Autor Wątek:  Luzowanie składu  (Przeczytany 10872 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline blachamc

  • Wiadomości: 203
  • Puławskie Klimaty Kolejowe
    • Zobacz profil
    • Puławskie Klimaty Kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 3
Luzowanie składu
« dnia: 29 Lutego 2016, 18:20:59 »
Bawię się już Maszyną kilka lat i nurtuje mnie jedna bolączka i w końcu postanowiłem zapytać oto na forum.
Otóż chodzi mi oto kiedy i po czym poznać, że skład wyluzował?  Sprawa tyczy się głównie długich składów towarowych kiedy to luzuję falą. Manometr cylindra pokazuje niby 0 MPa, BP też 0 i tu zgoda lokomotywa wyluzowała tak samo jakbym użył odluźniacza, natomiast wagony nadal jeszcze hamują. Pod F2 BP nadal w wagonach pokazuje, że jest jakieś ciśnienie i dość często na tyle duże aby skład się zatrzymał.
Nic z koleją mnie nie łączy poza pasją.
www.facebook.com/klimatykolej
www.youtube.com/playlist?list=PLmwojp1jg_bxDYm5UEGPKXQ5fapI-MzAE
CPU: Intel® Core™2 Quad Processor Q9300 3GHz, RAM: 8 GB
NVIDIA GeForce 9600GT 1GB, Win7 HP 64bit

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Luzowanie składu
« Odpowiedź #1 dnia: 29 Lutego 2016, 22:31:20 »
Są dwa przypadki. Skład został zatrzymany i chcesz wyluzować. Skład został przyhamowany i chcesz odhamować. Powinno się kontrolować wskazania manometru ciśnienia w przewodzie głównym, a nie w cylindrze hamulca. W pierwszym przypadku ustawiasz kran hamulca na tzw. falę. Manometr wskazuje wzrost ciśnienia w przewodzie głównym, jak przekroczy 0,5MPa, wtedy słuchać syk powietrza. Przestawiasz kran na pozycję jazda, ciśnienie wskazane przez manometr spada. Powtarzasz cała operację aż do skutku. W drugim przypadku nie możesz stosować fali, tylko ustawiasz kran hamulca w pozycję jazda, odhamowanie pełne. 

Offline blachamc

  • Wiadomości: 203
  • Puławskie Klimaty Kolejowe
    • Zobacz profil
    • Puławskie Klimaty Kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Luzowanie składu
« Odpowiedź #2 dnia: 01 Marca 2016, 06:25:20 »
Czyli co skład przyhamowany na zwolnieniu luzuję jazdą? A kiedy mam wiedzieć, że jest odhamowany i mogę zacząć przyśpieszać? Kiedy manometr przewodu gł. pokaże 0,5 MPa?
Nic z koleją mnie nie łączy poza pasją.
www.facebook.com/klimatykolej
www.youtube.com/playlist?list=PLmwojp1jg_bxDYm5UEGPKXQ5fapI-MzAE
CPU: Intel® Core™2 Quad Processor Q9300 3GHz, RAM: 8 GB
NVIDIA GeForce 9600GT 1GB, Win7 HP 64bit

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Luzowanie składu
« Odpowiedź #3 dnia: 01 Marca 2016, 11:01:38 »
0,5 na manometrze przewodu głównego nie jest miarodajne.
Cytuj
Powtarzasz cała operację aż do skutku.
Z tego cytatu wynika, że ciśnienie w PG będzie raz rosnąć raz maleć, zawsze do 0,5Mp, ale nie wynika odpowiedź na Twoje pytanie. Nadal nie wiesz kiedy ostatnie wagony zostały odhamowane.

Offline Wokulski

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2237
  • Izabela Łęcka była...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 58
Odp: Luzowanie składu
« Odpowiedź #4 dnia: 01 Marca 2016, 13:31:44 »
W praktyce wygląda to tak, że po zahamowaniu składu i chęci wyluzowania go, dajesz kran w pozycję 2, czyli napełnianie uderzeniowe. Zazwyczaj czekasz, aż wskazówka manometru odbije wtedy ustawiasz kran w pozycję 3, czyli jazda i czekasz, aż fala wróci, czyli usłyszysz syczenie w kranie.  Zaś możesz luzować pociąg dając od razu w jazdę, ale trwa to dłużej. Tylko wtedy skuteczność hamowania 1 stopnia jest mniejsza niż zwykle.
« Ostatnia zmiana: 01 Marca 2016, 13:33:04 wysłana przez Woku »
Były Cargul, aktualny tramwajarz w Kolejach Śląskich.
PKPc 2016 - 2022
Koleje Śląskie 2022 - nadal

