Autor Wątek:  Sceneria "Góry"  (Przeczytany 61022 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline JAN21

  • Deweloper
  • Wiadomości: 515
  • Tory se robie se
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1535
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #30 dnia: 09 Stycznia 2018, 22:43:17 »
Zmieniłem na -25 i wszystko działa. Dzięki za pomoc.

Edit: Te łuki i tak są do przerobienia. Głównie chodziło mi o ten problem z wygładzaniem, a na tym było najlepiej widać. 
« Ostatnia zmiana: 09 Stycznia 2018, 22:45:19 wysłana przez JAN21 »
Dobrowolne wsparcie: Tipply

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2971
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 331
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #31 dnia: 10 Stycznia 2018, 07:43:41 »
@Jan, a nie chcesz swoich sił przeznaczyć na coś bardziej realnego, ale gdzie wykorzystasz swoją wiedzę i umiejętności tak samo jak przy tworzeniu tej scenerii?
Są materiały na linię 98/99 incz. Zakopane - Chabówka. Może warto pójść w te stronę? :)
A te skrzyżowania wyglądają naprawdę kozacko :)

Offline JAN21

  • Deweloper
  • Wiadomości: 515
  • Tory se robie se
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1535
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #32 dnia: 10 Stycznia 2018, 22:19:09 »
Też tak myślałem, dokładniej nad linią 96 Tarnów - Leluchów + 105 Muszyna - Krynica-Zdrój. Ale najpierw postanowiłem stworzyć coś typu poligonu doświadczalnego, którym jest ta sceneria. Może gdy nauczę się korzystać 3dsa albo edytora w rainstedzie na tyle, że będę czuł się na siłach to zacznę tworzyć realistyczne scenerie. Nie chcę się też porywać "Z motyką na słońce" bo rozgrzebię i nic z tego nie wyjdzie a jednocześnie zniechęci mnie to, do dalszego tworzenia. A jak mam tworzyć scenerie to albo dobrze albo wcale. Nie chce stworzyć następnej płaskiej zielonej pustyni z dwoma rodzajami drzew i trzema rodzajami domów. Zależy mi głównie na ładnym i szczegółowym otoczeniu. Oczywiście nie mam zamiaru robić każdego modelu i tekstury domku osobno, bo to by z 500mb jak nie więcej samego otoczenia wyszło xD, i zajęło by z jakieś 2 lata jak nie dłużej, ale żeby było ładnie, i realistycznie.
Dobrowolne wsparcie: Tipply

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #33 dnia: 11 Stycznia 2018, 12:34:21 »
Wszystkie scenerie, które powstały (oprócz częściowo Kaliskiej) są nierealistyczne. Niestety realistycznych nie ma, gdyż za dużo z nimi zachodu. Więc pracuj, zobaczysz jak to wygląda i może wyjdzie coś z tego fajnego. Tylko proszę, abyś jednak trzymał się przynajmniej minimalnych zasad projektowania torowisk, tj. minimalne promienie łuków pionowych i poziomych.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline Balaclava

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 938
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 730
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #34 dnia: 11 Stycznia 2018, 12:56:24 »
Uważam, że na chwilę obecną przykładem dobrze zaprojektowanej scenerii (pod kątem zarówno infrastrukturalnym, jak i estetycznym) jest Całkowo2. Realistyczne pochylenia, rowy wzdłuż szlaku, odpowiednio wyprofilowane łuki wraz z krzywymi przejściowymi. @Siecool podniósł poprzeczkę wysoko, uważam że warto próbować ją przeskoczyć.
Dokumentacja dla przyszłych pokoleń deweloperów:
MaSzynowa Wiki
Narzędzia deweloperskie - Blender

