Autor Wątek:  Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315  (Przeczytany 4128 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« dnia: 26 Marca 2023, 00:35:34 »
Ponieważ temat wypłynął przy okazji, napiszę o tym wprost. Nad przeliczeniem tej scenerii rozmyślam od początku jej powstania (chyba w 2014 roku). Od paru miesięcy mam dwa narzędzia, którymi można przeliczać trasy. Z kolei linia 315 (około 24km) wraz z Malczycami została opublikowana w postaci pliku RSF w 2010 roku. Malczyce zostały przebudowane chyba w 2009 roku, zlikwidowano przy tym dużo torów, w tym obrotnicę. (Co ciekawe, w Malczycach swego czasu wymieniono rozjazd na "lepszy", odcinając tym samym tor do portu.)

Głównym problemem tej linii jest zawieszenie ruchu pasażerskiego w 1976 roku, a towarowego około 1992. Obecnie linia jest rozebrana. Również profil pionowy trzeba będzie odtwarzać z danych o wysokości terenu. Nie mam pojęcia, jaki tabor tam jeździł i z czym. Prawdopodobnie wyjdzie z tego twór romantyczno-sentymentalny albo coś z gatunku fantazy. Być może jakieś scenariusze da się pozyskać z programu "Kolejarz"?

Wątek zaczynam, aby zebrać sugestie, co by należało poprawić, zmienić, uwzględnić itd. Być może do skopiowania nadawałyby się jakieś fragmenty np. Całkowa? Osobiście raczej nigdy nie byłem w tej okolicy.
« Ostatnia zmiana: 26 Marca 2023, 14:53:26 wysłana przez Ra »
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 481
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #1 dnia: 26 Marca 2023, 17:56:32 »
Odnośnie linii 315 Malczyce - Jawor warto na wstępie zaznaczyć, że była to lokalna kolejka zbudowana przez spółkę Lenz&Co w 1902 jako Kleinbahn Jauer–Maltsch AG. Oznacza to wprost, że założenia techniczne tej linii były dość minimalistyczne (mały nacisk na oś), co przekładało się na tabor tam kursujący. Od samego początku do przejęcia kolejki w 1945 przez PKP pracowały tam parowozy tendrzaki i nawet jeden w Niemczech się zachował (nr 142, 1'C-h2t [układ osi 1-3-0], Henschel 1941/24932, Typ: ELNA 2; od 2011 maszyna jest w Fundacji Muzeum Kolejnictwa w Bochum).

Za czasów PKP linię obsługiwała przez cały czas MD Legnica, gdzie w czasach pary wystawiano tam do ruchu pasażerskiego i towarowego parowozy TKt3 i Tr5/Tp4. Później (m.in lata 70-te) na linii Malczyce - Jawor w ruchu pasażerskim pracowały niestrudzone legnickie Ok1. To ważny trop, gdyż w Legnicy Ok1 były zastępowane na wielu odcinkach przez nowiutkie SP42 i tutaj bym lansował tezę, że mogła to być podstawowa seria loków pasażerskich na tej linii o ile zdążyły tam pojeździć przed zawieszeniem ruchu pasażerskiego. Szumnie to brzmi, bo na tej linii ruch pasażerski był marny. Oczywiście w MD Legnica stacjonowały też m.in. SP30/SM41/SU42/SN61, które mogły by tam też się pojawić, ale ich ilostany były bardzo małe (po kilka sztuk), co pozwala myśleć, że ich eksploatacja na linii 315 była mało prawdopodobna (w latach 70/80 plany dla lokomotyw były raczej dość precyzyjne). Poza tym dla przykładu jeden z obiegów składu w relacji Legnica - Malczyce - Jawor (jako towos) dla Ok1 trafiał później na pociąg Jawor - Marciszów prowadzony wałbrzyskim Ty2, potem na Marciszów - Jaworzyna - Marciszów pod legnicką SP42, a następnie na Marciszów - Jawor i Jawor - Malczyce - Legnica (ten ostatni znów jako towos) dla legnickiej Ok1. Z tego wniosek, że po tych górkach SP30/SM41, czy SN61 nie dały by rady. Skład pociągu był taki: 3 x By (3 osiowe wagony) + 1 x AB + 2 x B... Zapewne były to "Bolki" i/lub "Boczniaki", które albo jeździły tam do końca, albo zastąpiły je ryflaki typu 43A (w MaSzynie nie mamy).

