https://streamable.com/tzk4ek - cienie na moście
https://streamable.com/r4c9r5 - zachowanie wody
https://streamable.com/jjo7qm - wczytywanie obiektów
https://streamable.com/ohqbu7 - wczytywanie krzewów i drzewek
https://streamable.com/37dp94 - wczytywanie słupka hekto
https://streamable.com/f1x7i0 - zachowanie wody
https://streamable.com/k00izi - cienie na drzewkach
https://streamable.com/q7f0j4 - wczytywanie krzewów
https://streamable.com/5sna08 - cienie pod krawędzią peronu
https://streamable.com/hzu10z - wyostrzanie modeli, cienie na obiektach
https://streamable.com/7wjlu7 - wczytywanie drzewek i krzaczków
https://streamable.com/9toqxw - j.w.
https://streamable.com/nkva5f - j.w.

Screen z konfiguracją w symku.
« Ostatnia zmiana: 21 Lipca 2023, 16:34:59 wysłana przez ST44-003 »

Offline JAN21

  • Deweloper
  • Wiadomości: 493
  • Tory se robie se
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1448
Odp: Co z tą optymalizacją i renderowaniem/buforowaniem modeli statycznych?
« Odpowiedź #4 dnia: 21 Lipca 2023, 17:40:34 »
Dziwna sprawa z tym wszystkim, wygląda to tak jakby ustawienia były na minimum. Podeślij jeszcze dla pewności eu07.ini żeby sprawdzić czy starter nie ma jakichś problemów z zapisem ustawień.

Problemy z wodą to zbyt mała częstotliwość odświeżania odbić, musi być ustawione na 60FPS (chyba da się wybrać taką opcję w starterze), żeby było płynnie.
Dobrowolne wsparcie: Tipply

Offline Turbokibel

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1598
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1293
Odp: Co z tą optymalizacją i renderowaniem/buforowaniem modeli statycznych?
« Odpowiedź #5 dnia: 21 Lipca 2023, 18:18:34 »
Z tego co mi wiadomo to ta częstotliwość odbić dotyczy tylko odbić w lusterkach, tak kiedyś usłyszałem od @youBy, może ktoś skoryguje mnie.
Otrzymałem permanentnego bana na 6h xD

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2959
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 320
Odp: Co z tą optymalizacją i renderowaniem/buforowaniem modeli statycznych?
« Odpowiedź #6 dnia: 21 Lipca 2023, 21:53:11 »
Przesyłam eu07.ini ale w formacie txt bo forum nie puszcza inaczej. Zauważyłem coś ciekawego, GFX Render podaje widoczność na 2500m. Według eu07.ini można tą wartość zmieniać dowolnie i nawet pokusiłem się o zmianę na 10 000. Niestety, exe tego nie ogarnia i ustawia sztywne 2500m.

Wiem, że to nie jest odpowiednie forum, ale chciałbym też Wam pokazać inne przypadki, tym razem z Wiedźmin 3 Next gen. Na razie opisowo, spotkałem się z czymś takim, że na RTX Off ale na ustawieniach Uber mam takie rzeczy jak:
- medalion Geralta drży i odbija od postaci jakby nie umiał się dobrze zrenderować
- elementy strojów poruszają się w miejscach gdzie np. nie ma wiatru lub przycinają się przy zmianie perspektywy (mowa o cut scenkach)

Podobna sytuacja z pojawianiem się cieni jak do tych opisywanych powyżej na filmikach. Zaczyna mnie to mocno irytować. Widoczność obiektów i nagłe pojawianie się modeli również pojawia się podobnie jak w symku.
Nadmieniam, stawiałem Win 11 samodzielnie i poprzez zainstalowanie Lenovo Vantage oraz osobno sterowników do RTX 3060 (bez zmian konfiguracji).

Na szybko przy przeszukaniu jutuba:
- https://youtu.be/W5sdjyTdczE?t=306  - rękaw Geralta i dziwne "latanie sznurka" prawej ręki
-
« Ostatnia zmiana: 21 Lipca 2023, 22:04:43 wysłana przez ST44-003 »

Offline JAN21

  • Deweloper
  • Wiadomości: 493
  • Tory se robie se
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1448
Odp: Co z tą optymalizacją i renderowaniem/buforowaniem modeli statycznych?
« Odpowiedź #7 dnia: 21 Lipca 2023, 22:32:54 »
W .ini wszystko wygląda w porządku. Może Maszyna odpala się na nie tej karcie graficznej na której powinna? Ewentualnie w Panelu Sterowania NVIDIA coś jest namieszane, że globalnie wymusza drastyczne zmniejszenie jakości...
Dobrowolne wsparcie: Tipply

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2959
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 320
Odp: Co z tą optymalizacją i renderowaniem/buforowaniem modeli statycznych?
« Odpowiedź #8 dnia: 21 Lipca 2023, 22:49:49 »
Tak to wygląda po stronie Panelu sterowania Nvidia (sztucznie wydłużyłem listę, żeby było widać wszystkie ustawienia). Co ciekawe, zauważyłem, że sam panel nie jest aktywny tylko dopiero po uruchomieniu z listy jest widoczny. Głównie w użyciu jako aplikacja jest Nvidia GeForce Experiance. Jeśli chodzi o wersję sterownika to aktualnie mam 531.79. I po zainstalowaniu aktualizacji głównie w użyciu jest ta druga aplikacja Nvidii.

