Autor Wątek:  Warsztat dźwiękowy Mareczka  (Przeczytany 9927 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline mareczek

  • Deweloper
  • Wiadomości: 653
    • Zobacz profil
    • Galeria Fotograficzna Mareczka
  • Otrzymane polubienia: 317
Warsztat dźwiękowy Mareczka
« dnia: 15 Czerwca 2017, 21:13:34 »
Witajcie.

Od jakiegoś czasu zacząłem bawić się dźwiękami w Maszynie. Z początku chwyciłem sie za temat prostszy, czyli elektryki, odświeżyłem sobie "siódemkę", troszkę dźwięków postało dla jednostek. Po publikacji Całkowa v2, zaczęła sie zabawa ze spalinówkami. Temat znacznie trudniejszy, jako że dla pełnego zakresu dźwięku pracy silnika możemy wykorzystać tylko jeden dźwięk, odpowiednio modulowany. Znalezienie odpowiednich dźwięków również nie było proste, ale powolutku co się zaczęło składać i po blisko 4 miesiącach zabawy postanowiłem wrzucić temat na warsztat - w kontekście zasygnalizowania tematu i może posiadania przez kogoś z Was lepszego materiału, lub też wywołanie tematu do rozwinięcia Maszyny w kontekście tej gałęzi, tj. dźwiękowej. Jak wiadomo, powstał0 nowe exe, więc może warto pójść dalej ;)

Dotychczas udało się złożyć taki zestaw dźwięków:
• SM/P42 - włączenie, praca i wyłączenie silnika
• SM/P42 - pisk hamowania
• SM/P42 - nastawnik

• 6Dg - włączenie, praca i wyłączenie silnika

• SU45 - włączenie, praca i wyłączenie silnika
• SU45 - przełącznik
• SU45 - czuwak
• SU45 - syrena niskotonowa
• SU45 - syrena wysokotonowa

• SU46 - włączenie, praca i wyłączenie silnika
• SU46 - włączenie, praca i wyłączenie sprężarki
• SU46 - przełącznik
• SU46 - czuwak
• SU46 - syrena niskotonowa
• SU46 - syrena wysokotonowa

• ST43 - włączenie i praca silnika
• ST43 - szum podczas jazdy

• ST44 - włączenie i praca silnika
• ST44 - szum podczas jazdy
• ST44 - stukot kół

• ST45 - praca silnika


Do paczki też dorzucam początkową twórczość "elektryczną" (z resztą kilka dźwięków dla kibelka już wrzucałem na forum):
• EU/EP07 - załączenie, praca i wyłączenie przetwornicy
• EU/EP07 - załączenie, praca i wyłączenie sprężarki
• EU/EP07 - wentylatory (praca na układzie oporowym)
• EU/EP07 - nastawnik jazdy
• EU/EP07 - nastawnik kierunkowy
• EU/EP07 - nastawnik, boczniki
• EU/EP07 - praca styczników liniowych
• EU/EP07 - styczniki liniowe, wejście na I układ bezoporowy
• EU/EP07 - styczniki liniowe, wejście z I na II układ

• EN57/ED72 - syrena wysokotonowa
• EN57/ED72 - załączenie, praca i wyłączenie sprężarki
• EN57/ED72 - brzęczyk sygnału drzwi
• EN57/ED72 - nastawnik
• EN57/ED72 - przełączniki pulpitu
• EN57/ED72 - otwarcie i zamknięcie drzwi
• EN57/ED72 - praca dźwigni hamulca
• EN57/ED72 - szarpnięcie
• EN57/ED72 - szum jazdy

Do powyższej kwestii chcę tylko dodać, że w moim odczuciu te dźwięki nie są idealne, i nie piszę tutaj o ograniczeniach Maszyny, a o podstawie. Ale chyba lepiej opublikować coś, co się (chyba) nadaje do jakichkolwiek testów, niż nie wrzucać nic. A może właśnie ktoś będzie miał lepsze źródełko i powstanie coś lepszego?

