Autor Wątek:  Pantografy przy lokomotywach ukrotnionych  (Przeczytany 4549 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Alan stępień

  • Wiadomości: 67
  • Miłośnik kolei z Łodzi
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 56
Pantografy przy lokomotywach ukrotnionych
« dnia: 04 Czerwca 2018, 23:45:57 »
Witam. Chciałbym się zapytać od czego zależy, że lokomotywy ukrotnionione mają przy pierwszej lomotywie podniesiony przedni pantograf, a w drugiej jest podniesiony tylny i czasem na odwrót. Jeśli się nie mylę to lokotywa według przepisów musi jechać na tylnym pantografie. Więc nasuwa się pytanie od czego to zależy. Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam ;)

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 4320
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 974
Odp: Pantografy przy lokomotywach ukrotnionych
« Odpowiedź #1 dnia: 05 Czerwca 2018, 07:58:40 »
Pierwsza lokomotywa powinna jechać na przednim, szczególnie jak jedzie maszynista w drugiej lokomotywie, żeby w razie czego tylni pantograf nie wpadł do kabiny.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline wołodyjowskiIC

  • Wiadomości: 272
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 36
Odp: Pantografy przy lokomotywach ukrotnionych
« Odpowiedź #2 dnia: 05 Czerwca 2018, 08:02:16 »
Ale Tobie chodzi o ukrotnione lokomotywy, czy lokomotywę jadącą w przyprzęgu?
Lokomotywa EP07 fajna, EZT ED250 szybki, lokomotywa EU44 ciekawa, ale EP09 najlepsza.

Offline SQT

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 271
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 68
Odp: Pantografy przy lokomotywach ukrotnionych
« Odpowiedź #3 dnia: 05 Czerwca 2018, 08:22:15 »
To jest kwestia sporna. Ja trzymam się zdania że przy jeździe ukrotnionej (czy też inaczej mówiąc sterowaniu wielokrotnym), powinien być podniesiony przód w pierwszej lokomotywie i tył w drugiej. Takie były wymogi przy projektowaniu nowej lokomotywy, a że czasami podnoszą się byle jak to winne jest połączenie na gniazdach sprzęgów, a na szopach każdy to olewał.

Offline AtapiCl

  • Administrator
  • Wiadomości: 4415
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 181
Odp: Pantografy przy lokomotywach ukrotnionych
« Odpowiedź #4 dnia: 05 Czerwca 2018, 10:29:20 »
Jeśli się nie mylę to lokotywa według przepisów musi jechać na tylnym pantografie.

Mylisz się. Przepisy nic nie mówią na temat tego, czy ma to być przedni czy tylny.

Offline Alan stępień

  • Wiadomości: 67
  • Miłośnik kolei z Łodzi
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 56
Odp: Pantografy przy lokomotywach ukrotnionych
« Odpowiedź #5 dnia: 05 Czerwca 2018, 16:24:49 »
Tak kiedyś tylko słyszałem, nie było odpowiedzi jednoznacznej, ale i tak dziękuję za informację.

Offline Hani7

  • Wiadomości: 36
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Pantografy przy lokomotywach ukrotnionych
« Odpowiedź #6 dnia: 21 Października 2018, 00:21:56 »
Jeśli się nie mylę to lokotywa według przepisów musi jechać na tylnym pantografie.
Mylisz się. Przepisy nic nie mówią na temat tego, czy ma to być przedni czy tylny.
Przepisy mówią, ze obowiązkiem maszynisty jest jazda na tylnym podniesionym pantografie. W przypadku jazdy z podniesionym przednim pantografie i jego połamania może to uszkodzić także elementy elektryczne dachu i tylny opuszczony pantograf. Wtedy nie ma już możliwości kontynuowania jazdy choćby do najbliższej stacji.

Offline lukow_kolej

  • Wiadomości: 30
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 19
Odp: Pantografy przy lokomotywach ukrotnionych
« Odpowiedź #7 dnia: 21 Października 2018, 06:56:05 »
Ukrotnione elektryki to dzisiaj rzadkość, pewnie autor ma na myśli podwójną trakcję. Podobne zasady obowiązują przy jeździe ze składem lawet z autami, wtedy też przeważnie przedni pantograf jest w górze, ze względu na ładunek. Na przyprzęgu(transport na zimno) też czasami widziałem loka na przednim, aby w razie czego nie uszkodzić kabiny w drugiej lokomotywie.

Offline DzordZ

  • Betatester
  • Wiadomości: 176
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 178
Odp: Pantografy przy lokomotywach ukrotnionych
« Odpowiedź #8 dnia: 21 Października 2018, 07:47:15 »
Ukrotnione elektryki to dzisiaj rzadkość [...]
Dąbrowa Górnicza Towarowa jest najlepszym kontrprzykładem. Od kilku lat codziennością są składy na siódemkach na kablach...

Offline lukow_kolej

  • Wiadomości: 30
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 19
Odp: Pantografy przy lokomotywach ukrotnionych
« Odpowiedź #9 dnia: 21 Października 2018, 08:32:33 »
Masz na myśli składy Kolpremu ?

