Przeznaczenie eksploatacyjne lokomotyw spalinowych oznaczają litery:
P - do ruchu pasażerskiego
T - do ruchu towarowego
U - uniwerslane
M - do pracy manewrowej
Przeznaczenie eksploatacyjne wagonów spalinowych i spalinowych zespołów trakcyjnych określają litery:
D - wagony i zespoły do ruchy dalekobieznego
N - wagony i zespoły do ruchy lokalnego
R - wagony i zespoły specjalne
Lokomotywy spalinowe
01-09 przekładnia mechaniczna, sterowanie pojedyncze
10-14 przekładnia mechaniczna, sterowanie wielokrotne
15-24 przekładnia hydrauliczna, sterowanie pojedyncze
25-39 przekładnia hydrauliczna, sterowanie wielokrotne
30-39 przekładnia elektryczna, sterowanie pojedyncze
40-49 przekładnia elektryczna, sterowanie wielokrotne
50-59 przekładnia mechaniczna, sterowanie pojedyncze
60-69 przekładnia mechaniczna, sterownie wielokrotne
70-79 przekładnia hydrauliczna, sterowanie pojedyncze
80-89 przekładnia hydrauliczna, sterowanie wielokrotne
90-94 przekładnia elektryczna, sterowanie pojedyncze
95-99 przekładnia elektryczna, sterownie wielokrotne
Przepraszam że się wtrącam,ale o czymś zapomniałeś:
Pierwsza litera w symbolu oznacza typ lokomotywy (pojazdu):
- E - elektryczna,
- S - spalinowa.
Drugi symbol - litera (lokomotywy elektryczne i spalinowe):
- P - lokomotywa do ruchu pasażerskiego,
- T - lokomotywa do ruchu towarowego,
- U - lokomotywa uniwersalna (zarówno pasażerska jak i towarowa),
- M - lokomotywa do pracy manewrowej.
Drugi symbol -litera (zespoły trakcyjne elektryczne i spalinowe):
- N - normalny, do ruchu na liniach z niskimi lub wysokimi peronami,
- W - węzłowy, do ruchu na liniach tylko z wysokimi peronami,
- D - dalekobieżny, do ruchu na liniach z niskimi i wysokimi peronami,
- A - autobusy szynowe,
- R - zespoły specjalne (warsztatowe).
Trzeci symbol - 2 cyfry (lokomotywy elektryczne):
01-14 - czteroosiowe na prąd stały 3kV,
15-19 - czteroosiowe na prąd przemienny,
20-34 - sześcioosiowe na prąd stały 3kV,
35-39 - sześcioosiowe na prąd przemienny,
40-49 - inny układ osi lub inne napięcie.
Trzeci symbol - 2 cyfry (elektryczne zespoły trakcyjne):
51-64 - zespoły trójczłonowe na prąd stały 3kV,
65-69 - zespoły trójczłonowe na prąd przemienny,
70-74 - zespoły czteroczłonowe na prąd stały 3kV,
75-79 - zespoły czteroczłonowe na prąd przemienny,
80-89 - samodzielny wagon silnikowy na inny rodzaj zasilania,
90-93 - zespoły dwuczłonowe na prąd stały 0,8kV,
94-99 - zespoły dwuczłonowe na inny rodzaj zasilania,
94-99 - zespoły o innej liczbie członów lub inne napięcie.
Trzeci symbol - 2 cyfry (lokomotywy spalinowe):
01-09 - przekładnia mechaniczna, sterowanie pojedyncze,
10-14 - przekładnia mechaniczna, sterowanie wielokrotne,
15-24 - przekładnia hydraulliczna, sterowanie pojedyncze,
25-29 - przekładnia hydrauliczna, sterowanie wielokrotne,
30-39 - przekładnia elektryczna, sterowanie pojedyncze,
40-49 - przekładnia elektryczna, sterowanie wielokrotne,
60-69 - samodzielny wagon silnikowy na inny rodzaj zasilania.
Czwarty symbol - liczba (2-4 cyfr):
1234 - liczba ta jest numerem kolejnego pojazdu trakcyjnego danej serii.
Piąty symbol - duża litera (tylko lokomotywy elektryczne dwuczłonowe):
A - pierwszy człon lokomotywy,
B - drugi człon lokomotywy.
Piąty symbol- małe litery (tylko elektryczne zespoły trakcyjne):
r - człon rozrządczy (ra lub rb w zależności od kabiny),
s - człon silnikowy (sa lub sb gdy dwa człony silnikowe),
d - człon doczepny.
Przykłady oznaczeń (z ich opisem):
ET22 951 - lokomotywa elektryczna sześcioosiowa na prąd stały 3kV do prowadzenia pociągów towarowych.
SM42 113 - lokomotywa spalinowa czteroosiowa z przekładnią elektryczną i strowaniem wielokrotnym do pracy manewrowej.
EN57 1420 - elektryczny zespół trakcyjny trójczłonowy na prąd stały 3kV do ruchu lokalnego z wysokimi lub niskimi peronami.