Offline blachamc

  • Wiadomości: 203
  • Puławskie Klimaty Kolejowe
    • Zobacz profil
    • Puławskie Klimaty Kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Luzowanie składu
« Odpowiedź #5 dnia: 01 Marca 2016, 17:49:44 »
Czyli kiedy wiem, że skład jest wyluzowany?
Cytuj
... ciśnienie w PG będzie raz rosnąć raz maleć, zawsze do 0,5Mp, ale nie wynika odpowiedź na Twoje pytanie. Nadal nie wiesz kiedy ostatnie wagony zostały odhamowane.
No właśnie. Chyba nie chcecie powiedzieć, że to kwestia wyczucia?;) Dość irytujące dla mnie jest wychodzenie z lokomotywy i sprawdzanie całego składu przez F2 czy BP we wszystkich wagonach wynosi 0.
« Ostatnia zmiana: 01 Marca 2016, 17:59:17 wysłana przez blachamc »
Nic z koleją mnie nie łączy poza pasją.
www.facebook.com/klimatykolej
www.youtube.com/playlist?list=PLmwojp1jg_bxDYm5UEGPKXQ5fapI-MzAE
CPU: Intel® Core™2 Quad Processor Q9300 3GHz, RAM: 8 GB
NVIDIA GeForce 9600GT 1GB, Win7 HP 64bit

Offline Wokulski

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2237
  • Izabela Łęcka była...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 58
Odp: Luzowanie składu
« Odpowiedź #6 dnia: 01 Marca 2016, 18:08:13 »
W SPKS jest przecież "powrót fali", więc nie powinno być problemem.
Były Cargul, aktualny tramwajarz w Kolejach Śląskich.
PKPc 2016 - 2022
Koleje Śląskie 2022 - nadal

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Luzowanie składu
« Odpowiedź #7 dnia: 01 Marca 2016, 20:49:40 »
Czyli kiedy wiem, że skład jest wyluzowany?
Wtedy kiedy przestaje stwarzać opór. Maszynista musi się orientować mniej więcej jak "lekko" idzie wyluzowany skład i stąd wie czy ma wszystko odhamowane. W prawdziwym świecie nie da się latać nad wagonami i sprawdzać BP.
Tak samo jest z wyczuciem kiedy zacząć luzować żeby osiągnąć pożądaną prędkość bo hamulce nie luzują w jednej chwili, to też wymaga praktyki.
 

Offline blachamc

  • Wiadomości: 203
  • Puławskie Klimaty Kolejowe
    • Zobacz profil
    • Puławskie Klimaty Kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Luzowanie składu
« Odpowiedź #8 dnia: 01 Marca 2016, 21:06:56 »
Czyli jednak trochę na czuja ;)
Nic z koleją mnie nie łączy poza pasją.
www.facebook.com/klimatykolej
www.youtube.com/playlist?list=PLmwojp1jg_bxDYm5UEGPKXQ5fapI-MzAE
CPU: Intel® Core™2 Quad Processor Q9300 3GHz, RAM: 8 GB
NVIDIA GeForce 9600GT 1GB, Win7 HP 64bit

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2610
Odp: Luzowanie składu
« Odpowiedź #9 dnia: 01 Marca 2016, 21:17:59 »
Albo jeździć ezetami z kontrolą zahamowania każdego wózka. W symku mamy to ograniczone do członu bo cały pojazd ma takie same wartości, ale opcja jest. :P
Mój kanał youtube

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Luzowanie składu
« Odpowiedź #10 dnia: 02 Marca 2016, 00:17:12 »
Czyli jednak trochę na czuja ;)
Tak masz rację. Musisz poczytać trochę na temat obsługi hamulców np.  Cw1 (Mw56) obsługa i utrzymanie w eksploatacji hamulców.pdf można pobrać. Potem praktyka i jak napisałeś na czują.