Co do ruchu towarowego to z pewnością (o ile on istniał - np. dla płodów rolnych) mogły tam pracować SM42, których w Legnicy też było sporo. Wykluczam legnickie ST43 i ST44, bo one miały bardziej prestiżowe zadania, a poza tym były za ciężkie. 

Zatem spokojnie w MaSzynie można obsadzić lokomotywy SP42/SM42, a nawet pokusiłbym się o SM41 (dla lekkiego towarowego rzędu 300 ton). Żeby było ciekawiej, to jako pociąg specjalny puściłbym SN61.
« Ostatnia zmiana: 26 Marca 2023, 20:19:26 wysłana przez Jaco »
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline holowka112

  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #2 dnia: 26 Marca 2023, 20:56:19 »
Uważam, że to jest symulator i można nawet pokusić się o zrobienie misji "objazd" i puszczenie ST44/ST43 czy innych ciężkich lokomotyw z towarami z powodu zamknięcia trasy na Legnicę, przez wykolejenie czy coś, a tak na serio jeżeli chcesz zrobić to jak najbardziej, nawet tabor obecny, czyli szynobusy czy inne pojazdy, które dzisiaj można spotkać, nie musi to być realne z lat 60/70, a jeżeli zrobisz realne tym lepiej, ale jeśli misja będzie ciekawie ułożona to myślę, że może to być coś co urozmaici życie w symulatorze. Pozdrawiam i życzę powodzenia w pracach.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 481
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #3 dnia: 26 Marca 2023, 21:16:31 »
SP42/SM42 to tylko "baza" na początek. Z ST43/ST44 bym nie przesadzał, ale spokojnie "obce/objazdowe" SP45 i SU46 można tam "przekierować". Trzymam się loków nie przekraczających nacisku 18 t/oś. Ostateczne zdanie zostawmy jednak Autorowi przyszłej trasy/scenerii.

Aktualizacja 01.04.2023

@Ra: gdybyś wpadł na pomysł i stworzył krótki odcinek do Malczyc Portu to podsyłam wzorcowy RJ ze "SłRJPT Zeszyt VI-26 ważny od 03.06.1984". Jak widać jest tam Ty2 i z pewnością była to maszyna z MD Wrocław Gądów, gdyż w tym samym rozkładzie jazdy jest też relacja Wrocław Gądów - Malczyce na Ty2+1500t. Tak, czy inaczej w wykazie obciążeń pociągów towarowych do portu przewidziano oprócz Ty2 także Ty45, SM42, ST43 i ST44. Spokojnie więc wymienione diesle można zastosować w symulacji odcinka do portu.   
« Ostatnia zmiana: 01 Kwietnia 2023, 23:52:07 wysłana przez Jaco »
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #4 dnia: 01 Kwietnia 2023, 16:52:07 »
Odcinek do portu jest zrobiony, trzeba by teren wygenerować. Czyli wyjazd do portu ze średnią prędkością 13km/h, tam pół godziny na zmianę składu i powrót, a potem 3h przerwa w Malczycach? Gądów, czyli zmiana czoła w Malczycach, czy raczej spychanie?

A wiadomo coś z cukrownią? Też ma dużo torów.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 481
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #5 dnia: 01 Kwietnia 2023, 17:33:20 »
W ostatnim okresie "życia" bocznicy do portu to raczej spychano tam składy ze stacji Malczyce i chodzi tu głównie o transport ST44 do kasacji, bo "kilka" tych maszyn tam właśnie skierowano (1992 rok). Kasacja się nie udała tak jak to zamierzano, bo zadziałali ekolodzy, ale to inna sprawa. Układ torowy w samym porcie był kiedyś mocno rozbudowany (screen Malczyce Port MEGA), ale było to za czasów świetności portu. W XX wieku mocno uszczuplono układ i aktualnie spychanie z Malczyc to dobry kierunek działania.

