Autor Wątek:  Będą dwa tory na magistrali nadbałtyckiej  (Przeczytany 1742 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline koper

  • Wiadomości: 247
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 173
Będą dwa tory na magistrali nadbałtyckiej
« dnia: 19 Stycznia 2018, 15:34:56 »
Wspaniała wiadomość dla mieszkańców Słupska, Lęborka i okolic. PKP PLK dobuduję drugi tor na linii 202 na trasie Gdynia Chylonia-Słupsk (niestety odcinek Słupsk-Stargard dalej będzie jednotorowy). W ramach modernizacji powstaną również nowe przystanki: Reda Buczka, Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór, Łebień oraz Siemianice.
Cytuj
W Gdańsku podpisano umowę na zaprojektowanie modernizacji linii 202 między Gdynią Chylonią a Słupskiem. Po pracach projektowych rozpoczną się szeroko zakrojone prace budowlane, na które nie zostanie wiele czasu.
Na spotkaniu w Gdańsku wojewoda pomorski Dariusz Drelich kilkukrotnie podkreślał, jak wielkie znaczenie dla rozwoju województwa i zasypywania komunikacyjnych białych plam ma modernizacja linii 202. – Szczególnie utyskuje na komunikację z Trójmiastem miasto Słupsk, skąd dojazd koleją rzeczywiście jest utrudniony. Mam wrażenie, że prace przy linii kolejowej 202 dobrze wpisują się w Program Zrównoważonego Rozwoju premiera Morawieckiego, który ma wyrównywać szanse regionów – powiedział.

Na wybór projektantów czekaliśmy długo

Tymczasem samo wyłanianie projektantów trwało bardzo długo. Przypomnijmy: modernizację linii projektować ma dwóch wykonawców, z których pierwszy – na odcinek linii od Gdyni Chyloni do Lęborka – został wybrany wiosną 2017 roku. Przetarg na wybór drugiego – dla odcinka między Lęborkiem a Słupskiem – trzeba było powtórzyć. Dopiero niedawno udało się wybrać wykonawcę i PKP PLK w tempie ekspresowym zdecydowała się podpisać umowy z firmą Egis (dla pierwszego odcinka) i konsorcjum pod kierownictwem Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku (dla odcinka drugiego), co stało się 19 stycznia.

Dwa tory do Słupska na 100%

O zakresie projektu na łamach „RK” pisaliśmy już wielokrotnie. Warto przypomnieć, że decyzją zarządu PKP PLK odcinek linii 202 pomiędzy Lęborkiem a Słupskiem będzie projektowany i wykonany w wariancie dwutorowym. Pierwotny plan zakładał, ze względów oszczędnościowych, budowę długiej mijanki na krótkim odcinku między Potęgowem a Damnicą, później skłaniano się do dobudowania jednego toru do prędkości 160 km/h, i pozostawienie istniejącego, po którym można jeździć z prędkością 120 km/h. Nie wiemy jeszcze czy właśnie ten wariant będzie wykonywany (pomoże to ocenić projektant), prezes PKP PLK Ireneusz Merchel obiecał jednak, że drugi tor pomiędzy miastami na pewno powstanie.

Poprawi się zwłaszcza ruch regionalny

PKP PLK zdecydowały ponadto o powstaniu 5 nowych przystanków osobowych. Znajdą się one w Redzie (przystanek Buczka lub Gniewkowska), w Bolszewie, Gościcinie Zielonym Dworze oraz w Łebieniu i Siemianicach. O powstanie dwóch ostatnich przystanków mocno zabiegali mieszkańcy, w tej sprawie powstały nawet lokalne stowarzyszenia.

Jednym z najważniejszych założeń projektu jest budowa nowych torów aglomeracyjnych między Gdynią Chylonią a Wejherowem. Dzięki temu przepustowość linii na najbardziej obciążonych odcinkach znacznie wzrośnie. Czas przejazdu najszybszych pociągów uruchamianych przez PKP Intercity ma wynieść nawet poniżej godziny na 110-kilometrowych odcinku między Słupskiem a Gdynią. Mimo uruchomienia nowych przystanków, znacznie skrócą swoją podróż między miastami pociągi regionalne – nawet o pół godziny – ze względu na brak konieczności ustępowania szlaku (jeden tor) pociągom kwalifikowanym.
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/dwa-tory-do-slupska-powstana-do-konca-2023-roku-85350.html

I kolejny artykuł. Tym razem na temat prędkości na tej linii.
Cytuj
– Projektant modernizacji linii kolejowej 202 ma tak ją przygotować, aby możliwe było osiągnięcie prędkości 200 km/h i wyższej na jej dużej części – powiedział w Gdańsku prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
26 miesięcy prac projektowych zleconych firmom Egis i Biuru Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku (osobno dla odcinka Gdynia Chylonia – Lębork i Lębork – Słupsk) ma pozwolić na takie zaprojektowanie geometrii linii, rozwiązań dla systemu sterowania ruchem pociągów oraz urządzeń zasilających, aby możliwe było osiągnięcie przez pociągi pasażerskie prędkości 200 km/h. PKP PLK zleci też przygotowanie zawieszenia sieci „ciężkiej”, która, przy swoich parametrach, pozwoli w przyszłości na przejazd do 240 km/h.

Przygotowanie linii do prędkości 200 km/h powinno być ułatwione między Słupskiem a Lęborkiem, gdzie przed 1939 rokiem istniały już dwa tory (drugi z nich będzie teraz dobudowany), a spora liczba dróg została przeniesiona nad lub pod tory. Gorzej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o odcinek Lębork – Trójmiasto, gdzie kolizji drogi kolejowej i tych dla aut jest więcej. PLK zapewne nie zdecyduje się od razu na bardzo trudną, niezwykle czasochłonną i kosztowną przebudowę większości skrzyżowań, ale spółka w ręku będzie już miała dokument, który ułatwi podniesienie prędkości w niedalekiej przyszłości. Na pytanie, czy do podniesienia prędkości konieczna będzie także dobudowa podstacji trakcyjnych – odpowie projektant modernizacji dla branży energetycznej.

– Obecnie przygotowujemy się też do przetargu na studium wykonalności kolejnego odcinka linii 202 – pomiędzy Słupskiem a Stargardem. Tam również prędkością docelową będzie 200 km/h. Studium odpowie nam na pytanie, czy tam również konieczna będzie dobudowa torów szlakowych. Dokument powinien być gotowy przed 2023 rokiem, po to, by w następnej perspektywie móc posunąć modernizację kolejnego odcinka linii 202 do przodu – powiedział prezes PKP PLK.
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/linia-202-bedzie-przygotowana-do-predkosci-200-kmh-a-potem-240-kmh-85353.html
« Ostatnia zmiana: 19 Stycznia 2018, 16:18:15 wysłana przez kacper52115 »