Autor Wątek:  Stacja Oderbrucke  (Przeczytany 1854 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1048
Stacja Oderbrucke
« dnia: 19 Grudnia 2021, 13:36:31 »
Cześć,
mam pytanie o stację Oderbrucke (Rzepin - Frankfurt Oder). Jak to jest, że wjeżdżają tam lokomotywy niemieckie oraz polskie (ET22, EU07 itd.), jak jest to tam na gruncie rozwiązana sprawa zasilania w sieci trakcyjnej? Stacja ma oddzielne tory na 3 kV DC aby wjechać do / z PL czy może głowica od Rzepina ma 3kV a od strony Frankfurtu ma 15 kV? Są jakieś schematy tej stacji dostępne?

Dobra, znalazłem Miejscowe Porozumienie Graniczne MPG dla odcinka Rzepin - FFO i sam sobie odpowiadam:
Cytuj
Stacja Oderbrücke wyposażona jest w sieć trakcyjną. Jest ona stacją zmiany systemu.
W Oderbrücke jest podstacja zmiany systemu prądu dla różnych systemów prądu
(15kV-jednofazowy prąd zmienny DB Netz AG i 3kV prąd stały PKP PLK S.A.).
Tory nr 16 i 23 nie są zelektryfikowane.
Tor 26 wyposażony jest w sieć trakcyjną o zasilaniu 3 kV.
Tor 26 - żeberko od strony Rzepina.

Cytuj
Miejsce zmiany systemów znajduje się na stacji Oderbrücke w podziale wzdłużnym
sieci trakcyjnej w km 2,6 – 2,65 na każdym z torów. Do tego miejsca od strony
zachodniej sieć trakcyjna zasilana jest prądem zmiennym 15 kV, natomiast od strony
wschodniej zasilana jest prądem stałym 3 kV.
Czyli wychodzi na to, że cała głowica zachodnia jest na 15 kV, a głowica wschodnia na 3 kV, przy czym tor 26 (żeberko od strony Rzepina) jest  całkowicie na 3 kV. Tor 26 zaznaczyłem kolorem błękitnym na schemacie z MPG poniżej.

To teraz pytanie:
- jak wygląda wjazd pociągu z Polski z lokomotywą polską jednosystemową? Maszynista tak staje pociągiem aby zatrzymać się w kilometrze 2,6-2,65 aby czoło pociągu znalazło się pod siecią 15 kV? Jak potem lokomotywa manewruje się z powrotem na głowicę wschodnią?
- jak wygląda wjazd pociągu z Frankfurtu n/O z lokomotywą niemiecką i jak wyglądają manewry na głowicę zachodnią?
PKP Intercity BZW | 12 lat z MaSzyną! (eu07-160110) | Skrypty 3dsMAX

Online matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 5387
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1706
Odp: Stacja Oderbrucke
« Odpowiedź #1 dnia: 19 Grudnia 2021, 13:40:52 »
Jest filmik na kanale Tmechanik. Z tego co pamiętam z filmiku i komentarzy to wjeżdża w stację i z rozbiegu pod semafor, a przestawianie loka zapewnia niemiecka manewrówka.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2404
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 162
Odp: Stacja Oderbrucke
« Odpowiedź #2 dnia: 19 Grudnia 2021, 15:47:43 »
Jest filmik na kanale Tmechanik.
Nie ten kanał. ;)



&t=19s

Wjazd do "Odera" jest prosty. W kwestii ruchu towarowego dość istotne jest czy biorą Cię "na prawo" czy "na lewo". Na lewo do 40km/h na prawo do 60km/h. Od strony Rzepina do ok 3/4 stacji jest na 3kV. Reszta na 15kV AC. Wjeżdżając od PL przed wskaźnikami opuszczasz pantografy i wjeżdżasz z wybiegu. Bardzo ważne jest to żebyś zatrzymał się możliwie blisko niemieckiego semafora wyjazdowego. W zależności jak długi mam pociąg zatrzymuję się zaraz przed semaforem albo zostawiam miejsce na manewrówkę. Zazwyczaj przestawiania obsługuje DELTA.

