Autor Wątek:  Semafory na SBL  (Przeczytany 4212 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

guest23436

  • Gość
Semafory na SBL
« dnia: 31 Października 2015, 21:28:51 »
Witajcie!
Chciałbym zbudować małą makietkę prezentującą działanie Samoczynnej Blokady Liniowej. Na makietce będzie przejazd, tarcza ostrzegawcza przejazdowa, i trzy semafory SBL. Cała makieta będzie wzorowana na odcinku "Wiedeńki". Mam problem z kilkoma zagadnieniami, wymienionymi poniżej:
1. Co ile metrów w rzeczywistości stawia się semafory SBL?
2. Ile metrów od przejazdu znajduje się tarcza ostrzegawcza przejazdowa?
3. Ile metrów od tarczy ostrzegawczej przejazdowej musi być skład aby się ona zapaliła?

Z góry dziękuje
Stapox

sebastian82

  • Gość
Odp: Semafory na SBL
« Odpowiedź #1 dnia: 31 Października 2015, 22:00:08 »
Z tego co pamiętam to semafory SBL stawia się adekwatnie do obowiązującej prędkości szlakowej np 120km/h to 1200m. Jak jest z topami to nie wiem ale pewnie podobnie.

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2043
Odp: Semafory na SBL
« Odpowiedź #2 dnia: 31 Października 2015, 22:07:35 »
Jeżeli jest SBL 4-stawna to odstępy skracane są o połowę.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Semafory na SBL
« Odpowiedź #3 dnia: 31 Października 2015, 22:47:47 »
Odstępy są podzielone na odległości drogi hamownia, podobnie jak TOP-ki, np. dla prędkości 160km/h i blokadzie 4-ro stawnej długość wynosi 1300m.
Jeżeli jest SBL 4-stawna to odstępy skracane są o połowę.
??

TOP-ki zapalają się na 400m przed nimi, a 200m przed znajduje się wskaźnik W11p (ewentualnie 400m przed drugi), oraz rezonator SHP.

Offline RUDEK

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 292
  • cisza spokój na tle kolei
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 125
Odp: Semafory na SBL
« Odpowiedź #4 dnia: 31 Października 2015, 22:56:02 »
1. Odległość między tarczą ostrzegawczą a semaforem oraz między dwoma kolejnymi semaforami, obok których pociągi mogą przejeżdżać z maksymalną dla danego odcinka linii prędkością nie powinna być mniejsza od drogi hamowania obowiązującej dla tego odcinka linii. Nie dotyczy to semaforów samoczynnej blokady liniowej czterostawnej oraz odległości pomiędzy semaforem wyjazdowym i grupowym semaforem wyjazdowym, między którymi jest kolejność nastawiania. Jeżeli nie można uzyskać tej odległości to należy postąpić zgodnie z postanowieniami ust. 5. (Opis SBL w dalszej części)
W obrębie tego samego posterunku ruchu wymieniona na wstępie odległość nie powinna być większa niż 2-krotna obowiązująca na danym odcinku linii droga hamowania. Jeżeli odległość ta jest większa, to w zależności od miejscowych warunków techniczno-ruchowych, należy umieścić miedzy nimi tarczę ostrzegawczą lub dodatkowy semafor.
W uzasadnionych przypadkach naczelny dyrektor okręgu kolei państwowych może wyrazić zgodę na zastosowanie odległości między kolejnymi semaforami tego samego posterunku ruchu większej niż podwójna obowiązująca droga hamowania bez zastosowania między nimi tarczy ostrzegawczej lub dodatkowego semafora.

2. Na liniach z samoczynną blokadą liniową czterostawną odległość między trzema kolejnymi semaforami (dwa odstępy blokowe) nie może być mniejsza od drogi hamowania obowiązującej na danym odcinku linii, przy czym odległość miedzy kolejnymi semaforami nie może być mniejsza niż połowa obowiązującej drogi hamowania.

3. Drogi hamowania obowiązujące na poszczególnych odcinkach linii kolejowych ustanawia Prezes Zarządu - Dyrektor Generalny PKP, a ich długości podane są w dodatku do służbowego rozkładu jazdy pociągów.

4. Uwzględniając obowiązujące na PKP długości dróg hamowania, o których mowa w ust. 3, odległości pomiędzy tarczą ostrzegawczą a semaforem lub między dwoma kolejnymi semaforami, jeżeli poprzedzający semafor spełnia dodatkowo funkcję tarczy ostrzegawczej, nie powinny być mniejsze niż:
1) 1600 m przy największej dozwolonej prędkości dla pociągu na danym odcinku linii, wskazanej w służbowym rozkładzie jazdy wynoszącej 160 km/h,
2) 1300 m - 140 km/h,
3) 1000 m - 120 km/h,
4) 700 m - 100 km/h z tym, że na wzniesieniu średnim powyżej 5 ‰ odległość 700 m może być skrócona do 500 m,
5) 500 m - 60 km/h,
6) 250 m - 40 km/h,
Powyższe nie dotyczy odległości pomiędzy semaforami sbl czterostawnej oraz odległości pomiędzy semaforem wyjazdowym a grupowym semaforem wyjazdowym.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 318
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Semafory na SBL
« Odpowiedź #5 dnia: 01 Listopada 2015, 17:19:48 »
Cytujesz nieobowiązujące przepisy, aktualnie obowiązuje Ie4, drogi 1600m już od dawna się nie stosuje (pracuje na kolei od 2012 i już jej nie było).

http://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Wydruk/Wytyczne_techniczne_budowy_urzadzen_sterowania_ruchem_kolejowym_Ie-4.pdf
« Ostatnia zmiana: 01 Listopada 2015, 20:59:39 wysłana przez borys_q »