Tematu cukrowni nigdy nie badałem.
« Ostatnia zmiana: 01 Kwietnia 2023, 17:47:24 wysłana przez Jaco »
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #6 dnia: 01 Kwietnia 2023, 18:10:03 »
Jeden tor mi się kończy w nicości i nie potrafię zlokalizować dojazdu do obrotnicy przy zsypie węglowym.
« Ostatnia zmiana: 01 Kwietnia 2023, 18:41:05 wysłana przez Ra »
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 481
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #7 dnia: 01 Kwietnia 2023, 20:59:48 »
Twój ślepy tor za jakieś 50 m kończył się pewnie żeberkiem, bo dalej stoi magazyn. Temat obrotnicy masz w załączniku. Wychodzi na to, że tor do niej był poprowadzony niejako jak wąsy od lewej i może od prawej (tutaj może na tor odstawczy).
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #8 dnia: 01 Kwietnia 2023, 22:54:21 »
Pytanie jest, czy tor mógł wchodzić do magazynu? W sumie obrotnica mogła zostać odcięta dużo wcześniej, bo to urządzenie wygląda na obsługę rozładunku czołowego. "Urządzenie jest ponoć z XIX wieku." W sumie, to proponuję przeliczenie scenerii fikcyjnej na zlikwidowaną już trasę, a obsługa portu, to jakby zupełnie oddzielna sprawa...
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 481
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #9 dnia: 01 Kwietnia 2023, 23:07:23 »
Myślę, że nie. Magazyn posiadał dwie krawędzie peronowe i był dość długi, a zatem mógł służyć do segregacji/przechowywania towarów i załadunku/przeładunku całych składów 2-osiowych węglarek/wagonów krytych "door to door". Gdyby wagony wjeżdżały do środka to powierzchnia magazynowa mocno by się skurczyła. Trzeba pamiętać, że teren "stacji portowej" był dość wąski, a w takich przypadkach nie marnuje się miejsca.

Sceneria: zgadzam się z Tobą, aby przeliczyć scenerię wg zlikwidowanego układu torowego, a stare urządzenia portowe niech sobie po prostu "są". 