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6283
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2203
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #35 dnia: 11 Stycznia 2018, 13:35:21 »
Jeszcze przytaczając słowa nie pamiętam czyje. Łatwiej jest zrobić scenerię wzorując się na rzeczywistej. Wtedy ma się gwarancję, że będzie trzymała zbliżone no rzeczywistych parametry.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2611
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #36 dnia: 11 Stycznia 2018, 13:57:37 »
Przytaczając słowa kogo innego "wtedy jakiś inżynier wiedzący co robił, odwalił za ciebie całą brudną robotę". ;)
Mój kanał youtube

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #37 dnia: 11 Stycznia 2018, 18:08:31 »
Gdyby to było prawdą, to już dawno mielibyśmy wysyp świetnych scenerii. A nie mamy. Więc zrobienie realistycznej to jest więcej pracy i nie jest łatwiejsze.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6283
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2203
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #38 dnia: 11 Stycznia 2018, 18:11:25 »
Ja nie miałem na myśli, że jest łatwiejsza. Tylko, że łatwiej jest zrobić dobry układ torowy na podstawie realnego, niż zaprojektować samemu.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline dymus

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1046
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 274
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #39 dnia: 11 Stycznia 2018, 19:01:13 »
Porównując, to tworzenie scn realistycznej przypomina narysowanie własnego rysunku na podstawie jakiegoś innego. Trudnością jest tutaj odtworzenie tego wszystkiego (torów, terenu, otoczenia całej reszty), ale że jest to już gotowy wzór (w rzeczywistości) to jedynym ogromem pracy jest tego odwzorowanie. Ale tak to całośc danych już jest, układy torowe są znane, ilość i nazwy stacji znane, prędkości znane, położenie dróg znane, ilość osiedli, położenie lasów znane. Trzeba to "tylko" odrysować (co jest trudnością, ale spora część danych już jest dostępna).
A tworzenie fikcyjnej to rysowaniem takiego rysunku totalnie od nowa. Nie wiadomo nic, jaką będzie mięć długość, gdzie są lasy, drogi, tory miasta. Trzeba to zaprojektować wszystko od nowa, zaczynając od układu stacji, układu torów na szlaku, pochylenia, dróg osiedli,otoczenia, tak zeby to miało ręce i nogi (oczywiście może być to plusem, uproszczenia, mniejsze miasta itp).
Więc paradoksalnie realistyczną scn może być czasami jest łatwiej, bo trzeba to "tylko" odrysować. Ale jednocześnie trzeba się o wiele bardziej trzymać sztywnych ram jakie już są narzucone rzeczywistymi rozwiązaniami Czyli np. jak koło torów jest wielkie osiedle, trzeba to chociaż w części odtworzyć. Jak jest ogromna górka rozrządowa, trzeba to odtworzyć. Jak jest charakterystyczny dworzec, to też trzeba go zrobić. Jak są pochylenia zmianiające się cały czas, to trzeba je zrobić (a czasami danych może nie być, lub sa niedokładne). Czyli multum roboty przy obiektach dedykowanych i odtworzenia rzeczywistości. No i trzeba przetworzyć dużo danych, opracować profil pionowy z danych. Plus teren jest już dostępny i trzeba go "tylko" odtworzyć. Problemem może być też brak obiektów, np. nie mamy dużo modeli kamienic, a w środku miasta to podstawa. To samo mosty, trzeba by wymodelować te które sa w rzeczywiści.
A przy scn fikcyjnej trzeba całość wymyślić, od nazw, układu torów, rzeźby terenu (tak żeby wyglądała realnie) przez co może się nie podobać. Nawet trzeba wymyślić położenie ograniczeń prędkości, tak żeby wyglądało to dość naturalnie, a nie że nie ma w ogóle, albo są nienaturalnie położone. Więc można cos sobie uprościć, ale jednocześnie trzeba bardzo na to uważać, żeby nie przypominało karykatury rzeczywiścią.

A co jest łatwiejsze, nie wiem.. ;) Niby rzeczywiste "tylko" trzeba odtworzyć, ale na tym polega trudność. Złożoność otoczenia, miast, torów może przytłoczyć. Na fikcyjnej można wymyślać, ale trzeba robić to z głową żeby dobrze wyglądało, można uprościć wiele rzeczy, ale trzeba mieć nawet dużo wyobraźni.

