Autor Wątek:  Zachowanie się lokomotywy na łuku.  (Przeczytany 4344 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline kevin.c

  • Wiadomości: 60
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Zachowanie się lokomotywy na łuku.
« dnia: 18 Października 2018, 13:03:39 »
W Maszynie występuje zjawisko polegające na tym, że w momencie przejścia lokomotywy z prostej w łuk, następuje efekt "rzucenia" obrazem(?), lokomotywą(?), tak jakby tor był krzywą łamaną, a sama lokomotywa miała bardzo małą masę. Co jest przyczyną?
Uważam, że poza jakimiś szczególnym przypadkami w rzeczywistości tak się nie dzieje, a przynajmniej nie widać takiego zjawiska na dziesiątkach jazd "Cab View", które obejrzałem. Wydaje się, że lokomotywy wchodzą w łuki bardzo miękko.
« Ostatnia zmiana: 18 Października 2018, 13:04:56 wysłana przez kevin.c »

Offline SQT

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 294
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 78
Odp: Zachowanie się lokomotywy na łuku.
« Odpowiedź #1 dnia: 18 Października 2018, 13:09:54 »
Ja tam sumie jak jechałem bykiem to nie dość, że na boki rzucało przy wychodzeniu z zakrętu to jeszcze góra-dół byczek lubi podskakiwać. A do tego jak amortyzatory wężykowania są już słabo to dopiero szaleństwo.
« Ostatnia zmiana: 18 Października 2018, 13:38:09 wysłana przez SQT »

Offline Joachimowicz

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1585
  • Nazywam się N'Avoie
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1642
Odp: Zachowanie się lokomotywy na łuku.
« Odpowiedź #2 dnia: 18 Października 2018, 13:37:25 »
Na żadnym cabviewie tego nie zaobserwujesz, bo kamera jest najczęściej stabilnie przymocowana do podłoża.
| Z maszyną od 20 Kwietnia 2010! |

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5904
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 427
Odp: Zachowanie się lokomotywy na łuku.
« Odpowiedź #3 dnia: 18 Października 2018, 17:50:02 »
Rzucanie obrazem jest prawidłowe. W kabinie maszynista nie jest w stanie utrzymać swojej pozycji, ze względu na bezwładność swojego ciała. Kamera w symulatorze uwzględnia przyspieszenia i powoduje opóźnienie jej przesunięcia w taki sposób jakby była zawieszona na sznurku. Czyli naśladuje swobodnie siedzącego maszynistę.

Offline kevin.c

  • Wiadomości: 60
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Zachowanie się lokomotywy na łuku.
« Odpowiedź #4 dnia: 18 Października 2018, 19:01:48 »
Oczywiście nie chcę się wymądrzać bo nigdy nie jechałem prawdziwą lokomotywą... Rozumiem tez prawa fizyki jakie w takim przypadku działają. Generalnie chodzi mi wyłącznie o ten pierwszy moment wejścia w zakręt i gwałtowne rzucenie obrazem. To że potem mnie płynnie przechyla jest oczywiście w 100% uzasadnione i zrozumiałe.

Offline danniel

  • Wiadomości: 309
  • Degustator w Lokalnym Centrum Lepienia Pierogów
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 93
Odp: Zachowanie się lokomotywy na łuku.
« Odpowiedź #5 dnia: 18 Października 2018, 19:45:46 »
Podejrzewam brak krzywych przejściowych lub ich prowizorka w postaci flexa.
Pierogi lepić! A nie, na szołtbuksach siedzić.

Offline dymus

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1046
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 275
Odp: Zachowanie się lokomotywy na łuku.
« Odpowiedź #6 dnia: 18 Października 2018, 19:51:43 »
Z reguły tak bardzo "rzucenie" kamery odpowiada brak krzywej przejściowej. Jak jest prosta i potem od razu łuk to rzuca. Robiąc krzywą przejściową i przechyłkę (albo nawet bez przechyłki) uzyskuje się płynne przejście prosta - łuk (a właściwie prosta - krzywa przejściowa - łuk), jak w rzeczywistości.