Z góry chciałbym podziękować Adamowi (adamst) za podrzucenie Trainz'owych dźwięków SU45, które nagrał Gryszaq (też podziękowania). Dźwięki powstawały też z różnych filmików na Youtube, wiem że część wykorzystałem z filmów T-Mechanika, część od "Cargul77" itp.

Tutaj można pobrać paczuszkę: http://eu07.pl/userfiles/697/priv-sound_maszyna-eu07.rar
W środku jest plik readme z wpisami do plików *.mmd

Kilka filmików pokazowych:





(dla SU45 w międzyczasie doszły jeszcze inne nowe dźwięki, których nie słychać w filmie)

« Ostatnia zmiana: 16 Czerwca 2017, 09:02:54 wysłana przez mareczek »

Offline Piotr93

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1651
  • stonko majster
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1053
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #1 dnia: 15 Czerwca 2017, 21:16:40 »
Dźwięk startu ST44 mamy identyczny, gdyż dodawałem go za zgodą @lizawka127 do nowej kabiny. Co do pracy silnika, słyszę że dźwięk chyba również jest z trainz?

Offline mareczek

  • Deweloper
  • Wiadomości: 653
    • Zobacz profil
    • Galeria Fotograficzna Mareczka
  • Otrzymane polubienia: 317
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #2 dnia: 15 Czerwca 2017, 21:18:26 »
Tak, Gagarina wydobyłem z jakiegoś dodatku z rosyjskiej strony Trainzowej.

Ogólnie jeżeli start i zatrzymanie silnika były ok, to z nich korzystałem, dodając tylko przejście do/z normalnej pracy silnika.

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2609
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #3 dnia: 15 Czerwca 2017, 21:21:22 »
Cytuj
• EU/EP07 - styczniki liniowe, wejście na I układ bezoporowy. Uwaga, ten plik (wejscie_na_bezoporow.wav) podmienia oryginał! Brak możliwości konfigurowania tego dźwięku w pliku *.mmd.
• EU/EP07 - styczniki liniowe, wejście z I na II układ. Uwaga, ten plik (wescie_na_drugi_uklad.wav) podmienia oryginał! Brak możliwości konfigurowania tego dźwięku w pliku *.mmd.
Bujda od sześciu lat:
     //---------------
                // hunter-111211: wydzielenie wejscia na bezoporowa i na drugi uklad
                // do pliku
                if (str == AnsiString("wejscie_na_bezoporow:"))
            {
                str = Parser->GetNextSymbol().LowerCase();
                dsbWejscie_na_bezoporow = TSoundsManager::GetFromName(str.c_str(), true);
            }
            else if (str == AnsiString("wejscie_na_drugi_uklad:"))
            {
                str = Parser->GetNextSymbol().LowerCase();
                dsbWejscie_na_drugi_uklad = TSoundsManager::GetFromName(str.c_str(), true);
            }
Mój kanał youtube

Offline Piotr93

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1651
  • stonko majster
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1053
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #4 dnia: 15 Czerwca 2017, 21:25:19 »
Szkoda tylko że te lizawki dźwięki i trainzowe bardziej przypominają M62 niż ST44, nie udałoby ci się z tego startu zrobić i pracy silnika? Tutaj przy okazji pompę słychać jeżeli dobrze obstawiam.
lub
« Ostatnia zmiana: 15 Czerwca 2017, 21:27:34 wysłana przez Piotr93 »

Offline mareczek

  • Deweloper
  • Wiadomości: 653
    • Zobacz profil
    • Galeria Fotograficzna Mareczka
  • Otrzymane polubienia: 317
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #5 dnia: 15 Czerwca 2017, 21:33:14 »
Bujda od sześciu lat:
Rozpropagowane :)

Szkoda tylko że te lizawki dźwięki i trainzowe bardziej przypominają M62 niż ST44, nie udałoby ci się z tego startu zrobić i pracy silnika? Tutaj przy okazji pompę słychać jeżeli dobrze obstawiam.
Fajnie jakby dźwięk był nagrany z kabiny (wystarczy sam plik dźwiękowy, filmu nie trzeba wrzucać).
« Ostatnia zmiana: 15 Czerwca 2017, 21:35:14 wysłana przez mareczek »

Offline Piotr93

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1651
  • stonko majster
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1053
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #6 dnia: 15 Czerwca 2017, 21:37:25 »
Jeszcze widziałem jeden, nagrany w maszynowni. Ale nie wiem czy to byłby najlepszy materiał.

