Autor Wątek:  System rekuperacji (odzyskiwania) energii a wskaźniki We 8  (Przeczytany 5091 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Pitek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 267
    • Zobacz profil
    • [YT] Pitkowa Kolej
  • Otrzymane polubienia: 204
System rekuperacji (odzyskiwania) energii a wskaźniki We 8
« dnia: 28 Grudnia 2017, 10:24:28 »
Od kilku dni nurtuje mnie pytanie, jak mają się wskaźniki We 8 dotyczące jazdy bez poboru prądu do systemu odzyskiwania energii w trakcie procesu hamowania. Z tego co mniej więcej wyczytałem (bez zagłębiania się w szczegóły) podczas oddawania energii (przez takie Impulsy czy Pendolino) oddawane są również prądy rekuperacji. W takim układzie w miejscu oznaczonym wskaźnikiem We 8 wydaje mi się, że oddając prąd też w jakiś sposób możemy zrobić krzywdę. Instrukcja Ie-1 natomiast nic nie mówi o oddawaniu prądu do sieci (myślę, że ze względu na świeżość tego tematu), ale mam pytanie do tych, którzy jeżdżą, czy macie jakieś przykazania, jak się zachowywać w takim miejscu?
Chyba, że po prostu źle rozumuję i ten prąd, który jest oddawany w takim miejscu nie robi żadnej krzywdy.

Offline wołodyjowskiIC

  • Wiadomości: 276
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 38
Odp: System rekuperacji (odzyskiwania) energii a wskaźniki We 8
« Odpowiedź #1 dnia: 28 Grudnia 2017, 11:05:49 »
W przypadku gdy sterowniki hamowania ED stwierdzą, że sieć nie jest w stanie przyjąć odpowiedniego prądu, załącza się hamowanie rezystorowe. We-8 wzkazuje umiejscowienie izolatora, który mógłby się spalić(stare izolatory ceramiczne) w czasie jazdy pod prądem lub w jakiś sposób uszkodzić sam pojazd. Izolator nie jest w stanie przyjąć prądu, bo jest izolatorem, ale w przypadku izolowanych przęseł naprężania, czy przerw powietrznych, gdy sieć jest w stanie przyjąć energię, to nie ma problemu. Sprawa w Polsce wygląda tak, że sieć gdy jest wstanie przyjąć energię to ją przyjmie, ale w przypadku gdy sieć nie jest w stanie, to nie przyjmie i izolatory sekcji nie mają nic do tego. Nie wiem dokładnie jak sprawa wygląda z izolatorami sztucznymi, ale myślę, że te elementy nie są w stanie przyjąć prądu i tu hamowanie musi się wył., ale na 100% nie jestem pewien. ;)
« Ostatnia zmiana: 28 Grudnia 2017, 11:29:39 wysłana przez wołodyjowskiIC »
Lokomotywa EP07 fajna, EZT ED250 szybki, lokomotywa EU44 ciekawa, ale EP09 najlepsza.

Online RoboBatman

  • Wiadomości: 1593
    • Zobacz profil
    • Wykaz Taboru Kolejowego na Tekstury
  • Otrzymane polubienia: 509
Odp: System rekuperacji (odzyskiwania) energii a wskaźniki We 8
« Odpowiedź #2 dnia: 28 Grudnia 2017, 11:06:40 »
Z tego co ja wiem i czytałem ogólnodostępne dokumenty na stronie PKP PLK odnośnie parametrów sieci trakcyjnej na zelektryfikowanych liniach kolejowych, żadna (może o czymś nie wiem) zelektryfikowana linia kolejowa w Polsce nie ma możliwości przyjmowania prądu rekuperacji. Wobec tego, prąd z rekuperacji jest wytracany na oporach w postaci ciepła.

Offline wołodyjowskiIC

  • Wiadomości: 276
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 38
Odp: System rekuperacji (odzyskiwania) energii a wskaźniki We 8
« Odpowiedź #3 dnia: 28 Grudnia 2017, 11:24:23 »
Wydaje mi się, że masz jakieś stare informacje, mógłbyś dać link do tych dokumentów? Gwoli prawdy, rekuperacja w Polsce jest mało użytkowana, bo w drutach mamy prąd stały, ale niemal jestem pewien że jest blendigowana z ham. rezystorowym. Przykładem są chociażby Flirty.
« Ostatnia zmiana: 28 Grudnia 2017, 11:30:13 wysłana przez wołodyjowskiIC »
Lokomotywa EP07 fajna, EZT ED250 szybki, lokomotywa EU44 ciekawa, ale EP09 najlepsza.