Offline Turbokibel

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1598
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1293
Odp: Co z tą optymalizacją i renderowaniem/buforowaniem modeli statycznych?
« Odpowiedź #9 dnia: 22 Lipca 2023, 00:40:34 »
Niektóre rzeczy z twojej listy w postaci znikających obiektów np. krzewów są w MaSzynie normalne, obiekty te mają ustalony w t3d maksymalny dystans renderowania, ale skoro jest to tak zauważalne to możnaby troszkę podbić ten zasięg.
Otrzymałem permanentnego bana na 6h xD

Offline Kalikowsky

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 115
  • Citizen.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 58
Odp: Co z tą optymalizacją i renderowaniem/buforowaniem modeli statycznych?
« Odpowiedź #10 dnia: 22 Lipca 2023, 06:49:15 »
Wiem, że to nie jest odpowiednie forum, ale chciałbym też Wam pokazać inne przypadki, tym razem z Wiedźmin 3 Next gen. Na razie opisowo, spotkałem się z czymś takim, że na RTX Off ale na ustawieniach Uber mam takie rzeczy jak:

- medalion Geralta drży i odbija od postaci jakby nie umiał się dobrze zrenderować
- elementy strojów poruszają się w miejscach gdzie np. nie ma wiatru lub przycinają się przy zmianie perspektywy (mowa o cut scenkach)
-

Odnosząc się do Wieśka od razu uspokoję, to dzieje się niezależnie od sprzętu. Red Engine „już tak ma”.

Małe, ruchome elementy na postaci potrafią się w ten dość osobliwy sposób zachowywać, ustawienia grafiki nie mają tu większego wpływu. Większość gier tej daty miewa podobne problemy z fizyką i animacjami włosów, odzieży etc.

Offline JAN21

  • Deweloper
  • Wiadomości: 493
  • Tory se robie se
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1448
Odp: Co z tą optymalizacją i renderowaniem/buforowaniem modeli statycznych?
« Odpowiedź #11 dnia: 22 Lipca 2023, 09:20:03 »
Niektóre rzeczy z twojej listy w postaci znikających obiektów np. krzewów są w MaSzynie normalne, obiekty te mają ustalony w t3d maksymalny dystans renderowania, ale skoro jest to tak zauważalne to możnaby troszkę podbić ten zasięg.

Ale na Całkowie czy innych lumpach zielsko jest już na node tri, a nie na t3d.
Dobrowolne wsparcie: Tipply

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2959
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 320
Odp: Co z tą optymalizacją i renderowaniem/buforowaniem modeli statycznych?
« Odpowiedź #12 dnia: 22 Lipca 2023, 23:06:46 »
Dlatego wspomniane wyżej efekty chciałem z Wami omówić. Przesyłam jeszcze z Wrzosów to, co na samym początku opisywałem. Standardowo wskazanie kursorem myszy:

- https://streamable.com/h1y0ey - buforowanie słupów oraz zaczytywanie się drzewek i modeli pobocznych

Pytanie brzmi - czemu właśnie tak? Na nowej scenerii?

Offline JAN21

  • Deweloper
  • Wiadomości: 493
  • Tory se robie se
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1448
Odp: Co z tą optymalizacją i renderowaniem/buforowaniem modeli statycznych?
« Odpowiedź #13 dnia: 22 Lipca 2023, 23:19:34 »
To wygląda abstrakcyjnie, choćby chciał ręcznie tak ustawić, to aż tak źle by się nie dało. Jeszcze dla pewności czy wczytuje poprawnie ini, podeślij jakiegoś loga.
Dobrowolne wsparcie: Tipply

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2959
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 320
Odp: Co z tą optymalizacją i renderowaniem/buforowaniem modeli statycznych?
« Odpowiedź #14 dnia: 22 Lipca 2023, 23:32:14 »
Log dla 69110. W międzyczasie nagrałem drugi filmik, na razie nie daje się wrzucić na streamable.

https://eu07.pl/userfiles/4091/log.txt

Offline JAN21

  • Deweloper
  • Wiadomości: 493
  • Tory se robie se
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1448
Odp: Co z tą optymalizacją i renderowaniem/buforowaniem modeli statycznych?
« Odpowiedź #15 dnia: 22 Lipca 2023, 23:37:41 »
Próbowałeś zmienić/dopisać do ini "basedrawrange 5000" i "gfx.drawrange.factor.max 3"?
Dobrowolne wsparcie: Tipply

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2959
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 320
Odp: Co z tą optymalizacją i renderowaniem/buforowaniem modeli statycznych?
« Odpowiedź #16 dnia: 23 Lipca 2023, 10:39:46 »
To drugie tak, defaultowo jest już w ini. To pierwsze nie, ale spróbowałem i odpaliłem. Nie pomogło.
No chyba że każda zmiana w ini wymaga wywalania plików sbt?