Offline mareczek

  • Deweloper
  • Wiadomości: 653
    • Zobacz profil
    • Galeria Fotograficzna Mareczka
  • Otrzymane polubienia: 317
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #7 dnia: 15 Czerwca 2017, 22:11:11 »
Raczej nie, zbyt duży hałas.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #8 dnia: 15 Czerwca 2017, 23:05:15 »
wywołanie tematu do rozwinięcia Maszyny w kontekście tej gałęzi, tj. dźwiękowej. Jak wiadomo, powstałe nowe exe, więc może warto pójść dalej ;)
Myślę, że część problemów rozwiązałby dźwięk sklejany z kilku oraz właściwa modulacja amplitudy (liniowa zamiast logarytmicznej) – kiedyś coś takiego testowo przygotowałem pod dźwięk spalinówki (swoją drogą, też wykorzystałem dźwięki Gryszaqa ;) ). Szkielet tego rozwiązania musiałbym odnaleźć pośród starych źródeł – strony kodu chyba dałoby radę najważniejsze dźwięki podmienić na klasę "wielodźwięku".
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline mareczek

  • Deweloper
  • Wiadomości: 653
    • Zobacz profil
    • Galeria Fotograficzna Mareczka
  • Otrzymane polubienia: 317
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #9 dnia: 15 Czerwca 2017, 23:19:37 »
To jest to, o czym chyba wszyscy marzą ;) Fiat jest na tyle fajnie zrobiony, że dźwięk silnika jest nagrany dla każdej pozycji. Ale aż tyle nie trzeba. W niektórych przypadkach wystarczą dwa dźwięki - praca na biegu jałowym i później praca na obrotach (średnich lub wysokich) + odpowiednia mieszanka tych dźwięków. Wypadałoby także dodać możliwość ustawienia głośności przy danej amplitudzie/obrotach, nie wiem jak to rozwiązałeś.

Inną rzeczą która mnie teraz bardzo boli, to stała czasowa wejścia/zejścia na obroty. Fajnie gdyby ten parametr też był definiowany. Wtedy przy tych dwóch rzeczach zabawa byłaby zgoła inna. Ja jestem chętny do testów ;)

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #10 dnia: 16 Czerwca 2017, 06:26:01 »
Ja w kwestii formalnej. Link z pierwszego postu powinien byc do uploadu na eu.07, dales na zewnetrzny. To nie jest zgodne z ustaleniami regulaminu. Druga sprawa, to nazwy dzwiekow w katalogu sounds. Ciezko znalezc cokolwiek poniewaz prefix uzytkownika zaciemnia sortowanie plikow. Jesli juz wyrozniamy kto popelnil dzwieki, to informacja powinna byc za nazwa podstawowa. Mam nadzieje ze wiadomo o co mi chodzi, jesli nie sypne przykladami. Zdaje sobie sprawe, ze prostowanie tego bedzie zmudne, ale w miare uplywu czasu czesc dzwiekow wyleci, a nowe wstawiac z nazwami bardziej czytelnymi dla sortowania.

Offline Bachus_MK

  • Wiadomości: 44
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 11
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #11 dnia: 15 Lipca 2017, 23:48:34 »
Mam pytanie. Czy sekcję, którą podał @Stele odnośnie wydzielenia dźwięków wejścia na bezoporową i drugi układ, należy wkleić do .mmd? Jeśli tak, to w jakie miejsce? Pytam, ponieważ próbowałem różnych wariantów i dźwięki te się nie odtwarzają.

