Autor Wątek:  Luzowanie pociągu towarowego.  (Przeczytany 1835 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Lipek

  • Wiadomości: 43
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Luzowanie pociągu towarowego.
« dnia: 03 Kwietnia 2023, 20:43:24 »
Cześć,
 być może temat mojego posta jest banalny i prosty ale nie do końca rozumiem mechanizmu luzowania pociągu towarowego po hamowaniu nagłym i podczepieniu wagonów. Wiem, że po hamowaniu nagłym należy ustawić kran hamulca na fale i napełnić przewód odluźniaczem, ale skąd wtedy mam wiedzieć, że skład jest wyluzowany i gotowy do jazdy skoro manometr cylindra hamulcowego nie pokazuje wtedy rzeczywistego wskazania? Czy fali używać również świeżo po podczepieniu wagonów? Oraz czy podczepiać je mając kran hamulca na pozycji odcięcia czy luzowania.

Z góry dzięki za wskazówki

Offline robert357

  • Wiadomości: 160
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 184
Odp: Luzowanie pociągu towarowego.
« Odpowiedź #1 dnia: 03 Kwietnia 2023, 21:21:12 »
Na wyczucie. Jeżeli uznamy, że skład wyluzował dajemy powoli kolejne pozycje nastawnika i powoli ruszamy. Jeżeli wagony nadal trzymają to luzujemy dalej. Im dłuższy pociąg tym dłuższy czas luzowania.

Online ganc

  • Wiadomości: 22
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 7
Odp: Luzowanie pociągu towarowego.
« Odpowiedź #2 dnia: 04 Kwietnia 2023, 21:48:23 »
(...) skąd wtedy mam wiedzieć, że skład jest wyluzowany i gotowy do jazdy skoro manometr cylindra hamulcowego nie pokazuje wtedy rzeczywistego wskazania?(...)
Weź pod uwagę, że manometr cylindra hamulcowego na lokomotywie pokazuje ciśnienie w cylindrach na lokomotywie a nie na składzie. W przypadku, który opisałeś z luzowaniem po nagłym będziesz miał wyluzowaną lokomotywę poprzez naciskanie odluźniacza (0 MPa na wskazaniu manometru cylindra) a skład jeszcze będzie zahamowany i powoli będzie się luzował.

Proponuję sugerować się wskazaniami manometru przewodu głównego (PG). Oczywiście wskazania owego manometru nie powiedzą Ci, że już w danym momencie cały skład masz wyluzowany, ale mówią co dzieje się z ciśnieniem w PG a co za tym idzie co dzieje się z hamulcami w składzie. Skład odhamowany w PG powinien mieć ciśnienie 0,5 MPa z jakimiś drobnymi odchyłkami plus, minus (jeżeli oczywiście nie majstrowało się przy regulatorze ciśnienia na rękojeści kranu hamulca zespolonego). Przy luzowaniu, a w szczególności długiego składu to, że wskazówka ustawia się na 0,5 MPa nie oznacza, że skład jest już wyluzowany, gdyż długi skład dłużej się luzuje. To, tak jak powiedział @robert357, trzeba na wyczucie. Gdy skład stoi a chcesz ruszyć, dajesz pierwsze pozycje i obserwujesz czy się przemieszczasz, jeżeli tak to zwiększasz pozycje. Gdy luzujesz w trakcie jazdy to obserwujesz wskazówkę prędkościomierza. Jeżeli prędkość przestała spadać znaczy to, że skład wyluzowany.

Generalnie ja na długich składach rzędu 500-700 m nie żałuję napełnienia uderzeniowego i jak wskazówka manometru PG wraca mi z okolic 0,6 MPa w okolice 0,5 MPa to i tak jeszcze przez kilka dobrych sekund trzymam rękojeść zaworu na uderzeniowym.

(...) Czy fali używać również świeżo po podczepieniu wagonów?(...)
Jak najbardziej, w końcu tak samo chcesz szybko doprowadzić ciśnienie w PG do 0,5 MPa.


(...)czy podczepiać je mając kran hamulca na pozycji odcięcia czy luzowania.(...)
Ja osobiście podczepiam mając kran na odcięciu. Potem wracam do lokomotywy, załączam wszystko, a w szczególności sprężarki i dopiero luzuję.

Polecam na scenerii TD poeksperymentować jak zachowują się składy długie i krótkie, przy luzowaniach. A w szczególności na postoju udać się na koniec pociągu, wcisnąć F12, rozwinąć podlistę "Vehicle" i patrzeć jak się zachowuje ciśnienie w PG, ciśnienie w cylindrze wagonu i inne podczas luzowania długiego i krótkiego składu. Jak to wygląda przy długim trzymaniu na uderzeniowym, a jak gdy damy falę na moment. Ciśnienia tam pokazywane są w barach a nie w MPa.
« Ostatnia zmiana: 05 Kwietnia 2023, 09:48:25 wysłana przez ganc »