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5904
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 427
Odp: Zachowanie się lokomotywy na łuku.
« Odpowiedź #7 dnia: 18 Października 2018, 23:48:32 »
Polecam obserwowanie turlajacej się puszki po napoju, lub butelki na podłodze. Krzywe przejściowe nie eliminują całkowicie bezwładnosci. Można też obserwować wodę w szklance postawione na stoliku.

Offline P.J.

  • Wiadomości: 176
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 15
Odp: Zachowanie się lokomotywy na łuku.
« Odpowiedź #8 dnia: 25 Października 2018, 18:15:16 »
Generalnie chodzi mi wyłącznie o ten pierwszy moment wejścia w zakręt i gwałtowne rzucenie obrazem. To że potem mnie płynnie przechyla jest oczywiście w 100% uzasadnione i zrozumiałe.

Brakuje krzywych przejściowych które idealnie powinny być klotoidą, jednak stosuje się w projektowaniu i w budowie przybliżenie za pomocą paraboli trzeciego stopnia wg wzoru:

y=x^3/(6Rl)

Z tego co zauważyłem (a na pewno na TD) w maszynie zdarzają się łuki gdzie takich krzywych brakuje. Na ogół, ale nie zawsze, w rzeczywistości razem ze wzrostem krzywizny krzywej przejściowej liniowo wzrasta wartość przechyłki. Oczywiście w momencie w którym łuk osiągnie swoją właściwą krzywiznę, przechyłka pozostaje na stałym poziomie.

10 lat temu tworzyłem sobie własną scenerię w 3Dmaxie. Opublikowane skrypty z tego okresu pozwalały na generowanie krzywych przejściowych, ale przyznam się, że te krzywe wydawały mi się mało realne. Z racji iż miałem wzór do obliczenia krzywych przejściowych i przechyłki z uwzględnieniem maksymalnego przyspieszenia bocznego oraz prędkości maksymalnej jaka miała obowiązywać na linii wstawiałem je ręcznie po kawałeczku. Przyjmowałem ich długość na 100 lub 150 metrów, dzieliłem na odcinki 10 metrowe i obliczałem dla każdego odcinka wartość promienia (krzywizny) oraz wartość przechyłki początkową i końcową. Idąc w głąb łuku każdy odcinek miał coraz mniejszy promień, a przechyłka odcinka zaczynała się od wartości jakiej kończył się poprzedni odcinek i wzrastała proporcjonalnie do następnego odcinka.
No niestety jest z tym trochę zabawy i zjadło to trochę czasu, ale efekt był super :) 
 
 
« Ostatnia zmiana: 25 Października 2018, 18:17:51 wysłana przez P.J. »
Prawdziwy Wielkopolanin: Poznań  Główny - Środa Wielkopolska - Jarocin - Ostrów Wielkopolski - Kępno - Kluczbork - Lubliniec - Tarnowskie Góry - Bytom - Katowice - Kraków Główny i 170 kilometrów wielkopolskiego szlaku.

Offline kevin.c

  • Wiadomości: 60
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Zachowanie się lokomotywy na łuku.
« Odpowiedź #9 dnia: 25 Października 2018, 18:44:43 »
P.J. dziękuję za wykład, teraz całkowicie rozumiem ideę krzywej przejściowej w połączeniu z przechyłką i jak pojazd wchodzi w taki w taki zakręt.
Szczerze mówiąc nie zdawałem sobie sprawy, że zakręty są "nieliniowe"!

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 120
Odp: Zachowanie się lokomotywy na łuku.
« Odpowiedź #10 dnia: 26 Października 2018, 08:58:24 »
W skryptach krzywe przejściowe są zrobione na zasadzie wyliczenia punktu końcowego krzywej zgodnie ze wzorem na przesunięcie punktu końca krzywej oraz nadaniu pełnych parametrów jak dla łuku w punkcie stycznym do łuku oraz jak dla prostej w punkcie stycznym z prostą.
Krzywe nie muszą być robione jako klotoida. Mogą być używane także inne krzywe, które spełniają warunki bliskie stałemu wzrostowi przyśpieszenia odśrodkowego.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es