Autor Wątek:  Jazda na przednim pantografie.  (Przeczytany 3609 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline SuperKolejarz

  • Wiadomości: 58
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Jazda na przednim pantografie.
« dnia: 10 Lipca 2022, 10:07:39 »
Witam czy są sytuacje kiedy powinno jeździć na przednim pantografie jeżeli tak kiedy one występują? I jakie są sytuacje kiedy powinno się jeździć na przednim patyku?

Offline SpawaczTIG141

  • Betatester
  • Wiadomości: 251
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 255
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #1 dnia: 10 Lipca 2022, 10:22:15 »
Na przednim pantografie powinno się jeździć podczas gdy ciągniemy łatwopalny ładunek, takim ładunkiem może być m.in słoma. Jazda na tylnym odbieraku mogłaby spowodować przeskok iskry na ładunek, w gruncie czego mogłoby dojść do pożaru.
Na przednim jeździ się również w przypadku ukrotnienia lokomotyw. Lokomotywa prowadząca ma uniesiony pantograf przedni po to, aby w przypadku połamania nie uszkodzić drugiej lokomotywy.

Offline barman_2000

  • Wiadomości: 103
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 73
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #2 dnia: 10 Lipca 2022, 10:24:29 »
Masz jechać na jednym (chyba że to lokomotywa dwuczłonowa to na jednym na człon), nie jest zapisane na którym. Każda spółka może mieć jakieś swoje wewnętrzne wytyczne, wiem że u nas w IC jest że przy dwóch maszynach powinno się jechać na przednim, tak samo jak Pesa zaleca aby w Elfach jeździć na przednim ze względu na klimatyzację.

Offline SuperKolejarz

  • Wiadomości: 58
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #3 dnia: 10 Lipca 2022, 10:27:22 »
Dobrze dziękuję za informację.

Offline Joachimowicz

  • ZbanowanyZbanowany
  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1598
  • Nazywam się N'Avoie
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1678
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #4 dnia: 10 Lipca 2022, 10:33:21 »
Na przednim jeździ się również w przypadku ukrotnienia lokomotyw. Lokomotywa prowadząca ma uniesiony pantograf przedni po to, aby w przypadku połamania nie uszkodzić drugiej lokomotywy.

No tak było, nie zmyślam.
| Z maszyną od 20 Kwietnia 2010! |

Offline Sebeq

  • Wiadomości: 302
  • Projekt: Wschodnia Lubelszczyzna - 36% ukończenia
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 83
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #5 dnia: 10 Lipca 2022, 10:34:51 »
Te 15xx coś mają walniętę z układem pantografów :P
z MaSzyną od PC2010

Offline Joachimowicz

  • ZbanowanyZbanowany
  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1598
  • Nazywam się N'Avoie
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1678
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #6 dnia: 10 Lipca 2022, 10:45:12 »
no
| Z maszyną od 20 Kwietnia 2010! |

Offline SpawaczTIG141

  • Betatester
  • Wiadomości: 251
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 255
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #7 dnia: 10 Lipca 2022, 10:48:45 »
Na przednim jeździ się również w przypadku ukrotnienia lokomotyw. Lokomotywa prowadząca ma uniesiony pantograf przedni po to, aby w przypadku połamania nie uszkodzić drugiej lokomotywy.

No tak było, nie zmyślam.

Panie, co się pan czepiasz ? Ja piszę tak, jak sam najczęściej widuję. Wiadomo przecież, że od reguły są odstępstwa. Może tutaj mechanik po prostu zapomniał ustawić na prowadzącej przedni pantograf ?

Offline ST44-003

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2889
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 232
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #8 dnia: 10 Lipca 2022, 10:54:48 »
Czyżby? Polecam poszukać zdjęć siódemek w ukrotnieniu DLA/Kolprem. Zwłaszcza, że siódemki te obalają wszelkie przyjęte zasady łączenia siódemek. Szczególnie, że DLA/Kolprem zrobił porządek z elektryką i modyfikowali 4E do standardu 303E aby móc je ze sobą łączyć.