Offline Alan stępień

  • Wiadomości: 67
  • Miłośnik kolei z Łodzi
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 56
Odp: Pantografy przy lokomotywach ukrotnionych
« Odpowiedź #10 dnia: 21 Października 2018, 09:32:44 »
U mnie w Łodzi też jest sporo ukrotnionych składów towarowych, i zdarzało się że lokomotywy jadą w duecie na tylnim pantografie, stąd było to pytanie :)
« Ostatnia zmiana: 21 Października 2018, 14:58:52 wysłana przez MaciejM »

Offline lukow_kolej

  • Wiadomości: 30
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 19
Odp: Pantografy przy lokomotywach ukrotnionych
« Odpowiedź #11 dnia: 21 Października 2018, 09:52:48 »
Cóż na Lubelszczyźnie skąd pochodzę ukrotnione jeżdzą tylko ST45, ST48 oraz SM42 6Dg.
Poza tym podróżując i przeglądając internet takie składy do częstych nie należą.

Online pinokio

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 167
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 36
Odp: Pantografy przy lokomotywach ukrotnionych
« Odpowiedź #12 dnia: 21 Października 2018, 10:31:21 »
Gdy lokomotywa ma podniesiony tylni pantograf, to cały brud z pantografu który dotyka do sieci, leci wprost na szybę 2 lokomotywy.
Miejsce pracy: FH14 500

Offline ST44-003

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2846
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 201
Odp: Pantografy przy lokomotywach ukrotnionych
« Odpowiedź #13 dnia: 21 Października 2018, 12:00:39 »
Mylicie pojęcia. Co innego jest jazda ukrotniona a co innego jazda na tzw. przyprzęgu.
To że jedzie tandem 2xTEM2, 2xSM42 (6dg) czy podobne twory, nie oznacza jazdy ukrotnionej.
Jazda ukrotniona jest już codziennością w przypadku EZT gdzie to wewnętrzne przepisy regulują jazdę na odbierakach. W krakowie była o to spora batalia i stanęło na tym, że podwójne EN63, EN64, EN77 czy EN78/9 jeżdżą w tandemach na przednich odbierakach, ale w jeździe solo na tylnym. Jak już wiele przypadków pokazało, bezpieczniej w trakcji wielokrotnej jeździć na przednim odbieraku w przypadku jego połamania.
Co do lokomotyw, jeżdżą siódemki DLA, Kolpremu i innych gdzie stosuje się jazdę na kablach i w zależności jak były skonstruowane dane pojazdy (4E, 303E) i żeby nie przerabiać za bardzo szaf, jedne jeżdżą w konfiguracji przedni/tylny, a drugie 2xtylne (a`la ET41). To akurat w  nie jest uregulowane w żadnych przepisach.
I tutaj dochodzimy także do lokomotyw IC gdzie w siódemkach (czy tym bardziej EP09 które fabrycznie nie mają sterowania wielokrotneg) nie stosuje się kabli (również przez częstą rotację taborem). Tutaj nie mamy jazdy ukrotnionej tylko jazdę w przyprzęgu, gdzie w drugiej lokomotywie siedzi pomocnik/maszynista. I tutaj przepisy już mówią, że w przypadku, gdy drugi tabor jest obsadzony pierwszy jedzie na przednim pantografie z przyczyn bezpieczeństwa.
A nawet jeśli jedzie jako druga lokomotywa zimna lepiej jechać na przednim, bo zawsze ta druga nie ucierpi w przypadku połamania tej pierwszej.

Gdy lokomotywa ma podniesiony tylni pantograf, to cały brud z pantografu który dotyka do sieci, leci wprost na szybę 2 lokomotywy.

Czyżby? Zobacz na zdjęcie 2xEU06 które jeździły w konfiguracji tylny/przedni. ;)
« Ostatnia zmiana: 21 Października 2018, 12:11:26 wysłana przez ST44-003 »

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 5887
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 424
Odp: Pantografy przy lokomotywach ukrotnionych
« Odpowiedź #14 dnia: 21 Października 2018, 13:32:13 »
A te EU06 mają jeden czy dwa przełączniki od pantografów?
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 263
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 143
Odp: Pantografy przy lokomotywach ukrotnionych
« Odpowiedź #15 dnia: 21 Października 2018, 13:57:20 »
A te EU06 mają jeden czy dwa przełączniki od pantografów?
Wszystkie EU06 mają tak jak na filmie:

Pozdrawiam

Offline Bendrej

  • Wiadomości: 43
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Pantografy przy lokomotywach ukrotnionych
« Odpowiedź #16 dnia: 21 Października 2018, 21:19:58 »
A co do tych EU06 to jak to jest z ruszaniem składu? Chodzi mi, że standardowo rusza się na dwóch pantografach aby nie przepalić drutu, a następnie opuszcza się ten przedni. Wiadomo, że maszynista nie pójdzie chwile po ruszeniu do maszynowni, a ruszając na jednym to wiadomo ;)