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 5388
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1706
Odp: System rekuperacji (odzyskiwania) energii a wskaźniki We 8
« Odpowiedź #4 dnia: 28 Grudnia 2017, 11:50:00 »
To znaczy jeżeli hamuje pendolino, a na tym samym odcinku sekcji ruszy brutto to prąd z pendolino pójdzie na rozruch. Jak nie ma co zużyć to przepada.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6121
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 801
Odp: System rekuperacji (odzyskiwania) energii a wskaźniki We 8
« Odpowiedź #5 dnia: 28 Grudnia 2017, 11:52:00 »
W Polsce pojazdy niejako na siłę wpychają (albo próbują) energię do sieci trakcyjnej. Jeśli w pobliżu nie ma pojazdów, które by ją mogły przejąć, kończy się to wzrostem napięcia w sieci trakcyjnej do ok. 3,9 kV (a czasem nawet i więcej). Natomiast faktycznie jest to spowodowane brakiem przystosowania podstacji do przyjmowania energii z sieci trakcyjnej i oddawania jej do krajowego systemu energetycznego.

Sam przejazd przez izolator lub izolowane przęsło naprężania w normalnych warunkach nie powoduje problemów. Trzeba mieć jednak na uwadze, że w skrajnych sytuacjach może to spowodować nagły zanik hamowania ED albo przekazywanie energii do uszynionej sekcji.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline wołodyjowskiIC

  • Wiadomości: 276
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 38
Odp: System rekuperacji (odzyskiwania) energii a wskaźniki We 8
« Odpowiedź #6 dnia: 28 Grudnia 2017, 12:15:58 »
Dodam że w krajach, gdzie mamy zasilanie prądem przemiennym pojazdy mogą bezproblemowo oddawać prąd do sieci.
Lokomotywa EP07 fajna, EZT ED250 szybki, lokomotywa EU44 ciekawa, ale EP09 najlepsza.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 308
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 211
Odp: System rekuperacji (odzyskiwania) energii a wskaźniki We 8
« Odpowiedź #7 dnia: 28 Grudnia 2017, 14:01:05 »
Z tego co ja wiem i czytałem ogólnodostępne dokumenty na stronie PKP PLK odnośnie parametrów sieci trakcyjnej na zelektryfikowanych liniach kolejowych, żadna (może o czymś nie wiem) zelektryfikowana linia kolejowa w Polsce nie ma możliwości przyjmowania prądu rekuperacji. Wobec tego, prąd z rekuperacji jest wytracany na oporach w postaci ciepła.
Prostowniki niesterowane czyli diodowe na naszych podstacjach faktycznie nie przepuszczą energii w drugą stronę. Ja stosuję hamowanie odzyskowe nawet na pociągach 3300 ton tzn. hamuję tylko samym elektrowozem i zawsze był odbiorca na sieci tzn. w postaci innych pociągów które akurat były w potrzebie i pobierały prąd. Jedynie na stromych spadkach wspomagam się pneumatycznym hamulcem zespolonym np. pomiędzy Brzezinką a Jęzorem. Tu na filmie odzyskano w ok. 500 amper:

Offline AtapiCl

  • Administrator
  • Wiadomości: 4419
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 198
Odp: System rekuperacji (odzyskiwania) energii a wskaźniki We 8
« Odpowiedź #8 dnia: 28 Grudnia 2017, 14:35:11 »
W Polsce pojazdy niejako na siłę wpychają (albo próbują) energię do sieci trakcyjnej. Jeśli w pobliżu nie ma pojazdów, które by ją mogły przejąć, kończy się to wzrostem napięcia w sieci trakcyjnej do ok. 3,9 kV (a czasem nawet i więcej). Natomiast faktycznie jest to spowodowane brakiem przystosowania podstacji do przyjmowania energii z sieci trakcyjnej i oddawania jej do krajowego systemu energetycznego.