Offline Cozder

  • Wiadomości: 32
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 8
Odp: Luzowanie składu
« Odpowiedź #11 dnia: 29 Marca 2016, 23:49:09 »
Gdzieś (nie mogę znaleźć) czytałem, że czas odluźniania uderzeniowego jest określony przez ilość luzowanych osi. Zrobiłem test (piszę o symulatorze, bo w loku nie siedziałem). SM42 + 20x Eaos zahamowałem stopniem pełnym (num5). Wyczekałem, aż się dobrze wskazówka na 0,34 MPa ustali. Włączyłem luzowanie uderzeniowe i wskazówka poszła na 0,7MPa. 15 sekund później wskazówka odbija. Przełączam kran w pozycję odcięcia (ctrl+num5). Zrobiłem to po to, żeby poczekać na wyrównanie się ciśnienia na PG (manometr pokazuje ile jest w loku i nie wiadomo co jest na wagonach). Wskazówka spada do 0,42MPa, czyli część hamulców dalej trzyma.
Luzowanie hamulców jest dość powolnym procesem (15sekund, to sporo), a dodatkowo skład hamuje nadal nawet po odbiciu wskazówki. Mam wrażenie, że maszyniście w prawdziwym loku pomaga błędnik (raczej nie do zasymulowania), bo jadąc w wagonie nie muszę słyszeć hamulców, a prędkościomierza nie mam i wiem, czy skład zwalnia, czy przyspiesza. Niemniej obsługa, wydawałoby się, prostej dźwigienki, wymaga IMHO wieloletniej praktyki.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Luzowanie składu
« Odpowiedź #12 dnia: 30 Marca 2016, 12:07:43 »
Ta praktyka z liczeniem czasu popełniania w zależności ilości osi była wykorzystywana na zaworach typu Knorr H14K1, ponieważ tam fala nie odbijała samoczynnie, tak jak na Oerlikonach. W praktyce na długim składzie towarowym np. 42 węglarki trzymam rękojeść w położeniu popełniania do momentu odbicia fali, na krótszych składach w zależności daję krótką falę, lub samą jazdę. Oczywiście mimo odbicia fali, wagony dalej hamują, na oko wiem, kiedy mniej więcej wyluzują, zazwyczaj po wyrównaniu ciśnienia przez kran.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Luzowanie składu
« Odpowiedź #13 dnia: 30 Marca 2016, 13:57:56 »
...Przełączam kran w pozycję odcięcia (ctrl+num5). Zrobiłem to po to, żeby poczekać na wyrównanie się ciśnienia na PG (manometr pokazuje ile jest w loku i nie wiadomo co jest na wagonach). Wskazówka spada do 0,42MPa, czyli część hamulców dalej trzyma.

Z tym odcięciem to pojechałeś po bandzie. Po wyluzowaniu (a po części także i w trakcie luzowania) z PG jest brane powietrze w celu uzupełnia zbiorników pomocniczych, sterujących itp. więc nie masz co się dziwić że po daniu w odcięcie ciśnienie ci zaczęło spadać.

Offline Wokulski

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2237
  • Izabela Łęcka była...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 58
Odp: Luzowanie składu
« Odpowiedź #14 dnia: 30 Marca 2016, 19:38:43 »
<rotfl>Nieszczelny skład. Szmata, gumki i wycieczka wzdłuż składu<rotfl>.
Były Cargul, aktualny tramwajarz w Kolejach Śląskich.
PKPc 2016 - 2022
Koleje Śląskie 2022 - nadal

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Luzowanie składu
« Odpowiedź #15 dnia: 31 Marca 2016, 12:25:05 »
<rotfl>Nieszczelny skład. Szmata, gumki i wycieczka wzdłuż składu<rotfl>.
Gumki sobie zostaw na później :P Skład ma być szczelny po próbie szczegółowej i "młotek" ma tego dopilnować ;)

Offline Wokulski

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2237
  • Izabela Łęcka była...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 58
Odp: Luzowanie składu
« Odpowiedź #16 dnia: 31 Marca 2016, 12:40:10 »
No tak, masz rację, że od tego jest dzięcioł. Wczoraj miałem przypadek, że na 37 węglarkach po odcięciu kranu, spadek z PG był taki, że w ciągu minuty spadło 0.2MPa. Taki mamy szczelny tabor. Chodź przywrócono we mnie wiarę w rewidentów, bo rewident, który robił mi próbę to pociąg 4 razy obchodził i 3 razy "próbował". Trafiłoby na innego to by machnął ręką i poszedł do swojej budy.
Były Cargul, aktualny tramwajarz w Kolejach Śląskich.
PKPc 2016 - 2022
Koleje Śląskie 2022 - nadal