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2609
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #12 dnia: 15 Lipca 2017, 23:54:24 »
Dałem fragment kodu. Masz tam parser kluczy mmd, wyłuskaj tagi, albo zerknij na wiki. Wklejasz je do sekcji internaldata obok innych dźwięków kabiny.
Mój kanał youtube

Offline Bachus_MK

  • Wiadomości: 44
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 11
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #13 dnia: 16 Lipca 2017, 11:20:46 »
Dzięki bardzo, działa.

Offline Zuger

  • Wiadomości: 211
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 82
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #14 dnia: 16 Lipca 2017, 15:59:51 »
Na postoju w SU45 powinno być w miarę mocno słychać klekot silnika. Podczas jazdy jest w miarę ok, ale też powinno go być słychać chociaż trochę.

Offline galaga_14

  • Wiadomości: 37
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #15 dnia: 16 Lipca 2017, 22:25:44 »
Pytanie mam czy jeszcze można ściągnąć te wspaniałe dźwięki ?

Offline centarail

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 186
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 72
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #16 dnia: 16 Lipca 2017, 22:51:30 »

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2609
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #17 dnia: 16 Lipca 2017, 23:09:32 »
Spojrzałem na sugerowane wpisy dla stukotów lokomotyw sześcioosiowych. Dlaczego mają wpisy z wyciszonym jednym wózkiem?
Mój kanał youtube

Offline mareczek

  • Deweloper
  • Wiadomości: 653
    • Zobacz profil
    • Galeria Fotograficzna Mareczka
  • Otrzymane polubienia: 317
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #18 dnia: 17 Lipca 2017, 09:49:03 »
Bo z reguły drugi wózek nie słychać (albo bardzo słabo)...
« Ostatnia zmiana: 17 Lipca 2017, 10:08:32 wysłana przez mareczek »

Offline tmj

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3808
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2351
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #19 dnia: 17 Lipca 2017, 14:18:52 »
Ale kabiny sa dwie, wiec jak to "wyglada" po przejsciu do kabiny nr.2, albo po obroceniu pojazdu? Bo nie wydaje mi sie, zeby exe zamienialo wozki miejscami w takiej sytuacji, wiec wyciszony bedzie 'fizycznie' dalej tam, gdzie byl, czyli w tym wypadku pod stopami mechanika.

Offline mareczek

  • Deweloper
  • Wiadomości: 653
    • Zobacz profil
    • Galeria Fotograficzna Mareczka
  • Otrzymane polubienia: 317
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #20 dnia: 17 Lipca 2017, 15:42:09 »
Wtedy głośniej Ci styka drugi wózek, ale dalej to jest tylko jeden wózek ;)
By trzeba nagrać stukot drugiego wózka z pierwszej kabiny i wrzucić do kompletu, ale jest to ciężkie do nagrania (ciche, a wszystko wokół szumi).

Offline tmj

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3808
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2351
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #21 dnia: 17 Lipca 2017, 15:59:00 »
Chodzi mi o to, ze jesli jestes w kabinie 2 w symulatorze, to wozek ktory w rzeczywistosci zaczyna byc slychac nie stuka ci (nadal) wcale, bo jest wyciszony. A stuka ci dalej ten ktory teraz jest na drugim koncu pojazdu i ktorego w rzeczywistosci w takim ustawieniu slychac slabo?

Tutaj chyba sensowniejsza bylaby zabawa parametrem 'zasiegu' tzn zdefiniowanie ze wozek slychac tylko w odleglosci paru metrow, co w naturalny sposob wyciszyloby ten 'tylny', ale chyba definicja obowiazuje takze w widoku z zewnatrz i tutaj zbyt szybko robiloby sie cicho w niewielkiej odleglosci od lokomotywy :|
« Ostatnia zmiana: 17 Lipca 2017, 16:01:56 wysłana przez tmj »

Offline jakol112

  • Szklarz
  • Wiadomości: 215
  • Technik-Elektryk, Student MiBM
    • Zobacz profil
    • PeKaPe
  • Otrzymane polubienia: 56
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #22 dnia: 17 Lipca 2017, 16:20:06 »
Marku, czy mógłbyś zamiast wpisów do *.mmd dodać już zedytowane pliki? Wpisywanie ich jest bardzo uciążliwe i utrudnia testowanie dodatku.