Ale (mówiąc z własnego doświadczenie):
- lepiej zacząć od czegoś fikcyjnego tak żeby nauczyć się:
   - projektowania układów torów (geometria, wzory itp) obserwując i wzorując się na tym co jest, tak żeby z tego co jest jest, zmianiać to, przerabiać żeby nadal wyglądało dobrze
   - poznać metody jak co i jak zrobić. od tego jak szybko zrobić tory, po własne sztuczki które to ułatwią aż do tego jak poprawnie zrobić teren
   - nie mając od razu narzuconego tego jak to wygląda trzeba się naoglądać dużo rozwiązań z rzeczywistości, ja wyglądają szlaki i stacje. jak zbudowane są miasta, jak przebiega teren i jak w tym terenie wyglądają tory i na podstawie tego wymyślić coś nowego
- dopiero mając to doświadczenie, można się zabrać za rzeczywiste, bo ma się doświadczenie, godziny spędzone na tworzeniu torów, przygotowanie, zna się więcej sztuczek i rzeczy które na początku były trudne, ale po tym są łatwiejsze, które się przydają i mogą skrócić czas tworzenia tej scenerii.

Cytuj
Wszystkie scenerie, które powstały (oprócz częściowo Kaliskiej) są nierealistyczne
Nie wiem czy ktoś nie mówił że ułożenie tej scn względem kierunków świata jest nie teges (słońce nie zachodzi tam gdzie powinno), plus nie wiem czy całość profilu i geometrii torów też jest dobrze. Ale nie mam zamiaru tutaj ani się wypowiadać ani krytykować pracy jaka została wykonana przy tej scenerii.

Offline JAN21

  • Deweloper
  • Wiadomości: 515
  • Tory se robie se
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1535
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #40 dnia: 07 Lutego 2018, 21:15:37 »
Cześć, po dłuższej przerwie powracam z nowinami. Powstała Biedronka, trzy drzewa, dużo płotu, więcej drogi oraz trochę zmieniły się tory na terenie "huty" i doszedł budynek elektrociepłowni oraz hala w budowie. Teraz pytanie, czy da się jakoś wyłączyć automatyczne generowanie pliku xxx.sbt ? Co on w ogóle daje? Denerwuje trochę usuwanie go za każdym razem gdy zmieniam coś w plikach z terenem.
Dobrowolne wsparcie: Tipply

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2611
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #41 dnia: 07 Lutego 2018, 21:37:35 »
Sbt trzyma binarnie siatkę terenu. Wyłącznika niestety nie ma. Jest szamańskie obejście. Dodaj prefix "$" do nazwy scenerii. ;)
Mój kanał youtube

Offline tmj

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3808
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2349
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #42 dnia: 07 Lutego 2018, 21:41:40 »
Cześć, po dłuższej przerwie powracam z nowinami. Powstała Biedronka, trzy drzewa, dużo płotu, więcej drogi oraz trochę zmieniły się tory na terenie "huty" i doszedł budynek elektrociepłowni oraz hala w budowie. Teraz pytanie, czy da się jakoś wyłączyć automatyczne generowanie pliku xxx.sbt ? Co on w ogóle daje? Denerwuje trochę usuwanie go za każdym razem gdy zmieniam coś w plikach z terenem.
Plik .sbt to dla geometrii terenu odpowiednik tego, czym dla modeli .t3d jest jest plik .e3d. Czyli juz przeksztalcone dane zapisane w postaci binarnej, ktore wczytuja sie duzo szybciej niz wersja tekstowa.