Może ten tor, który Ci się "urywa" prowadził nie na żeberko, a na północna rampę magazynu?
« Ostatnia zmiana: 02 Kwietnia 2023, 00:20:19 wysłana przez Jaco »
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #10 dnia: 02 Kwietnia 2023, 01:09:09 »
Przyjrzałem się jeszcze raz. Faktycznie, pasuje przedłużyć ten tor jako drugą rampę. Geoportal ma obrys budynku, można to pobrać jako bryłę LoD1 (z płaskim dachem) — tylko nie mam przetwarzania tych brył... Ale wyciąć ręcznie kilka budynków to nie problem. I ustawić tory zgodnie z tą bryłą... Trzeba by też pobrać NMT-1 i może model pokrycia terenu (chociaż to mogło urosnąć przez 30 lat). Wywrotnice do wagonów wyglądają na nieużywane od kilkudziesięciu lat. Zwłaszcza, że jedną wywieziono w 1945 roku. Na mapie topograficznej widać nasyp prowadzący do północnej wywrotnicy (tej z zachowaną obrotnicą). Pozostałe wywrotnice też musiały mieć swoje obrotnice, bo nie są umieszczone równolegle do torów.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 481
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #11 dnia: 02 Kwietnia 2023, 15:32:20 »
W porcie były 3 magazyny, z czego co najmniej jeden miał dwie rampy (ten, o którym pisaliśmy wyżej). Czy zamierzasz postawić jakiś magazyn? Było by to fajne urozmaicenie i ożywienie bocznicy portowej.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #12 dnia: 02 Kwietnia 2023, 15:48:17 »
Mogę zrobić bryły z CityGML. Dużo to nie da, ale przynajmniej będą jakieś wymiary, może ktoś wymodeluje lepsze (np. zrobi dachy). W sumie to mógłby powstać jakiś system składania budynków z dostępnych materiałów... Kolega @MW zrobił system modułowych mostów, muszę na to popatrzeć, bo dotychczas nie dałem rady tego przeanalizować... Kiedy przerabiałem format T3D tak, aby można było składać konstrukcje, używając ciągów tekstowych, ale pewnie nikt tego nie pociągnął dalej. Niestety, o działaniu portu (czy np. huty w Ozimku) mam zbyt nikłe pojęcie — co mogę zrobić, to wykorzystać jakieś ogólnodostępne dane do stworzenia scenerii...
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6093
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2069
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #13 dnia: 02 Kwietnia 2023, 16:22:01 »
Co do modułowych mostów, to wydaje mi się, że ten wiadukt w Wielkim Kacu nad dolną linią jest modułowy na trójkątach terenu. W sumie w dobie parametryzowania wpisów include do t3d można by było pokusić się o jakieś mosty składane z klocków, ze względu na ilość takich mostów (w jednym miejscu) raczej wydajność by nie spadła. Bardziej skomplikowane układy składane z dużej ilości prefabrykowanych modułów mogłyby iść jako pliki inc z trójkątami terenu (z dużą teksturą obejmującą mapowanie wszystkich klocków).
« Ostatnia zmiana: 02 Kwietnia 2023, 16:24:50 wysłana przez matek123 »
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #14 dnia: 02 Kwietnia 2023, 16:29:30 »
No ale system składania mostów już został opracowany parę lat temu i są w tym systemie zrobione mosty do Linii 61. Jedynie ja nie dałem rady tego przeanalizować i np. zrobić jakieś wsparcie w Rainsted do ich sprawniejszego konstruowania. Do tematu mostów jeszcze nie dotarłem, nawet obsługa tworzenia przyczółków jest mocno niedopracowana. A chodzi mi o to, że podobnie do tego systemu mostów można by zrobić generator detali dla budynków, na podstawie danych CityGML. Czyli wczytujemy sobie bryłę CityGML i w prosty sposób dodajemy modułowe okapy dachów, rynny, kominy, okna, drzwi, schody itd.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6093
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2069
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #15 dnia: 02 Kwietnia 2023, 16:34:48 »
Patrzę, że są jakieś opcje tworzenia proceduralnych budynków w blenderze, czyli potrzebne by było jakieś rozwiązanie do łatwego zaciągnięcia do blendera bryły budynku z CityGML.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 481
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #16 dnia: 02 Kwietnia 2023, 16:44:39 »
Praca portu:
1. przed I wojną "(...) z pociągów na statki przeładowywano, oprócz węgla, wałbrzyski koks, granit ze Strzegomia, a także produkty lokalnej gospodarki: cegłę, cukier, mąkę, suszone wysłodki i zboże. Ze statków na pociągi przeładowywano natomiast m.in. nawozy sztuczne, papier, paszę, proszek do prania, stal, żelazo (...)" ,
2. około 1905 roku zamontowano wywrotnice wagonowe, które mogły obsłużyć 20 wagonów/1h/wywrotnica (zapewne były to krótkie 2-osiowe węglarki),
3. w 1927 roku przeładowano 500 000 ton,
4. w 1940 roku w porcie były "już" 4 stocznie,
5. w 1941 roku przeładunek sięgnął 1 000 000 ton,
6. w latach 70 XX wieku Odra straciła pożądaną żeglowność, co przy wzrastających przewozach koleją na Nadoodrzance (D29-273) spowodowało ostatecznie w latach 80 XX zamarcie żeglugi, a na początku lat 90 zamknięcie portu.