Offline mareczek

  • Deweloper
  • Wiadomości: 653
    • Zobacz profil
    • Galeria Fotograficzna Mareczka
  • Otrzymane polubienia: 317
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #23 dnia: 17 Lipca 2017, 16:59:30 »
Chodzi mi o to, ze jesli jestes w kabinie 2 w symulatorze, to wozek ktory w rzeczywistosci zaczyna byc slychac nie stuka ci (nadal) wcale, bo jest wyciszony. A stuka ci dalej ten ktory teraz jest na drugim koncu pojazdu i ktorego w rzeczywistosci w takim ustawieniu slychac slabo?
I tak nie wiesz który stuka, to czy ma to znaczenie? :) Osie są oddalone od siebie zaledwie o kilka metrów, więc przy 120 i tak stuka i puka.

Cytuj
Tutaj chyba sensowniejsza bylaby zabawa parametrem 'zasiegu' tzn zdefiniowanie ze wozek slychac tylko w odleglosci paru metrow, co w naturalny sposob wyciszyloby ten 'tylny',
To jest słuszna koncepcja.

Cytuj
ale chyba definicja obowiazuje takze w widoku z zewnatrz i tutaj zbyt szybko robiloby sie cicho w niewielkiej odleglosci od lokomotywy :|
Nie bawiłbym sie aż tak. Z resztą, 99% naszych jazd jest w kabinie bo o to głównie chodzi. Jakbyś chciał się bawić w rozróżnianie dźwięków wewnątrz/zewnątrz, to połowa dźwięków jest do nagrania na nowo - wentylatory, trąbki, stukot, a może i przekładnia... Przy spalinówkach dochodzą Ci dźwięki silnika do tego. A tutaj nawet w kabinach mamy to średnio rozwiązane - jeden dźwięk na cały zakres.
« Ostatnia zmiana: 17 Lipca 2017, 17:15:01 wysłana przez mareczek »

Offline Matson

  • Wiadomości: 193
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 64
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #24 dnia: 17 Lipca 2017, 17:58:36 »
Właśnie dlatego fajnie by było w dalszej perspektywie pomyśleć o tym, aby dźwięki wewnątrz różniły się od tych zewnętrznych - np. w przypadku Twoich dźwięków SU45/46 odwzorowują dźwięk słyszany w kabinie, natomiast wychodząc z niej zupełnie nie mamy tego, co słychać na zewnątrz, czyli choćby charakterystycznego klekotu. Tak samo gdy patrzymy na nadjeżdżający pociąg, to ciągle słyszmy runningnoise, niezależnie od tego, jak daleko jesteśmy. Niektórzy lubią sobie popatrzeć na to co prowadzą z zewnątrz.

Offline mareczek

  • Deweloper
  • Wiadomości: 653
    • Zobacz profil
    • Galeria Fotograficzna Mareczka
  • Otrzymane polubienia: 317
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #25 dnia: 17 Lipca 2017, 19:19:55 »
Przyszłościowo - jasne, jak najbardziej. Dzisiaj nie mamy jeszcze dobrze ogarniętych wnętrz (spory krok do przodu z dźwiękami przełączników). Warto się skupić na wnętrzach, a później, w ramach dalszego rozwoju, osobne dźwięki zewnętrze.

Offline mareczek

  • Deweloper
  • Wiadomości: 653
    • Zobacz profil
    • Galeria Fotograficzna Mareczka
  • Otrzymane polubienia: 317
Odp: Warsztat dźwiękowy Mareczka
« Odpowiedź #26 dnia: 17 Lipca 2017, 19:20:41 »
Marku, czy mógłbyś zamiast wpisów do *.mmd dodać już zedytowane pliki? Wpisywanie ich jest bardzo uciążliwe i utrudnia testowanie dodatku.
Jak tylko porobię poprawki, przygotuje to w pełnej formie, tj z plikami .mmd włącznie.