Nie ma wylacznika dla jego generacji, przynajmniej na razie. Ale mozna zastosowac szamanstwo zasugerowane przez Stele ;d

Offline JAN21

  • Deweloper
  • Wiadomości: 515
  • Tory se robie se
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1535
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #43 dnia: 07 Lutego 2018, 21:52:23 »
Jak dodałem $ to w rainstedzie nie było widać scenerii, jak utworzyłem kopie do której dodałem $ to nadal się tworzy. A w której wersji exe to doszło? Bo pamiętam, że na 17.07 tego nie było jeszcze. Może po prostu pobiorę starsze exe.
Dobrowolne wsparcie: Tipply

Offline tmj

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3808
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2349
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #44 dnia: 07 Lutego 2018, 21:55:01 »
Plik $nazwa.scn nie bedzie wyswietlany przez rainsted. Zeby uruchomic taka scenerie trzeba podac jej nazwe w eu07.ini i uruchomic exe bezposrednio, zamiast przez starter.

Offline JAN21

  • Deweloper
  • Wiadomości: 515
  • Tory se robie se
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1535
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #45 dnia: 07 Lutego 2018, 22:01:06 »
To też nic nie dało.
Dobrowolne wsparcie: Tipply

Offline tmj

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3808
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2349
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #46 dnia: 07 Lutego 2018, 22:05:08 »
aaa czekaj. Prefiks nic nie da, zeby wylaczyc zapis nazwa scenerii musi byc $.scn

Offline JAN21

  • Deweloper
  • Wiadomości: 515
  • Tory se robie se
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1535
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #47 dnia: 07 Lutego 2018, 22:11:39 »
Teraz działa. Dzięki za pomoc.
Dobrowolne wsparcie: Tipply

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #48 dnia: 08 Lutego 2018, 08:02:21 »
Jeśli mogę coś zasugerować, to że nazwa scenerii raczej nie odpowiada płaskiemu czemuś przy wszystkich obiektach jakie pokazałeś. Jak same budynki są na płaskim stawiane to całe otoczenie powinno być już na pochyłościach. Może zacznij od stworzenia terenu przy torach o dopiero potem wszelkiej maści infrastruktury towarzyszącej.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline JAN21

  • Deweloper
  • Wiadomości: 515
  • Tory se robie se
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1535
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #49 dnia: 12 Marca 2018, 21:24:41 »
Cześć! Na tę chwile pracuję nad całkowicie nowym terenem, cała dotychczasowa trasa jest przystosowana do prędkości 120km/h. Standardowo mam parę pytań. Po pierwsze czy jest jakiś sposób żeby spasować ładnie brzeg rzeki z terenem?
Druga sprawa to trakcja, jako iż trasa bardzo się wypłaszczyła w momencie przystosowywania to czy opłaca się kłaść drut nad całością czy lepiej zostawić bez? SU46 z 5 pustymi wagonami potrzebował około 15km żeby się do 120km/h rozpędzić. 

Edit: zapomniałem dodać screenów
« Ostatnia zmiana: 12 Marca 2018, 21:26:17 wysłana przez JAN21 »
Dobrowolne wsparcie: Tipply

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2611
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #50 dnia: 12 Marca 2018, 21:32:07 »
W czym masz problem w brzegach rzeki? Nie rób rzek jako torów. Kop koryto i taflę wody jako teren dawaj. Trajektorię ewentualnie niewidzialną, jak coś ma tam pływać. Na brzeg 2-3 metrowy pas o stałej szerokości z teksturą przejściową trawa-kamienie/piach i na dno kamienie/piach.
Mój kanał youtube

Offline Balaclava

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 938
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 730
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #51 dnia: 12 Marca 2018, 23:15:08 »
Te rowy to za głębokie, tak ze 30cm głębokości w zupełności wystarczy.
Dokumentacja dla przyszłych pokoleń deweloperów:
MaSzynowa Wiki
Narzędzia deweloperskie - Blender

Offline JAN21

  • Deweloper
  • Wiadomości: 515
  • Tory se robie se
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1535
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #52 dnia: 31 Marca 2018, 01:34:19 »
Cześć