W/w fakty pokazują, że stosowano bardzo przeróżne typy wagonów, aby przewieźć wymienione w pkt.1 towary. To jest jedna podpowiedź. Przy przeładunku 1 mln ton/rocznie wychodzi, że dziennie w porcie załadowano/wyładowano blisko 2800 ton towarów netto. Na tamte czasy to mega dużo. Gdyby to przeliczyć na współczesne Eaos'y to było by ich całe wahadło (46 szt./644 m, przy długości 14,00 m/wagon i ładowności 60 ton) o masie 3680 ton brutto, a więc trzeba by to wyciągać z portu na kilka razy ze względu choćby na wzorcowy RJ zamieszczony w Odpowiedź #3 oraz na długość torów ładunkowych w porcie. To jest druga podpowiedź. Oczywiście nie zawsze musi być do wyciągnięcia tyle wagonów. Można by "ładować" mniej i wahadło skrócić do np. 15 pudeł i wyciągnąć to do Malczyc na 2 razy... Dodatkowo wracając po kolejne wahadło do portu można by zabrać z Malczyc kilka ST44 na pocięcie i wcisnąć je na jeden z torów portowych. To jest trzecia podpowiedź.

No i tutaj potrzeba naszej wyobraźni przy tworzeniu scenariusza...
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #17 dnia: 02 Kwietnia 2023, 17:18:53 »
potrzebne by było jakieś rozwiązanie do łatwego zaciągnięcia do blendera bryły budynku z CityGML.
Do Rainsted zrobiłem mechanizm, który rozdziela bryły na osobne pliki SCM z trójkątami, umieszcza pierwszy punkt fundamentu w OXYZ, obraca je pierwszą ścianą do którejś z osi, a w zbiorczym SCM z include umieszcza wpis z odpowiednim przesunięciem i obrotem. To wystarczy wczytać taki SCM z trójkątami... (Dotyczy to LoD2, bo dla LoD1 nie robiłem obsługi. LoD2 jest dostępne na południu i we wschodniej Polsce, Wrocław i okolice się nie załapały.) Są jeszcze pliki "LAS", z którymi można by robić fajne rzeczy, ale do ich analizy też jeszcze nie dotarłem.
« Ostatnia zmiana: 02 Kwietnia 2023, 17:56:56 wysłana przez Ra »
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 481
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #18 dnia: 03 Kwietnia 2023, 16:48:56 »
Przy okazji znalazłem w moich zbiorach tabelę RJ z linii 315 z 1946 roku, ale niestety linia ta była wówczas jeszcze nieczynna. Jedyne co może być ciekawe to nieco inne nazwy stacji i przystanków. 

Aktualizacja: 05.04.2023
Dodaję jeszcze RJ z okresu 26.05.1974 - 31.05.1975. Jak widać były tylko dwie pary, a czas jazdy na 31 km to od 2h do 2h40m. Pewnie te składy to były towosy.
« Ostatnia zmiana: 05 Kwietnia 2023, 11:18:10 wysłana przez Jaco »
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #19 dnia: 09 Kwietnia 2023, 03:15:21 »
Nałożyłem dostępne tory. Jak widać, będzie to raczej karkołomne, żeby coś z tego wycisnąć. Bardziej by się Całkowo nadawało do wpasowania, bo tam jest więcej łuków... ;) Obejrzałem też scenerię, otoczenie szału nie robi. Nie mam też ambicji, aby zrobić z tego jakąś super realistyczną trasę. Widziałbym to tak:
1. Tworzę dwa osobne podkatalogi, aby nie psuć pierwotnej scenerii. Do pierwszego (np. jawor0) kopiuję pliki i łączę je razem, aby było wygodniej przeliczać do drugiego z nich (np. jawor1).
2. Ustawiam Jawor bardziej do map. Ewentualnie rozważę skalowanie wzdłużne, jeśli to urealni długość stacji i nie zepsuje otoczenia. Na tym etapie nadal powinny działać pierwotne misje.
3. Jeśli Jawor wyjdzie w miarę sensownie, przeliczam szlak Jawor – Roztocze (tzn. głównie otoczenie) i modyfikuję rozkłady, nie ingerując w działanie misji.
4. Zamiast stacji Roztocze wstawiam układ torowy Malczyc (otoczenie będzie ze stacji Roztocze). Dostosowuję misje do innych układów torowych. (Być może będzie to w osobnym katalogu, np. jawor2.)
5. Wedle moich danych Malczyce są na wysokości 118m n.p.m., natomiast Jawor na 195m — w którymś momencie zrobię profil pionowy. Jak się uda, to zrobię odczyt profilu z danych wysokościowych.
6. Ewentualnie spróbuję dopasować "nadmiarowe" kawałki torów do linii 331 Jawor – Roztoka.
7. Stan docelowy: pierwotne misje mają działać mniej więcej tak samo, a potencjalnie ma być możliwość podłączenia szlaków do Jaworzyny, Legnicy i Marciszowa...
8. Wyjazd do portu naprawię tak, by był przejezdny. Spróbuję tam wstawić odpowiedni teren.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline fuji8