Zgodnie z instrukcją, siódemki należy łączyć kabinami A+A (lub B+B) aby podnosiły się pantografy skrajne. Niestety, nie zawsze da się je połączyć w ten sposób a nie ma innej możliwości "przesterowania" podnoszenia, zatem jak trafi się układ A+B, będą się one podnosić jak na zdjęciach powyżej.
« Ostatnia zmiana: 10 Lipca 2022, 10:57:32 wysłana przez ST44-003 »

Offline Joachimowicz

  • ZbanowanyZbanowany
  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1598
  • Nazywam się N'Avoie
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1678
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #9 dnia: 10 Lipca 2022, 10:56:59 »
Co to w ogóle za prywata? Niby dlaczego się czepiam? To publiczne forum i każdy ma prawo przedstawić swoje zdanie. Napisałeś, że na przednim jedzie się przy ukratnaniu lokomotyw, a ja po pobieżnym zweryfikowaniu tego za pomocą zdjęć, nie zgadzam się z tą tezą. Może jest tak jak mówisz, ale zdjęcia tego nie potwierdzają. A już na pewno dają podstawy sądzić, że nie jest to regułą, bo zdjęć siódemek z lejcami i na przednim pantografie, szukając pobieżnie w googlu, nie widać. Za to jest sporo, gdzie sytuacja jest odwrotna.

Użytkownicy oczekują odpowiedzi na ich pytania, a nie jakichś bajań.
| Z maszyną od 20 Kwietnia 2010! |

Offline ST44-003

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2889
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 232
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #10 dnia: 10 Lipca 2022, 11:00:52 »
Pobieżne zdjęcia dla EU07 DLA/Koplrem mówią jak jest. Ostatnie zdjęcie to łączenie 4E+303E.
Wasza kłótnia, argumentacja i wiedza właśnie zostały zaorane ;)
« Ostatnia zmiana: 10 Lipca 2022, 11:04:47 wysłana przez ST44-003 »

Offline SuperKolejarz

  • Wiadomości: 58
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #11 dnia: 10 Lipca 2022, 11:10:03 »
A i jeszcze jedno wie ktoś czemu vectrony np. z pociągami pasażerskimi też jeźdżą na przednim patyku?

Offline SpawaczTIG141

  • Betatester
  • Wiadomości: 251
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 255
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #12 dnia: 10 Lipca 2022, 11:12:41 »
Panie Joachimowiczu, oczywiście że można nie zgadzać się z czyimś twierdzeniem. Ja napisałem tak, a nie inaczej, gdyż po prostu miałem takie "szczęście", że najczęściej widziałem ukrotnione siódemki z podniesionymi pantografami skrajnymi.
Nigdy jednak nie miałem zamiaru twierdzić, że jest to reguła. Może treść mojego posta mogła być tak odebrana. Poprawkę do posta zaraz naniosę.
Pozdrawiam serdecznie.

Offline AIR

  • Deweloper
  • Wiadomości: 646
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 497
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #13 dnia: 10 Lipca 2022, 12:19:53 »
Nie wiem jak jest w teorii, ale z moich obserwacji wynika że tylko jeśli w drugiej lokomotywie siedzi mechanik pierwsza jedzie na przednim patyku. Jeśli druga jest bez obsady (kabelkami łączona) to pierwsza jedzie na tylnym. Może to tylko przypadek ale zawsze tak widuje
Niebo jest Bogiem, a skoki nałogiem...->
http://www.youtube.com/watch?v=nE9G-qiZqSU

Offline ST44-003

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2889
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 232
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #14 dnia: 10 Lipca 2022, 12:21:38 »
Zrobię Wam jeszcze jeden "mindfuck" w postaci:
Jazdę na danym odbieraku prądu regulują także wewnętrzne instrukcje przewoźnika. Zwróćcie uwagę np. na Koleje Małopolskie vs. PolRegio.
Zestawienia np. 2xEN78A zgodnie z wytycznymi mają jeździć na przednich odbierakach, natomiast to samo zestawienie w PolRegio jeździ na odbieraku tylnym.

@AIR, Kolprem na kablach gania tak i tak. A często ich obserwuję ;)
« Ostatnia zmiana: 10 Lipca 2022, 12:23:01 wysłana przez ST44-003 »

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 936
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 349
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #15 dnia: 10 Lipca 2022, 13:51:56 »
W latach 80 i 90 XX wieku tandemy z szybkimi expresami na 2xEP05 lub 2xEP08 latały zawsze na drugim pantografie. Jedną z teorii w tamtych czasach było to, że w razie zauważenia przez maszynistę stanu awaryjnego sieci trakcyjnej przed pociągiem miał on wtedy o ułamek więcej szansy na opuszczenie/zainicjowanie opuszczenia pantografu, gdy miał podniesiony drugi, a nie pierwszy. Można z tym dyskutować, ale wiele zarządzeń na PKP w tamtych czasach było reakcją na różne zdarzenia.

Tutaj podam inny przykład z końca lat 80 np. z Zachodniej DOKP: gdy mijały się pociągi na szlaku, to chwilę wcześniej pomocnik musiał podejść na moment do maszynisty. Oczywiście była to reakcja na zdarzenie, gdzie starły się bokiem kiedyś ze sobą dwa składy/lokomotywy... To samo dotyczyło wprowadzenia malowania czół lokomotyw na żółto - była to reakcja na wypadek na przejeździe w Bytomiu Odrzańskim...

Na przednim pantografie powinno się jeździć podczas gdy ciągniemy łatwopalny ładunek, takim ładunkiem może być m.in słoma. Jazda na tylnym odbieraku mogłaby spowodować przeskok iskry na ładunek, w gruncie czego mogłoby dojść do pożaru
W ostatnich latach dotyczy to też ładunku nowych samochodów.

Na przednim jeździ się również w przypadku ukrotnienia lokomotyw. Lokomotywa prowadząca ma uniesiony pantograf przedni po to, aby w przypadku połamania nie uszkodzić drugiej lokomotywy.
To też, ale również, aby nie ucierpiał mechanik w drugiej lokomotywie.

« Ostatnia zmiana: 10 Lipca 2022, 16:27:35 wysłana przez Jaco »
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 5458
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1734
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #16 dnia: 11 Lipca 2022, 09:42:16 »
Na przednim też jeździły siódemki, jeżeli bezpośrednio za nią jechała autokuszetka z samochodami.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 936
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 349
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #17 dnia: 11 Lipca 2022, 21:30:19 »
Lata temu miałem taki przypadek jadąc nocnym pospiesznym Wrocław - Przemyśl: na czole była krakowska EU06, która w pewnym momencie przy 120 km/h straciła miedziany ślizgacz, który pod wpływem pędu powietrza uderzył dopiero w dach trzeciego wagonu, w którym jechałem i odbijając się poleciał w ciemność gdzieś w pola. Od razu wiedziałem co się stało, a z rozmowy z kierownikiem wynikało, że nikt nic nie słyszał w pierwszych dwóch wagonach. Tak więc zachowanie się złamanego pantografu lub jego elementów zależy od bardzo wielu czynników...

Akcja była nieco dramatyczna: 120 km/h, wielki błysk w nocy, nagłe hamowanie, mój wagon stanął na przejeździe w lesie, gdzie rogatka "waliła" przez 2h zanim przyjechała ekipa PKP-E, pociąg nocny i w moim przypadku umówione spotkanie na Śląsku na balangę...;)
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline borys_q

  • Wiadomości: 276
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #18 dnia: 14 Lipca 2022, 10:17:51 »
A i jeszcze jedno wie ktoś czemu vectrony np. z pociągami pasażerskimi też jeźdżą na przednim patyku?

Vectrony MRCE maja tylko jeden pantograf na 3KV.
« Ostatnia zmiana: 14 Lipca 2022, 10:22:11 wysłana przez matek123 »

Offline DzordZ

  • Betatester
  • Wiadomości: 269
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 373
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #19 dnia: 14 Lipca 2022, 11:15:28 »
A to nie jest tak, że oba wewnętrzne są na 1500+3000 DC, a różnią się siłą oddziaływania na przewody trakcyjne w zależności od infrastruktury? :>

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 936
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 349
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #20 dnia: 14 Lipca 2022, 11:35:42 »
Dla przykładu na E4MSU-001 jest tak:
- dwa wewnętrzne są na 3kV,
- skrajne są na 15/25kV.
Skrajne od wewnętrznych różni np. siła docisku do sieci, która dla prądu zmiennego jest mniejsza.

Na ET43 (E6MST) dla PKP CARGO jest jeszcze inaczej, bo są tylko dwa "uniwersalne" pantografy na 3/25kV, które same regulują docisk do sieci w zależności w jakim systemie mają pracować. Działa to mniej więcej tak, że lokomotywa sama bada napięcie używając dla bezpieczeństwa najpierw mniejszego docisku.
« Ostatnia zmiana: 14 Lipca 2022, 12:53:34 wysłana przez Jaco »
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline FrozenBokytYT

  • Wiadomości: 119
  • ЭР9М
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #21 dnia: 14 Lipca 2022, 11:53:36 »
W łotewskich EZT ER2 oraz ER9 (ale nie ER75) powinny być zawsze podniesiony wszystkie pantografy. Nie można w takich EZT przyciskiem opuścić ostatnią (tylną) połowę pantografów lub pierwszą (przednią) połowę, można opuścić tylko wszystkie pantografy.
« Ostatnia zmiana: 14 Lipca 2022, 11:58:00 wysłana przez matek123 »
Z MaSzyną od 22.03

Offline borys_q

  • Wiadomości: 276
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #22 dnia: 14 Lipca 2022, 21:35:37 »
A to nie jest tak, że oba wewnętrzne są na 1500+3000 DC, a różnią się siłą oddziaływania na przewody trakcyjne w zależności od infrastruktury? :>

ZTCW to z wewnętrznych jeden jest na Polskę drugi na Szwajcarię.

