Autor Wątek:  Poprawiony shader cieniowania  (Przeczytany 6345 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Poprawiony shader cieniowania
« dnia: 25 Kwietnia 2022, 23:03:39 »
Dotychczasowy tryb renderowania pełny cechował się bladymi cieniami, co stanowiło pewien minus dla części użytkowników. Po dokładniejszym przyjrzeniu się shaderowi oświetlenia wprowadziłem kilka poprawek w jego sposobie działania, które miały dwa konkretne cele:
- usunięcie zróżnicowania jasności powierzchni pokrytych cieniem (shadowmapa) i odwróconych od słońca (brak oświetlenia diffuse, wyłącznie ambient),
- zwiększenie intensywności (zaciemnienia) cieni.
W toku prac wprowadziłem eksperymentalnie zmianę rozmycia shadowmapy zależną od stopnia kaskady cieni, przez co różnice między kolejnymi stopniami są mniejsze. Cały pakiet pozwolił dodatkowo zwiększyć widoczność odbić na szybie czołowej. W załączeniu pakiet screenów i paczka ze spakowanym shaderem.

Instalacja: wypakować zawartość paczki do podkatalogu shaders.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Marconi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 407
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 62
Odp: Poprawiony shader cieniowania
« Odpowiedź #1 dnia: 30 Kwietnia 2022, 12:52:10 »
Po wgraniu w/w shader powoduje błąd na scenerii Wrzosy:
Cytuj
bad material: : invalid shader: failed to compile mat_sunlessnormalmap.frag: 0(535) : error C1103: too few parameters in function call
Czy powoduje błędy na innych sceneriach, nie wiem, jeszcze nie sprawdzałem.
Pozdrawiam.

Offline barman_2000

  • Wiadomości: 151
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Poprawiony shader cieniowania
« Odpowiedź #2 dnia: 30 Kwietnia 2022, 13:15:53 »
U mnie żadnych błędów nie ma, ale wydajność trochę spadła.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp:  Poprawiony shader cieniowania
« Odpowiedź #3 dnia: 30 Kwietnia 2022, 13:26:33 »
Po wgraniu w/w shader powoduje błąd na scenerii Wrzosy:
Cytuj
bad material: : invalid shader: failed to compile mat_sunlessnormalmap.frag: 0(535) : error C1103: too few parameters in function call
Czy powoduje błędy na innych sceneriach, nie wiem, jeszcze nie sprawdzałem.
Tak, to prawda - eksperymentalnie wstawiłem tam parametr do funkcji od cieni, co powodowało błędy.  W załączeniu poprawiony shader wraz z bardziej płynnym przejściem między kolejnymi stopniami kaskady.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline mac310

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 518
    • Zobacz profil
    • Moim Okiem...
  • Otrzymane polubienia: 73
Odp: Poprawiony shader cieniowania
« Odpowiedź #4 dnia: 30 Kwietnia 2022, 13:32:48 »
U mnie na l053 było beż błędów. Dzisiaj na Wrzosach też bez problemu. Cienie wyglądają bardzo fajnie choć jeszcze nie pobrałem tej ostatniej poprawki.
« Ostatnia zmiana: 30 Kwietnia 2022, 20:14:23 wysłana przez mac310 »
Historia budowy pulpitu lokomotywy serii EU07.

Offline KibelAtomowy

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 47
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 38
Odp: Poprawiony shader cieniowania
« Odpowiedź #5 dnia: 01 Maja 2022, 21:40:25 »
U mnie na l053 w nocy jest tak ciemno, że nawet przy zapalonych reflektorach nie widać nic, nawet jak stoję w peronach i są tam latarnie (bez światła w kabinie nie ma szans, ledwo widać pulpit).. Ustawienia widoczności na największy zasięg i pogoda bezchmurna. Z zewnątrz nie da się rozpoznać nic. Raczej nigdy tak nie było, chyba trochę za ciemno jest. Szkoda, bo w dzień ładne cienie.

Offline Balaclava

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 936
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 726
Odp: Poprawiony shader cieniowania
« Odpowiedź #6 dnia: 21 Maja 2022, 21:53:51 »
U mnie psują się normale :(
Dokumentacja dla przyszłych pokoleń deweloperów:
MaSzynowa Wiki
Narzędzia deweloperskie - Blender

Offline Antoni550

  • Wiadomości: 51
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Poprawiony shader cieniowania
« Odpowiedź #7 dnia: 07 Sierpnia 2022, 21:10:24 »
Jako że poprawiony shader powoduje efekt uboczny w postaci ciemniejszej nocy, to czy jest możliwość pobrać oryginalny shader? Jeśli tak to gdzie? Na repo nie znalazłem.

Offline Turbokibel

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1598
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1293
Odp: Poprawiony shader cieniowania
« Odpowiedź #8 dnia: 07 Sierpnia 2022, 21:13:32 »
Otrzymałem permanentnego bana na 6h xD

Offline Antoni550

  • Wiadomości: 51
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Poprawiony shader cieniowania
« Odpowiedź #9 dnia: 08 Sierpnia 2022, 10:10:39 »
Dzięki za pomoc. Wszystko działa jak należy

Offline Czarny_Judasz

  • Wiadomości: 4
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Poprawiony shader cieniowania
« Odpowiedź #10 dnia: 16 Lutego 2023, 23:13:07 »
Witam, czy mógłbym dostać nowy link?

Offline Turbokibel

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1598
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1293
Otrzymałem permanentnego bana na 6h xD