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1155
    • Zobacz profil
    • smk Jaworzyna Śląska
  • Otrzymane polubienia: 767
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #20 dnia: 09 Kwietnia 2023, 10:24:06 »
O ile dobrze pamiętam, to SKP wzorował się bardziej na linii 137, od Rogoźnicy w stronę Przybyłowic i 331 od Jawora w Stronę Roztoki. Więc jaki sens jest pasowanie scenerii do Malczyc?
"Rzeczy niemożliwe wykonujemy natychmiast, cuda zajmują nam nieco więcej czasu"

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #21 dnia: 09 Kwietnia 2023, 15:33:09 »
Malczyce i linia 315 leżą już jakieś 13 lat i nie znalazło to dużej użyteczności. Jest to niewielki fragment zrobionej wtedy trasy z Opola do Zielonej Góry. Okazało się jednak, że symulacja nie działa na tym poprawnie — urywają się wagony, nieobserwowane pociągi jeżdżą inaczej niż te w pobliżu kamery, AI nie radzi sobie z profilem pionowym, a nawet zatrzymywanie na S1 nie zawsze działa dobrze, nie wspominając już o czasie ładowania i braku koncepcji sterowania (łącznie z ignorowaniem W4). W efekcie od 2011 zabrałem się za poprawianie symulacji, żeby ten ogrom torów jednak wykorzystać (orientacyjnie razem z wieloma odnogami to było 6 razy więcej niż "Kaliska" oraz 20 razy więcej niż "Linia 61+144" od Stradomia do Ozimka albo "Linia 053" łącznie z Całkowem). W 2013 uruchomiłem wstępne zarządzanie ruchem, a w 2014 zacząłem przerabiać scenerie pod kątem rozpoznania zagadnień związanych z obsługą terenu i otoczenia w edytorze. Udostępnione w 2014 roku dane NMT-100 budziły nadzieje na sensowniejszy teren niż SRTM (o dokładności 5m w pionie). Natomiast w 2015 zostały wybrane inne cele rozwoju MaSzyny, a ja skupiłem się na "bardziej kompletnej" i znacznie krótszej scenerii, żeby ją doprowadzić do stanu większego podobieństwa do rzeczywistości. Z różnych przyczyn zakończyłem ten proces (połączenie z Opolem) dopiero rok temu, a w tym roku mam wypracowany mniej więcej stan, jaki chciałem mieć 10 lat temu (czyli podział na komórki, aczkolwiek bez ich dynamicznego wczytywania z RSF). Jednocześnie z przeliczeniem zachodniej części Linii 61 przymierzyłem się do scenerii "Kaliska" i obecnie uważam przeliczanie scenerii za ciekawą możliwość. Do nieco innego przeliczenia mam trasę Katowice – Żywiec oraz CMK z Open Rails, ale to jeszcze wymaga lepszego rozpoznania formatów danych (i Goode homolosine na początek).

Tak patrzę teraz na ten obrazek i do linii 315 bardziej pasuje ten fragment toru na dole po prawej. ;) W sumie to mógłbym to poprzestawiać tak, aby było trochę w stronę Jaworzyny i trochę w stronę Legnicy. To i tak by były dalsze testy przeliczania, bo póki co 150km trasy Łódź – Ostrów to trochę za dużo jak na obszar testowy. A jak wszyscy dojdą do wniosku, że tego lepiej nie ruszać, 053 lepiej nie ruszać, to może zabiorę się w końcu za Szczecin... Tylko że tam nie ma otoczenia, więc to mi nie da wiele.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 481
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #22 dnia: 09 Kwietnia 2023, 16:38:54 »
@Ra: czy w Jaworze poprawisz te tramwajowe "esy floresy" na wjeździe od strony Roztocza? Ostatnio trochę "ujeżdżam" Stary Jawor i delektuję się tym, co tam się dzieje i jedynie w/w psuje trochę odbiór...
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline RooteK

