Autor Wątek:  Budowa sieci trakcyjnej - pytania  (Przeczytany 9208 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4094
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1228
Budowa sieci trakcyjnej - pytania
« dnia: 25 Lutego 2020, 16:32:48 »
Cześć,
uczę się wieszać sieć trakcyjną w Symulatorze.

1) jak dopasować sieć trakcyjną do modelu naprężacza, żeby sieć nie wisiała w powietrzu?
2) naprężanie sieci - czy zrobiłem do poprawnie? Wzorowałem się na tym, co widziałem "na gruncie" na szlaku.
3) Co jaki dystans należy stosować naprężanie sieci trakcyjnej? Na CMK widzę, że mamy naprężanie co 800-900 metrów.
4) Stalowe i betonowe słupy sieci trakcyjnej: kiedy stosować stalowe a kiedy betonowe?

W załączeniu sceneria i screeny.
scn: https://eu07.pl/userfiles/8463/tr_nauka.7z
pyt. 1) - https://eu07.pl/userfiles/8463/Zrzut%20ekranu%202020-02-25%2016.26.35.png
pyt. 2) - https://eu07.pl/userfiles/8463/Zrzut%20ekranu%202020-02-25%2016.25.58.png


Linki:
Składnia obiektu node traction : https://wiki.eu07.pl/index.php/Obiekt_node::traction
Składnia obiektu node tractionpowersoruce : https://wiki.eu07.pl/index.php/Obiekt_node::tractionpowersource
« Ostatnia zmiana: 26 Lutego 2020, 17:53:18 wysłana przez MaciejM »
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline Balaclava

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 936
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 726
Odp: Budowa sieci trakcyjnej - pytania
« Odpowiedź #1 dnia: 25 Lutego 2020, 17:21:26 »
Betonowe słupy zaczęto stosować w latach 60 (STŻ, te obłe). Ze względu na słabą konstrukcje były stosowane tylko jako przelotowe. W późniejszym czasie opracowano słupy ŻK (te prostopadłościenne). Je stosowano zarówno jako kotwowe i przelotowe. Ale one strasznie się kruszyły więc w latach 70 zaprzestano ich stosowania. Co do słupów stalowych, to o ile dobrze kojarze w Maszynie mamy tylko serię 15xx (te zbieżne, z przyspawanymi poziomo płaskownikami) one stosowane były w latach 1936-1956, serię 1611 (te z wężykiem, używane dziś chyba najpowszechniej przy modernizacjach).

Zastosowanie ich zależy od tego, jaką historię scenerii chcesz opisać. Np. jeśli zakładamy, że była elektryfikowana w latach 65-75 to wszędzie wrzucasz betony.
Dokumentacja dla przyszłych pokoleń deweloperów:
MaSzynowa Wiki
Narzędzia deweloperskie - Blender

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Budowa sieci trakcyjnej - pytania
« Odpowiedź #2 dnia: 25 Lutego 2020, 17:29:52 »
1. Należy zmodyfikować wpis tego odcinka z jednej strony- zmienić odstęp pomiędzy drutami oraz usunąć wieszaki (wire_offset).
2. Tak; można też wykorzystać słupy krzyżowe.
3. Taki jest obecny standard, wcześniej były większe odstępy, do 1200m.
4. Betonowych się już nie stosuje, tak jak @Balaclava napisał.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4094
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1228
Odp: Budowa sieci trakcyjnej - pytania
« Odpowiedź #3 dnia: 26 Lutego 2020, 19:03:57 »
Dobra, problem dopasowania drutów do naprężacza rozwiązany. Dzięki za pomoc!

PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline Tomnord15

  • Wiadomości: 603
  • Fan ET21
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 25
Odp: Budowa sieci trakcyjnej - pytania
« Odpowiedź #4 dnia: 29 Lutego 2020, 14:05:11 »
Bzdury panowie piszecie. Słupy ŻK stosowano jeszcze w latach 90 przy elektryfikacji a i teraz stosuje się tzw. Strunobetonowe żerdzie wirowane. Wiem że jakaś firma je produkuje i są ustawione na jakiś szlakach.
https://www.radpol.eu/pl/produkty/produkt/trakcyjne-strunobetonowe-zerdzie-wirowane-typu-etk
« Ostatnia zmiana: 29 Lutego 2020, 14:08:47 wysłana przez Tomnord15 »
T.N

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Budowa sieci trakcyjnej - pytania
« Odpowiedź #5 dnia: 29 Lutego 2020, 14:19:44 »
Owszem, np. linia 16, jest to jednak całkiem inny rodzaj niż obecny w maszynie.