Dodam tylko od siebie, że aparatura WN na pojazdach jest tak skonstruowana, by do konkretnego napięcia sieci oddawać prąd do sieci (na wielu pojazdach jest to 3.8kV), a powyżej wytracać tę energię na rezystorach. Dzisiaj na kolej wchodzą też "trendy" ekologicznej jazdy, gdzie zwraca się uwagę na to by rozruch był adekwatny do odcinka i rozkładu jazdy (by jak najmniej zużyć energii) oraz by jak najwięcej oddawać do sieci (i jak najdłużej). A więc by unikać hamowania z maksymalną mocą, by napięcie nie przekraczało tych 3.8kV i energia była oddawana w całości do sieci, a nie na rezystory.

« Ostatnia zmiana: 28 Grudnia 2017, 14:56:59 wysłana przez AtapiCl »

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1166
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 26
Odp: System rekuperacji (odzyskiwania) energii a wskaźniki We 8
« Odpowiedź #9 dnia: 28 Grudnia 2017, 14:44:03 »
Cytuj
Dodam że w krajach, gdzie mamy zasilanie prądem przemiennym pojazdy mogą bezproblemowo oddawać prąd do sieci.
Cytuj
Prostowniki niesterowane czyli diodowe na naszych podstacjach faktycznie nie przepuszczą energii w drugą stronę.
Ja bym raczej napisał ze to zależy nie od rodzaju prądu a od kraju. U nas nikt nie inwestował w droższe prostowniki sterowane, bo w czasach budowy tych podstacji nie było lokomotyw z rekuperacją.
Co ciekawe najstarsze historycznie typy podstacji czyli te z przetwornicami wirującymi umożliwiały pracę dwukierunkową właściwe automatycznie bez dodatkowych urządzeń.

Offline AtapiCl

  • Administrator
  • Wiadomości: 4419
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 198
Odp: System rekuperacji (odzyskiwania) energii a wskaźniki We 8
« Odpowiedź #10 dnia: 28 Grudnia 2017, 14:57:14 »
Prowadzone są już nawet pomiary i statystyki dla maszynistów, które rozróżniają typy taboru, trasy itd bez zbierania informacji z pociągów opóźnionych. Wygląda potem to tak, jak w załączniku. Tyle jakieś statystyki i teoria ;) A w praktyce i tak liczy się rozkład jazdy. Jak PLK rozkład zrobi sztywny, to żaden "eco driving" z tego nie będzie. A takich rozkładów jest coraz więcej.



Gratulacje :)
« Ostatnia zmiana: 28 Grudnia 2017, 15:03:17 wysłana przez matek123 »

Offline Pitek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 267
    • Zobacz profil
    • [YT] Pitkowa Kolej
  • Otrzymane polubienia: 204
Odp: System rekuperacji (odzyskiwania) energii a wskaźniki We 8
« Odpowiedź #11 dnia: 28 Grudnia 2017, 15:16:52 »
Dzięki serdeczne za rozjaśnienie tematu, będę już spał spokojniej :) Gratulacje AtapiCl, swoją drogą ciekawe statystyki i fajny sposób na zdrową konkurencję wśród maszynistów.

Offline AtapiCl

  • Administrator
  • Wiadomości: 4419
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 198
Odp: System rekuperacji (odzyskiwania) energii a wskaźniki We 8
« Odpowiedź #12 dnia: 28 Grudnia 2017, 15:33:57 »
Zapewniam Cię, że nikt na statystyki nie patrzy. To jest tylko taka "ciekawostka", jednak moim zdaniem rozminięto się z założeniami.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 308
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 211
Odp: System rekuperacji (odzyskiwania) energii a wskaźniki We 8
« Odpowiedź #13 dnia: 28 Grudnia 2017, 15:46:01 »

Gratulacje :)

Jak tego dokonałeś? Zdradź przepis!

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1048
Odp: System rekuperacji (odzyskiwania) energii a wskaźniki We 8
« Odpowiedź #14 dnia: 28 Grudnia 2017, 16:11:17 »
Znalazł prosty sposób na oszczędną jazdę! ZOBACZ JAK! [ZOBACZ MEMY]
PKP Intercity BZW | 12 lat z MaSzyną! (eu07-160110) | Skrypty 3dsMAX