  • Wiadomości: 1238
    • Zobacz profil
    • Nieoficjalna strona węzła kolejowego Jaworzno.
  • Otrzymane polubienia: 21
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #23 dnia: 12 Kwietnia 2023, 12:16:45 »
@Ra: czy w Jaworze poprawisz te tramwajowe "esy floresy" na wjeździe od strony Roztocza? Ostatnio trochę "ujeżdżam" Stary Jawor i delektuję się tym, co tam się dzieje i jedynie w/w psuje trochę odbiór...

Zobaczyłbyś sobie jak wyglądają drogi zwrotnicowe w Krakowie Płaszowie po "modernizacji".

Nie cytuj w całości poprzedniej wiadomości.
Matek123
« Ostatnia zmiana: 12 Kwietnia 2023, 19:00:09 wysłana przez matek123 »

Offline SKP

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1692
  • Stwierdzanie Końca Pociągu
    • Zobacz profil
    • Śledź na bieżąco odjazdy z Twojego ulubionego przystanku - Gdańsk
  • Otrzymane polubienia: 32
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #24 dnia: 13 Kwietnia 2023, 17:48:57 »
Cześć!
Oddany przeze mnie odcinek scenerii rzeczywiście był inspirowany linią 315, choć tak jak @fuji8 słusznie zauważył, moim (zdecydowanie zbyt ambitnym) celem było skupienie się na odcinku Rogoźnica - Przybyłowice (i w kierunku "Rogoźnicy" położyłem dość dużo terenu - nie wiem, czy ktoś z Was kiedyś się zapuszczał w tamte rejony w MaSzynie).

Na grafice zamieszczonej przez @Ra widać, że im dalej od centralnej stacji scenerii ("Jawora"), tym więcej odbiega od rzeczywistości. Może stację Jawor i wyjazd w kierunku Jasnowidzy (czyli Snowidzy) bylibyście w stanie wykorzystać. Dalej może być ciężko, bo to 100% fikcji. Dodam jeszcze, że "Roztocze" z Roztoką (na linii 331) ma raczej mało wspólnego - inspiracja nazwą.

Na temat samego przebiegu linii w terenie wiem niewiele. Ale jeśli byłbym w stanie jakkolwiek pomóc, dawajcie proszę znać. Może jestem mało obiektywny, ale myślę, że to dobry fragment na (dawnej) kolejowej mapie Polski, aby go odtworzyć. Ten obszar Dolnego Śląska nie ma jakichś niezwykle oryginalnych elementów krajobrazu, które ciężko by było odzwierciedlić. Nie ma spektakularnych gór, jezior ani dużych miast. Ten fragment trasy, który ja kojarzę (właśnie początkowy), to typowe Całkowo - pola, drzewa, drogi polne i asfaltowe, typowa zabudowa wsi.
Scenarzysta teoretyk. Trasopisarz doświadczalny.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4095
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1231
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #25 dnia: 14 Kwietnia 2023, 07:26:09 »
Witamy na forum po 9 latach :)
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline SKP

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1692
  • Stwierdzanie Końca Pociągu
    • Zobacz profil
    • Śledź na bieżąco odjazdy z Twojego ulubionego przystanku - Gdańsk
  • Otrzymane polubienia: 32
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #26 dnia: 15 Kwietnia 2023, 02:16:26 »
Jest mi bardzo miło powrócić na forum, zresztą od jakiegoś czasu nieśmiało tutaj zaglądałem :) Chyba nie miałem okazji tego nigdzie napisać, ale bardzo mnie cieszy to, że moja sceneria, w dodatku z nowymi scenariuszami, trafiła do wydań MaSzyny. Wiem, że bardzo daleko jej było do ideału. Tym bardziej ucieszyłem się, gdy zobaczyłem ją w paczce. Dzięki!
Scenarzysta teoretyk. Trasopisarz doświadczalny.