W telegraficznym skrócie:
-wjeżdżasz do Oder
-przed wskaźnikiem opuszczasz pantografy
-zatrzymujesz pociąg przed niemieckim semaforem
-zabezpieczasz pociąg (spadek w kierunku PL)
-urywasz loka
-podjeżdża DELTA i przestawia Cię na sieć 3kV
-odstawiasz się na zelektryfikowane żeberko albo wracasz do PL (z pociągiem lub luzem)

W kwestii wjazdów od Frankfurtu. Maszynista niemiecki postępuje analogicznie. Spora liczba pociągów jest bez wymiany lokomotywy więc skład jedzie dalej z polskim maszynistą. Jeśli jednak jest wymiana, a lok jest jednosystemowy to tak jak z polską maszyną, przyjeżdża np. DELTA i przestawia niemca na 15kV AC.

ps.
1. Niemcy mają czujniki "przeniesienia napięcia". Więc jeżeli w porę nie opuścisz pantografu i wjedziesz z 3kV na odcinek izolowany to dyżurny o tym się dowie i masz prze... chlapane.

2. W "Oder" u dyżurnego ruchu jest "Polski" koordynator. Ma pomagać w razie problemów w komunikacji na linii dyżurny - maszynista
« Ostatnia zmiana: 19 Grudnia 2021, 15:57:54 wysłana przez mechatronik »
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline borys_q

  • Wiadomości: 273
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Stacja Oderbrucke
« Odpowiedź #3 dnia: 04 Stycznia 2022, 22:50:13 »
Jeśli spadek jest w kierunku PL, to czy nie ma problemu z dotoczeniem się pod semafor jeśli wjeżdżasz na 40?

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1048
Odp: Stacja Oderbrucke
« Odpowiedź #4 dnia: 04 Stycznia 2022, 23:02:31 »
Z MPG:

Miarodajne pochylenia
- w kierunku Frankfurt (Oder) Pbf 10,0‰
- z kierunku Frankfurt (Oder) Pbf 12,0‰
- w stacji Oderbrücke 3,3‰
- do i od Kunowic 8,0‰
PKP Intercity BZW | 12 lat z MaSzyną! (eu07-160110) | Skrypty 3dsMAX

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2404
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 162
Odp: Stacja Oderbrucke
« Odpowiedź #5 dnia: 12 Stycznia 2022, 20:52:02 »
Jeśli spadek jest w kierunku PL, to czy nie ma problemu z dotoczeniem się pod semafor jeśli wjeżdżasz na 40?
Jak za wcześnie się opuścisz to były przypadki, że albo stanęli przed odcinkiem izolowanym, albo na samym odcinku. Podobnie było gdy ktoś np za mocno przyciął przed wjazdowym i na moście miał np z 10km/h. Z praktyki powiem, że trzeba wszystko robić na spokojnie. Jak za mocno przyhamujesz przed wjazdem na 40 to lepiej pociąg zatrzymać w pełni wyluzować, "ciężki rozruch" i ciągniesz jak najdalej możesz. Sporo ludzi miało problemy z wjazdem gdy pociąg w pełni nie wyluzował, a oni za wszelką cenę próbowali utrzymać go w ruchu "żeby wjechać". Wtedy gdy się opuścili nieodhamowany skład ich zatrzymywał i… dupa. Ewentualnie po opuszczeniu gdy skład luzował po prostu dochodziło do sytuacji gdy "kończyło się" ciśnienie w ZG  i też był problem;) Czekając w Oder za przestawieniem i obserwując wjazdy różnych przewoźników widać którzy maszyniści rzadko tam wjeżdżają ;)

Generalnie praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka ;)
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2022, 22:31:35 wysłana przez mechatronik »
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76