Offline Pitek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 269
    • Zobacz profil
    • [YT] Pitkowa Kolej
  • Otrzymane polubienia: 209
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #23 dnia: 18 Lipca 2022, 21:13:28 »
Co do przednich patyków i np. Impulsów w KD, nie pamiętam dokładnie w której serii, ale chyba na 45WE nie dało się ustawić, żeby obie jednostki jechały na przednich patykach. Coś jest popitolone w oprogramowaniu i jakby nie ustawiał pakieciaków za plecami i tak jest źle. Teraz ciężko mi zweryfikować, bo dawno nie jeździmy na dwie sztuki, ale pamiętam, że z którąś serią był problem. W sumie to z każdą coś jak się połączyły to coś nie działało :D

Offline ST44-003

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2889
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 232
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #24 dnia: 20 Lipca 2022, 21:33:26 »
Zależy od konfiguracji. Generalnie pojazd master decyduje co jest ustawione na slave zgodnie z wcześniej wgraną konfiguracją CPU.
Przy wyborze przedni, druga jednostka podnosi przedni tak jak pierwsza. Tylny, to tylny. Oba to oba.
Da się też "oszukać" CPU, wybierając dezaktywację połowy składu.

Kombinacje i szamaństwa da się zrobić na PESAch w jeszcze lepszy sposób. Oba heble od patyków dać na status "podniesiony", ale z klucza odciąć na masterze i slave pantografy w środku. :P
Wtedy mamy klasyczny układ patyków znany z siódemek 303E.

Na marignesie, w Kol. Małopol. fury typu 31WE i 45WE można śmiało łączyć do trzech jednostek, nie ważne w jakim układzie:
31WE+31WE+45WE
31WE+31WE+31WE
45WE+45WE+31WE
45WE+45WE+45WE
45WE+31WE+45WE
31WE+45WE+31WE
:D
« Ostatnia zmiana: 20 Lipca 2022, 21:51:40 wysłana przez ST44-003 »

Offline SuperKolejarz

  • Wiadomości: 58
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #25 dnia: 21 Lipca 2022, 17:26:36 »
A są jakieś sytuacje że trzeba jeździć na dwóch patykach? Oprócz powodu oblodzenia sieci trakcyjnej.

Offline barman_2000

  • Wiadomości: 103
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 73
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #26 dnia: 21 Lipca 2022, 20:10:31 »
Rozruch ciężkich pociągów. Dojeżdżanie do składów i dociskanie.

Offline SuperKolejarz

  • Wiadomości: 58
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #27 dnia: 22 Lipca 2022, 09:00:38 »
Dobrze dziękuję.

Offline Mikol z Wiwlkopolski

  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #28 dnia: 02 Sierpnia 2022, 01:23:26 »
Elfy (EN76) dla KW (Kolei Wielkoposlkich) mają wskazaną jazdę na przednim patyku, jak dobrze pamiętam przy tylnym odbieraku znajduje się klimatyzacja części pasażerskiej i w razie połamania odłamki mogłyby przedostać się do układu klimatyzacji.

Offline jakisrandomowynoob

  • Wiadomości: 97
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 104
Odp: Jazda na przednim pantografie.
« Odpowiedź #29 dnia: 02 Sierpnia 2022, 20:01:48 »
Większość Elfów tak ma i tak też jest wpisane w readme (przynajmniej tak było jak ostatnio sprawdzałem). Jeśli chodzi o powód to rzeczywiście chodzi o klimę, ale z tego co pamiętam to nie o przypadek połamania pantografów, a grafitowy pył z ich nakładek, albo szybko brudził filtry, albo się przedostawał i wdychanie go (jak większości pyłów) byłoby niezdrowe.
« Ostatnia zmiana: 02 Sierpnia 2022, 20:03:23 wysłana przez jakisrandomowynoob »
Staram się, ale pewnie coś zepsuję po drodze. Może się na coś przydam. Obecny projekt: dekoracja EC Dobre (zostało zrobić drogi, czego chwilowo nie umiem i dopieścić parę rzeczy)