Offline szyszka

  • Wiadomości: 64
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 41
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #27 dnia: 15 Kwietnia 2023, 10:11:49 »
Jarku mam pytanie co do Rainsteda.
Nie wiem czemu ale przestała mi działać opcja z rozjazdem (iglica i opornica) długości 3m. W aktualnej wersji Rainsteda można zrobić tylko 8m. Mam jeszcze 5ięć pętli
 tramwajowe i 1,5 zajezdni we Wrocku do zrobienia (Zajezdnia II Dąbie i resztę zajezdni V Popowice oraz pętle: na Biskupinie, Sępolnie, Kowalach, Osobowicach i Poświętnym) . Jak ugryźć ten temat? A z przeliczaniem scenerii chwilę się wstrzymaj. Podeślę ten kawałek "Zdolnego Śląska".
Problem pojawia się też czasem z rysowaniem na ciasnych łukach. U mnie zdarzyło się to w 2ch miejscach.
« Ostatnia zmiana: 15 Kwietnia 2023, 11:18:51 wysłana przez szyszka »

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Przeliczenie scenerii "Stary Jawor" na linię 315
« Odpowiedź #28 dnia: 15 Kwietnia 2023, 12:34:53 »
Nie do końca rozumiem. Z tramwajowych rozjazdów mam wbudowany rozjazd o długości 5m, który zrobiłem na podstawie dokumentacji. Widziałem też rozjazd 6m, ale on się znacząco nie różnił, ten dodatkowy metr był chyba od strony iglicy. Jest jeszcze rozjazd 11m, zrobiony na potrzeby wąskotorówek. Inne szablony rozjazdów można sobie zrobić edytorem rozjazdów. Aczkolwiek zamierzam jeszcze przebudować obsługę szablonów tak, aby dało się robić podział rozjazdu na zwrotnicę, krzyżownicę i tory łączące, co może być przydatne do specyficznych zastosowań, typu obsługa szczególnego przypadku izolacji, wykolejnice albo rezonator w środku rozjazdu (na jednym z torów).

Obrazek robi wrażenie, jakbyś nie używał linii kierunkowych. Niektóre operacje na rozjazdach bazują na tym, że linia kierunkowa utrzymuje kąt ułożenia torów. Edytor jest stałoprzecinkowy, przez co nieznaczne przesunięcie końców odcinka zmienia również nieznacznie kąt. Próby z algorytmami bez linii kierunkowych prowadziły do tego, że przy każdym przeliczeniu wszystko się nieznacznie przemieszczało i nie dążyło do stanu stabilnego. Jednym z algorytmów jest wpasowanie łuku pomiędzy rozjazd a tor o innym kącie. Można zmieniać promień łuku, a rozjazd będzie przesuwany wzdłużnie, aby jego tor odchylony był styczny do łuku. Czasem to wymaga trzykrotnego naprawiania, zanim się ustabilizuje, ale nie przeszkadzało mi to aż tak, żeby to jakoś optymalizować. Powinna być gdzieś do pobrania sieć tramwajowa GOP, którą zacząłem robić w 2009 roku i wtedy dało się po tym jeździć w ATS, przynajmniej od Huty do Czeladzi i na zajezdnię w Będzinie... Ćwiczyłem tam dodawanie słupów i mocowanie sieci podwieszanej. Niestety, nie zdążyłem uruchomić tramwajów w MaSzynie, chociaż prace nad zmianą napięcia zasilania były zaawansowane.

Z przeliczeniami scenerii wstrzymuję się, jak tylko mogę. Przymierzałem się do Jawora już 9 lat temu, bo mogłem to zrobić zaraz po tym, jak przeliczyłem Suwałki. Przymierzałem się też do pobierania warstwy podziału działek oraz uzbrojenia terenu, ale okazało się to być pobierane i łączone z kilku serwerów map, więc sobie chwilowo odpuściłem. Na potrzeby linii 315 można pobrać mapy z cieniowaniem, powinno być na nich widać, gdzie wykonano prace ziemne.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni