Autor Wątek:  Masa hamującą.  (Przeczytany 2801 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 318
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Masa hamującą.
« dnia: 22 Stycznia 2022, 15:51:50 »
Witam. Poszukuję informacji o masie hamujacej, dokładniej o jej znaczeniu fizycznym i historii powstania jednostki. Jeśli ktoś ma literaturę odnośnie wyznaczania masy hamującej nowokonstruowanego taboru to też chętnie sie zapoznam.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp:  Masa hamującą.
« Odpowiedź #1 dnia: 22 Stycznia 2022, 15:54:11 »
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Masa hamującą.
« Odpowiedź #2 dnia: 22 Stycznia 2022, 15:58:06 »
Hamulce Kolejowe-A.Orlik-WKŁ.
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline SMemek

  • Wiadomości: 127
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Masa hamującą.
« Odpowiedź #3 dnia: 22 Stycznia 2022, 20:25:50 »
Być może znajdziesz coś interesującego w książce "Hamulce pojazdów szynowych" - Tadeusz Piechowiak, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej 2012.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Masa hamującą.
« Odpowiedź #4 dnia: 23 Stycznia 2022, 08:28:41 »
Jeszcze to tu jest trochę historii:
http://bibliotekacyfrowa.eu/dlibra/show-content/publication/edition/53412?id=53412
a najbardziej jest tu:
Książa pt." Zasady ustroju i działania hamulców kolejowych o sprężonym powietrzu". Adolf Langord. Wydawnictwa Komunikacyjne Warszawa 1957.

Masa hamująca wbrew pozorom nie ma nic wspólnego z masą. To jest obliczona wielkość pozwalająca na proste i szybkie porównanie "mocy" hamulców z masą pojazdu. Można ją obliczyć uwzględniając parametry układu hamulcowego lub określić podczas próbnych hamowań gdzie uwzględnia się masę, prędkość i drogę hamowania pociągu a masę hamującą odczytuję się np. z wykresów z książki powyżej.
« Ostatnia zmiana: 23 Stycznia 2022, 08:37:36 wysłana przez MichałŁ »

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Masa hamującą.
« Odpowiedź #5 dnia: 23 Stycznia 2022, 10:21:58 »
Nowa myśl techniczna bedzie nakazywala wprowadzanie jednostki w Niutonach. I w ten sposób dojdziemy do kompletnej paranoi, gdyz w przypadku właczonych przyspieszaczy nagłego hamowania, siłę hamowania określa się umownie i nie ma ona wówczas nic wspólnego ze zwiekszeniem siły hamowania. Cóż powiedzieć? Idzie nowe..
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 318
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Masa hamującą.
« Odpowiedź #6 dnia: 25 Stycznia 2022, 22:29:47 »
A nie operujemy tu jakąś średnią siłą od momentu wdrożenia hamowania do zatrzymania? Na wstawkach  żeliwnych siła hamowania jest zmienna ze zmianą szybkości.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 349
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 241
Odp: Masa hamującą.
« Odpowiedź #7 dnia: 26 Stycznia 2022, 12:56:42 »
A nie operujemy tu jakąś średnią siłą od momentu wdrożenia hamowania do zatrzymania? Na wstawkach  żeliwnych siła hamowania jest zmienna ze zmianą szybkości.
Generalnie jest to parametr dość syntetyczny/sztuczny. Na kolejach radzieckich parametr ten bardziej odzwierciedlał realia/fizykę  niż UIC. Wątpliwości zawodowców mogą pojawić się po obejrzeniu na yt. filmu autorstwa Jakuba Kuleckiego pt. "Po kolei z Kuleckim - Odcinek 135 - Amatorskie hamowanie" :)
https://youtu.be/RYfCJjalKSU
« Ostatnia zmiana: 26 Stycznia 2022, 12:58:42 wysłana przez biovital1 »

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Masa hamującą.
« Odpowiedź #8 dnia: 29 Stycznia 2022, 01:52:40 »
Jeżeli nic się nie zmieniło w ostatnim czasie, to na kolejach radzieckich do określania skuteczności hamowania używa się parametru nazywanego u nas intensywnością hamowania. Intensywność hamowania to stosunek sumy nacisków klocków hamulcowych na koła do sumy nacisków kół na szyny.
Do wyznaczenia "naszej" masy hamującej pojazdu uwzględniana jest intensywność hamowania, ale też inne parametry np. czas napełniania cylindrów. Stąd masa hamująca na P jest zawsze większa niż na G, bo mimo że maksymalne ciśnienie w cylindrze jest to samo czyli intensywność hamowania jest ta sama, to czas napełniania na P jest krótszy, a więc mamy i większą masę hamującą

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4094
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1228
Odp: Masa hamującą.
« Odpowiedź #9 dnia: 29 Stycznia 2022, 12:14:47 »
Cytuj
Jeżeli nic się nie zmieniło w ostatnim czasie, to na kolejach radzieckich do określania skuteczności hamowania używa się parametru nazywanego u nas intensywnością hamowania. Intensywność hamowania to stosunek sumy nacisków klocków hamulcowych na koła do sumy nacisków kół na szyny.
Czyli wg radzieckich standardów skuteczność hamowania P = G?
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp:  Masa hamującą.
« Odpowiedź #10 dnia: 29 Stycznia 2022, 12:35:25 »
U nas też masa hamująca na P i na G dla nowo budowanych wagonów jest przyjmowana taka sama. Sprawa się komplikuje przy lokomotywach.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Masa hamującą.
« Odpowiedź #11 dnia: 29 Stycznia 2022, 21:50:22 »
Cytuj
Czyli wg radzieckich standardów skuteczność hamowania P = G?
Tak. Nawet np. zawór 483 nie ma czegoś takiego jak przestawiacz GP.

Cytuj
U nas też masa hamująca na P i na G dla nowo budowanych wagonów jest przyjmowana taka sama. Sprawa się komplikuje przy lokomotywach.
Dlatego też zastanawiam się jak Rosjanie radzą sobie z hamulcami magnetycznymi czy ED. Nie umiem odszukać jakiś informacji.