Offline Balaclava

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 936
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 726
Odp: Budowa sieci trakcyjnej - pytania
« Odpowiedź #6 dnia: 29 Lutego 2020, 15:17:44 »
Bzdury panowie piszecie. Słupy ŻK stosowano jeszcze w latach 90 przy elektryfikacji
To dla mnie ciekawostka. Masz jakieś źródła tej wiedzy? Byłem pewien że przestali ich używać jeszcze przed '80.
Dokumentacja dla przyszłych pokoleń deweloperów:
MaSzynowa Wiki
Narzędzia deweloperskie - Blender

Offline Tomnord15

  • Wiadomości: 603
  • Fan ET21
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 25
Odp: Budowa sieci trakcyjnej - pytania
« Odpowiedź #7 dnia: 29 Lutego 2020, 16:44:12 »
Źródła? Cała linia choćby 276 jest zelektryfikowana tymi słupami. Jak i wiele innych linii. Choćby w tym temacie mam zdjęcia słupów ŻK z linii 276 która była zelektryfikowana w 1994 roku. https://eu07.pl/forum/index.php/topic,27388.msg411062.html#msg411062
« Ostatnia zmiana: 29 Lutego 2020, 17:18:54 wysłana przez Tomnord15 »
T.N

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4094
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1228
Odp: Budowa sieci trakcyjnej - pytania
« Odpowiedź #8 dnia: 05 Marca 2020, 18:19:20 »
Jaką największą szerokość może mieć bramka?
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline Balaclava

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 936
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 726
Odp: Budowa sieci trakcyjnej - pytania
« Odpowiedź #9 dnia: 07 Marca 2020, 20:43:00 »
Według katalogu "Kolprojekt" najdłuższy dźwigar jednego przęsła bramki nowego typu może mieć 48m. Sama bramka może składać się z kilku przęseł różnej długości, ale nie wiem czy w MaSzynie jest to uwzględnione.
Dokumentacja dla przyszłych pokoleń deweloperów:
MaSzynowa Wiki
Narzędzia deweloperskie - Blender

Offline szyszka

  • Wiadomości: 64
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 41
Odp: Budowa sieci trakcyjnej - pytania
« Odpowiedź #10 dnia: 10 Marca 2020, 13:04:25 »
Teoretycznie przyjęte jest, że przęsło sieci ma około 1200m. Przewody sieci powinny wisieć na wysokości 4,90m - 6,4m. Optymalna wysokość zawieszenia przewodów jezdnych to 5,6m. Wówczas Odbieraki prądu najlepiej współpracują z siecią. Choć w rzeczywistości nie ma identycznych przęsęł sieci. Wiąże się to z parametrami technicznymi linii kolejowej, na której jest sieć rozwieszona: warunkami miejscowymi, planem toru i przekrojem poprzecznym. Inaczej rozwiesza się i kotwi sieć na linii z vmax 100km/h, inaczej vmax 120km/h, inaczej vmax 160km/h i inaczej na vmax>=200km/h. Polecam instrukcję: https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Wydruk/Iet-6.pdf , https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Wydruk/INSTRUKCJA_utrzymania_sieci_trakcyjnej_Iet_2.pdf . Jeszcze inne wytyczne obowiązują przy budowie i modernizacji linii kolejowych dla vmax <=200km/h dla taboru konwencjonalnego i vmax 250km/h dla taboru z wychylnym pudłem. Co do kotwienia to inaczej wygląda ono przy przęśle naprężenia wykonanym z czterech słupów (2 przewody jezdne i jeden nośny), jeszcze inaczej gdy przęsło wykonane jest z sześciu słupów (2 pzewody jezdne i 2 nośne).

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4094
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1228
Odp: Budowa sieci trakcyjnej - pytania
« Odpowiedź #11 dnia: 15 Kwietnia 2020, 19:53:25 »
Wyszedł przy okazji brak w sieci trakcyjnej - brak jest modelu wysięgników na słupy z jednym drutem jezdnym:
origin (p1) (p2) (p3)
rotate 0 (p4) 0
node 300 0 none model 0 0 0 180 stb1-2k.t3d tr/(p5) endmodel                              //(p5) to tekstura slupa
node 800 200 none lines 110 100 50 300.0                                           //linia 20cm zeby byl slup widoczny z daleka
-2.5 -6.0 0.0 -2.5 1.5 0.0
endline
rotate 0 0 0
endorigin

Chodzi o pliki: /tr
p-stb1-2k.inc
p-stb1-2d.inc
l-stb1-2k.inc
l-stb1-2d.inc

Ponieważ plik stb1-2k.t3d nie istnieje. Ktoś by uzupełnił?

Pytanie dodatkowe: który INC odpowiada za słup z wysięgnikiem dla jednego przewodu jezdnego i jednego nośnego (Wires = 2)?
Dobra, znalazłem:
l-stb1-3k-p
l-stb1-3d-p
p-stb1-3k-p
p-stb1-3d-p
« Ostatnia zmiana: 15 Kwietnia 2020, 23:20:37 wysłana przez MaciejM »
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!