W przerwie podczas tworzenia terenu, zacząłem bawić się eventami, i standardowo pytanie. W czym może być problem jeżeli AI nie reaguje na semafory, oraz po przejechaniu 3 torów z ustawionym velocity (gdy tory nie mają ustawionego velocity to AI w ogóle nie rusza) przyśpiesza do maksymalnej? Exe z 29.03.2018 W załączniku przesyłam trasę na chwile obecną.


http://eu07.pl/userfiles/21553/priv-gury_1.rar

Edit: Do paczki wrzuciłem stary plik scn
« Ostatnia zmiana: 31 Marca 2018, 01:36:47 wysłana przez JAN21 »
Dobrowolne wsparcie: Tipply

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2611
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #53 dnia: 31 Marca 2018, 10:45:24 »
Fajnie wygląda to "morze". :P
AI dostaje sygnał na semaforze wyjazdowym SetVelocity 40. W trzech torach w tabelce 40, potem w dwóch rozjazdach 100 i w reszcie -1. Nie ma rozkładu, który definiowałby prędkość rozkładową ani wskaźnika definiującego prędkość szlakową. Po zjechaniu ze wszystkich rozjazdów i bez kolejnych w drodze skanowania, uzna że wyjechało na szlak i rozpędzi się do konstrukcyjnej lokomotywy (lub wagonów o ile na to patrzy).
Mój kanał youtube

Offline JAN21

  • Deweloper
  • Wiadomości: 515
  • Tory se robie se
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1535
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #54 dnia: 31 Marca 2018, 11:08:03 »
A jest gdzieś opisane tworzenie własnego rozkładu? Czy można przerobić jakiś istniejący?
Dobrowolne wsparcie: Tipply

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2611
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #55 dnia: 31 Marca 2018, 11:20:08 »
Świta mi, że kiedyś Ra robił instrukcję stricte pod to jak gra to czyta. Tyle i tyle takich znaczków w wersie, parsuje ten token, kolejnych tyle znaczków, parsuje kolejny token... Zrób dokładnie na podstawie składni istniejącego, to będzie działać.
Ustaw i przypisz do torów wskaźniki zatrzymania (dla towarowych wystarczy jeden w linii semaforów wyjazdowych, przypięty do wszystkich torów grupy), wskaźniki końca okręgu przetaczania i wskaźniki prędkości szlakowej, to ai powinno jeździć jak trzeba i ładnie przewijać rozkład w trakcie.
Instrukcje na wiki i w opisach inców danych wskaźników.
Mój kanał youtube

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6283
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2203
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #56 dnia: 31 Marca 2018, 11:29:40 »
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline JAN21

  • Deweloper
  • Wiadomości: 515
  • Tory se robie se
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1535
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #57 dnia: 31 Marca 2018, 23:17:27 »
Jeżeli chodzi o semafory to wszystko już działa, problem był w tym, że gdy zdalnie przypisuje eventy _sem_info to z jakiegoś powodu nie chce to działać. Zrobiłem przykładowy rozkład i ładnie rozpędza się do rozkładowej, tylko problem w tym, że nie chce go przewijać. Od czego to zależy? Druga sprawa, AI nie zatrzymuje się na przystanku pomimo wskaźnika W4 przypisanego do toru. Wydaje mi się, że może to być zależne od rozkładu, ale jak jest naprawdę to nie wiem.
Dobrowolne wsparcie: Tipply

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2611
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #58 dnia: 31 Marca 2018, 23:19:07 »
AI porównuje aktualną stację w rozkładzie ze skanowanymi W4. Jak zgadza się nazwa to się zatrzymuje przy wskaźniku i odhacza. Jak się nie zgadza to pomija i leci dalej.
Mój kanał youtube

Offline JAN21

  • Deweloper
  • Wiadomości: 515
  • Tory se robie se
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1535
Odp: Sceneria "Góry"
« Odpowiedź #59 dnia: 31 Marca 2018, 23:29:56 »
W4 nazywa się Zalesie#2A, w rozkładzie jest też Zalesie, więc chyba nie to jest problemem.
Dobrowolne wsparcie: Tipply