Podstawowymi różnicami w samym uruchamianiu dziewiątki od siódemki są po pierwsze przekaźniki PPR i PRA/B, a w siódemkach są tylko styki CKS i w wielu lokomotywach jest on zmostkowany. Na dziewiątkach jest zupełnie inna instalacja pneumatyczna, dla przykładu na siódemkach by poł. pantografy z sprężarką pomocniczą potrzeba kurka trójdrogowy,a na dziewiątkach wystarczy zawór zwrotny. Co prawda na dziewiątkach jest kurek trójdrogowy, ale do odcinania powietrza od pantografów. Druga sprawa to obecność dwóch przekaźników różnicowych, kolejna różnica to utrzymanie WS, na siódemkach jest za pośrednictwem PPS 2, a na tych drugich za pośrednictwem styków WT. Ważna różnica to zasilanie dwóch sprężarek GAR 30 i SK30 dobowo z przetwornic statycznych ENIKI 3x400V z sieci trakcyjnej. Na siódemkach są dwa na 110V, tylko niepracujące dobowo, lecz ciśnieniowo. Ważną różnicą jest obecność przekaźnika PSS1, który steruję lampką nadmiarowych silników i hamowania ED. Przekaźnik traci zasilanie zasilając swoim stykiem zwiernym lampkę. Gdy przestawiając NK przez 0, po straceniu zasilenia przez PSH, po zasileniu obu PN, po przyciśnięciu PL, przestawianiu WR i zasileniu PWO1 od zaprzestaniu pracy wentylatorów oporów, a także po zasileniu NZS od hamowanie ED lampka świeci, z tego powodu na EP09 trzeba pamiętać, by wielokrotnie po wystąpieniu w/w czynności przywracać zasilanie na ten przekaźnik. I to są najważniejsze różnice.